Hydr öljyn vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

Paalari

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.9.2008
179
4
18
Koneen käyttöohjetta olen koittanut tavata..
50 tunnissa on ensimmäinen moottoriöljynvaihto, mutta vaihdetaanko myös hydr öljyt?
Tuntuu aika lyhyeltä väliltä, toisaalta ensimmäinen vaihto on hyvä tehdä aikaisin, että saa kiaiiki epäpuhtaudet pois järjestelmästä.
 
Näyttäisi olevan vanhassa "viissatasessa" 50h eka vaihto ja sitten 400h tai vuosittain!
"Kuussatasessa" näyttäisi olevan 50h ja 200h tai vuosittain!

Kone toimii öljyllä, joten hyvät öljyt kannattaa pitää koneessa. Itse olen käyttänyt Shell Tellus TX.
Synteettiset öljyt on pannassa!

Olen joskus pohtinut kuinkahan paljon vaikuttaa, jos lainaa toisten työkoneita ja kaverilla on koneessa eri öljyt?
Etenkin traktoreissa saattaa olla paljonkin eroa öljyillä.
 
Juu, toi Shell Tx tai T antaa voitelun ajomoottoreille. En tiedä onko muilla valmistajilla vastaavaa tuotetta. Joka tapauksessa kymppejä ei kannata säästää hakeakseen satasen vahinkoja.

Rupattelin tuossa taannoin hydrauliikka-alalla ammatikseen työskentelevän henkilöisen kanssa ja hän kertoi että isommissa koneissa on yleistynyt sekä öljynlämmitys että analysointi (vaihtotarvetta selvitettäessä), koskapa useimmiten vaihdontarve tulee ensimmäisenä vastaan öljyn sekaan kondensoituneen veden ansiosta.

Lainakoneen öljyjen haitallinen vaikutus riippuu aika paljon koneen koosta/öljytilavuudesta. Esim kaivurissa on paljon enemmän öljyä kuin puskulevyn pikkusylinterissä. Tärkeää lainavarusteissa on tietää että vehkeitä on käytetty suhteellisen säännöllisesti, jottei vettä pääse kiertoon.
 
Onkohan kuinka suositeltavaa hydr öljyjä vaihdettaessa pumpata ensin isoimmat määrät astiaan koneen ulkopuolisen työhydr kautta?
Tietysti heti koneet seis kun öljyntulo hiipuu, ja loput pohjaropun kautta.
 
Onkohan kuinka suositeltavaa hydr öljyjä vaihdettaessa pumpata ensin isoimmat määrät astiaan koneen ulkopuolisen työhydr kautta?
Tietysti heti koneet seis kun öljyntulo hiipuu, ja loput pohjaropun kautta.

En suosittele paineella ottamaan öljyjä pois. pumppu ei kestä kovinkaan pitkää kuivana käyttämistä. Parempi tulos on kun käyttää imupumppua ja sitten loput propusta.
 
Olisiko tällainen "imuöljynvaihtaja" hinnan väärti? Puuilo pyytää 279 € moisesta laitteesta, enkä ole halvemmallakaan mistään löytänyt.
- Tekeekö mitään?
- Hajoaako heti?
- Saako jostain halvemmalla?
- ...muita kommentteja...?
 

Liitteet

  • ljynvaihdin.jpg
    ljynvaihdin.jpg
    11,7 KB · Katselut: 6 328
Aika tyyris ja vie myös tilaa.

Biltemassa oli muovinen imupumppu, jota myös pidin kalliina, n. 60eur.

Köyhälle näyttäisi kaikki olevan kallista ;)

Edit: vaihtoehtopumppu1 12,90/biltema:

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/20/huge/20-727_h.jpg

vaihtoehtopumppu2 11,90/biltema
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/26/huge/26-0006_h.jpg

vaihtoehtopumppu3 49,90/biltema (hinta siis laskenut kympin:)
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/36/huge/36-190_h.jpg

vaihtoehtopumppu4 199,90/biltema (ilm. sama kuin puuilo, pl mittalasi)
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/19/huge/19-1406_h.jpg
 
Itse olen päätynyt Kiinalaiseen veivattavaan tynnyripumppuun.
Imuputken kun katkaisee puolivälistä, niin se sopii täyttökorkista sisään.
 
Vaihtoehtopumppu2:lla 30 litraa siirtyy koneesta astiaan muutamalla sadalla vedolla.
Suoritus ei vaadi isompia ponnisteluja kun varaa jakkaran jolle istua ja kiinnittää pumpun ja letkut nippusiteillä tms
siten että pysyvät aloillaan uurastuksen ajan. Pumppaillessa on sopivasti aikaa sunnitella kivempaa systeemiä.
 
