Asensin GPS-jäljityslaitteen Avantiin rosvojen varalle. Helppo ja halpa homma, jota voi suositella kaikille.
Nyt Avantin paikkaa voi seurata selaimella kartasta. Toinen vaihtoehto on kysyä sijainti matkapuhelimella,
jolloin vastauksena saa linkin Google karttaan. Molemmat vaihtoehdot toimivat yhtä aikaa. Alkun pääsee
muutamalla kympillä.
Jäljityslaite on asennettu piiloon niin, että se saa sähkönsä suoraan Avantin akusta. Sähkönkulutus lienee
50-100 mA luokkaa, koska 860 mAh akku kestää alle 10 tuntia. Iso 60 Ah akku kestää arviolta pari viikkoa
lataamatta välillä. Pikku-Avant kannattaa ladata usein tai pitää ylläpitolaturissa. Sähköjohdot saivat
suojakseen panssarikuoren, samanlaisen kuin lohkolämmittimessä. Johdoissa on syytä olla sulake.
Jäljityslaite on suojassa avantinvihreässä laitekotelossa. Kotelo ei saa olla metallia eikä kotelon päällä saa olla
metalliosia, jotta yhteys satelliitteihin ei häiriinny. Osat ja johdot kannattaa kiinnittää huolellisesti. Helpointa
olisi asentaa laite suoraan akun päälle, jos vain satelliittiyhteys toimii. Jäljityslaite on pastillirasian kokoinen.
Jäljityslaite on halpa kopio Xexunin TK102-2:sta. Alkuperäistä ei ollut helposti saatavana ja ensimmäisiin
kokeiluihin halusin halvan laitteen. Näitä on kaupiteltu alle 20 eurollakin. Minä maksoin 33,50 ja sarjaan kuuluu
kaksi pientä akkua, laturi, magneettikiinnike ja virtajohto kiinteää asennusta varten ajoneuvoon. Postikuluja
Saksaan meni kymppi. Maksoin etukäteen pankkisiirrolla, kuten minulla on tapana Saksan Ebayssa menetellä
saksalaisten hyvämaineisten ammattimyyjien kanssa, kun summat ovat pieniä. Toimitus kesti noin viikon.
Halpoja kloonilaitteita on useita erilaisia ja niiden välillä voi olla pieniä eroja. Kaikki Xexun-komennot eivät
toimi ja käyttöohjeet ovat viitteellisiä. Asetuksissakin voi olla pieniä eroja. Varminta on ostaa aito Xexun, joka
maksaa noin 100 euroa.
Valmistelu sujui seuraavasti. Paketti auki ja englanninkielisen käyttöohjeen ihmettelyä. Akku yöksi laturiin.
Akku ei pysy laturissa ilman tukea, eikä laturin pistoke pysy pistorasiassa ilman tukea. Sitten prepaid-SIM
sisään. Tässäkin kohtaa oli hiukan epäselvää, miten SIM asennetaan oikeaan asentoon, koska asennuskuvat
olivat pelkkää tuhrua. Verkosta sai Xexunin käyttöohjeen, jossa on kirkkaat kuvat. SIM-kortissa ei saa olla
PIN-kysely päällä. Jos se on päällä, kortti tulee laittaa puhelimeen ja ottaa kysely sitten valikoista pois. SIM-
kortti on ns. normaalikokoinen.
Kun SIM on jäljityslaitteessa, virtanappia painetaan muutama sekunti ja viedään laite ulkosalle etikettipuoli
ylöspäin. Sekä satellittiantenni että GSM-antenni ovat sisäänrakennetettuja. Asetukset on helppo tehdä
tekstiviesteillä, joita varten pitää olla puhelin:
#begin#123456# alustaa [1] laitteen, laite vastaa tekstiviestinä "OK" ja jäljityslaite on käyttövalmis.
#smslink#123456# kysyy sijaintia, vastauksena tulee linkki Googlen karttaan.
Nyt laitteen voi asentaa paikalleen. Sähköt kannattaa kytkeä kiinteästi. Latausjohtoja myydään erikseen.
Tekstiviestiyhteys on riittävä, vie vähiten sähköä ja yhteyskulut ovat pienet. Mutta karttaseuranta selaimella
on näyttävämpi. Verkossa on ilmaisia palveluja, joita voi käyttää. Samoin verkosta voi ladata ilmaisen
palvelinohjelmiston, jos haluaa avata oman karttapalvelun. Minä valitsin Traccar-palvelun.
Traccar-karttapalvelua varten on tehtävä GPRS-asetukset tekstiviesteillä:
#apn#123456#internet# avaa operaattorin tietoliikenneyhteyden kiinteään internettiin. Tässä tapauksessa
"internet" on Tele Finlandin liittymiin sopiva asetus.
#IP#123456#107.150.40.254#5023# yhdistää [2] laitteen Traccar-karttapalveluun, joka on ilmainen demo.
Tässä annetaan palvelun IP-osoite ja porttinumero, joka riippuu kloonista ja jota voi joutua kokeilemaan.
