GPS-jäljityslaite Avantiin | AvantClub - Keskustelupalsta

Jarkko62

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.2.2016
92
0
6
Asensin GPS-jäljityslaitteen Avantiin rosvojen varalle. Helppo ja halpa homma, jota voi suositella kaikille.
Nyt Avantin paikkaa voi seurata selaimella kartasta. Toinen vaihtoehto on kysyä sijainti matkapuhelimella,
jolloin vastauksena saa linkin Google karttaan. Molemmat vaihtoehdot toimivat yhtä aikaa. Alkun pääsee
muutamalla kympillä.

Jäljityslaite on asennettu piiloon niin, että se saa sähkönsä suoraan Avantin akusta. Sähkönkulutus lienee
50-100 mA luokkaa, koska 860 mAh akku kestää alle 10 tuntia. Iso 60 Ah akku kestää arviolta pari viikkoa
lataamatta välillä. Pikku-Avant kannattaa ladata usein tai pitää ylläpitolaturissa. Sähköjohdot saivat
suojakseen panssarikuoren, samanlaisen kuin lohkolämmittimessä. Johdoissa on syytä olla sulake.

Jäljityslaite on suojassa avantinvihreässä laitekotelossa. Kotelo ei saa olla metallia eikä kotelon päällä saa olla
metalliosia, jotta yhteys satelliitteihin ei häiriinny. Osat ja johdot kannattaa kiinnittää huolellisesti. Helpointa
olisi asentaa laite suoraan akun päälle, jos vain satelliittiyhteys toimii. Jäljityslaite on pastillirasian kokoinen.

Jäljityslaite on halpa kopio Xexunin TK102-2:sta. Alkuperäistä ei ollut helposti saatavana ja ensimmäisiin
kokeiluihin halusin halvan laitteen. Näitä on kaupiteltu alle 20 eurollakin. Minä maksoin 33,50 ja sarjaan kuuluu
kaksi pientä akkua, laturi, magneettikiinnike ja virtajohto kiinteää asennusta varten ajoneuvoon. Postikuluja
Saksaan meni kymppi. Maksoin etukäteen pankkisiirrolla, kuten minulla on tapana Saksan Ebayssa menetellä
saksalaisten hyvämaineisten ammattimyyjien kanssa, kun summat ovat pieniä. Toimitus kesti noin viikon.

Halpoja kloonilaitteita on useita erilaisia ja niiden välillä voi olla pieniä eroja. Kaikki Xexun-komennot eivät
toimi ja käyttöohjeet ovat viitteellisiä. Asetuksissakin voi olla pieniä eroja. Varminta on ostaa aito Xexun, joka
maksaa noin 100 euroa.

Valmistelu sujui seuraavasti. Paketti auki ja englanninkielisen käyttöohjeen ihmettelyä. Akku yöksi laturiin.
Akku ei pysy laturissa ilman tukea, eikä laturin pistoke pysy pistorasiassa ilman tukea. Sitten prepaid-SIM
sisään. Tässäkin kohtaa oli hiukan epäselvää, miten SIM asennetaan oikeaan asentoon, koska asennuskuvat
olivat pelkkää tuhrua. Verkosta sai Xexunin käyttöohjeen, jossa on kirkkaat kuvat. SIM-kortissa ei saa olla
PIN-kysely päällä. Jos se on päällä, kortti tulee laittaa puhelimeen ja ottaa kysely sitten valikoista pois. SIM-
kortti on ns. normaalikokoinen.

Kun SIM on jäljityslaitteessa, virtanappia painetaan muutama sekunti ja viedään laite ulkosalle etikettipuoli
ylöspäin. Sekä satellittiantenni että GSM-antenni ovat sisäänrakennetettuja. Asetukset on helppo tehdä
tekstiviesteillä, joita varten pitää olla puhelin:
#begin#123456# alustaa [1] laitteen, laite vastaa tekstiviestinä "OK" ja jäljityslaite on käyttövalmis.
#smslink#123456# kysyy sijaintia, vastauksena tulee linkki Googlen karttaan.
Nyt laitteen voi asentaa paikalleen. Sähköt kannattaa kytkeä kiinteästi. Latausjohtoja myydään erikseen.

