Hydraulihalkoja | AvantClub - Keskustelupalsta

tapsa24

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.6.2010
13
0
1
Olis aikeissa puuhata tuommonen halkoja 216 avantiin ja mietin sopivaa sylinterin kokoa.
http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa/product_details.php?p=123 tuolta löysin pikaliike venttiilin ja laskureita. Ja seuraavaa sain aikaiseksi. tuotto23L/min ja paine 185 bar
Valitsin sitten tuohon sylinterin jonka mäntä 70mm ja varsi 40mm ja isku 60cm jolla pitäisi saada voimaa 7258kg. Olisikohan tämä sitten sopiva sylinterin koko? Mitä lienee tehdastekosissa? Ja kellään kokemuksia halkojasta 216 mallin kera?
 
Viimeiseen kysymykseesi vastauksen saanet tästä (ks. alla)keskustelusta. Tämä keskustelu on käyty edellisen mallin puunhalkojan tiimoilta.
Ilmeisesti vehje toimii kunhan jokin Avantti antaa painetta, mallilla ei liene niin väliä, joskin hydraulipumpun tuotto vaikuttaa tietysti hieman halkojan toimintanopeuteen. Omassa koneessa käytössä on ollut koko ajan normaali paine (205 bar) jolla kaikki suuretkin pöllit ovat menneet nätisti halki.

Hydrauliikan mitoituksessa joku planeetan ammattilaisista osannee auttaa.
Onnea projektille.

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=93&t=101
 
Jees eli 216 mallissakin riittää tehot ainakin jos nostaa painetta.
Mutta nuo sylinterin mitat askarruttaa et onko tuo 70x40x600 sopivan kokoinen.
Kun tuppaavat maksamaan sen 250e helposti, ni ei kehtais ostella turhaan.
Eli jos joku vois mitata valmiista toimivasta mallista nuo mitat niin olisin erittäin tyytyväinen.
 
tapsa24 sanoi:
... tuotto23L/min ja paine 185 bar...
Valitsin sitten tuohon sylinterin jonka mäntä 70mm ja varsi 40mm ja isku 60cm jolla pitäisi saada voimaa 7258kg.

Sylinteri valintasi on varsin hyvä kompromissi, voiman ja nopeuden välillä.
Suurempaa ei tuolla tuotolla kannata laittaa, nyt saat n.10 vapaata liikettä minuutissa,
ilman pikaliikettäkin. -Mitä suurempi männänvarrenhalkaisija on, sitä nopeampi on palautusliike.

Tuo venttiili vaikuttaa myös ihan fiksulta, mutta max.virtaama 20L ei jätä
yhtään "kasvuvaraa", jos/kun koneesi vaihtuu suurempaan. Liikkeen nopeutta
on mukavampi säätää virtauksensäätöventtiilillä pienemmäksi, kuin harmitella
liian pientä ohjausventtiiliä. :cool:
 
Ok sylinteri homma on nyt sitten selvä, paitsi että vielä mietin tuota pituutta tulisko joskus metristä tarve halkoa...
Ja tuo venttiili huomio olikin hyvä! Ei kävässykkään mielessä et voi se käydä pieneksi, kun eihän tuota tiiä jos joskus pyörittää muilla vermeillä tuota.
Kiitoksia vaan vinkeistä pitää ruveta kattelemaan tarpeitä vähitellen kasaan.
 
Mulla on samalla sylinterikoolla oleva halkoja.Kaikki pöllit
menee halki mitä siihen on jaksanut nostaa.
Avantillakin oon käyttänyt tota sinkkupumpulla käsikaasulla.
Iskun pituus mulla on 800mm ja olen tehnyt käännettävän jatkeen siihen
jonka avulla saa metrisiä halkoja tehtyä jos sellaisia tarvii tehdä.

Mauri
 

Uusimmat keskustelut