Helpotusta koukkuun peruuttaessa | AvantClub - Keskustelupalsta

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 147
924
138
Usein tullut tilanne päällensä peräkärryä koukkuun peruuttaessa, ettei oikein pysty etäisyyttä hahmottamaan koukun ja kärryn vetopään välillä.
Kärryn ollessa kunnolla lastattu tai kuten venettä tulee trailerilla säilytettyä pienessä alamäessä ettei likaa vesiä kerääntyisi.
Ei sitä sitten jaksa heikko siirrellä käsin koukkuun. Siinä sitten pompit autosta ulos useamman kerran katsomaan joko on koukku kohdallaan.

Tässä helpotus! Laitoin peilin kierretangon päähän ja toiseen päähän magneetin.
Tämän helppo siirtää kärrystä toiseen ja näkee hienosti peruutella peilien kautta kerralla koukkun kohdalleen, eikä kolhi autoa vetopäähän.
 

Liitteet

  • Peräpeili.JPG
    Peräpeili.JPG
    116,7 KB · Katselut: 7 094
  • Peräpeili.1.JPG
    Peräpeili.1.JPG
    328,5 KB · Katselut: 7 106
Isommissa koneissa ei vissiin koukkua näe kurkkaamalla?

Aivan loistoidea, pitäisiköhän kokeilla auton kärryyn. Välähtäisipä itsellänikin yhtä hyvin kuin muilla planeettalaisilla ;)
 
Voisihan sitä käyttää Avantissakin. Isommissa on tosiaan koukku hieman piilossa, etenkin jos on hytillinen malli.
Lähinnä tarkoitin juuri auton koukkuun peruuttaessa esim. kuljetustraileria kiinnittäessä. Mulla on käytössä avolava maasturi,
jossa on todella vaikea pitkän lavan ansiosta hahmottaa etäisyyksiä.

Peili saisi olla hieman isompi ja jalkana voisi olla vaikka teleskooppi kävelysauva!
Magneetti alapäässä on siitä kätevä, että käy sitten kaikkiin kärryihin.

Autovaraosa liikkeistä saisi auton pelteihin käyviä magneetti jalkaisia peilejä lähinnä karavaanikäyttöön.
Tämänhän voisi onnistua suunnata myös koukkuun takakulman tai takaluukun kautta.
 
Mainio idea. Aivan loistava. Tässä sen jälleen näkee, parhaimmat ideat ovat usein hyvin yksinkertaisia.

Tämän idean kyllä kopioin heti omaan käyttöön. Mistä löysit tuollaisen magneetin, jossa paikka kierretangolle ??
 
Magneetti on ilmeisesti alunperin metallisen oven auki pitämistä varten.
Keskellä oli kuuden millin reikä jonka isonsin kasin tangolle sopivaksi.

Oli osat suoraan tallin hyllyltä revitty. Tämä on ensimmäinen prototyyppi.
Tämä magneetti jaksaa juuri pitää peilin paikallaan. Magneetti voisi olla hieman vahvempi ja varsi vaikka alumiini putkea etenkin isommalle peilille.
 
Yleisön pyynnöstä nostan vanhan viesti ylös.
Köyhän miehen peruutuskamera on ollut tarpeellinen moneen kertaan.
Monet kolhut puskuriin ja ylimääräiset kävelyt taakse tarkastamaan tilanne peruuttaessa
olen tällä virityksellä säästänyt.
Magneetti saisi olla hieman tehokkaampi, saattaa peili kaatua tuulessa.
 
Tuo on oikeastaan ihan sama kuin Valtran traktoreissa on kiinnitetty peili takaikkunaan.
Magneetteja saa mm. IKH:n liikkeistä. Itse ostin ko. magneetin ja laitoin sen LED-valon jalkaan. Nyt voi valon laittaa mihin haluaa, kun remppaa konetta.
Tuo peili tuossa auton aisassa on ihan hyvä idea, mutta kun se peili on suunnattava koukusta kuskiin, niin joutuu sitä hyppimään edelleenkin peilin säädössä. Avantissa peili kannattaa laittaa avantin takaosaan ja suunnata suoraan koukkuun. Sillai ne Thaimaassa on laajakulmapeilit maastureiden takaluukussa kiinni.
 
