Harvennusvaunut sovittaminen Avant 216:een | AvantClub - Keskustelupalsta

wx1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2016
90
33
18
Helsinki
Edulliset harvennusvaunut on tehty mönkijöitä varten. Niissä on erillinen moottori/hydraulipumppu -koneikko ja sitä ei saa Avanttia käytettäessä sijoitettua mihinkään järkevästi. Toisaalta Avant kestää huomattavasti kovempia aisapainoja kuin mönkijät, joten koneikon voi laittaa aisalle. Lisäsin myös aisan pituutta, jotta kuormatessa on paremmin tilaa seistä vaunun ja Avantin välissä. Tein seuraavat muutokset:
  1. Lisäaisa alkuperäisen aisan alle. Tein 100x100mm palkista lisäaisan (keltainen nuoli oikealle) alkuperäisen 80x80mm aisan (keltainen nuoli vasemmalle) alle. 90x90mm olisi riittänyt lisäaisaksi, mutta sitä ei ollut paikallisissa rautakaupoissa. Lisäaisa nostaa vaunun etupäätä, kun Avantin koukku on aika matalalla. Se tuo vetopäätä eteenpäin 200 mm. Lisäaisaan hitsasin kiinni kaikki kiinnitysraudat, kun en halunnut hitsata alkuperäistä vaunua. Lisäaisassa on hitsattu pystyyn 30x30mm neliöpalkit, joihin on kiinnitetty muut lisäykset pulteilla. Lisäaisa on kiinni etupäästä alkuperäisen aisan vetopään kiinnikereijissä ja takapäästään puristettu pitkillä pulteilla ja kulmaraudalla alkuperäisen aisan ympärille.
  2. Tuki koneikolle. Moottori ja pumppu on kiinnitetty neljällä kumisella moottorikiinnikkeellä koneikon tukeen (punainen nuoli ylös). Tuki on etupäästä pultattu kahdesta kohtaa lisäaisaan ja takapäästä suojasermin profiiliin.
  3. Suojarauta koneikolle (punainen nuoli oikealle) on pultattu suojasermin profiiliin ja lisäaisaan.
  4. Tuki vedon ohjausletkuille on pultattu samaan rautaan kuin suojarauta etupäästä.
  5. Kehys isommalle venttilipöydälle (nuoli alas). Isommalla venttiilipöydällä ohjataan puukuormainta sekä tukijalkoja. Kehys on kiinnitetty lisäaisaan sekä kahdesta kohtaa suojasermin profiiliin. Kehys toimii yläosastaan myös lastaavan henkilön suojana, jotta ei saa vahingossa rangasta päähän.
  6. Teline öljysäiliölle on kiinnitetty kehykseen kahdella tuella
  7. Kiinnike pienempää venttiilipöytää varten. Tällä venttiilipöydällä ohjataan vaunun vetoa. Kiinnike on pultattu Avantin oikealle puolelle heti kaasuvivun taakse. Venttiilipöytä lukitaan kiinnikkeeseen isolla sokalla.
  8. Pienemmän venttiilipöydän letkut siirretty n. 150 mm eteenpäin vaunun aisan sisältä
  9. Letkutusta vaihdettu sekä pikaliittimet poistettu. Isosta venttiilipöydästä öljysäiliöön ja venttiilipöytien välinen letku vaihdettu keskenään.
  10. Letkujen kulkua sekä suojauksia on muutettu.
  11. Lisätty muoviputki vaunun taakse runkoputkeen. Tässä voi kuljettaa rautakankea, jota tarvitsee talvisin.
Lisäsin aisaan myös nokkapyörän, mutta sen kiinnike ei kestä aisapainoa. Toisaalta käytön yhteydessä huomasin, että ei nokkapyörää juurikaan tarvitse.

Olen nyt ajanut kymmenisen kuormaa ja todennut, että harvennusvaunu toimii Avantin perässä hyvin. Kuormaaminen on yllättävän helppoa sillä venttiilipöytä on hyvä. 8-pyörävetoinen yhdistelmä liikkuu kohtuullisesti märässäkin metsässä, kunhan ei laita pahaan paikkaa isoa kuormaa. Toin muutaman halkaisijaltaan 40 cm ja pituudeltaan 3,1 metrisen tukin ja ne pystyy vielä juuri ja juuri kuormaamaan kunhan saa vaunun ihan tukin viereen. Kuormaimessa ulottuvuutta 3,6 metriä, joten muutenkaan sillä ei voi kovin kaukaa noukkia puita. Vaunun etummaiset karikot saa säädettyä niin, että voi kuljettaa joko 2 tai 3 metrisiä rankoja.

Vielä pitää tehdä pieniä muutoksia: vetomoottorin letkut pitää vaihtaa, kun nyt venttiilin laittaa eteenpäin, niin vaunu lähtee taakse.

1629887944911.jpg
 

Liitteet

  • 1629887944911.jpg
    1629887944911.jpg
    2,7 Mt · Katselut: 122
Hieno lisäys. Peruskärry taitaa olla Kellfri, noin 4m puomilla ? Muistaakseni heillä oli jossakin heppoisemmassa mallissa valmiina kärrin nokalla vastaava taso koneikolle, mutta ite tekemällä saa aina sopivan.
 
Paljonko tuon kärryn pumpun tuotto on?
Ei ole tietoa pumpun tuotosta, mutta moottorin teho on 9 hp. Avant 216:n tuotto olisi varmaan riittänyt, mutta ongelmaksi tulee sen 16 hp, kun halutaan edetä kuorman kanssa mäkeä ylös tai pehmeällä maalla. Nyt yhteisteho on 25 heppaa ja se riittää jo paljon paremmin, kun yhdistelmän kokonaispainoksi voi laittaa yli 3 tonnia. Kellfrin tuote on 21-SV20BD/GL36 ja se tulee aina koneikolla (puomi on 3,6m). Jos lisää Avanttiin hydrauliikan taakse tulee siitä lisäkustannuksia ja jää ylimääräiseksi koneikko.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Nyt on ajeltu toistakymmentä kuormaa rankaa ja tukkeja lumisesta metsästä. Kauhalla piti aukaista ajourat (lunta 40 cm), mutta sen jälkeen, vaikka lunta on tullut lisää, on mennyt vanhoja uria. Yhdistelmä toimii hyvin. Tosin melkein joka ylämäkeen joutuu laittamaan perävaunun vedon päälle, kun yhdistelmä painaa kuormattuna lähes 2500 kiloa. Sen jälkeen menee hitaasti ja sitkeästi eteenpäin. Tasaisella voi mennä Avantin voimalla n. 5 km/h. Jyrkemmissä alamäissäkin pitää olla kuormalla perävaunun vetopäällä. Meinasi ensimmäisellä kerralla karata yhdistelma käsistä ilman perävaunun jarrutusta, kun Avantissa on edessä jääketjut (ketjuissa piikit) ja takana tehtaan myymät lumiketjut (ketjuissa palat). Takapään sivuttaispito loppui kesken ja yritti väkisin mennä linkkuun vaikka tyrkkäsin kaasunkin pohjaan.
 

Uusimmat keskustelut