Hulcolla Avantin kuljetus | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
Avolavapaku, niin mahtuu ovet aukeilemaan jne. Mulla on sprinter paku jossa kantavuutta 1650 kg, siihen saa ajosilloilla mukavasti avantin kyytiin.
 
Automaatti ja automaatti, minulla lukee autovuokraamoiden tiedoissa että EN halua automaattia vaikka kuinka haluaisivat upgradea tarjota... Tosin nyt on kiikarissa josko toisi Volkkarin GTE hybridin 'seuraavalla' kotilomalla muutaman vuoden kulkineeksi - rouvalle!
Kuorma-autohan sen pitää olla, mutta jos siinä on avolava tahi pressut niin ei taida shamppanjat ja oluet selvitä suomeen saakka. Minä vain en tiedä mitään noista kuorma-autoista ja tässä yrittänyt vakoilla teidän ratkaisuja. TheKone elikkä 630DLX painaa senverran, että nykyisen kärrynkin kantavuus on liian vähäinen sille :( Joo, en vaihda pois kun on vallan mainio työpöytä käytössä ja muutenkin tavaran kuljetuksessa...
 
Jos nuorena yhtään koneet kiinnostaa, niin kannattaa ajaa kuorma-autokortti ja armeijan piikkiin korottaa se rekkakortiksi. Sen jälkeen ei tarvitse miettiä saako kortin puolesta edes tyhjää kärryä pudottaa koukkuun. Kyllä yhdellä kortilla pitäisi saada ajaa muutakin kuin isukin autoa.

Kyllä kuorma-autot olisi käteviä kuljetuksissa. Kärryt on aina hiukan hankalempia kuin että jos saisi kaiken auton kyytiin. Pieniä kuorma-autoja saa suht. halvalla kovallakin kopilla. Miksei joskus isompiakin. Vanhassa muuttoautossa tulisi saunaillan juotavatkin pademmin perille asti.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Härbe
Itse taas annan kuorma-autokortin pois, kun en ole sitä 30 vuoteen tarvinnut, ja sen takia pitää uusia korttia koko ajan.

Mutta taas vähän itse asiaankin, eli mun mielestä kuorma-auton hommaaminen pelkästään Avantin kuljetukseen on vähän ylimitoitettua. Kerran kun satsaa Hulcon tyyliseen laatukärryyn, niin kustannukset olivat sitten siinä. Muutaman kympin vakuutusmaksuja makselee vuosittain. Vois kuvitella, että johonkin ikivanhaan kuorma-autoon saa olla koko ajan tekemässä jotain remppaa, eikä sillä ajokaan nyt mitään juhlaa ole... Mullakin kauimmaiset kanta-asiakkaat on Salossa ja Loimaalla, eli n. tunnin ajomatkan päässä pisimmillään. Kivampi jättää Avant ja kärry sinne ja huristella muun liikenteen tahdissa motaria takaisin 140 taulussa :p

Toki se vetoauto pitää olla, mutta pitäähän sitä nyt auto muutenkin talossa olla.
 
Itse taas annan kuorma-autokortin pois, kun en ole sitä 30 vuoteen tarvinnut, ja sen takia pitää uusia korttia koko ajan.
Mutta taas vähän itse asiaankin, eli mun mielestä kuorma-auton hommaaminen pelkästään Avantin kuljetukseen on vähän ylimitoitettua. Kerran kun satsaa Hulcon tyyliseen laatukärryyn, niin kustannukset olivat sitten siinä. Muutaman kympin vakuutusmaksuja makselee vuosittain. Vois kuvitella, että johonkin ikivanhaan kuorma-autoon saa olla koko ajan tekemässä jotain remppaa, eikä sillä ajokaan nyt mitään juhlaa ole...
Toki se vetoauto pitää olla, mutta pitäähän sitä nyt auto muutenkin talossa olla.
Niin, no kaksi kertaa olen nyt paperit toimittanut viimeisen 15 vuoden aikana - eu'n ulkopuolella jos asuu niin ei tarvi päivittää :) Nyt edellisen sain läpi vain, kun löysin sen toisen puolisokean - lääkärin siis joka kirjoitti laput. Ostin uudet silmät viime vuonna joten näillä pitäisi pärjätä loppuaika jonka korttia yleensä edes saa hallussa pitää.

Vetoauto: selitäpä rouvalle miksi musta limusiini pitää vaihtaa 20v vanhaan range roveriin - minä en uskalla! Eli siis limusiini on se normi auto ja siihen EI tule edes vetokoukkua jos rouva saa siitä päättää (lue: ne kärryromut lähtee pihasta viikkoa ennen lopputarkastusta - PISTE).