Maamies sanoi:
Tuo peili tuossa auton aisassa on ihan hyvä idea, mutta kun se peili on suunnattava koukusta kuskiin, niin joutuu sitä hyppimään edelleenkin peilin säädössä
Aika hyvin olen oppinut katsomaan peilin oikean suuntauksen, ei ole kauheasti tarvinnut hyppiä säätelemään.
Tietysti peilin voisi laittaa imukupilla auton takalasiin tai kumisilla magneeteilla takakontin kulmaan.
Eikös karavaanareiden lisäpeilejä ole olemassa magneettikiinnitteisiä, sellaisia kumisia?
Esim.tämä
 
Tuolls tavalla se on viritetty tohon mun Avanttiin! Toimii tosi hyvin. Peruuttaessa niin näkee suoraan koukun kohta jolloin tietää milloin nostaa sitä suoraan vetokitaan.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    62,9 KB · Katselut: 4 338
Onkos sulla Steffe hydraulinen vetokoukku?? :shock: :shock: :eek: :D

Onkos siinä pallo (tuttu autoistakin) vaiko perinteinen traktori mallinen vetokoukku?
 
Trola sanoi:
Onkos siinä pallo (tuttu autoistakin) vaiko perinteinen traktori mallinen vetokoukku?
Siinä on molemmat päällekkäin :)
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=5619&hilit=vetokoukku&start=20#p14622
 
Trola sanoi:
Onkos sulla Steffe hydraulinen vetokoukku?? :shock: :shock: :eek: :D

Onkos siinä pallo (tuttu autoistakin) vaiko perinteinen traktori mallinen vetokoukku?
On hydraulinen nousee ja laskee ja siinä on lukkoventtiili jotta letkut voi irroittaa jis tarvitsee hydeulosotot muihin toimintoihin. Koukussa on nirmi 50mm kuulu jonka läpi menee tappi koka sulkee tuon U kitaan. IKH lta sinakin saa sitä kita osaa!
Tuo hydraulinen nosto/lasku systeemi on ymmärtääkseni tulossa tehtaan valikoimiin.
 
Täyden peräkärryn saaminen pikku Avantin perään on välillä tuskallista, jollei ole kaveri auttamassa ja harvoinhan on. Viime viikonloppuna ajoin usean kuorman täytemaata. Kuorman tein Avantin 150 -kaivurilla. Peräkärryssä on veivattava nokkapyörä, mutta Avanttia ei meinannut millään saada jäämään sopivaan kohtaan. Kyseisessä paikassa oli mäki, ja piti käyttää käsijarrua, mutta sen pykällys pysyttää koneen n. 10 sentin tarkkuudella. Lopulta ei jäänyt muuta keinoa kuin laittaa sopivan iso kivi pysäyttämään Avant. Monta kertaa sai hypätä edestakaisin ennen kuin kärry oli perässä.
Käsijarru on muuten kyllä hyvä sekä yksinkertaisuudessaan varmatoiminen. :geek:
 
Jep, se on hydraulinen. Alunperin siinä oli kuula/kita yhdistelmä mutta vaihdoin sen pelkästään kuula version. Silleen sain sen lähemmäksi konetta! Aivan loistava kapine!
 
wx1 sanoi:
Täyden peräkärryn saaminen pikku Avantin perään on välillä tuskallista, jollei ole kaveri auttamassa ja harvoinhan on. Viime viikonloppuna ajoin usean kuorman täytemaata. Kuorman tein Avantin 150 -kaivurilla. Peräkärryssä on veivattava nokkapyörä, mutta Avanttia ei meinannut millään saada jäämään sopivaan kohtaan. Kyseisessä paikassa oli mäki, ja piti käyttää käsijarrua, mutta sen pykällys pysyttää koneen n. 10 sentin tarkkuudella. Lopulta ei jäänyt muuta keinoa kuin laittaa sopivan iso kivi pysäyttämään Avant. Monta kertaa sai hypätä edestakaisin ennen kuin kärry oli perässä.
Käsijarru on muuten kyllä hyvä sekä yksinkertaisuudessaan varmatoiminen. :geek:
Joo tuttu tunne, vaikka mulla on tuo takanostolaite koneessa.
Ilmeisesti ajelit kuormat ilman kaivinkonetta!? Sillä tai kauhalla olisi voinut "ankkuroida" avantin koukun ihan vetolaitteen kohdalle.
 