Tuolta Bilteman nettisivuilta löytyi tällainen pieni sähköpumppu. Näyttäisi "siistiltä ja helpolta", hintakin olisi varsin sovelias 20 €. Miten lie pumppaisi?....ja kuinka kauan?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=a.htm&tuote=25866
 
Juu, huomasin tuon sähköpumpun, mutta silmää kirveli tuo maninta "vain moottoriöljylle". Tarkoittaneeko se tunnettua viskositeettiongelmaa vaiko sitä että laitetta ei ole tarkoitettu bensiinille yms. liuottaville/leimahdusherkille aineille.

Joka tapauksessa koko ja hintaluokka sähköopumpussa vaikuttavat sopivilta käyttötarpeen tiheyteen nähden. Siinä paineilmasysteemissä oli hiukan lapin- vai pitäisikö sanoa kiinan lisäää hinnassa,verrattuna. tuotetta esim. kompuraan, jossa myös moottori yms. mukana, lisäksi lattialta menisi imusäiliön kanssa puolisen neliötä tilaa laitteelle joka olisi pääosan vuodesta tyhjän panttina.
 
Pienenä vinkkinä. Ei kannata tuhlata tuohon 20€. Ostin tuollaisen veneen moottoriöljyn vaihtoon joku vuosi sitten ja sillä ei oikeastaan tehnyt mitään. Teho on mehupillin luokkaa ja neljän litran imemiseen moottorista taisi mennä ainakin tunti ;)
 
Osanetti (kuva ko. sivuilta) ja Vannetukku näyttäisi myyvän näitä hintaan 35€. Luvataan 4 l/min dieselille, ja 3 l/min moottoriöljylle. 60W moottori (5A), lamellipumppu, pesä messinkiä.
 

Liitteet

  • ljynvaihtopumppu.jpg
    ljynvaihtopumppu.jpg
    8,4 KB · Katselut: 2 867
No suurin ongelma on varmaan löytää yli kahdenkymmenen litran astia joka on tarpeeksi matala propun alle. Motonetin käsipumpulla nyhräsin itse 2*10L tonkkiin öljyt ja pesuvatiin sitten ne viimeiset lirut tankin pohjalta propun kautta.
 
Vaihdoin profin hydraulit eilen. En kans raaskinut ostaa pumppua vaan ajon koneen mönkkärirampeilla vähän ylemmäs ja pudotin öljyt pois lapolla. Väänsin kupariputkesta alkupätkän jonka laitoin säiliöön, viisto pää ettei osu pohjaan putken reikä ja pysyy putki/letku sit säiliön pohjalla. Sit kirkasta letkuu (näkee mihin asti imppaa...) puol metrii ja kannut valmiiksi. Hyvin toimi, paitsi että meni jonkun verran aikaa kun tein turhan pienestä letkusta. Oiskohan ollut 10mm sisä ja sit koneen päähän se kupariputkenpätkä jossa oli 10mm ulko. Kannattas varmaan tehdä jostain puoltuumasesta niin saa nopeemmin valutettuu ulos. No, olipahan aikaa siin valutellessa sit vaihtaa myös moottoriöljyt profista sekä ruohonleikkurista ja jyrsimestäkin.

Tossa piti olla öljyy 35 litraa, mutta 24 tuli vaan ulos? Pinta tosin oli ennen valutusta lähempänä ala- kuin yläreunaa.

Öljyistä olikin jo tuolla toisessa topikissa juttuu. Mä en löytänyt mistään STX46 eikä isoissa pytyissä TX46. Vain T46. STX32 pienissä (4l) ois kyllä ollut. Ekalla Shellillä myyjää ei edes kiinnostanut mitä halusin. Toisessa (itse kauppias) sanoi että he ottaa jostain tukusta öljyt ei suoraan Shelliltä. Mikäli nyt oikein käsitin. Antoi ymmärtää, että sieltä tulee vähän mitä sattuu kun kyselin STX46 tilaamista/saatavuutta... Laitoin sit T46 kun sitä löytyi paikallisesta konehuollosta. Alkuperäisenä tossa kait T32.

Ostin sit kans tollasen ruohonleikkurin öljynvaihdon imuruiskukitin (Agrimarket) jossa: 0,5l ruisku, tulppa ja 0,6l ruohonleikkuriöljyy. Maksoi 13e. Tolla sai näppärästi parilla vedolla loput pois tankista mitä ei lapolla saanut. Ja sillä oli hyvä vaihtaa moottorin öljytkin.

