Hydr öljyn vaihto | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
Onko koneesi ajonvapautusventtiili mekaaninen vai sähköllä ohjattava?

-Jos sähköinen, saattaa kela olla viallinen tai jännite ei kulje kelalle asti. :?:
 
Kyllä noissa TB:n öljyissä on eroa:

Hydraulic Oil 46S
ISO VG 46;
DIN 51524 part 3 (HVLP);
SS 15 54 34 AV;
Eaton Vickers I-286-S, M-2950-S;
Parker Hannifin HF-0, HF-1, HF-2;
Cincinnati Machine P-70

Larita Oil 46
DIN 51524 part 2 (HLP);
Vickers I-286-S, M-2950-S;
Denison HF-0, HF-1, HF-2;
Cincinnati Machine P-70

Eli Hydraulic Oil 46S on näistä se jota kannattaa valita.
 
Timberman sanoi:
Öljyjä vertaillessa kannattaisi ehkä huomata, että Tellus, Tellus T, Tellus TX ja Tellus STX öljyt ovat eri öljyjä. Pelkkä Tellus on perusöljyä. Sen T-versiossa on parannettu öljyn joitain ominaisuuksia. En enää muista tarkemmin mitä. Avantissa pitää kuitenkin käyttää juuri tuota T-versiota. Lisäkirjain X kertoo laajemmasta käyttölämpötilasta. Sopii paremmin suomeen. Telluksen STX-versio on sinkkivapaa, eli TX-öljyssä oleva sinkki on korvattu muilla lisäaineilla. Muuten STX vastaa TX-öljyä. Voi jopa olla niin, ettei sinkkiä sisältävää TX:ää enää edes myydä. Ilmeisesti joidenkin ympäristömääräysten vuoksi sinkkiä pyritään nykyään välttämään ja sinkitön STX on kehitetty korvaamaan vanha TX.

Joo, eli vastaako Nesteen ja Teboilin öljyt Shellin Tellus TX/STX öljyjä. En tiedä. Konetalo Vainikan mukaan Nesteen öljy vastaa ja he käyttävät Avanteissa sitä. Varminta kuitenkin lienee käyttää Shellin öljyä, mikäli sitä vain jostain löytää.


Jep, hyvä tarkennus.

Tellus öljyissä T tarkoittaa parannettuja kylmäominaisuuksia mm. jähmepiste on alempana, X parannettuja voitelu/suoja ominaisuuksia ja
STX on "ympäristöystävällisempi uudempi TX".
Aiemmin mainitut Nesteen ja Teboelin öljyt ovat sopivia kun ei erehdy teollisuus- ja ajoneuvoöljyjen välillä,
eikä mene synteetisiä hankkimaan.

-Kiistaton valinta on tietysti Shell Tellus 46 STX.
 
Hydraulic Oil 46S
ISO VG 46;
DIN 51524 part 3 (HVLP);
SS 15 54 34 AV;
Eaton Vickers I-286-S, M-2950-S;
Parker Hannifin HF-0, HF-1, HF-2;
Cincinnati Machine P-70

Tommonen pönikkä on puuilotalossa 59EUR, melkein puolet halvempaa kuin shell tellus STX esim IKH:lla.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2607

(mun 218:sta löysäsi hydraulisuodattimen satulan kiinnitys ja sen mukana rikkoutui yksi siellä olleista O renkaista, lisäöljylle tuli tarvetta... pientä laittoa näissä vehkeissä aina....)
 
raksaaja sanoi:
Tommonen pönikkä on puuilotalossa 59EUR, melkein puolet halvempaa kuin shell tellus STX esim IKH:lla.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2607


Jestas kun tuo öljyn hinta vain jatkaa kiipeämistään. Viimeksi kun ostin shelliä, tosin vain 46T pytyn, oli se luokkaa 50 eur. Ekaan peliin ostin tarjoustalosta n. viisi vuotta sitten teboilin 46 litkuja hintaan 32 eur pytty. Jos hinnat alkavat satasella ja korotus on luokkaa 15% vuodessa, alkaa vanhemmalla kalustolla varmasti huoltoväli harvenemaan. Voiteluaineiden hinnoittelu on siitä lupsakkaa että se reagoi ainoastaan ylöspäin raakaöljyn hintamuutoksiin.

Juttelin taannoin teollisuushydrauliikkaa huoltavan henkilön kanssa ja hän kertoi että öljyn analysointi- ja puhdistuslaitteet ovat yleistymässä raskaskäytöissä, joissa öljymäärät ovat satoja litroja. Tällöin öljyä ei enää vaihdeta huolto-ohjelman mukaan vaan silloin kun mittarit näyttävät huoltotarpeen.
 