Tekstiviestiyhteys on riittävä, vie vähiten sähköä ja yhteyskulut ovat pienet. Mutta karttaseuranta selaimella
on näyttävämpi. Verkossa on ilmaisia palveluja, joita voi käyttää. Samoin verkosta voi ladata ilmaisen
palvelinohjelmiston, jos haluaa avata oman karttapalvelun. Minä valitsin Traccar-palvelun.

Traccar-karttapalvelua varten on tehtävä GPRS-asetukset tekstiviesteillä:
#apn#123456#internet# avaa operaattorin tietoliikenneyhteyden kiinteään internettiin. Tässä tapauksessa
"internet" on Tele Finlandin liittymiin sopiva asetus.
#IP#123456#107.150.40.254#5023# yhdistää [2] laitteen Traccar-karttapalveluun, joka on ilmainen demo.
Tässä annetaan palvelun IP-osoite ja porttinumero, joka riippuu kloonista ja jota voi joutua kokeilemaan.
Jäjityslaite on nyt valmis esiintymään kartalla ja se lähettää koko ajan sijaintiaan Traccarille.

Traccar-sivustolle on rekisteröidyttävä, jotta pääsee kartttapalvelimelle http://demo2.traccar.org.
Sivustolle annetaan jäljittimen IMEI-tunnus, joka on laitteen kyljessä akun alla. Tunnuksen voi
myös kysyä tekstiviestillä. Tämä ja muut SMS- komennot on esitetty jäljittimen käyttöohjeissa.
Nyt laitteen sijainti näkyy maailmankartassa, jota voi lähentää kotipihaan saakka. Tarkkuus on joitakin
metrejä GPS:n tapaan.

Tämän halvan kloonin saa pois GPRS-tilasta ilmeisesti vain alustamalla [1] sen uudestaan. Jos laitteelle
lähettää tahallaan väärän porttinumeron [2], yhteys karttapalveluun katkeaa. Datan siirtomäärät näyttivät
olevan 55 Mt/kk GPRS-tilassa ja 39 Mt/kk väärällä porttinumerolla. Pelkkää tekstiviestitilaa en mitannut.
Aidossa Xexunissa on komennot, joilla voi valita joko tekstiviestit tai GPRS-karttapalvelun, muttei
ehkä molempia yhtä aikaa. Tämä klooni vastaa tekstiviesteihin myös GPRS-tilassa.

SIM-kortiksi valitsin Tele Finland -prepaidin. Siinä tekstiviesti maksaa 7 senttiä ja datasiirto sentin megatavulta.
Karttapalvelun hinnaksi tulisi siis noin 0,55 euroa kuukaudessa ainakin alustavien kokeilujen perusteella.
Saldoa ei voi kysellä kuin laittamalla SIM puhelimeen ja lähettämällä saldokysely tekstiviestinä. Vähintään
kerran vuodessa on laitettava lisää saldoa, jottei kortti vanhene.

Kokeilin myös TrackerSIM-kortteja, mutta niiden datasiirto osoittautui kalliimmaksi. Pari kpl on nyt joutilaana.

Jäljityslaitteen voi panna marjametsässä takin taskuun, tai asentaa veneeseen tai vaikka sähköpolkupyörään.
Haittapuolena on lyhyt akun kesto, joka tosin pelkässä tekstiviestitilassa voi olla pidempi kuin 8-10 tuntia.
Asennus ei ole mahdoton homma ja kustannukset ovat kohtuulliset. Käyttöohjeessa ja internetissa on
lisää tietoa lisäominaisuuksista. Kaupasta saa kyllä muitakin laitteita.
 

Liitteet

  • tk102-2.jpg
    tk102-2.jpg
    39 KB · Katselut: 3 005
Kiitos hyvästä kuvauksesta!

Ei ole enää rahasta kiinni jos halutaan tietää missä kone kulkee.

Saakos tuolla piirrettyä käppyrän miten kone kulkee vaikka ruohonleikkuun tuoksinnassa.