Eipä sillä, että saisin pitää TheKonettakaan :oops::oops: joten eipä sitä kuormuriakaan sitten tarvita pidemmällä aikavälillä :(
Vuokrakuormurilla olen nyt siirtänyt mitä on tarvinnut kuskata, mutta siinäkin on oma urakkansa aina hakea & palauttaa.

Vuokravehkeellä "muuttokuorman" kuskaaminen muutenkaan onnistu täältä sinne - tuota ajomatkaa on kuitenkin 1600 yksikköä Ruotsin kautta ja 2300 baltian reittiä. Yritin saada lupaa ostaa 'pikkufarmarin' jolla tuoda nuo lasitavarat. Minusta siihen sopisi hyvin joku sellainen Jaguar-merkkinen...

JA minusta kuluihin pitää laskea vetoauton aiheuttamat kulut verraten niitä hypriiri-elektroniikka biiliin :cool:
 
Kuormuri kortti tuli itsekkin korotettua rekkaversioon armeijan leivissä kauan aikaa sitten.

Pelimiehen vetohan olis hommata kunnon punaniska pikappi paripyörillä ja huor..hytillä niin mahtuu oskesterikin kyytiin.

Kantavuutta noissa aika hyvin tai pistää vetopöydän lavalle ja puoliperätrailerin perään niin kuljettaa jo melkeen mitä vaan.

Ei taada saada ku automaattina
 
Muista vanha harrastajan motto: ”helpommin saa anteeksi kuin luvan”...
Vaihda se 5 vuotta vabhaan Rangeen, niin varmaan tykkää ;)
Jaa, niinkuin rouva vaihtoon vai miten se nyt olikaan? :rolleyes:

Oikeesti nuo nykyajan verot ja käyttömaksut tässä hieman hiertää harrastajaa...
 
Mitä raskaan liikenteen ammattipätevyys on?
Ammattipätevyys vaaditaan kaikilta ammattimaisessa tavara- ja henkilöliikenteen tehtävissä palvelevilta kuljettajilta ja sen tarkoituksena on edistää liikenteen ja kuljetusten turvallisuutta sekä tukea kuljettajan ammatillisia valmiuksia ja työssä jaksamista. Koulutuksella tähdätään myös kuljettajan työn arvostuksen nostamiseen.

Ammattipätevyys ei ole sama asia kuin ajo-oikeus. Ne ovat kuitenkin kytköksissä toisiinsa. Nykyään esim. C-luokan ajokortti ei riitä kuin lähinnä henkilökohtaisiin ajoihin muutamaa erillistä poikkeusta lukuun ottamatta. Pätevyysvaatimukset koskevat kuljettajia, joilla on C1/C, C1/CE, D1/D ja D1/DE ajo-oikeus, kun he ajavat ko. ajoneuvoluokkiin kuuluvia ajoneuvoja. Huomioi, että pakettiautokin voi olla rekisteröity kuorma-autoksi tai linja-autoksi.

Mitä ajoja voi ajaa ilman ammattipätevyyttä?
Ilman ammattipätevyyttä voi pääsääntöisesti ajaa vain tietynlaisia henkilökohtaisia ajoja (muu luetaan ammattimaiseksi kuljettajatoiminnaksi). Näitä ovat esim:

  • oman (mutta ei kaverin) muuttokuorman vieminen
  • omassa työssä tarvittavien työkalujen kuljetus työpaikalle, kuten esim. pienkaivinkoneen vienti omakotirakennukselle tai metsäkoneen vienti hakkuupaikalle, jos niitä myös itse käyttää/ajaa työkohteessa.
  • henkilöliikenteessä linja-autolla saa kuljettaa vain samassa taloudessa asuvia ja ajoneuvon on oltava samassa taloudessa asuvan omistuksessa. Eli oma perhe saa ajella riittävällä ajo-oikeudella varustetun perheenjäsenen kuljettamana omistamallaan linja-autolla, mutta jos naapurin lapset tulevat mukaan, täytyy kuskilla ollla ammattipätevyys
  • palomies saa ajaa paloautolla hälytykseen tai harjoitukseen. Ammattipätevyys häneltä vaaditaan, jos paloautolla mennään pesemään vaikkapa kunnantalon pihaa.
Mitä ammattipätevyydettä ajamisesta seuraa?
Jos ammattipätevyys ei ole voimassa sitä edellyttävässä ajossa, kuljettajalle rapsahtaa sakko ja ajo keskeytetään (ensimmäiseen) sopivaan paikkaan. Ajoa voi jatkaa ammattipätevä kuljettaja. Myös työnantaja voi saada sakon ajoneuvon luovuttamisesta ammattipätemättömälle kuljettajalle.
 
Juhanilta hyvä pointti. Kuorma-autolla ei saa kuskata Avanttia ammattimaisesti ilman pätevyyskoulutusta! Näin mää sen tulkitsen.
 
