Hydr öljyn vaihto | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Mistäs olette tuon hydrauliöljyn suodattimen ostaneet? Ja mistä nykyään kannattaa öljyä ostella? Nyt olisi itse tehtynä ensimmäisen kerran tuo hydrauliöljynvaihto edessä, vinkkejä otetaan vastaan.

Jotenkin tuntuu, että kun käsikirja käskee vaihtamaan 50 tunnin välein hydrauliikkaöljyt, niin se on melko usein. Itse olen vaihdattanut ja huollattanut paljon taajempaan tahtiin.
 
Tuli kesällä mentyä taas kerran Agrimarkettiin. Ostin Avantin suodatinpaketin, öljyt 40 litraa (Tellus STX46) sekä laatikollisen rasvatuubeja (sitä punaista) samalla kertaa. Täällä umpiSavossa öljyt on kaikilla huippuhinnoissa kun kilpailua ei ole, hintaeroa 4-6€/20 litraa. Agrin hinta oli halvin, pänikkä 70:n kieppeillä, taisin saada hivenen alle, en muista enää. Rasvat sain hintaan 3€ putkilo, se oli selkeästi halvin mitä oli tarjolla (siis siitä punaisesta laadusta). Suodatinpaketin hinta (satasen pintaan) ahdisti, pahasti.

Opin samalla taas uutta (sen että en saa koskaan alennusta olen oppinut jo aikaisemmin). Kassalla oli kaksi aikamiehen ikäistä hevosmiestä ostamassa hevosenkenkiä. Ostopäätöksen teko kesti tietysti varttitunnin, mutta pitkän miettimisen jälkeen päätyivät ostamaan 3 kenkää. Kassa sanoi että saavat viidennestä lukien enemmän alennusta jos ottavat niitä enemmän kuin neljä. No tämä tarjoushan kuullosti herroista hyvältä joten ostivat siis 5 hevosenkenkää. Ennätin siinä miettimään "että montakos koipea sillä hepalla onkaan"? Ajattelin kuitenkin jättää kysymättä, kyllähän nuo ammattimiehet varmaan tietävät...
 
Tellusta voi kysellä myös "isojen koneiden" huollosta, ainakin täällä Etelä-Sawossa saa kauniisti kysymällä, omaan astiaan taikka käytettyyn pönikkään. Ja sutasivat konehuollossa vielä tussillakin merkit ja laadut kylkeen. Ja litrahintakin jäi n 2/3 :aan vrt ylläoleva "20 ltr seitsemälläkympillä". Ja määrätkin kohtuullisia 1 litrasta ad 20 litraan ;)
 
Tuo on aina hyvä vaihtoehto, kun osaa kysyä oikeasta paikasta.

Noihin pumppuihin vielä. Itsekin koitin käytellä noita 12V öljynvaihtopumppuja, mutta lopulta huomasin, että 5€ perus lappopumppu, on paras.

Sillä saa helposti pumpattua tuon 20-30 litraa koneesta ulos ja vielä uuden tavaran siististi takaisin koneeseen ilman suppilovirityksiä. Ja jos on aikaa, niin pumppauksen alettua, lappo-ominaisuus siirtää myöskin, jos tavara ei ole liian kylmää :)

Tässä kuva tuosta pumpusta, jonka lopulta huomasin olevan paras:
 

Liitteet

  • lappopumppu.jpg
    lappopumppu.jpg
    202,4 KB · Katselut: 2 264
Toisessa topikissa tulikin jo ilmi, että vaihdoin elämäni ensimmäistä kertaa itse hydrauliikkaöljyt.

Nyt vissiin tulee öljyä ulos painesuodattimen tienoilta. Käsikireyteen sen laitoin. Voisikohan johtua liiasta öljystä? Tikkua on hieman hankala lukea, joten epäilen että sinne lorahteli liikaa öljyö.
 
200-sarjalaisen painesuodattimen vaihtoon tarvitaan kuusiokoloavain, sitä ei vaihdeta samalla tavalla kuin
esim. auton öljynsuodatinta. Moni on rikkonut suodattimenjalan kääntäessään suodatinta väkisin auki. En
muista tarkasti, siillä tekemästäni 200:n öljynvaihdosta on jo yli 3 vuotta aikaa.
Saattaa olla että sinulla on jäänyt suodatin löysälle ja siksi nyt vuotaa. -Nämä ovat vain arvauksia, mutta
tutkippa asiaa rauhallisesti kyllä se selviää.
Öljyn määrä säiliössä kuuluu olla tikun alamerkkiin kylmänä.
 
Ohhoh, minähän tosiaan avasin suodattimen auton suodattimen irroittamiseen tarkoitetulla työkalulla.. Tulikohan tehtyä paha moka?
 