Voisi sitten vaikka optimoida leikkuureittejä :)
 
Mielessä on ollut myös hankkia vastaavaa. Olisihan kiva seurata missä kone menee...
 
Tämä on helppo ja yksinkertainen laite, kunhan muistaa ladata akun silloin tällöin.

Saa ihan rauhassa istua täällä Kiina'ssa, kun suoraan puhelimesta näkee koneen sijainnin ja akun latauksen tason. Hankintahinta toki kolminkertainen edellä esiteltyyn. Jonkun tarjouksen olen nähnyt talven aikana.

Käyttökulut luokassa 'itseaiheutetut'.
Minulla on vieläkin 80% aloitusdatapaketista käyttämättä, joten lisäkuluja ei ole tullut.

Metsäretkille etc palvelujen ulkopuoliseen elämään sensijaan suosittelen puhelimeen tarkoitusta varten tehtyä appia. Toki tuon seurantalaitteen sovellus kannattaa asentaa myös muiden tuttujen saataville.

Ja kun sinne metsään mennään niin muistakaa ajokortit :roll:
 
Maasturisti sanoi:
Kiitos hyvästä kuvauksesta!

Ei ole enää rahasta kiinni jos halutaan tietää missä kone kulkee.

Saakos tuolla piirrettyä käppyrän miten kone kulkee vaikka ruohonleikkuun tuoksinnassa.

Voisi sitten vaikka optimoida leikkuureittejä :)

Saa piirrettyä käppyrää. Ruksi vain ruutuun.

Mitä tulee Yepzon-paikannuslaitteseen, periaatteessa kannattaa suosia kotimaisia tuotteita ja palveluja mieluummin kuin ulkomaisia.
Se luo työtä ja vaurautta suomalaisille. Satanen laitteesta ja 4 euroa kuussa on ihan käypä hinta, kun paikannus toimii Euroopassa
ja Venäjälläkin.

Tämä kiinalainen klooni on kyllä ihan liian halpa ja halpuus voi kostautua ammattikäytössä, jos vehje hajoaa juuri, kun sitä tarvittaisiin.
Tulipahan nyt kokeiltua, saako sen ylipäätään toimimaan melkein nollabudjetilla ja ilman kovaa säätöä.

Jos konetta vuokraa, GPS kannattaa piilottaa hyvin. Tuommoinen Yepzon on helppo kätkeä ja jos sen akku kestää viikkoja, niin se on
parempi kuin Avantin akusta virtaa imevä paikannin. Täytyy varmaankin vielä mitata kiinalaisen kloonin akun kesto, kun se on säädetty
säästämään akkua.
 
En halua masentaa mutta miettikääpä niitä halpoja kopioita osatessa, mihin kaikialle muualle se paikkatiedon lähettää.
Varmin tärppi rosmolle joka viestin myös mahdollisesti saa että näissä koordinaateissa on jotain arvokkaampaa.
 
Aku9 sanoi:
En halua masentaa mutta miettikääpä niitä halpoja kopioita osatessa, mihin kaikialle muualle se paikkatiedon lähettää.
Varmin tärppi rosmolle joka viestin myös mahdollisesti saa että näissä koordinaateissa on jotain arvokkaampaa.

Totta tuokin, mutta nän foliohattujen aikaan pitää varoiksi epäillä kaikkea. P.järvinen taannoin kertoi luennollaan kuinka hän/toverinsa/kummin kaima oli löytänyt wlan sirun vedenkeittimestä joka ei lähtökohtaisesti ollut iot (verkko) laite. Mikäänhän ei estä laittamasta sim kortin kokoista kameraa ja prepaid korttia vaikka termospulloon.
Edes sim korttia ei tarvita jos käytetään radiolähetystaajuuksia. Lora verkolla päästään 5-20 km etäisyyksiin jopa pinnan alle ja rakenteiden läpi. Tällöin puhdistuspartio voisi hiacesta tarkkailla minkä termospullon ympärillä on eniten vietävää ja tehdä täsmäiskuja.