Ajattelin laittaa faktaa, kun porukka "pullistelee" ajokorttiluokillaan! ;)

Juuri tuon takia luovuin itse C-luokasta, koska turhaan sitä olisi pitänyt uusia 5-vuoden välein, kun ei olisi ollut mitään hyötyä. Nyt kortti voimassa 70-vuotiaaksi asti, ellei ajokunto muutu radikaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Eli oman Avantin voisin kuorkilla kuskata, hommiin mennessä, mutta @Juhani en voi viedä avanttitöihin.
Omalla kärryllä voisin viedä :cool:
 
Eli oman Avantin voisin kuorkilla kuskata, hommiin mennessä, mutta @Juhani en voi viedä avanttitöihin.
Omalla kärryllä voisin viedä :cool:
Eikun Avanttia voit kuljettaa kuorkilla omiin tarkoituksiin, mutta ei firman ajoja. Näin mä sen ymmärsin. Eli, jos teet rahaa Avantilla ja kuskaat sitä kuorma-autollasi, pitää olla ammattipätevyys suoritettuna.

Kärry ei tartte muuta ku tarpeeks korttia ja kantavuutta...
 
Eikun Avanttia voit kuljettaa kuorkilla omiin tarkoituksiin, mutta ei firman ajoja. Näin mä sen ymmärsin. Eli, jos teet rahaa Avantilla ja kuskaat sitä kuorma-autollasi, pitää olla ammattipätevyys suoritettuna.

Kärry ei tartte muuta ku tarpeeks korttia ja kantavuutta...
Onhan tuo työkone = työväline elikkä itse ajaen kumpaakin tulkitsen sallituksi.
***omassa työssä tarvittavien työkalujen kuljetus työpaikalle, kuten esim. pienkaivinkoneen vienti omakotirakennukselle tai ***
***metsäkoneen vienti hakkuupaikalle, jos niitä myös itse käyttää/ajaa työkohteessa.***

Minä itse kuskaan (aikanaan) konetta vain mökkityömaalta (omalta) toiselle (omalle) ja matkan (450km x2) vuoksi tuo kärrytön vaihtoehto painottuu. Eri juttu onkin sitten se, että tuleeko ajopiirturin käyttövelvoite mukaan tuolla matkalla vaikka "yksityisajoa"?
Lisäkiemuroita saataneen aikaan sillä, jos kone ja/tai kuormuri ovatkin yrityksen omistuksessa vaikka olisit itse se yritys?

Lisäys: sinällään tuo ammatillinen pätevyys on aika yksinkertainen juttu joskin hieman hintava... jos sen nyt hakee niin on voimassa senaikaa kuin ajokorttikin :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Jees, avainjuttu varmaan on tuo omassa käytössä tai "itse ajaa". Timotopin (ja mun) kohdalla ei käy, kun Avant viedään asiakkaalle, eli sillä tehdään liiketoimintaa. Kantsii varmaan selvittää, jos tuollainen skenario on mielessä.
 
Joo, kyllä Avantin saa yrittäjäkin ilman korttipakkaa viedä työmaalle, jos jää itse sitä ajamaan. Matkalla ei saa mitään jättää toiselle työmaalle. Se olisi kuljetuspalvelua. Työvuoron päätyttyä toinen henkilö voi tulla Avantin ajoa jatkamaan. Kyseessä on Avantilla tehtävät työt joihin kuuluu osana koneen siirtäminen. Kuljetuspalvelut vaatii ammattipätevyyden. Ei kannata vasta vuoronvaihdossa olla työmaalla.

Eli oman Avantin voisin kuorkilla kuskata, hommiin mennessä, mutta @Juhani en voi viedä avanttitöihin.
Omalla kärryllä voisin viedä

Jos viet Juhanin omalla kärryllä töihin, niin muista sitoa kuorma riittävän hyvin kiinni ettei pääse karkaamaan. Oliko se nyt perä eteenpäin.;)
 
Jos yrityksen käytössä on kevytkuorma-auto (C1) tai kuorma-auto (C), kuuluu kuljettaja todennäköisesti ammattipätevyysvaatimusten piiriin.



Satunnaiskuljettajakin tarvitsee ammattipätevyyden
Lähtökohtana on, että vaikka työntekijän toimenkuvana olisikin jokin muu, mutta C1 tai C -luokkaan kuuluvien ajoneuvojen kuljettaminen liittyyy jollakin tavalla työtehtävien hoitamiseen, on työntekijä ammattipätevyysvaatimusten piirissä.

Ammattipätevyysvaatimuksen ulkopuolella ovat siis ainoastaan omat henkilökohtaiset ajot.
 
