Hiekotin | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Jokunen vuosi sitten tarttui matkaan ilmeisesti Kovan valmistama vedettävä hiekotin.

Sain lopulta sen koukkuun saakka, kun kottikärry oli luovuttanut renkaansa ja paikallinen peltiseppä loihtinut katon astiaan.

Lumen jälkeen saisi siis tulla liukasta, että pääsis tätäkin kokeilemaan.
 

Liitteet

  • bjab.jpg
    bjab.jpg
    55,3 KB · Katselut: 5 376
  • b.jpg
    b.jpg
    35,2 KB · Katselut: 5 357
Hiekkaa

Nyt olen muutaman talven vedellyt laatikkoa perässä ja kokeillut erilaisia täytteitä.

Kovin hienoa tavaraa ei kannata laarissa pitää, sillä sellainen kerää kosteutta ja jäätyy. 3-10 singeli on tuntunut parhaalta aineelta. Tavaraa kannattanee vaan ostella kasa kaupalla, sillä kierroksella tavaraa menee n. 30-50 kg, jotka maksavat rautakaupan säkkeinä 7-10 eur ja kippikasana n. 0.15 eur. Tarttis vaan hommata joku isompi hiekkalaatikko että tavara pysyisi kuivana.
 
Toi on se ikuisuus ongelma. Miten ne hiekat säilyttää jotta pysyisi kuivana!
Itse käyn aina hakemassa maajussilta hiekoitussepeliä tarvittaessa. Sillä on sellainen muutaman kasetin kokoinen kasa... Kasa on vain pressun peittämänä mutta yllättävän kuivana säilyy! Pitäiskö mun kokeilla niitä mun hiekottimia joku päivä? Toisaalta kun itse ajan nelkulla niin ei ole tarvetta. Eihän siitä hyötyisi kun mun "paras ystävä" naapuri...Ja "parhaalle ystävälle" en kyllä hiekoita edes rahan takia...

Nythän on sinänsä hiekoittajalle paras keli ja mulla edelleen 1 ylimääräinen! Eikö kukaan tarvitse käyttämätön kauhahiekoitin???
 
Kyllä siilo on paras ratkaisu pysyy kuivana ja helppo täyttää eikä tule tyhjiä säkkejä

hiekan toimitajilla käytettyjä siiloja sopuhintaan esim. taloyhtiön 3 kuution siilo maksoi tuotuna 250 eukkoa

meni kyllä pari päivää sen kunnostamiseen
 
Tuli sitten ostettua hiekotin..sopivasti näin kesän edellä :shock: Perässä raahattava vilakoneen tekele.
 
heiksa sanoi:
Tuli sitten ostettua hiekotin..sopivasti näin kesän edellä :shock: Perässä raahattava vilakoneen tekele.


Ainahan voit levittää suolaa, apulantaa tai vaikka nastoja. Kannattaa tulevaa talvea odotellessa rakentaa hiekkasiilo, nimittäin säkki ei kauaa vanhene hiekottimessa. Muistan kun ekaa kertaa kokeilin omaa ja laitoin kaksi vitosen säkkiä kyytiin. Ei ihan päässyt kympillä postilaatikolle ja takas.
 
Maasturisti sanoi:
heiksa sanoi:
Tuli sitten ostettua hiekotin..sopivasti näin kesän edellä :shock: Perässä raahattava vilakoneen tekele.


Ainahan voit levittää suolaa, apulantaa tai vaikka nastoja. Kannattaa tulevaa talvea odotellessa rakentaa hiekkasiilo, nimittäin säkki ei kauaa vanhene hiekottimessa. Muistan kun ekaa kertaa kokeilin omaa ja laitoin kaksi vitosen säkkiä kyytiin. Ei ihan päässyt kympillä postilaatikolle ja takas.

Tuo suolan levittäminen ei muistunutkaan mieleen. Siilolle ei oikein ole paikkaa mutta saan tuota hiekoitussepeliä haettua kasasta kärryllä tms. kun tarvetta on. Vähän työlästä on mutta en tiedä tarviiko tuolla sitten oikeasti hiekotella jotain vai jääkö vähälle käytölle. Pienissä pihoissa tuo perässä vedettävä malli on aika kömpelö minusta.
 
Tää on se mistä mä tykkään Avantisteissa! Se että järki puuttuu ja mennään tunteilla! Ostetaan hiekoitin, mitä ei bältyämättä tarvitse, on vääränlainen jne. Mutta silti ostetaan! Hienoa Heiksa! Näin tää homma pitääkin tehdä! Koskaan kun ei tiedä miyä tulevaisuus tuo tullessaan niin sina kannattaa ostaa jos sopivasti tarjotaan!

Mulla myös pihalla lava purkaamatta syksyn kokoontumisesta missä tuli ostettu kaiken näköistä... Ajattelin perata vappuna siyä lavas ja tutustua sisältöön. Hiekoitin milä siinä on menee varmasn ensi kauden säätöihin...
 
Jatketaas hiekoitin asiaa!
Avant kaverilta ostamani hiekoitin ei levitä jäistä hiekkaa. Onkohan ominaisuus?

Kuvassa olevan hiekan alla on salmiakkikuvioinen verkko joka ei läpäise jäistä soraa.
Mulla sattuu olemaan varastossa pari kappaletta uusia (lue käyttämättömiä) kiukaan vastuksia.
Mitäs jos asentaisi vastukset verkon alle suojaan, niin ei tule vahingossa lapiolla rikottua.
Riittääkö teho 2x2000W? Kiukaan termostaattikin löytyy.
Olisi hieno lähteä levittämään höyryävän lämmintä hiekkaa. Sulaisi hiekka kiinni jäähän myös eikä kulkeutuisi sisälle kenkien pohjassa.

Vastukset voin myös antaa pois vaikka joululahjaksi.
Harvian kiukaan vastukset 2000W + termostaatti ylikuumenemissuojalla.
Lähetyslistassa näytti olevan viikko 26 vuosi -94.
 

Liitteet

  • DSC_0475.JPG
    DSC_0475.JPG
    151,4 KB · Katselut: 1 733
Ja Avantin perään Generaattori pyörimään että nuo lämpenee! Ei ollenkaan huono idea!

Leppis, ne hiekat pitää laittaa kuivana hiekoittajaan tai sitten se pitää säilyttää sisällä!
 
lajaatena sanoi:
STEFFE sanoi:
lajaatena sanoi:
graavikala valmiina, tänään savustetaan kuhat joten Joulukalat on valmiina, rasvasilli täytyy käydä ostamassa.

Ja kauan ei taida kestä niin alkaa tulla päiväraportteja että ulkona +30 ja olut +4.... ;)

STEFFE puhut vähän mutta asiaa 13.1.2017 klo 17.05 on lähtö

Arvasin! Silloin me aurataan lunta jo täysillä!
 
Tuli äsken mieleen että lajaatena voi tiivistää helposti 3 asiaan. Kalajutuista, matkaraporteista sekä nelitoimikauhasta! :lol: :lol: :lol:

Oikein mukavaa joulua kaikille!
 

Uusimmat keskustelut