Vaikein osuus tossa oikeestaan oli kaataa 20l kannusta uudet öljyt tankkiin. 20l öljyy painaa ja kun pytty on täynnä saa tarkkaan sihdata täyttöaukkoon... Löyty kuitenkin vielä vanha 1,5l kovamuovinen jaffapullo, josta tein tratin. Sen sai vedettyä kauluksesta täyttökorkin jenkoille joten pysyi hyvin paikoillaaan. Suodatin tässä kohti irti, niin pääsi sieltä ilma pois säiliöstä täytettäessä.

Nyt vaan töitä koneelle...
 
Olen hieman yllätyneenä seurannut tätä keskustelua hydr. öljyn vaihdosta. Homma on välillä mennyt melko "tekniseksi" ja työkalut kalliiksi. Ymmärrän kyllä jos sitä työkseen
tekee, niin pitää olla pelit ja vehkeet. Yksityis- ja harrastekäyttöön kätevin tapa lienee
lappopumppu. Tarkoitan muovi putkea jonka päässä on muovinen "haitari" ja yksinkertaiset läppäventtiilit sekä valutusputki. Pienempi maksaa n.2-3 euroa ja isompi
n.10 euroa. Ko. pumpuilla voi siirtää lämmintä hydr.öljyä, poltto-aineita (ei tarvitse olla
lämmintä :lol: ) jne. Säiliöstä purkkiin tai purkista säiliöön, siististi. Näyttävät leluilta, mutta toimivat ja kestävät todella hyvin. Sähköäkään ei tarvita. Loppu öljy poistetaan tietysti pohjapropun kautta.
 
Re: Hydr öljyn vaihto / öljyn hinta?

Mitenkähän halvalla noita öljyjä pitäisi saada?
Täällä syrjäseudulla on Agrimarketilla monopoli kaikkeen ja kun Shellin ukko on sekin samoissa "rotareissa" niin alennusta voi pyyttää mutta ei sitä saa :evil:. Kumpikin haluaa Tellus-STX46:stä 76 € / pytty (20 l), ja saavat taas mitä haluavat.

Mites teilläpäin?
 
46T n. 54 e/pytty. STX on tietenkin pakkasella parempaa ja tyyriimpää. 46 on harvinaisempaa ja harvemmin tarjouksissa nähtyä. Taitaapi olla monopoli joka hinnoittelee.

Ratkaisin muuten vaihto-ongelman seuraavasti:

Musta muovinen 30 laastikaukalo pohjapropun alle, proppu pois ja paluusuodattimen aukosta kaapien loput öljyt mäkeen. Samaisesta paluusuodattimen aukosta saa näppärästi myös kaataa suoraan 20l pytystä tavaraa säiliöön.
 
Tuli nyt sitten koeajettua tuo aikaisemmin mainittu keltamusta pumppu hydrauli- ja moottoriöljyn vaihdossa. Toimi hienosti hydrauliöljylle, tosin kaikki johdot & putket olivat lyhyenlaisia mutta onneksi 10 mm:n letkua roikkui seinällä. Imuputki mittatikun reijästä sisään, painepuolen letku vanhaan 20 litran pänikkään, pumpun virhajohdon hauenleuat akkuun kiinni ja pumppu päälle. 6-7 min. kohdalla pytyn vaihto, ja loput öljyt toiseen pänikkään. Kerrankin jotain siistiä ja toimivaa. Öljypropusta tavaraa tuli n. 1 litran verran.

Moottoriöljyn vaihto (10w30) ei sitten enää sujunutkaan, kun piti käyttää pienempää imupilliä ja öljytkin olivat vain ulkoilman lämpöisiä, +30 C. Homma kävi niin hitaasti että päädyin avaamaan pohjapropun. Ehkäpä kuuma öljy olisi juossut nopeammin, ja imupilliin olisi voinut hommata suuremman letkun.

Hyvää: nopea ja siisti
tehokas pumppu alhaiselle viskositeetille
10 mm:n yhteet ja viistottu imupää

Huonoa: lyhyt virtajohto (voisi olla hauenleukojen sijaan tupakansytytinliitäntä)
liian pieni imupilli moottoriöljyn vaihtoon.
öljyiset letkut tiputtelevat työn jälkeen ainetta sinnetänne
 
Hain Motonetista aivan samanlaisen pumpun kuin tuossa Lipposen kuvassa, maksoi ~20e.
Tuolla mukana tulleella mehupillillä aloitin ja tuskastuin kun litran pumppaamiseen meni varmaan 10minuuttia. Vaihdoin imuputken samankokoiseksi kuin poistoputki ja kyllä muuten alkoi tapahtumaan :) Pieni c-osa tuossa tuli eli pumppu meni jumiin jossakin vaiheessa, avasin sen, niin sisällä olevasta muovirattaasta oli yksi hammas saanut vähän siipeensä. Pienellä fiksaamisella sen sai taas toimimaan ja homman loppuun.