Lähettimien kanssa samasta kaupasta voisi tilata myös laitteen joka estää puhelinten verkkoliikenteen lähiympäristössä. Semmoisen käyttäminen on tietenkin laitonta tetoliikenteen häirintää.
 
Nyt toinen paikannuslaite kahdesta hankitusta ei enää toimi.
Merkkivalo välkähtää kahdesti ja sitten on kuollutta. Merkkivalo
on niin himmeä, että sitä on hyvin vaikea erottaa.

Lähetin myyjälle kysymyksen, mitä nyt sitten tehdään. Myyjä
kyseli, onko akku varmasti latinkissa ja tekeekö laite mitään.

Ostin kerralla kaksi laitetta, jotta ainakin toinen lähtisi toimimaan
ja jotta niitä voisi verrata keskenään, jos laite ei lähde heti toimimaan
ohjeiden mukaan.

Aluksi tämäkin laite toimi hyvin, mutta oltuaan viikon sammuksissa
laturiin kytkettynä, henkiin herääminen ei onnistunut. Mahdollisesti
laite on sekaisin, kun siinä oli kahden eri operaattorin SIM-kortti.
Toinen laite on Avantissa ja toimii hyvin, vaikka siinäkin oli kaksi eri
SIM-korttia.
 
Myyjä vaihtoi uuden laitteen rikkinäisen tilalle. Mukana oli kuvat SIM-kortin asennuksesta
laitteeseen. Laite kyllä hajosi omia aikojaan laturissa ollessaan. Kannattaa ladata akut irrallaan.

Uuden laitteen IMEI-tunnus piti syöttää Traccarin demopalveluun.
Demopalvelussa vaihtui IP-osoite, joten molemmat laitteet piti päivittää tekstiviestillä.
Nyt taas toimii kaikki.

Pitäisi varmaan vielä kokeilla se lempääläläinen vaihtoehto.
 
Näyttäisi Vainikka tarjoavan GPS-jäljitintä esim. Avantiin:
https://www.konetalovainikka.fi/tuote/gps-paikantimet-tyokoneisiin/

Hinta 349,- sisältää asennuksen ja SIM-kortin 1 vuodeksi (SIM-kortin uusinta 29.90/ vuosi).

Hinta on minusta kohtuullinen, koska laite asennetaan ja käyttäjä saa opastusta (?).

Ihan heti ei löytynyt netistä tämän GPS Vehicle Tracker -laitteen virrankulutusta, josta voisi
arvioida akun tyhjenemisaikaa.

Se oma GPS-paikannin muuten toimii yhä, eikä SIM-kortin saldo paljon kulu käytössä.
 
Mä tilasin mm. noita Vainikan näköisiä malleja Kiinasta noin 10€ postitettuna kotiin. Siihen verrattuna vähän hintavahko tuolla.
 
pleh sanoi:
Tämä on helppo ja yksinkertainen laite, kunhan muistaa ladata akun silloin tällöin.

Saa ihan rauhassa istua täällä Kiina'ssa, kun suoraan puhelimesta näkee koneen sijainnin ja akun latauksen tason. Hankintahinta toki kolminkertainen edellä esiteltyyn. Jonkun tarjouksen olen nähnyt talven aikana.

Käyttökulut luokassa 'itseaiheutetut'.
Minulla on vieläkin 80% aloitusdatapaketista käyttämättä, joten lisäkuluja ei ole tullut.

Metsäretkille etc palvelujen ulkopuoliseen elämään sensijaan suosittelen puhelimeen tarkoitusta varten tehtyä appia. Toki tuon seurantalaitteen sovellus kannattaa asentaa myös muiden tuttujen saataville.

