Helpotusta koukkuun peruuttaessa

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 863
227
63
Usein tullut tilanne päällensä peräkärryä koukkuun peruuttaessa, ettei oikein pysty etäisyyttä hahmottamaan koukun ja kärryn vetopään välillä.
Kärryn ollessa kunnolla lastattu tai kuten venettä tulee trailerilla säilytettyä pienessä alamäessä ettei likaa vesiä kerääntyisi.
Ei sitä sitten jaksa heikko siirrellä käsin koukkuun. Siinä sitten pompit autosta ulos useamman kerran katsomaan joko on koukku kohdallaan.

Tässä helpotus! Laitoin peilin kierretangon päähän ja toiseen päähän magneetin.
Tämän helppo siirtää kärrystä toiseen ja näkee hienosti peruutella peilien kautta kerralla koukkun kohdalleen, eikä kolhi autoa vetopäähän.
 

Liitteet

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Isommissa koneissa ei vissiin koukkua näe kurkkaamalla?

Aivan loistoidea, pitäisiköhän kokeilla auton kärryyn. Välähtäisipä itsellänikin yhtä hyvin kuin muilla planeettalaisilla ;)
 

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 863
227
63
Voisihan sitä käyttää Avantissakin. Isommissa on tosiaan koukku hieman piilossa, etenkin jos on hytillinen malli.
Lähinnä tarkoitin juuri auton koukkuun peruuttaessa esim. kuljetustraileria kiinnittäessä. Mulla on käytössä avolava maasturi,
jossa on todella vaikea pitkän lavan ansiosta hahmottaa etäisyyksiä.

Peili saisi olla hieman isompi ja jalkana voisi olla vaikka teleskooppi kävelysauva!
Magneetti alapäässä on siitä kätevä, että käy sitten kaikkiin kärryihin.

Autovaraosa liikkeistä saisi auton pelteihin käyviä magneetti jalkaisia peilejä lähinnä karavaanikäyttöön.
Tämänhän voisi onnistua suunnata myös koukkuun takakulman tai takaluukun kautta.
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Mainio idea. Aivan loistava. Tässä sen jälleen näkee, parhaimmat ideat ovat usein hyvin yksinkertaisia.

Tämän idean kyllä kopioin heti omaan käyttöön. Mistä löysit tuollaisen magneetin, jossa paikka kierretangolle ??
 

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 863
227
63
Magneetti on ilmeisesti alunperin metallisen oven auki pitämistä varten.
Keskellä oli kuuden millin reikä jonka isonsin kasin tangolle sopivaksi.

Oli osat suoraan tallin hyllyltä revitty. Tämä on ensimmäinen prototyyppi.
Tämä magneetti jaksaa juuri pitää peilin paikallaan. Magneetti voisi olla hieman vahvempi ja varsi vaikka alumiini putkea etenkin isommalle peilille.
 

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 863
227
63
Yleisön pyynnöstä nostan vanhan viesti ylös.
Köyhän miehen peruutuskamera on ollut tarpeellinen moneen kertaan.
Monet kolhut puskuriin ja ylimääräiset kävelyt taakse tarkastamaan tilanne peruuttaessa
olen tällä virityksellä säästänyt.
Magneetti saisi olla hieman tehokkaampi, saattaa peili kaatua tuulessa.
 

Maamies

Jäsen
1.1.2014
95
3
8
Tuo on oikeastaan ihan sama kuin Valtran traktoreissa on kiinnitetty peili takaikkunaan.
Magneetteja saa mm. IKH:n liikkeistä. Itse ostin ko. magneetin ja laitoin sen LED-valon jalkaan. Nyt voi valon laittaa mihin haluaa, kun remppaa konetta.
Tuo peili tuossa auton aisassa on ihan hyvä idea, mutta kun se peili on suunnattava koukusta kuskiin, niin joutuu sitä hyppimään edelleenkin peilin säädössä. Avantissa peili kannattaa laittaa avantin takaosaan ja suunnata suoraan koukkuun. Sillai ne Thaimaassa on laajakulmapeilit maastureiden takaluukussa kiinni.
 

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 863
227
63
Maamies sanoi:
Tuo peili tuossa auton aisassa on ihan hyvä idea, mutta kun se peili on suunnattava koukusta kuskiin, niin joutuu sitä hyppimään edelleenkin peilin säädössä
Aika hyvin olen oppinut katsomaan peilin oikean suuntauksen, ei ole kauheasti tarvinnut hyppiä säätelemään.
Tietysti peilin voisi laittaa imukupilla auton takalasiin tai kumisilla magneeteilla takakontin kulmaan.
Eikös karavaanareiden lisäpeilejä ole olemassa magneettikiinnitteisiä, sellaisia kumisia?
Esim.tämä
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 512
343
108
Bobäck
Tuolls tavalla se on viritetty tohon mun Avanttiin! Toimii tosi hyvin. Peruuttaessa niin näkee suoraan koukun kohta jolloin tietää milloin nostaa sitä suoraan vetokitaan.
 

