Onko koneesi ajonvapautusventtiili mekaaninen vai sähköllä ohjattava?
-Jos sähköinen, saattaa kela olla viallinen tai jännite ei kulje kelalle asti. :?:
-Jos sähköinen, saattaa kela olla viallinen tai jännite ei kulje kelalle asti. :?:
Timberman sanoi:Öljyjä vertaillessa kannattaisi ehkä huomata, että Tellus, Tellus T, Tellus TX ja Tellus STX öljyt ovat eri öljyjä. Pelkkä Tellus on perusöljyä. Sen T-versiossa on parannettu öljyn joitain ominaisuuksia. En enää muista tarkemmin mitä. Avantissa pitää kuitenkin käyttää juuri tuota T-versiota. Lisäkirjain X kertoo laajemmasta käyttölämpötilasta. Sopii paremmin suomeen. Telluksen STX-versio on sinkkivapaa, eli TX-öljyssä oleva sinkki on korvattu muilla lisäaineilla. Muuten STX vastaa TX-öljyä. Voi jopa olla niin, ettei sinkkiä sisältävää TX:ää enää edes myydä. Ilmeisesti joidenkin ympäristömääräysten vuoksi sinkkiä pyritään nykyään välttämään ja sinkitön STX on kehitetty korvaamaan vanha TX.
Joo, eli vastaako Nesteen ja Teboilin öljyt Shellin Tellus TX/STX öljyjä. En tiedä. Konetalo Vainikan mukaan Nesteen öljy vastaa ja he käyttävät Avanteissa sitä. Varminta kuitenkin lienee käyttää Shellin öljyä, mikäli sitä vain jostain löytää.
Hydraulic Oil 46S
ISO VG 46;
DIN 51524 part 3 (HVLP);
SS 15 54 34 AV;
Eaton Vickers I-286-S, M-2950-S;
Parker Hannifin HF-0, HF-1, HF-2;
Cincinnati Machine P-70
raksaaja sanoi:Tommonen pönikkä on puuilotalossa 59EUR, melkein puolet halvempaa kuin shell tellus STX esim IKH:lla.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2607
Maasturisti sanoi:Juttelin taannoin teollisuushydrauliikkaa huoltavan henkilön kanssa ja hän kertoi että öljyn analysointi- ja puhdistuslaitteet ovat yleistymässä raskaskäytöissä, joissa öljymäärät ovat satoja litroja. Tällöin öljyä ei enää vaihdeta huolto-ohjelman mukaan vaan silloin kun mittarit näyttävät huoltotarpeen.
Tekniikka Tanu sanoi:Melko suuri hintahaarukka on näillä öljyillä.
Juhani sanoi:Ps. Sitäkään en oikein ymmärrä, että hydraulitikun yläraja on ns. tasamaatyöskentelyn yläraja ja että jos koneella ajetaan vähänkin kaltevilla pinnoilla, niin öljyä ei kannata pitää yli merkkien puolivälin vaan jopa lähempänä alarajaa.
bleve sanoi:Juhani sanoi:Ps. Sitäkään en oikein ymmärrä, että hydraulitikun yläraja on ns. tasamaatyöskentelyn yläraja ja että jos koneella ajetaan vähänkin kaltevilla pinnoilla, niin öljyä ei kannata pitää yli merkkien puolivälin vaan jopa lähempänä alarajaa.
Tehtaalta saamani ohje on että kylmää öljyä täytetään tikun alarajaan. Yläraja on maksimi kuumalla öljyllä. Ja koneet on suunniteltu niin että turvallisella alueella ollaan niin kauan kun tikku kastuu öljyyn. Huolto puuttunee peliin jos muistin jotain väärin