Ei siinä mitään mokaa tapahtunut jos suodatin kiertyi auki ja jalka säilyi ehjänä.
Katsoin tänään 200-sarjalaisen suodatinta koneen kyljessä, kun kävin Ylöjärvellä.
Kuusiokoloavaimen kolo on siinä päällä, kuten muistelinkin.
 
Sekatyömies sanoi:
Ei siinä mitään mokaa tapahtunut jos suodatin kiertyi auki ja jalka säilyi ehjänä.
Katsoin tänään 200-sarjalaisen suodatinta koneen kyljessä, kun kävin Ylöjärvellä.
Kuusiokoloavaimen kolo on siinä päällä, kuten muistelinkin.

Juu, kyllä se tosiaan ehjänä säilyi. Kokeilin nyt kiristää sitä suodatinta kun ei ollut tarpeeksi isoa kuusiokoloavainta. Onko tietoa mikä koko siihen käy ja miten tuo kiristys/löysennys siitä päältä toimii?

Jotenkin vaikutti siltä, että hivenen tihkutti kiristyksen jälkeenkin siitä, mutta todella vähän.
 
12 mm kuusiokoloavain. Tämä ja muuta tietoa 200-sarjan hydrauliöljyn vaihdosta löytyy tästä kolme vuotta vanhasta ketjusta: http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=7&p=8#p8
 
Kiitän. Avaimen koko selvisikin jo sattumalta IKH:n parkkipaikalla, kun Vainikan ammattimiehet sattuivat kohdille samaan aikaan :)
 
Oulun seudulla makselin Agrimarkettiin yli 70€ 20L öljypänikästä.
(ja nuivan palvelun)

Mutta sittemmin huomasin että IKH:sta sai samaa TellusTX:ää hintaan 54€.
 
Ensimmäinen vaihto on mielekästä tehdä tosiaan nopsaan, 50h on hyvä koneelle kuin koneelle. Sen jälkeen voi ajatella helposti 200 h (useimmissa pienmoottoreissa 250h). Muistettava on, että mikä tahansa isompi hydrauliikkaremppa tulee, niin öljy kannattaisi vaihtaa samassa yhteydessä. Ei koske tietenkään jotain letkuvaihtoa. Kausivaihtelua kannattaa ajatella myös sen viskositeetin/notkeuden näkökulmasta. Jos kone seisoo pakkasessa, 32 voi juosta, mutta 46 menee aika tahmeaksi jäperöksi. Toisaalta kesähelteillä päinvastoin. Paksumpi jäähtyy paremmin, eikä ala vuotamaan läheskään niin herkästi. Näin mun kokemukseni...
 
Varakonemies sanoi:
....Paksumpi jäähtyy paremmin, eikä ala vuotamaan läheskään niin herkästi. Näin mun kokemukseni...

Öh, nyt on minulla jäänyt fysiikan tunnilla jotain kuulematta! -Miksi paksumpi öljy jäähtyy paremmin? :?:
Viskositeetin täytyy olla riittävä koneen käyttölämpötilassa, kylmäkäynnistyksen jälkeen laitteisto pitää
lämmittää kevyellä kuormituksella.
Käyttöohjekirjassa lukee: "Käytettävä ainoastaan ISO VG-46 mukaista mineraalihydrauliikkaöljyä."
 
  • Tykkään
Reaktiot: Härbe
Vissiin sain minäkin muuten tuon hydrauliöljyn vuodon loppumaan. Ongelmallista on, että 12mm kuusiokoloavain, jonka ostin, ei mahdu jollei poista koko kylkipaneelia. Tein siis niin, että löysensin painesuodattimen päältä sitä kuusiokoloa ja sitten ruuvasin käsin koko suodattimen irti. Sitten vaihdoin sytytystulpat ja ruuvailin käsin painesuodattimen takaisin ja kiristin siitä päältä. Vaikutti siltä että vuoto loppui.
 
Jaa että öljy oltava ISO VG-46 tasoa... pitää katella.

Shell tellus 46 TX on kait kadonnut markkinoilta, ikä esim IKH oikein osannut myydä korviketta. Ja kaikki Avantiin kelpaava kait mennee tilaukseen.

Tellus S2 V 46 20L kait kävis ... maksaa melkein satasen, nami nami hyi
Kävisiköhän Teboil Hydraulic Oil 46S ??
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4360;4499

Entä minkä niminen ois Nesteen sopiva tuote?
 
