Huolestua? | AvantClub - Keskustelupalsta

Byavant

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.1.2012
7
0
1
Minulla on reilu vuoden vanha 420, no Avant tietysti. Tänään aloitellessani lumitöitä huomasin tallin lattialla edestä katsottuna oikealla vaaleaa öljyä eli veikkaisin siis hydrauliikan tms öljyä. Koska työlaitteiden liittimet ovat samalla puolella tutkin ne ensi mutta ne eivät mielestäni vuotaneet. No seuraavaksi nostin puomilla etupään ylös ja etupyörien välinen pohja oli aivan läpikuultavan öljyn peittämä samoin kuin edestä katsottuna oikeanpuoleisen renkaan sisäpinta. Onko vinkkejä, pitäisikö viedä huoltoon, koneella on ajettu nyt vajaa 150 tuntia ja lumitöitä piisaa.... Vai voiko itse tarkistaa jotain muuta?
 
Jonkin hydrauliikka letkun liitos on löystynyt. Ne ovat kartioliitännällä ja löydät vuodon helposti jos avaat suojamuovit ja katsot mistä tiputtaa. Kun vuotava liitin on bongattu, niin katso onko se yhdellä vaiko useammalla liitoksella kiinni kohtteessan. Ja sitten liitosten verran hyviä kiintoavaimia kiinni kohteeseen. Avaa ensin liitos, jotta voit varmistua että se on suorassa ja kiristä sitten kohtuullisesti. Ei tarvitse vääntää hampaat ristissä. Oikea momentti on puoli kierrosta siitä kun liitin nappaa kiinni.
 
Olisiko 420:n öljysäiliö samassa paikassa kuin 630:ssä?

Huolestuin kesällä 630:n vasemman (ajosuuntaan katsottuna) eturenkaan
öljyisyydestä ja soitin Vainikalle. Heti kysyttiin onko koneella tehty töitä alamäkeen.
Näin oli. Täydestä hydrauliöljysäiliöstä valuu öljyä yli, jos kone on kovin keula alaspäin.
Laitoin rätin katteen sisälle keräämään mahdollisen öljyn ja jatkoin hommia.

Oke
 
Kannattaa konetta määräaikaishuoltaessa kopeloida kaikki liitokset kiintoavaimen kanssa lävitse, aina sieltä jonkin hieman kevyesti kiinni olevan liitoksen jostakin löytää. Venttiilipaketti ja ajomoottorit ovat varmoja kohteita (työlaitteissa sama asia), pumppujen luota ei vielä oma peli ole letkujaan löysännyt. Kun "pellit" ovat levällään, niin tähän toimeen ei pitkään kulu ja säästää hieman vaivaa kun ei kesken puuhien tarvitse konetta aukoa ja etsiä vuotokohtaa, avaimia, rättejä, saippuaa käsien pesuun ja pyyhinpä ne vaan housuihin kun tuota rättiäkään tämän enempää ole jne...

Jos koneessa on "vanhanmalliset" traktoriliittimet ja vaihdat työlaitetta säännöllisesti ilman että pyydystät ne naarasliittimistä tippuvat pari tippaa joka kerta rättiin, niin ne kastelevat koneen juuri tuolla tavoin kuin kuvasit. Kirkas öljy on aina hydrauliöljyä, moottoriöljyssä on aina mustaa väriä seassa ja jos se keulaan roiskuisi niin varmaan sen vuodon huomaisi muutenkin...
 
Laitoin tänään ensimmäisen kerran lumilingon kiinni ja samalla loin silmämääräisen tarkastuksen liitoksiin. No loppujen lopuksi vuodot löytyivät siinä vaiheessa kun käynnistin lingon. Vuotopaikkoja oli itse asiassa kaksi. Rungossa kiinni olevista kolmesta työkoneliittimistä kaksi naaraskappaletta vuosivat. No kuvittelin, helppo homma ja kiintoavain käteen. Ei onnistunut. Nyt tarvitsen hyvän neuvon ja yritän ymmärrettävästi selvittää ongelman. Naarasliittimet ovat runossa kiinni L - muotoisessa levyssä. Moottorista päin tullessa järjestys on, letku, mutteri, kiinnitysrauta, mutteri. Sitten näkyy muutama milli kierrettä ennen naarasliitintä. Tämä naarasliitin, itseasiassa molemmat, olivat löystyneet. Ongelma on. Miten sen kiristän kun naarasliittimen päällimmäinen holkki pyörii jne. Onko ainoa mahdollisuus se että työntän tätä lukkoholkkia sen kolme neljä milliä sisäänpäin ja otan papukaijapihdillä kiinni sen sisemmän putken pinnalta ja väännän sen kireämmälle? En ainakaan itse keksinyt mitään muuta keinoa. Toinen asia johon tänään törmäsin oli se, että ilmeisesti kaasuvaijerissa on kosteutta ja kun olin hetken tehnyt ulkona töitä oli kaasu jumiintunut eli ilmeisesti vaijeri jäässä??
Huomioiden vaijerin paikan kysynkin onko hyviä vinkkejä tilanteeseen vai irroitanko koko vaijerin ja täyttänyt sen lukkosulalla....
 