Maasturisti sanoi:
Juttelin taannoin teollisuushydrauliikkaa huoltavan henkilön kanssa ja hän kertoi että öljyn analysointi- ja puhdistuslaitteet ovat yleistymässä raskaskäytöissä, joissa öljymäärät ovat satoja litroja. Tällöin öljyä ei enää vaihdeta huolto-ohjelman mukaan vaan silloin kun mittarit näyttävät huoltotarpeen.

Esim. paperikoneen kiertovoitelussa on muutama tuhat litraa öljyä, joten öljy on jonkinmoinen kustannus.
Öljynvaihtoväli on vuosia, mutta näytteitä otetaan kuukausittain. Vedenerotuksella ja suodatuksella on
tärkeä rooli.
Suodatinyksikköjä on vähintään kaksi, se mahdollistaa suodattimien vaihdon konetta pysäyttämättä.

Monissa järjestemissä joissa on suuri öljytilavuus, vaihdetaan suodattimia useimmin kuin öljyä.
 
Tänään (5.1.-12) kysyin öljyn hintaa Agrimarketista. Tellus 46 stx, 20 litraa, tasan 110€! :x

Onneksi sain tuttavani huoltoliikeestä hakea öljyn litratavarana 4€/litra.
-Hänkin kauhisteli Shellin öljyn hintaa ja kertoi Tellukseen tulleen 0.6€/litra
hintaa lisää vuodenvaihteessa.
Kertoi ottavansa vaihtoehto öljyn Telluksen rinnalle; " Saa sitten asiakas valita kumpaa laitetaan."
 
Minulta löystyi 420 etupään ajomoottorin liittin ja öljyä tuli ulos, onneksi tuli huomattua ajoissa noin 7 litraa pääsi karkaamaan.
Shell Tellus STX 46 öljyä en saanut siihen hätään mistään hankittua, mutta Valtran öljy on myyjän mukaan saamaa Shellin öljyä, kuin Tellus on. Sitä säiliöön ekä ongelmia ainakaan vielä ole esiintynyt. Laatu sama DIN 51524 ISO VG 46 niin voi hyvin sekoittaa keskenään Shellin öljyn kanssa, hinta 20 litran pytylle on 89 €.
 
Itse ostin tollasen kingin öljyn vaihtopumpun 12v ei tehnyt mitään :x

Sitten kävin kärkkäiseltä ostaan porakone pumpun,jota olin suunitellut aikaisemmin.
Puutarha letkut siihen ja akkuporalla pyöritys, toinen pää pöntöön ja toinen hydraulisäiliöön ei mennyt kun hetki ja parin kymmenen litran säiliö täynä.

FIXIT tools XMS 110 porakonepumppu
-Max. 2000-3000 rpm
-40-50l/min
-max. nosto 15 m
-max. imu 2 m
-imuletku max. 3 m

pumpun hinta oli joitain kymppejä ja tällä tekikin jotain :D
 
Lisään tähän vanhaan ketjuun tämän päivän tietoja (12.9.-12), niin ei tiedot pirstaloidu ympäriinsä.

Olen seurannut VG 46 hydrauliikkaöljyjen hintoja, tai paremminkin kauhistellut hintojen nousua.
Huoltoyrittäjä Kennet totesi: "Öljy alkaa olemaan kuin kultaa", kun kyselin häneltä öljyn hankintaa.

Koneeni toinen huoltokin on n.45 tunnin päässä, joten päätin selvittää mikä on edullisin ostopaikka.
Nettimyymälät ja ulkomaiset toimittajat ovat hinnoiltaan houkuttelevia, mutta toimituskulut kasvattavat
litrahintaa merkittävästi.

-Huomasin Teboilin 46S öljyn täyttävän vaatimukset ja olevan edullisin vaihtoehto.
-Varmistaakseni tulkintani oikeellisuuden öljyn sopivuudesta, kysäisin A-tehtaan huollolta asiaa ja sieltä näytettiin
Avantin väristä valoa.

Ostopaikaksi valitsin Vantaan Puuilon sekatavarakaupan, koska oli muitakin hankkeita sillä suunnalla.
Ostin heiltä varaston tyhjäksi 46s:tä, eli 80 litraa. Nyt on öljyä kahteen huoltokertaan. :D
Hintaa satsille tuli 239,60€, eli 2,995€/litra. (Sis.Alv.) -Varsin kohtuullista!
 
Agrimarketilla on hinnoissa tinkivara. Mutta on eri asia onnistuuko tinkiminen.
Minulla on asiakastili siellä, mutta sekään ei ole aleautomaatti (toisin kuin esim IKH:ssa).
Yhden kerran on ollut sellainen myyjä joka suhtautui suopeasti hinnan tarkisteluun (Kempeleen Agrimarket ja naismyyjä).
 
Tuosta öljyn vaihdosta, eli kuinka paljon laitatte sitä öljyä?

