Juhani sanoi:
exjko sanoi:
olen kanssa yrittänyt päätellä aisapainoa auton lokasuojasta tai kärryn aisasta metrinmitalla. On jonkinlainen vaakakin tullut hankittua, mutta sillä mittaus on hankala prosessi kun pitää irroittaa koukusta jne. Aisapainotus on yksiakselisessa suoraviivaista, mutta telikärryssä akselirakenne ja maasto vaikuttaa mitattavaan aisapainoon paljon. Nykyisessä kulkineessa koukku on korkealla ja tuntuu että kärry kulkee liikaa taka-akselin varassa ja siten kasvattaa aisapainoa turhaan.
Onko kukaan joutunut tienpäällä aisapainon mittauksiin ja onko tullut sanktioita?
Joku kun kertoisi yksinkertaisen tavan tuon aisapainon mittaamiseen? :roll:
Asetetaan mittakeppi nokkapyörän tangon viereen, kun kärry on tyhjä.
Seisotaan aisan päällä ja laitetaan aisan korkeus muistiin nokkapyörän tangon mukaan.
Käytännössä säädän nokkapyörän tangon yläreunan samalla tasolle kuin mittakepin merkki.
Sitten Avant ajetaan lavalle niin, että nokkapyörän tanko on äsken merkityllä korkeudella.
Mittakepissä on jalkana irrotettava levynpala, joten se pysyy pystyssä.
Mittakepin yläpää on halkaistu ja halkeamassa on pahvinpala, jossa on merkkiviiva.
Painan enemmän kuin haluttu 60 kg:n aisapaino, joten seison sopivan matkan päässä vetokoukusta.
Autossa on säädettävä ilmajousitus, joka pitää maavaran automaattisesti vakiona.
Aisapaino on haettava auto sammuksissa ja ovet kiinni, niin ilmajousitus ei sotke korkeutta.
Jos tällainen säätö tuntuu työläältä (ei minusta), voi lavalle maalata merkit, mihin Avant
tulee pysäköidä, jotta aisapaino olisi sopiva.