Jäjityslaite on nyt valmis esiintymään kartalla ja se lähettää koko ajan sijaintiaan Traccarille.
Traccar-sivustolle on rekisteröidyttävä, jotta pääsee kartttapalvelimelle http://demo2.traccar.org.
Sivustolle annetaan jäljittimen IMEI-tunnus, joka on laitteen kyljessä akun alla. Tunnuksen voi
myös kysyä tekstiviestillä. Tämä ja muut SMS- komennot on esitetty jäljittimen käyttöohjeissa.
Nyt laitteen sijainti näkyy maailmankartassa, jota voi lähentää kotipihaan saakka. Tarkkuus on joitakin
metrejä GPS:n tapaan.
Tämän halvan kloonin saa pois GPRS-tilasta ilmeisesti vain alustamalla [1] sen uudestaan. Jos laitteelle
lähettää tahallaan väärän porttinumeron [2], yhteys karttapalveluun katkeaa. Datan siirtomäärät näyttivät
olevan 55 Mt/kk GPRS-tilassa ja 39 Mt/kk väärällä porttinumerolla. Pelkkää tekstiviestitilaa en mitannut.
Aidossa Xexunissa on komennot, joilla voi valita joko tekstiviestit tai GPRS-karttapalvelun, muttei
ehkä molempia yhtä aikaa. Tämä klooni vastaa tekstiviesteihin myös GPRS-tilassa.
SIM-kortiksi valitsin Tele Finland -prepaidin. Siinä tekstiviesti maksaa 7 senttiä ja datasiirto sentin megatavulta.
Karttapalvelun hinnaksi tulisi siis noin 0,55 euroa kuukaudessa ainakin alustavien kokeilujen perusteella.
Saldoa ei voi kysellä kuin laittamalla SIM puhelimeen ja lähettämällä saldokysely tekstiviestinä. Vähintään
kerran vuodessa on laitettava lisää saldoa, jottei kortti vanhene.
Kokeilin myös TrackerSIM-kortteja, mutta niiden datasiirto osoittautui kalliimmaksi. Pari kpl on nyt joutilaana.
Jäljityslaitteen voi panna marjametsässä takin taskuun, tai asentaa veneeseen tai vaikka sähköpolkupyörään.
Haittapuolena on lyhyt akun kesto, joka tosin pelkässä tekstiviestitilassa voi olla pidempi kuin 8-10 tuntia.
Asennus ei ole mahdoton homma ja kustannukset ovat kohtuulliset. Käyttöohjeessa ja internetissa on
lisää tietoa lisäominaisuuksista. Kaupasta saa kyllä muitakin laitteita.
Nyt Avantin paikkaa voi seurata selaimella kartasta. Toinen vaihtoehto on kysyä sijainti matkapuhelimella,
jolloin vastauksena saa linkin Google karttaan. Molemmat vaihtoehdot toimivat yhtä aikaa. Alkun pääsee
muutamalla kympillä.
Jäljityslaite on asennettu piiloon niin, että se saa sähkönsä suoraan Avantin akusta. Sähkönkulutus lienee
50-100 mA luokkaa, koska 860 mAh akku kestää alle 10 tuntia. Iso 60 Ah akku kestää arviolta pari viikkoa
lataamatta välillä. Pikku-Avant kannattaa ladata usein tai pitää ylläpitolaturissa. Sähköjohdot saivat
suojakseen panssarikuoren, samanlaisen kuin lohkolämmittimessä. Johdoissa on syytä olla sulake.
Jäljityslaite on suojassa avantinvihreässä laitekotelossa. Kotelo ei saa olla metallia eikä kotelon päällä saa olla
metalliosia, jotta yhteys satelliitteihin ei häiriinny. Osat ja johdot kannattaa kiinnittää huolellisesti. Helpointa
olisi asentaa laite suoraan akun päälle, jos vain satelliittiyhteys toimii. Jäljityslaite on pastillirasian kokoinen.
Jäljityslaite on halpa kopio Xexunin TK102-2:sta. Alkuperäistä ei ollut helposti saatavana ja ensimmäisiin
kokeiluihin halusin halvan laitteen. Näitä on kaupiteltu alle 20 eurollakin. Minä maksoin 33,50 ja sarjaan kuuluu
kaksi pientä akkua, laturi, magneettikiinnike ja virtajohto kiinteää asennusta varten ajoneuvoon. Postikuluja
Saksaan meni kymppi. Maksoin etukäteen pankkisiirrolla, kuten minulla on tapana Saksan Ebayssa menetellä
saksalaisten hyvämaineisten ammattimyyjien kanssa, kun summat ovat pieniä. Toimitus kesti noin viikon.
Halpoja kloonilaitteita on useita erilaisia ja niiden välillä voi olla pieniä eroja. Kaikki Xexun-komennot eivät
toimi ja käyttöohjeet ovat viitteellisiä. Asetuksissakin voi olla pieniä eroja. Varminta on ostaa aito Xexun, joka
maksaa noin 100 euroa.