Liitteet

Trola

Jäsen
2.11.2014
6
0
1
Onkos sulla Steffe hydraulinen vetokoukku?? :shock: :shock: :eek: :D

Onkos siinä pallo (tuttu autoistakin) vaiko perinteinen traktori mallinen vetokoukku?
 

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 863
227
63
Trola sanoi:
Onkos siinä pallo (tuttu autoistakin) vaiko perinteinen traktori mallinen vetokoukku?
Siinä on molemmat päällekkäin :)
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=5619&hilit=vetokoukku&start=20#p14622
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 512
343
108
Bobäck
Trola sanoi:
Onkos sulla Steffe hydraulinen vetokoukku?? :shock: :shock: :eek: :D

Onkos siinä pallo (tuttu autoistakin) vaiko perinteinen traktori mallinen vetokoukku?
On hydraulinen nousee ja laskee ja siinä on lukkoventtiili jotta letkut voi irroittaa jis tarvitsee hydeulosotot muihin toimintoihin. Koukussa on nirmi 50mm kuulu jonka läpi menee tappi koka sulkee tuon U kitaan. IKH lta sinakin saa sitä kita osaa!
Tuo hydraulinen nosto/lasku systeemi on ymmärtääkseni tulossa tehtaan valikoimiin.
 

wx1

Jäsen
28.1.2016
74
0
6
Helsinki
Täyden peräkärryn saaminen pikku Avantin perään on välillä tuskallista, jollei ole kaveri auttamassa ja harvoinhan on. Viime viikonloppuna ajoin usean kuorman täytemaata. Kuorman tein Avantin 150 -kaivurilla. Peräkärryssä on veivattava nokkapyörä, mutta Avanttia ei meinannut millään saada jäämään sopivaan kohtaan. Kyseisessä paikassa oli mäki, ja piti käyttää käsijarrua, mutta sen pykällys pysyttää koneen n. 10 sentin tarkkuudella. Lopulta ei jäänyt muuta keinoa kuin laittaa sopivan iso kivi pysäyttämään Avant. Monta kertaa sai hypätä edestakaisin ennen kuin kärry oli perässä.
Käsijarru on muuten kyllä hyvä sekä yksinkertaisuudessaan varmatoiminen. :geek:
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 512
343
108
Bobäck
Jep, se on hydraulinen. Alunperin siinä oli kuula/kita yhdistelmä mutta vaihdoin sen pelkästään kuula version. Silleen sain sen lähemmäksi konetta! Aivan loistava kapine!
 

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 863
227
63
wx1 sanoi:
Täyden peräkärryn saaminen pikku Avantin perään on välillä tuskallista, jollei ole kaveri auttamassa ja harvoinhan on. Viime viikonloppuna ajoin usean kuorman täytemaata. Kuorman tein Avantin 150 -kaivurilla. Peräkärryssä on veivattava nokkapyörä, mutta Avanttia ei meinannut millään saada jäämään sopivaan kohtaan. Kyseisessä paikassa oli mäki, ja piti käyttää käsijarrua, mutta sen pykällys pysyttää koneen n. 10 sentin tarkkuudella. Lopulta ei jäänyt muuta keinoa kuin laittaa sopivan iso kivi pysäyttämään Avant. Monta kertaa sai hypätä edestakaisin ennen kuin kärry oli perässä.
Käsijarru on muuten kyllä hyvä sekä yksinkertaisuudessaan varmatoiminen. :geek:
Joo tuttu tunne, vaikka mulla on tuo takanostolaite koneessa.
Ilmeisesti ajelit kuormat ilman kaivinkonetta!? Sillä tai kauhalla olisi voinut "ankkuroida" avantin koukun ihan vetolaitteen kohdalle.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Tapaan muljauttaa koukun paikalleen siten että nokan nostaa kauhalla ilmaan, jolloin koukku pyörähtää kuulaan. Zoomin kanssa tietenkin helpompi kikkailla ja pari kertaa on jäänyt lukittumatta. Mutta kun taktiikan oppii, niin kärryn saa kyytiin melko helposti ilman veivauksen tarvetta.
 

wx1

Jäsen
28.1.2016
74
0
6
Helsinki
Leppis
Sillä tai kauhalla olisi voinut "ankkuroida" avantin koukun ihan vetolaitteen
En ottanut kaivinkonetta pois, mutta eipä tullut mieleenkään sen avulla justeerata koukku kohdalleen. Seuraavan kerran tiedän mitä tehdä. Kiitos neuvosta Leppis! :)
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 512
343
108
Bobäck
Mistäköhän luin tuon kysymyksen kun kerran vastasin siihen uudelleen.... :eek:
 

Jarkko62

Jäsen
9.2.2016
92
0
6
Itse käytän auton vetokoukun ja puskurin välissä pientä vanerista levynpalaa puskuria suojaamassa.
Levy näkyy hyvin kuskin paikalle farmarikorisessa autossa.
 

Liitteet