ÄLÄ vaan tartu pihdeillä liittimeen! :!:

Ensin kiristät molemmet mutterit napakasti kiinnitysrautaa vasten.
Sitten laitat kiintoavaimet letkun kiristysmutterille ja pikaliittimenholkin puoleiselle mutterille
ja väännät vastakkaisiin suuntiin, molemmat pyrkivät kiristymään.
-Huomasit varmaan että kierrekara on osa pikaliitintä,( eli naarasliittimen toinen pää on koiras)?
Huom! Älä kiristä liikaa!

Vaijeri kannattaa irrottaa ja kuivata (esim. paineilmalla).
Sen jälkeen uittaa voiteluainetta esim. silikoniöljyä läpi asti täyteen.
 
Pakko tunnustaa etten ymmärrä koska naaraspuolella eli holkin puolella ei ole muuta kuin se naarasmutteri jonka sisään se naaraspikaliitin menee. Naaraspikaliittimessä ei ole mitäkin millä sitä kiristäisi koska se päällä oleva holkki pyörii. Jos laitat sähköpostiosoitteen niin laitan valokuvan.
 
Byavant sanoi:
Pakko tunnustaa etten ymmärrä koska naaraspuolella eli holkin puolella ei ole muuta kuin se naarasmutteri jonka sisään se naaraspikaliitin menee. Naaraspikaliittimessä ei ole mitäkin millä sitä kiristäisi koska se päällä oleva holkki pyörii..


En itsekkään saanut 420 mallin pikaliittimeen mitään avainta kiinni, kun yritin kiristää liitintä ensimmäisen kerran vuodon jälkeen. Tosin kiristämisellä ei ainakaan omalla kohdalla olisi ollut mitään hyötyä.

Liittimet kannattaa kiertää kokonaan irti siitä "uros-uros nipasta" millä liitin on kiinni puomissa. Liittimen ja nipan välissä on O-rengas, mitkä oli ainakin omassa koneessa rikki molemmissa liittimessä. Laitoin uudet tiivisteet ja varalta tiiviisteliimaa kierteisiin. Kiristyksen ajaksi laitoin Naaraspikaliittimeen Urosliittimen paikalleen, ettei liitin vahingossakaan mene soikeaksi kiristyksessä ja kiristin naarasliittimen varovasti paikoilleen. Siirsin lukituksen avausholkin taka asentoon ja kiristin ihan siitä liittimen runkokehältä. Niin ja käytin ihan pihtejä ;) Tuotahan ei siis todellaakaan saa kiristää tiukalle ettei tiivisteet mene taas rikki ja toisekseen liialla puristamisella menee koko liitin muodottomaksi/rikki. Tuo tiivisteliima pitää kyllä liittimet kiinni jatkossa.

Tuohon on olemassa ihan oma avainkin millä saa kiristettyä liittimen sisältä päin, mutta onnistuu noinkin. Mutta jos tähän pihti hommaan lähtee niin kannattaa valita ne tallin pienimmät ja sileä leukaisimmat siirtoleukapihdit. Ja sitten ihan omalla vastuulla :D
 
Keskustelin asiasta tänään Huollon kanssa Ylöjärvellä ja ongelma oli tiedossa.
Pieni erä naaraspikaliittimiä on viallisia ja liitin aukeaa kokoonpanostaan, silloin
antamani kiristysohje ei toimi, vaan liitin pitää vaihtaa uuteen.

Oletin vuodon tulevan letkukaran ja sen kiristysmutterin välistä, jos/kun vuoto
on pikaliittimen puolella ota yhteys huoltoon ja pyydä vaihtamaan vialliset liittimet
uusiin.
-Olen pahoillani jos aiheutin hämmenystä. :oops:
 
Kiitos kuitenkin. Olin myös yhteydessä Ylöjärvelle ja pyysivät tuomaan koneen sinne liittimien vaihtoon. No katson nyt kuinka pitkään "papukaijakiristykseni" toimii ja saan lumityöt tehtyä. Nyt ei oikein ole mahdollisuutta koneen kuskailuun.

Oppia ikä(vä) kaikki !
 

Uusimmat keskustelut