pleh

Jäsen
28.3.2013
706
186
43
?? ---> ??
Juhani@ Sulla on siis 640 ja kaivuri? Onko umpi hytillinen? Pystyykö käyttään kaivuria jos ottaa vain sen alaikkunan pois?
Saaks minä, minä tiedän, saanko????
Joo pystyy, mutta jää vähän lyhyiksi vipujen liikeradat tai sitten olen ollut laiska asettelemaan paremmin. Minulla on ylimääräisenä ongelmana TheKone'en kanssa sen keskusvoitelujärjestelmän palikat pahasti juuri puomin päällä.

oke

Jäsen
7.4.2011
483
43
28
Vantaa
Miten mitataan/ määritellään painopiste maanpinnasta? Sen ymmärän jos lavalle laittaa betonilevyn tai Avantin, toisessa painopiste ylempänä.

Kokeile vaikka täydellä ja vajaalla mehutölkillä. Kallista ensin toiselle kulmalle siten, että tölkki pysyy itsekseen pystyssä ja piirrä pystysuora viiva kulmasta suoraan ylöspäin. Sitten sama juttu toisella kulmalla. Painopiste on siinä missä viivat yhtyvät.
Täyden ja vajaan mehutölkin painopisteet ovat eri kohdissa eli mehun keskellä. Huomaa myös, että alempana olevaa painopiste merkitsee isompaa kallistusta.

Oke

• Tykkää
Reaktiot: 640

640

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.11.2019
518
228
43
Mitenkähän Touaregin kanssa pärjää talvella 3500kg koukussa? Riittääkö auton paino, pysähtyykö? Talvella en muistaakseni ole vetäny noin painavaa kuormaa millään sutolla, kesäkelillä kylläkin tai lähelle.

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 052
460
83
Kaarina
Mitenkähän Touaregin kanssa pärjää talvella 3500kg koukussa? Riittääkö auton paino, pysähtyykö? Talvella en muistaakseni ole vetäny noin painavaa kuormaa millään sutolla, kesäkelillä kylläkin tai lähelle.
Hulco ja Avant tulee eleettömästi perässä talvellakin, mutta painoa ei ole kuin ehkä sen 2500kg. Kyllä mä 3,5 tonnin kuormalla olisin jo vähän varovaisempi... Nastat pitäis sitten olla kaikissa renkaissa, sekä autossa että kärryssä. Kitkoilla en yrittäis lähteä kiihdyttämään liukkaalla tommosen kuorman kanssa...

Pysähtyminen on sitten kokonaan eri juttu. Jos autossa on hyvä pito, esim. tuoreet nastat ja kärryssä heikommat renkaat, jopa vaikka kitkat, niin jarrutuksessa työntöjarru tulee kokonaan sisään ja lukitsee herkästi kärryn jarrut. Sitten kärry voikin elää omaa elämäänsä, esim. kääntymällä auton viereen...

Ilmajousitetun T-regin etu on, että jos rupeaa sutimaan, voi autoa nostaa sen verran, että koukulle tulee lisää painoa = pitoa enemmän autolle. Pari kertaa kesäkelilläkin jumittanut 3-akselisen kärryn johonkin hiekkaan, niin nätisti lähtee pois kun nostaa volsun off-road-asentoon.

Timotopi

Jäsen
30.5.2016
1 130
735
113
Jyväskylä
640@ Saitko auton jo huollosta? Jos saa kysyä oliko mitä vikaa? Enkä muuten eilen laajiksessa käydessä nähnyt sun Avanttii.....
Autokauppias lähetteli ruotsista äsken kuvia T-registä perässä teksi tää on sun....
En osta piste :mad:
Pakua haluaaa.;)

640

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.11.2019
518
228
43
640@ Saitko auton jo huollosta? Jos saa kysyä oliko mitä vikaa? Enkä muuten eilen laajiksessa käydessä nähnyt sun Avanttii.....
Autokauppias lähetteli ruotsista äsken kuvia T-registä perässä teksi tää on sun....
En osta piste :mad:
Pakua haluaaa.;)
Sain auton pois pajalta. Startin vaihossa kävi,myyjän piikkiin. Vielä menee pajalle valojen takia. Avantti ei ollu laajiksessa kun vasta eilen illalla 18.00. Oli kotona kauhan pajottamisen takia. Pelotteli lumisateella mutta ei tullukkaan lähtöä.
Se pitää ostaa mikä itelle paras. Voihan itelläkin vaihtua vielä avolavaan jossa 3500kg vetomassa. Tähän hätään ei semmosta ollu minun hintahaarukassa.

