Forum för dem som vill diskutera på svenska. Välkomna! | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Hejsan,
nu har det öppnats en egen ruta för dem som vill diskutera på svenska. Hoppas vi kan diskutera utan att bry oss om språkets gramatikaliska nogranhet! Skriv på dialekt om du vill och de som har finska som modersmål, så skriv så gott det går! Här skall inte klagas på språket utan diskuteras Avant saker och erfarenheter på svenska.
 
Inte mycket postat här ... Ännu.
Jag skaffade en A 220:a för 1 år sedan, för div. jobb på stugan och nu lyckades jag dra in vinschens krok halvvägs in i svalget!
Jag försökte dra ut kroken gm att binda ett rep runt ett träd och backa Avanten, men repet töjde och jag vågade inte gasa på.

Har någon något gott råd?

"Paus i arbetet" ;-(
 
Kommer du åt kroken från den sidan den gått in så är det nog bara att dra ut den samma väg med "milt" våld...

Kan vara lättare att dra/trycka ut den på något annat sätt än att backa. Sätt vinschen på maskinen och ankra kroken bak till ex ett träd. Sen drar du med någon annan vinsch ut kroken. Lossar nog. Har den gått in så kommer den nog ut!
 
Det där låter som ett bra förslag, men kanske hade jag nybörjartur ...

Jag kunde knappt se kroken framifrån, men nog från undre sidan, så den var rätt långt inne och det verkade finns gott om (allting är relativt) utrymme - förutom att kroken var kilad mellan spolens kant och vinschens vägg.
Som jag skrev på den finska sidan, bände jag bort kroken från det fastkilade läget och då var den praktiskt tagen loss, men "ett varv över".
 
Bra att den lossna. Då kan du använda vinschen igen! Jag använder rätt mycket både vinschen och stockgripen. Man torde klara de följande 4-5 åren om man ser på vedlagret....
 
Hej på er! Va säger ni om att använda vinshen på en 420 att dra träd från en ganska stenig skog. Det går nämligen inte lätt att gå dit med 420:an.
 
Jag använde 420 maskinen mycket i skogsarbetet tidigare. Maskinen var smidig att komma med så långt det gick och sedan fick man ta vaijern till hjälp. Kraften i 420 räcker bra till för vinschen. I steniga områden så kom ihåg att beskta stabiliteten på maskinen så du int välter den :eek:
 
Det ser ut som om den senaste tillägg här på svenska sidan har redan fyllt två år..så jag ska skriva lite nu. Skaffade en begagnad 220 i somras eftersom jag var så trött på att skjuta och släpa vår klippo omkring på gården. Tänkte att det eviga gräsklippandet går lättare och snabbare med en Avant. Och det gör det faktiskt. Valde den minsta modellen för jag ville inte att den lämnar spår på gräsmattan. Tanken var att jag skulle ha flyttat ved också med den men märkte att en 1 m3 halkohäkki var för mycket för den lilla maskinen. Visste inte att själva gaffeln bara är 100 kg så det blir inte så mycket den kan lyfta. Så allt gick inte riktigt som planerat men annars har jag varit ganska nöjd.
 
Hej Vallu och välkommen till sidorna! 200 serien är nog kanske den bästa maskinen att klippa gräs med. Som du skrev så är vikten ett problem. I parkområden(gamla gräsmattor) går det att köra med relativt stora maskiner men inte på lite färskare utan att lämna spår i marken. Större maskiners däck bredd skapar också lite problem när man svänger brant.
Lyftkapaciteten är de små maskinernas stora problem, både i kraft och höjd. Men annars väldigt fina de små maskinerna!
 
Det beror mycket på däcken. Har själv en gammal 528 och kör mycket på våta gräsmarker. Har bl.a en 150cm grässklippare till den. Med breda 12 tums "nurmipyörä" så är den väldigt ömtålig på gräsmatta -- har aldrig tyckt att jag skulle behöva en lättare maskin för gräsklippning. Har också några vanliga gräsklippare men dom har nog blivit mer eller mindre på pension. Avant'ten gör grovjobbet och finputsning med strimmer på krångliga ställen.
 
Stämmer. Med breda gräsdäck kan man nog köra på gräsmattor även med större maskiner speciellt om det är fråga om äldre gräsmattor dom är väl ”rotade”.
Och nya 1500 klipparen är nog bra storlek. Tom nya 225 orkar tvinna den!
 
Om våran valmet har rullat genom gården man kan se det tydligt resten av året. I alla fall tills snön täcker allt. Det var därför jag var försiktig med storleken, men det låter ju som en lite större maskin kunde passa för mig också. Vår gräsmatta är urgammal, åtminstone största delen, och dessutom är jag inte tvungen att åka där om marken är våt och mjuk. Skulle behöva lite mer styrka för att flytta saker, så kunde tänka mig 500-serien istället. Dock har jag inte nån särskilt bråttom med saken.
 
Hydraulikuttagen där framme fungerar ju oberoende av bommen. Ofta används de med gafflarna om man har sidolutare adapter emellan eller om man har hydrauliska gafflar. Rekommenderar nog ingendera till 200 serien eftersom de tär så hårt på nyttolyft vikten
 
Med för nära menade jag att uttaget sitter i vägen när gaffeln rör sig. Om jag hade slangar inkopplad samtidigt skulle jag förstöra nånting. Slangar eller till o med själva uttaget. Vad är hemligheten med det här?

De säljer ju puukahmari för 200-serien också. Eftersom avant-modellen är 50 kg så gjorde jag en lättare version själv, innan jag märkte det här problemet. Har tänkt om jag gjorde lättare gafflar också men det är en annan sak.
 

Liitteet

  • uttaget.jpg
    uttaget.jpg
    93,1 KB · Katselut: 1 046
Nu förstår jag bättre. De kommer faktiskt väldigt nära. Är på fabriken fre och lö så kan fråga dem hur det är tänkt!
 
Undersidan av gammal 220 ser ganska skyddslös ut med alla slangar. Är det likadant med större modeller eller är de bättre skyddade där?
 
Vinklar på slangarna så borde det ordna sig. Åtminstone de stora har rätt slätt botten och slangarns går mitt i mittleden välskyddade.
 
Så är det. Kollade på andra maskiner och 200 har en olik mittled jämförd med andra modeller. Det går inte att ha slangarna likadant, mitt igenom mittled. Har fått kvistar mellan slangarna när jag städade efter huggningsarbete. Gillar inte sådant, obehöriga föremål som fastnar mellan slangarna när man kör. Är inte risken stor att riva sönder nån slang förr eller senare? Dock hittade jag inte något sådant meddelad här på sajten.
 
Hade nog själv aldrig problem med kvistar på min 220. Har int hört heller att andra haft. 220 är förvånansvärt bra i terrängen!
 
Du som har haft olika maskiner, är de alla lika kinkiga att styra gafflar med? Med 220 måste man vara extra noga med joystik för att flytta tunga pallar smidigt. Halv millimeter i taget, annars hoppar lasset för fort och tvärt. Gäller speciellt när man vänder gaffeln, men också något när man lyfter eller sänker. Tunga pallar skulle kräva försiktiga rörelser som nästan är omöjliga med 220. Tycker inte att motoren går för fort, ger mindre än halva gasen men ändå. Hur är det här med andra modeller?
 
Det kan vara att de mindre här lite känsligare när de har mindre cylindrar. De större maskinerna har större cylindrar så rörelserna blir mjukare.
 
Så kan det faktiskt vara. Eller så är det bara att jag inte har lärt mig att köra än :?. Kommer du ihåg tiden med din 220?
 

Uusimmat keskustelut