Kun nyt 'tuli puheeksi' niin hyvin näkyy edelleen tänne maailmalle missä kone on 'talvisäilössä'. Dataa on kulunut minimaalisen vähän, mutta ensimmäisen laitteen akku alkaa näyttää aika nopeasti pieniä numeroita jos vähänkään on käytössä.
Ostin toisen syksyllä jostain tarjouksesta per eur 59,- MUTTA siinä on datapaketti pienennetty murto-osaan alkuperäisestä :x
Nyt on molemmat koneessa, kun olen täällä. Jatkossa toista on tarkoitus käyttää irtolaitteena jos joutuu jättämään esim kärryn (pohjan alle pitää piilottaa säilytyspurkki) tai auton johonkin.
JK. tietysti minulla on myös kameravalvonta koneelle säilytyspaikassa :idea:

SIM-korteista olen myös tehnyt vähän - siis todella vähän - tutkimusta ja tässä tulokset:
1. saunalahti latausliittymä jossa kuukausimaksu 0,- ja datapaketilla 4,94kk
2. dna-tabletti liittymä, 6kk = 10GT, eur 24,90 ja huomattava, että datapaketin lisäys on 19,90 per KOLME kuukautta jatkossa eli halvempaa ostaa uusi simmi jokakerta
3. soneran pakettipuheliittymän omistajalle dataliittymä hintaan 8,90 (5Gb/kk) tai 14,90 (rajaton)
4. elisalle taisi olla vastaava tarjous, mutta en ole tutkinut tarkemmin
5. elisalla on myös hidas laitedataliittymä 4,90kk
6. elisan perusliittymä 9,90 hitaalla netillä ja erillispuheluhinnoittelulla.

Saunalahden Perhenetti3G per eur 39,- aloituspaketti 30vrk on näppärä jos tarvitsee satunnaisesti käyttöönsä nettiyhteyden autossa tms suomessa kulkiessaan. Uudet jatkoaikapaketit olivat kympin ja kolmen välillä datamäärästä riippuen. 3G on ihan ok ainakin pääkaupunkiseudulla esim espoossa sillä tuo 4g toimii vain maaseudulla :evil:

Itsellä on käytössä soneran lisädataliittymä (nyt on käytössä heidän puhepaketti) ja dna-tabletti (uusi simmi puolen vuoden välein) valvontakameroilla ynnä tuo perhenettipalikka autossa, kun sillä liikenteessä.
 
Tele Finland -prepaidin saldo kestää hyvin paikannuskäyttöä. Suosittelen.

TK102-klooni pätkii, välillä se toimii ja välillä ei. Varakappale ei toimi, se
polttaa punaista valoa. Jompi kumpi näistä tuli takuuvaihtona, eli kolmesta
laitteesta yksi on enää puoliksi toimiva. En suosittele kuin alkuperäistä Xexunia,
niitä vaan taitaa olla hankala saada. Useimmat alkuperäisiksi väitetykin ovat
klooneja.

Täytyy kokeilla vaikkapa sitä GPS Vehicle Trackeria, jota Vainikka käyttää.
 
Jarkko62 sanoi:
Tele Finland -prepaidin saldo kestää hyvin paikannuskäyttöä. Suosittelen.

TK102-klooni pätkii, välillä se toimii ja välillä ei. Varakappale ei toimi, se
polttaa punaista valoa. Jompi kumpi näistä tuli takuuvaihtona, eli kolmesta
laitteesta yksi on enää puoliksi toimiva. En suosittele kuin alkuperäistä Xexunia,
niitä vaan taitaa olla hankala saada. Useimmat alkuperäisiksi väitetykin ovat
klooneja.

Täytyy kokeilla vaikkapa sitä GPS Vehicle Trackeria, jota Vainikka käyttää.

Vehicle GPS Tracker näyttäisi olevan myynnissä mm. nimillä MS-TX5, T-5, TX-2 ja TX-5.
Ilmeisesti protokolla on h02 ja portti 5013. Kallein näistä on Mengshen MS-TX5, liekö
sitten alkuperäinen tuote.
 
Mulla on mönkijässä (ja huomenna Avantissa) Motonetissä myynnissä oleva ruotsalaissuunnittelua oleva GeoSafen GPS-laite. En voi kyllä kuin kehua, ja hintakin varsin maltillinen 149€...