Tapaan muljauttaa koukun paikalleen siten että nokan nostaa kauhalla ilmaan, jolloin koukku pyörähtää kuulaan. Zoomin kanssa tietenkin helpompi kikkailla ja pari kertaa on jäänyt lukittumatta. Mutta kun taktiikan oppii, niin kärryn saa kyytiin melko helposti ilman veivauksen tarvetta.
 
Leppis
Sillä tai kauhalla olisi voinut "ankkuroida" avantin koukun ihan vetolaitteen
En ottanut kaivinkonetta pois, mutta eipä tullut mieleenkään sen avulla justeerata koukku kohdalleen. Seuraavan kerran tiedän mitä tehdä. Kiitos neuvosta Leppis! :)
 
Itse käytän auton vetokoukun ja puskurin välissä pientä vanerista levynpalaa puskuria suojaamassa.
Levy näkyy hyvin kuskin paikalle farmarikorisessa autossa.
 

Liitteet

  • vetokoukun_suoja.jpg
    vetokoukun_suoja.jpg
    104,3 KB · Katselut: 653
Hyvä peruutustähtäinhahlo sulla, samalla tietysti hyvä suoja.
 
fixut jutut on joskus todella yksinkertaisia toteuttaa kun sen vaan joku hoksaa ensin. Kiitti vinkistä
 
Ole hyvä!

Hahlo toimii tosiaan hyvänä tähtäimenä, yleensä koukkuun peruutus onnistuu yhdellä kerralla,
kun harjoitustakin on takana huomattavan paljon eli satoja kertoja.

Lätkä ei maksa paljon, on helppo tehdä, kulkee helposti mukana ja puskurissa ei ole jälkiä.

Avantin kuljettamisessa tarvitsen toistakin apuvälinettä. Haluan aisapainoksi n. 60 kg ja aisapainon
mittaamiseksi vetokoukun viereen laitan mittatikun, johon on merkitty oikea kohta. Ajan Avantin
lavalla sopivaan kohtaan niin, että vetokoukku painuu juuri merkin kohdalle.
 
olen kanssa yrittänyt päätellä aisapainoa auton lokasuojasta tai kärryn aisasta metrinmitalla. On jonkinlainen vaakakin tullut hankittua, mutta sillä mittaus on hankala prosessi kun pitää irroittaa koukusta jne. Aisapainotus on yksiakselisessa suoraviivaista, mutta telikärryssä akselirakenne ja maasto vaikuttaa mitattavaan aisapainoon paljon. Nykyisessä kulkineessa koukku on korkealla ja tuntuu että kärry kulkee liikaa taka-akselin varassa ja siten kasvattaa aisapainoa turhaan.

Onko kukaan joutunut tienpäällä aisapainon mittauksiin ja onko tullut sanktioita?
 
Kolmas tarpeellinen väline Avantin kuljetuksissa on renkaantäyttölaite.

Kotona on Eurodainun rengaspainemittari ja kompressori, joilla saa renkaat
täyteen ilmaa ennen kuljetusta. Kuorma on peräkärryn renkaiden kantavuuden
rajoilla, joten painetta tulee olla reilusti.

Huoltoasemilla ei valitettavasti enää pysty helposti renkaita täyttelemään, joten
omat laitteet ovat tarpeen.
 
exjko sanoi:
olen kanssa yrittänyt päätellä aisapainoa auton lokasuojasta tai kärryn aisasta metrinmitalla. On jonkinlainen vaakakin tullut hankittua, mutta sillä mittaus on hankala prosessi kun pitää irroittaa koukusta jne. Aisapainotus on yksiakselisessa suoraviivaista, mutta telikärryssä akselirakenne ja maasto vaikuttaa mitattavaan aisapainoon paljon. Nykyisessä kulkineessa koukku on korkealla ja tuntuu että kärry kulkee liikaa taka-akselin varassa ja siten kasvattaa aisapainoa turhaan.

Onko kukaan joutunut tienpäällä aisapainon mittauksiin ja onko tullut sanktioita?

Joku kun kertoisi yksinkertaisen tavan tuon aisapainon mittaamiseen? :roll:
 

Uusimmat keskustelut