Valmistelu sujui seuraavasti. Paketti auki ja englanninkielisen käyttöohjeen ihmettelyä. Akku yöksi laturiin.
Akku ei pysy laturissa ilman tukea, eikä laturin pistoke pysy pistorasiassa ilman tukea. Sitten prepaid-SIM
sisään. Tässäkin kohtaa oli hiukan epäselvää, miten SIM asennetaan oikeaan asentoon, koska asennuskuvat
olivat pelkkää tuhrua. Verkosta sai Xexunin käyttöohjeen, jossa on kirkkaat kuvat. SIM-kortissa ei saa olla
PIN-kysely päällä. Jos se on päällä, kortti tulee laittaa puhelimeen ja ottaa kysely sitten valikoista pois. SIM-
kortti on ns. normaalikokoinen.
Kun SIM on jäljityslaitteessa, virtanappia painetaan muutama sekunti ja viedään laite ulkosalle etikettipuoli
ylöspäin. Sekä satellittiantenni että GSM-antenni ovat sisäänrakennetettuja. Asetukset on helppo tehdä
tekstiviesteillä, joita varten pitää olla puhelin:
#begin#123456# alustaa [1] laitteen, laite vastaa tekstiviestinä "OK" ja jäljityslaite on käyttövalmis.
#smslink#123456# kysyy sijaintia, vastauksena tulee linkki Googlen karttaan.
Nyt laitteen voi asentaa paikalleen. Sähköt kannattaa kytkeä kiinteästi. Latausjohtoja myydään erikseen.
Tekstiviestiyhteys on riittävä, vie vähiten sähköä ja yhteyskulut ovat pienet. Mutta karttaseuranta selaimella
on näyttävämpi. Verkossa on ilmaisia palveluja, joita voi käyttää. Samoin verkosta voi ladata ilmaisen
palvelinohjelmiston, jos haluaa avata oman karttapalvelun. Minä valitsin Traccar-palvelun.
Traccar-karttapalvelua varten on tehtävä GPRS-asetukset tekstiviesteillä:
#apn#123456#internet# avaa operaattorin tietoliikenneyhteyden kiinteään internettiin. Tässä tapauksessa
"internet" on Tele Finlandin liittymiin sopiva asetus.
#IP#123456#107.150.40.254#5023# yhdistää [2] laitteen Traccar-karttapalveluun, joka on ilmainen demo.
Tässä annetaan palvelun IP-osoite ja porttinumero, joka riippuu kloonista ja jota voi joutua kokeilemaan.
Jäjityslaite on nyt valmis esiintymään kartalla ja se lähettää koko ajan sijaintiaan Traccarille.
Traccar-sivustolle on rekisteröidyttävä, jotta pääsee kartttapalvelimelle http://demo2.traccar.org.
Sivustolle annetaan jäljittimen IMEI-tunnus, joka on laitteen kyljessä akun alla. Tunnuksen voi
myös kysyä tekstiviestillä. Tämä ja muut SMS- komennot on esitetty jäljittimen käyttöohjeissa.
Nyt laitteen sijainti näkyy maailmankartassa, jota voi lähentää kotipihaan saakka. Tarkkuus on joitakin
metrejä GPS:n tapaan.
Tämän halvan kloonin saa pois GPRS-tilasta ilmeisesti vain alustamalla [1] sen uudestaan. Jos laitteelle
lähettää tahallaan väärän porttinumeron [2], yhteys karttapalveluun katkeaa. Datan siirtomäärät näyttivät
olevan 55 Mt/kk GPRS-tilassa ja 39 Mt/kk väärällä porttinumerolla. Pelkkää tekstiviestitilaa en mitannut.
Aidossa Xexunissa on komennot, joilla voi valita joko tekstiviestit tai GPRS-karttapalvelun, muttei
ehkä molempia yhtä aikaa. Tämä klooni vastaa tekstiviesteihin myös GPRS-tilassa.
SIM-kortiksi valitsin Tele Finland -prepaidin. Siinä tekstiviesti maksaa 7 senttiä ja datasiirto sentin megatavulta.
Karttapalvelun hinnaksi tulisi siis noin 0,55 euroa kuukaudessa ainakin alustavien kokeilujen perusteella.
Saldoa ei voi kysellä kuin laittamalla SIM puhelimeen ja lähettämällä saldokysely tekstiviestinä. Vähintään
kerran vuodessa on laitettava lisää saldoa, jottei kortti vanhene.
Kokeilin myös TrackerSIM-kortteja, mutta niiden datasiirto osoittautui kalliimmaksi. Pari kpl on nyt joutilaana.
Jäljityslaitteen voi panna marjametsässä takin taskuun, tai asentaa veneeseen tai vaikka sähköpolkupyörään.
Haittapuolena on lyhyt akun kesto, joka tosin pelkässä tekstiviestitilassa voi olla pidempi kuin 8-10 tuntia.
Asennus ei ole mahdoton homma ja kustannukset ovat kohtuulliset. Käyttöohjeessa ja internetissa on
lisää tietoa lisäominaisuuksista. Kaupasta saa kyllä muitakin laitteita.