Toisaalta totuuden nimissä on myönnettävä, että itselleni on ihan sama millä porukat koneitaan kuskailee. Itse päädyin siihen 36cm lastauskorkeuteen ihan käytännön syistä ja samalla sain unohtaa ne yli 2m saviset ja liukkaat ajorampit. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Reaktiot: Juha
Vielä kiteytettynä voisi todeta, että se ratkaisee, paljonko Avantia pitää vuoden mittaan siirtää.

Jos sitä vie silloin tällöin 0-30 krt vuodessa johonkin, on se yks lysti, paljonko sen sitominen ja muu logistiikka vie.

Itse totesin käytännössä, että kun n. 100 kertaa vuodessa, joka vuosi, vie ja hakee Avantin asiakkaalta, eli 2 lastausta ja 2 purkua per keikka = 400 krt vuodessa, niin silloin pitää kaiken toimia hiotusti. Kiinnitysliinat on määrämittaiset ja sen semmoista. Siinä ei millään rampeilla ja tukijaloilla jaksa pelata, vaan jokainen sekunti on ns. turhaa.

Ensin voi kokeilla mielestään kustannustehokkaita tai muita toimivia ratkaisuja, mutta lopulta päätyy siihen parhaimpaan ratkaisuun, omalta kohdaltaan, maksoi mitä maksoi. Itsellä se oli Hulco.
 
Onko tuo Hulco nyt niin hyvä kuitenkaan Avantin kuletukseen! Ilman lisälaitteita varmaan ihan ok kuletella Avanttia. Siipilumikauha ei mahu kyytiin leveydenkään puolesta. Kauhaharjan tai siipilumikauhan kanssa painojakaumaa ei taho saaha kohilleen ajaa etu-tai takaperin kyytiin! Tänään kauhaharjan kanssa etuperin kyytiin jäi aivan liian takapainoseksi kuorma. Vauhtia oli reilu 70km/h ja lähti kärry kiemurteleen,huh,huh.... onneks ei ollu talvikeli.
Kärry on liian lyhyt! Painojakaumaaa ei voi hakee muuten kun valisemalla kummin päin ajaa kyytiin. Pelivaraa ei ole. Ajoramppi kun nousee 90 astetta niin se vie vähäisrnkin peräylitys mahollisuuden pois.Tuon hintaseen kärryyn pitäis saaha Avantti kyytiin ilman että lisälaitteita roikottaa aisanpäällä. Ajoramppia ei taas saa laskettua alas kun täysin tasaisella hallin lattialla tai tasaisella asfaltilla ja painojakauman pitää olla just oikein. Irralliset ajorapit ottasin nyt vaikka vähän hitaammat oliskin käyttää. Tukijalatkin minä kerkiäisin omilla aikatauluilla laskee alas.
Kallis oli kärry, MINUN MIELESTÄ ei paras kärry Avantin kuletukseen lisälaitteiden kanssa. Näkyy noita parikin käytettyä olevan myynnissä mutta ei kelpaa näköjään kellekkään. Onkohan kolmas kohta nettikoneessa......no ei kai kun kallis olis omankin hinta muutaman siirron kokeneena.
Jos jotain teen väärin kuletuksessa,niin neuvoja kuunnellaan. Kaikenmaailman rakennelmia tietysti vois tehä että kauhan ym. sais asettuun paremmin kyytiin. Mutta se kärryn hinta,luulin että olis saanu toimivan kärryn Avantin siirtoon. Kauhoja EN LASKE sinkityn pellin päälle ilman suojia!
 
Ajoramppia ei taas saa laskettua alas kun täysin tasaisella hallin lattialla tai tasaisella asfaltilla
Onko sulla koukku autossa liian ylhäällä? Minäkin lisäsin 10cm korkeat korotuspalat aisan ja vetokidan väliin, jotta saa kärryn vaateriin, ja samalla kärryn perän ylemmäs.

Ja Terraxia saa tietty 3-akselisenakin, jolloin painonjakauma ei oo niin tarkkaa. Kärryn leveys, no se on mitä on, eikä riipu hinnasta...

Sun housuissa rakentaisin jonkun korottavan telineen noille leveille laitteille, jotta saa ne nousemaan laitojen (sivu- ja etu-) päälle. Silloin on pelivaraa myös pituussuunnassa.
 
Hulco Terrax. Jotain yksinkertaista koroketta on kateltava,rukkilavoja, nehän käy jokapaikkaan. Kolmeakselista ei nyt heti kärsi vaihtaa. Ei se kärry kovin pahasti jää aisa ylöspäin koukkuun,mut pitää tarkistaa kriittisin silmin. Nyt Avanttia siirteleen,ensin harjataan.
 
Tuotaa...eikös ollu niin ettei kuorma saa ylettyä laitojen yli leveyssuunnassa,jos pykäliä noudattaa pilkulleen..
 

Samankaltaisia keskusteluja

Uusimmat keskustelut