Summasummaarum: aika halpa ja tehokas pumppu kun vaihtaa pienemmän letkun myös isommaksi. Ei liene kovin pitkäikäinen isoilla letkuilla jos pumppaa kerralla esim avantin tyhjäksi, koska pumpun moottori kuumenee aivan h*lvetisti. Mutta sanotaanko että jos tuolla vielä kerran tai pari vaihtaa hydrauliöljyt, niin se riittää.
 
Itse vaihdoin eilen hydrauliöljyt ekaa kertaa ja varsinkin noiden suodattimien (paine & paluu) vaihtaminen aiheutti öljyjen hallitsematonta purkautumista jonkin verran, vaikka riepua vierellä yritin pidellä. No noille ei liene paljon tehtävissä.

Itse öljynvaihto onnistui hyvin lappoamalla läpinäkyvällä letkulla (sisähalkaisija 10mm) suoraan 30 litran kanisteriin. Öljy oli kylmää, kun en sitä huomannut lämmittää. Lappoamiseen meni varmaankin ehkä puolisen tuntia, jonka aikana valmiiksi pätkityistä rimoista syntyi maakellariin perunalaari ;)

Öljy itsessään oli kyllä jo selkeästi tummunut ja pohjapropun magneetista löytyi metallihileitä, joten vaihto oli varmasti ajankohtainen.

Öljyn kaato onnistui hyvin ison suppilon kanssa, jonka tuin ajomoottorin etupuolelta laudanpätkällä. Öljytonkassa oli kätevä ulosvedettävä kaatonokka ja ilmareikä toisella laidalla.

Öljyä ei tullut ulos kuin reilut 20 litraa, kuten joku muukin jo aikaisemmin totesi ja kun kaadoin 20 litraa uutta öljyä säiliöön oltiinkin jo lähes tikun merkkiviivojen puolivälissä. Jätinkin pinnan nyt sitten tuohon, kuten huollolta saatu ohjekin neuvoo: http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=374. Ostinkin sitten suotta kaksi 20 litran tonkkaa tuota hunajaista öljyä; no, tuo säilyy varmasti seuraavaan öljynvaihtoon vallan mainiosti.
 
Öljy itsessään oli kyllä jo selkeästi tummunut ja pohjapropun magneetista löytyi metallihileitä, joten vaihto oli varmasti ajankohtainen.

Jos metallihilettä on pari hahtuvaa eo mitään hätää, mutta jos proppu on kuin kiroileva siili tai karvamato joka tulee magneetin perässä, on lastut tietenkin jostain pois eli joku komponentti on mahdollisesti vioittunut.
Ostinkin sitten suotta kaksi 20 litran tonkkaa tuota hunajaista öljyä; no, tuo säilyy varmasti seuraavaan öljynvaihtoon vallan mainiosti.

säilyy kun pidetään suljetussa astiassa.
 
Huolto sanoi:
Jos metallihilettä on pari hahtuvaa eo mitään hätää, mutta jos proppu on kuin kiroileva siili tai karvamato joka tulee magneetin perässä, on lastut tietenkin jostain pois eli joku komponentti on mahdollisesti vioittunut.

Eipä noita ollut kuin muutamia pieniä tuossa, joten ei siis huolta. Tuon propun putsaaminen täysin puhtaaksi olikin aika hankalaa rievulla. Onkohan tuon voimakkaan magneetin puhdistamiseen mitään helppoa keinoa? Tosin, eipä muutama jäänyt pikku hile tuosta varmastikaan lähde liikkeelle, mutta kerran sitä putsaa, niin kaikki olisi kiva saada tuosta irti.
 
Taannoin tuon hydrauliöljyn vaihdossa systeemiin meni vissiin ilmaa joka tuntuu kerääntyneen puomin zoomisylinteriin. Kun kauhan nostaa ylös zoomi ulkona, vaikkapa lunta täynnä, niin zoomi nuljahtaa 10 cm sisään omia aikojaan. Pysyy sitten hyvin ylhäällä kun on uudestaan ajanut sen ulos.

Mikähän olisi hyvä konsti saada ilmat pois, vai onko kyseessä kenties jokin venttiilivika tms? Voima zoomissa kyllä tuntuu olevan tallessa.
 

Uusimmat keskustelut