640

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.11.2019
518
228
43
Nastat on joka pyörässä ja tietysti kärryssä,luonnollisesti vielä uuvet. Enpä uskaltanu lähtee Volkkarilla siirtään eilen kun sivutiet melko jäisiä ja mäkistä seutua. Maltilla lähettävä kokeileen miten yhistelmä käyttäytyy.

• Tykkää
Reaktiot: Juha

tompula

Jäsen
13.7.2016
154
33
28
Nokia
Tota, mielestäni jarrullisessa kärryssa ei saa lain mukaan olla pitotasoltaan huonompia renkaita, jos vetoautossa on kitkat, saa kärryssä olla kitkat. Jos vetoautossa on nastat, täytyy kärryssä olla nastat. Kärryssä saa olla nastat vaikka vetoautossa on kitkat. Korjatkaa jos oon väärässä, tälläinen muistikuva on jäänyt pääkoppaan. Jarruttomassa ei tarvitse olla edes talvirenkaita, syytä ehkä olis...

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 052
460
83
Kaarina
Eipä noista pitotasoista mitään mainita. Mutta juu, jos veturissa on nastat, pitää jarrullisessa kärryssäkin olla. Mutta pitotasot voi silti olla mitä sattuu...

640

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.11.2019
518
228
43
No ihan samoja aikoja lähdin sieltä!! Perkule olis ollu mukava tavata :)
Saitko sen kauhan toimimaan kuten pitää?
Täytyy kellotella siirtoajoja,niin siksi tiijän melko tarkkaan millon missäkin olin. tulin Laajikseen 17.50 ja lähin autolla pois 18.00.
Ei saatu vielä kauhaa toimimaan. Palautettiin ennalleen varmuudenvuoksi jos olis se aurareissu tullu.
Kyselin ohimennen mikä Volkkarin valoissa vois olla,onko jotain "tyyppivikaa". Ei oikein vastausta saanu,paitsi että on joku 2000-3000€ maksava laatikko joka ohjaa valoja!!!!

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 052
460
83
Kaarina
Finlex 1257/1992, pykälä 17.
Pitotasosta ei mainita. Nastoja pitää olla lain edellyttämä määrä, mutta vetoautossa voi olla uudet Contin nastat ja kärryssä 20 vuotta vanhat Linglong Gangbang -renkaat, ja silti se on "laillista"

Timotopi

Jäsen
30.5.2016
1 130
735
113
Jyväskylä
Ei oikein vastausta saanu,paitsi että on joku 2000-3000€ maksava laatikko joka ohjaa valoja!!!!
Ole tarkkana että tulee kuntoon!! Minä ramppasin Laakkosella vuoden...
Vaihtoivat kaikki boxit mitä keksivät. Tietenkin artistin piikkiin! Kyllä vitt.... Lopulta lampun sisällä oleva boxi vaihdettiin ja ilmeisesti rupes toimiin kun laitoin kiertoon niin ei tullut reklamaatioita. Tosin nyt siitä pamahti kone... Tämän takia en halua kallista maasturia jossa on kaikki hemmetin hilavitkuttimet! Auto jossa on valot jotka pysyy paikallaan ja koukku riittää. Ai niin webasto oltava. Kaikki muu on turhaa. Veto autossa saa olla manuaali vaihteet, koska pojan voisi opettaa ajamaan.

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 052
460
83
Kaarina
Veto autossa saa olla manuaali vaihteet, koska pojan voisi opettaa ajamaan.
Manuaalit on historiaa. Itse opetin pojan automaatilla. 3 tonnin kuormia on v*ttumaista sitten vetää keppivaihteisella. Kytkin palaa ennemmin tai myöhemmin, kun vaikka peruutat pari sataa metriä ylämäkeen... Funtsi nyt vielä.

Poika voi myöhemmin käydä keppi-inssissä, jos on tarve. Näin meilläkin tuumattiin, mutta vuoteen ei ole tullut mieleenkään, että olis tarve ajaa keppiä.

tompula

Jäsen
13.7.2016
154
33
28
Nokia
No juu, en mää sillä nyt mitään lentokentän kitkamittausta tarkoittanutkaan vaan lähinnä sitä että M+S ei toimi vuoden ympäri...

Samankaltaiset keskustelut

Samankaltaiset keskustelut