Tuossa laitteessa on useitakin toimintoja:
- liitetään kiinteästi virtaan tai voidaan käyttää sisäistä akkua (7pv)
- käytetään omalla kännykän sovelluksella
- toimii peruspaikantimena
- toimii gps-paikkaan sidottuna hälyttimenä, hälytyskehän kokoa voi säätää
- sis sireenin mutta hälyttää myös puhelimeen
- ilmoittaa puhelimeen kun akun jännite laskee
- sisältää myös yhden ovimagneetti-anturin, jos vaikka Avantissa sattuu olemaan ovi...
- ja mikä hienointa jos keksii käyttöä: laite voidaan kytkeä käyttämään on/off relettä, eli releen käyttö suoraan sovelluksella. Eli esim 12V/230V releellä voisi käyttää etänä esim lohkolämppäriä...

Toimii hyvin ihan Soneran perusPrepaidillä.
 
Virrankulutus näyttäisi olevan 20 mA 12 volttiin kytkettynä ja muutama milliampeeri
omalla akulla. Kahdessa vuorokaudessa menee siis ampeeritunti ja 60 Ah akku kestää
noin 60 päivää, ennen kuin se on latauksen tarpeessa eli puoliksi purettu.

149 euroa on minusta pelkästä laitteesta melko paljon, mutta onhan se ruotsalainen
laite ja luultavasti toimiva ja helppokäyttöinen.
Kössi sanoi:
Mulla on mönkijässä (ja huomenna Avantissa) Motonetissä myynnissä oleva ruotsalaissuunnittelua oleva GeoSafen GPS-laite. En voi kyllä kuin kehua, ja hintakin varsin maltillinen 149€...

Tuossa laitteessa on useitakin toimintoja:
- liitetään kiinteästi virtaan tai voidaan käyttää sisäistä akkua (7pv)
- käytetään omalla kännykän sovelluksella
- toimii peruspaikantimena
- toimii gps-paikkaan sidottuna hälyttimenä, hälytyskehän kokoa voi säätää
- sis sireenin mutta hälyttää myös puhelimeen
- ilmoittaa puhelimeen kun akun jännite laskee
- sisältää myös yhden ovimagneetti-anturin, jos vaikka Avantissa sattuu olemaan ovi...
- ja mikä hienointa jos keksii käyttöä: laite voidaan kytkeä käyttämään on/off relettä, eli releen käyttö suoraan sovelluksella. Eli esim 12V/230V releellä voisi käyttää etänä esim lohkolämppäriä...

Toimii hyvin ihan Soneran perusPrepaidillä.
 
Herätelläänpäs tätäkin ketjua. Itsellä ollut käytössä kolme TKstar-paikanninta, mutta jokainen on lakannut toimimasta, ei vaan löydä signaalia enää. Nythän on näitä pieniä ios ja android smart tag-paikantimia, joiden akunkesto on huimaa ja ei ymmärtääkseni erillistä maksuja. Hintakin tuntuu kohtuulliselta, 39.00 e, joten olisiko näistä ihan oikeaan käyttöönkin. Lähinnä niitä käytetään esim. avaimien löytämiseen mutta sovelluksen kauttta myös bluetooth-yhteyden kantan ulkopuolelle.
 
Mulla on joku tämmönen 30€ makso ja liittymä telialta olisko 3-4€ /kk en muista merkkiä kytkin koneen sähköihin ja ainakin vielä tietää missä on. En ole perehtynyt sen ominaisuuksiin. Mutta juuri katsoin niin voi katsoa vaikka päiväkohtaisesti missä on liikuttu. Johtuisko sulla että purkavat 3g verkon pois, ja signaali hävinny. Muistakaa että toi 3g verkko ajetaan vauhdilla alas niin voi loppua yhteys laitteeseen.
 

Liitteet

  • Screenshot_20231220_231001_DAGPS.jpg
    Screenshot_20231220_231001_DAGPS.jpg
    301,2 KB · Katselut: 38
  • Tykkään
Reaktiot: Markus
Katsoin tekniset tiedot ja niissä on kyllä taajuutena 2g. Ainakin yksi meni vialliseksi, kun sai vesitiiveydestä huolimatta kosteutta sisäänsä. Ehkä tuollainen koneen sähköihin liitettävä voisi olla paras.
 

Uusimmat keskustelut