420:en huolto-ohje sanoo, että öljytilavuus on 37 litraa ja sen ohjeen mukaan minäkin aloitin TURAAMISEN, meinaan moista määrää ei saa laitettua huollon yhteydessä, mutta eipä pölise piha sillä kohtaa. :D

Tehtaan mukaan oikea määrä on jossain 34 litran kohdalla ja kannattaa siis tikkua jo niillä litroilla kastaa, kun kyse on normaali huollosta, eli öljyn ja suodattimen vaihto.

Se 37 litraa on ilmeisesti uuden täysin kuivan koneen öljymäärä?


Koneen öljyjä ja suodatinta vaihdettaessa, niin se huolto-ohjeen määrä(3,8l) pitää paikkansa ja tietty uskoin ohjetta hydrauliöljyjenkin kanssa. :roll:


Lecklin tehtaalta meinasi, että muuttavat huolto-ohjetta moisen kohdalla.




Ps. Sitäkään en oikein ymmärrä, että hydraulitikun yläraja on ns. tasamaatyöskentelyn yläraja ja että jos koneella ajetaan vähänkin kaltevilla pinnoilla, niin öljyä ei kannata pitää yli merkkien puolivälin vaan jopa lähempänä alarajaa.
 
Juhani sanoi:
Ps. Sitäkään en oikein ymmärrä, että hydraulitikun yläraja on ns. tasamaatyöskentelyn yläraja ja että jos koneella ajetaan vähänkin kaltevilla pinnoilla, niin öljyä ei kannata pitää yli merkkien puolivälin vaan jopa lähempänä alarajaa.

Tehtaalta saamani ohje on että kylmää öljyä täytetään tikun alarajaan. Yläraja on maksimi kuumalla öljyllä. Ja koneet on suunniteltu niin että turvallisella alueella ollaan niin kauan kun tikku kastuu öljyyn. Huolto puuttunee peliin jos muistin jotain väärin :)
 
bleve sanoi:
Juhani sanoi:
Ps. Sitäkään en oikein ymmärrä, että hydraulitikun yläraja on ns. tasamaatyöskentelyn yläraja ja että jos koneella ajetaan vähänkin kaltevilla pinnoilla, niin öljyä ei kannata pitää yli merkkien puolivälin vaan jopa lähempänä alarajaa.

Tehtaalta saamani ohje on että kylmää öljyä täytetään tikun alarajaan. Yläraja on maksimi kuumalla öljyllä. Ja koneet on suunniteltu niin että turvallisella alueella ollaan niin kauan kun tikku kastuu öljyyn. Huolto puuttunee peliin jos muistin jotain väärin :)

Kai noi vinkit voisi laittaa huolto-ohjeeseenkin?


Jotenkin vaan semmoinen fiilis, että niin monta versiota kuin kertojaakin? :roll:
 
Paluusuodattimen kupin pohjalla on jotain mujua. Lähteekö se kuppi jotenkin pois sieltä reiästä, vai miten sen saa puhdistettua? Kone on 530.
 
No niinpä olikin. Yritin sitä jo aiemmin onkia sieltä mutta oli liimaantunut niin tiukkaan ettei liikkunut sormilla yhtään. En sitten uskaltanut käyttää voimaa ennenkuin kysyn ettei mitään menisi rikki. Koukku reikään ja vetämällä irtosi. Lienee tarttunut siihen mustaan liimaan jolla koko kotelo on liimattu tankkiin, eikä sittemmin ole koskaan käytetty puhdistettavana. Kiitos nopeasta vastauksesta, ehti vielä samaan huoltoon.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Hämmästys oli suuri kun avasin paluuöjy suodattimen ja totesin että ei ole koko suodatinta, ihmettelinkin kun jousi ei nosta kantta.
Siitä suodattimen sisäkupista puuttui pohja.
Hetken tarkastelun jälkeen kyseiset osat löytyi öljysäiliön pohjalta, ei kun kalastamaan.
Saakoha sitä sisäkuppia erikseen mistään?
 
Oho, mites se sinne on uinnut? Huullokset hävinnyt kupista? Se on varmaankin lyhyempi malli kupista. Mulla on sellainen, kun vaihdoin aikanaan pidempään suodattimeen. Ekoissa 600 sarjoissa oli lyhyt. tuukko hakemaan vai mittaanko ensin?

muoks, jaa pohja pettänyt. Siitähän saa mitat sitten. Tehtaalta löytyy kanssa kuppi ja uskoisin hyd liikkeissä olevan.
 
Onko ollut kaksi jousta päällekkäin? Välillä oli suodattimia missä mukana tuli jousi ja asiakkaat laittoi molemmat
jouset niin suodatinkotelon pohja lähti irti.
 
Onko ollut kaksi jousta päällekkäin? Välillä oli suodattimia missä mukana tuli jousi ja asiakkaat laittoi molemmat
jouset niin suodatinkotelon pohja lähti irti.
 

Uusimmat keskustelut