Mielestäni ainakin seuraavilla öljyillä voi korvat Tellus Oil 46:n:

Larita Oil 46
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4358;4364;4513

NESTE HYDRAULI 46 SUPER
http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=325300&lang=&type=tt
 
Tämä öljykeskustely hiukan hämmentävä tavalliselle kaupunkilaiselle. Selvää kait on että sen ISO 46 standardin mukaista öljyä pitää käyttää. Mutta - mitä käytännön hyötyä on oikeasti siitä että käyttää näitä "parannettuja" 46 öljyjä eli Telluksen STX - joissa ilmeisesti paljon enemmän lisäaineita normaaliin verrattuna. Pysyköö Avantti ehjämpänä ? Kuluuko hydrauliikka vähemmän ? Saako näillä STX lisäaineellisilla enemmän hydraulitehoja normaali 46 öljyyn verratuna ? Mitäköhän öljyjä urakoitsijat/kiinteistöpuolen ammattilaiset käyttävät ?
 
Peter sanoi:
Tämä öljykeskustely hiukan hämmentävä tavalliselle kaupunkilaiselle. Selvää kait on että sen ISO 46 standardin mukaista öljyä pitää käyttää. Mutta - mitä käytännön hyötyä on oikeasti siitä että käyttää näitä "parannettuja" 46 öljyjä eli Telluksen STX - joissa ilmeisesti paljon enemmän lisäaineita normaaliin verrattuna. Pysyköö Avantti ehjämpänä ? Kuluuko hydrauliikka vähemmän ? Saako näillä STX lisäaineellisilla enemmän hydraulitehoja normaali 46 öljyyn verratuna ? Mitäköhän öljyjä urakoitsijat/kiinteistöpuolen ammattilaiset käyttävät ?

scudo sanoi:
Mielestäni ainakin seuraavilla öljyillä voi korvat Tellus Oil 46:n:

Larita Oil 46
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4358;4364;4513

NESTE HYDRAULI 46 SUPER
http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=325300&lang=&type=tt

Nämä korvaavat öljyt täyttäävät samat hyväksynnät ja vaatimukset kuin Shell Tellus. Mielestäni halvin remontti on käyttää hyviä öljyjä ja vaihtaa ne ajallaan.
 
Kyse on ajomoottoreiden voitelusta. (-Siinä myös syy lyhyehköön hydr.öljynvaihtoväliin.)

Hydrauliikka ei sinällään ole tavanomaista traktori hydrauliikkaa
vaativampaa öljyn suhteen. (esim.hydr.sylinterit)

Traktoreissa yms. koneissa joissa on mekaaninen voimansiirto (vaihteisto, kardaani jne.)
tähän voitelu lisäaineistukseen ei ole tarvetta, sillä esim. vaihteistossa on oma öljy.

Samoin paksumpi viskositeetti on tärkeää napamoottorien läpivirtauksen hallitsemiseksi.
Vaikuttaa tietysti mm. luistonestoventtiilin toimintaan.

Toisin sanoen, ohuempi öljy virtaisi lämmetessään ohi/läpi eikä siirtäisi voimaa pyörille täysimääräisesti,
vaan lämpenisi vaan lisää.

Näin yksinkertaisesti selostettuna.

Teboil Larita ei ole suositeltava tähän käyttöön, mutta tuo 46S käsittääkseni on ihan hyvä,
kuten myös Neste 46 Super.
 
Kiitos selityksestä! . Katselin huoltokirjaa ja taisi edellinen omistaja vaihtaa tähän minun vanhaan 528+'aan Teboil 46S. Minulla on kyllä ollut vähän veto-ongelmia - kun näyttäisi että ajonvapautusventtiili olisi koko ajan auki vaikka yrittää sulkea. Soitin tehtaalle josta sain hyviä neuvoja miten tutkia mutta enole ehtinyt vielä kun kone mökillä mutta voisihan tuo sutiminen tietty johtua öljyistäkin.
 
Öljyjä vertaillessa kannattaisi ehkä huomata, että Tellus, Tellus T, Tellus TX ja Tellus STX öljyt ovat eri öljyjä. Pelkkä Tellus on perusöljyä. Sen T-versiossa on parannettu öljyn joitain ominaisuuksia. En enää muista tarkemmin mitä. Avantissa pitää kuitenkin käyttää juuri tuota T-versiota. Lisäkirjain X kertoo laajemmasta käyttölämpötilasta. Sopii paremmin suomeen. Telluksen STX-versio on sinkkivapaa, eli TX-öljyssä oleva sinkki on korvattu muilla lisäaineilla. Muuten STX vastaa TX-öljyä. Voi jopa olla niin, ettei sinkkiä sisältävää TX:ää enää edes myydä. Ilmeisesti joidenkin ympäristömääräysten vuoksi sinkkiä pyritään nykyään välttämään ja sinkitön STX on kehitetty korvaamaan vanha TX.

Joo, eli vastaako Nesteen ja Teboilin öljyt Shellin Tellus TX/STX öljyjä. En tiedä. Konetalo Vainikan mukaan Nesteen öljy vastaa ja he käyttävät Avanteissa sitä. Varminta kuitenkin lienee käyttää Shellin öljyä, mikäli sitä vain jostain löytää.
 

Uusimmat keskustelut