Hydrauliikan takaulosotto

Pilkemaster

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.12.2017
24
1
3
Onko kokemuksia, kuinka paljon maksaa hydrauliikan takaulosoton lisääminen Avantiin?Tässä tapauksessa 420 malli. Olisi tarkoitus metsäkärry nosturilla kytkeä perään, joka toimii Avantin hydrauliikalla, ei omalla yksiköllä. Avantin myymän kärryn nosturin nostokyky huono, joten täytyy muun valmistajan kärry ja nostin etsiä perään.
 

oke

Jäsen
7.4.2011
436
11
18
Vantaa
Kokeile metsäkärryä myös Avantin edessä. Ajaminen on helpompaa kuin uskoisi - pienen harjoittelun jälkeen.

Oke
 

Pilkemaster

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.12.2017
24
1
3
Kokeile metsäkärryä myös Avantin edessä. Ajaminen on helpompaa kuin uskoisi - pienen harjoittelun jälkeen.

Oke
Kiitos vastauksesta. Miten kytkentä edestä?Olen miettinyt Country- metsäkärryn hankintaa. Miten mahtaisi kytkentä onnistua? Avantin myymässä Vahva Jussissa liian pieni nostokyky, kun kahmarin, joka tulisi nosturiin, paino jo 120 kg.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Fortius

oke

Jäsen
7.4.2011
436
11
18
Vantaa
Kiitos vastauksesta. Miten kytkentä edestä?Olen miettinyt Country- metsäkärryn hankintaa. Miten mahtaisi kytkentä onnistua? Avantin myymässä Vahva Jussissa liian pieni nostokyky, kun kahmarin, joka tulisi nosturiin, paino jo 120 kg.
Käytän Avantin omaa vetokoukkua pikakiinnityksellä. Vauhti kannattaa pitää alhaisena kunnes ohjaukseen tottuuu eli säätää mielessään nivelen kulmaa.

Jos metsäkärryssä olisi (pienet) sähkösauvat, voisi kärryn lastauksen ja purun tehdä ergonomisesti Avantissa istuen.

Samalla tekniikalla siirretään tavaraa satamassa laivoihin ja niistä pois sekä elementtejä betonitehtaalla tuotannosta noutokentälle.


Oke
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 799
206
63
Tästä olikin joskus puhe planeetalla.
 

oke

Jäsen
7.4.2011
436
11
18
Vantaa
Tälläisiä komponentteja olen joskus katsellut, jos Avantin nokalle laittaisi pelkän kuormaimen ja sähköiset joystickit, 2 kpl, sisälle hyttiin:

- https://www.nokka.fi/hk-1042-mv-106hd/
- http://www.rotecengineering.fi/tuotteet/hydrauliikka/
- http://www.voltake.fi

Kuormaimen eteen kävisi mikä kärry tahansa. Ja jos ratin kääntö "väärään" suuntaan ei tunnu hyvältä, voisi ohjaussuunnan tarvittaessa vaihtaa kaksiasentoisella (mekaanisella) suunnanvaihtoventtiilillä.

Projektissa törmätään nopeasti paino-, hinta- ja ergonomiarajoihin. Mekaanisen suunnittelun ensimmäinen haaste on tehdä hyvä (pukki)sovite, jolla nosturi, tukijalat ja venttlipöytä liitetään toisiinsa ja että siinä on myös Avantin työlaitesovite.


Oke
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 799
206
63
Kuormaimen eteen kävisi mikä kärry tahansa.
Kärry takaperin edessä työntäen vaatii kyllä vedon kärryyn. Linkussa ei pysty työntämään hyvin kuin tasaisella ja kovalla alustalla kuorma päällä. Sama tietysti peruuttaessa kone oikein päin.
 

oke

Jäsen
7.4.2011
436
11
18
Vantaa
Kärry takaperin edessä työntäen vaatii kyllä vedon kärryyn. Linkussa ei pysty työntämään hyvin kuin tasaisella ja kovalla alustalla kuorma päällä. Sama tietysti peruuttaessa kone oikein päin.
Hyvä muistutus. Tämä unohtuu niin nopeasti, kun ajelee kovilla pohjilla.

Multimette tuotteista voisi saada räätälöityä sopivan kuormaajan ja metsäkärryn Avantiin. Yhdessä tai erikseen. Varsinkin jos valmistaja kiinnostuisi asiasta.


Oke
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 400
247
88
Bobäck
Tyvi ohjaus, teliveto, riittävän pitkät tukijalat, vahva vinssi, yli 5 ulottuvuus, huom riittää että saa otetta ja voi vetää lähemmäksi. 3 puikko ohjaus missä koura ja zoomi sähkönapeilla!
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 400
247
88
Bobäck
Siis 2 puikkoohjaus luonnollisesti
 

Pilkemaster

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.12.2017
24
1
3
Kiitos ajatuksista. Tulisi klapien kuormaukseen, joten metsässä etenemiskyky toissijainen. Onko tähän vinkkejä.
 

oke

Jäsen
7.4.2011
436
11
18
Vantaa
Koko prosessin kuvaus tietysti kiinnostaa. Paljonko klapeja pitää kuormata vuodessa, eikö niitä voisi tehdä suoraan säkkiin tai varastoon jne. Itse teen nykyisin vain noin 10 - 20 irtomottia vuodessa. Prosessit on vaihtuneet kolmasti ja käsityö vähentynyt joka kerta.

Oke
 

Pilkemaster

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.12.2017
24
1
3
Koko prosessin kuvaus tietysti kiinnostaa. Paljonko klapeja pitää kuormata vuodessa, eikö niitä voisi tehdä suoraan säkkiin tai varastoon jne. Itse teen nykyisin vain noin 10 - 20 irtomottia vuodessa. Prosessit on vaihtuneet kolmasti ja käsityö vähentynyt joka kerta.

Oke
Klapeja tehdään häkkiin, josta kärriin. Muut vaihtoehdot kokeiltu jo. Tähän kuormaukseen juuri haen ajatuksia.
 

kimmo_la

Jäsen
2.6.2019
11
1
3
Kouria on erilaisia, mutta sopivasta "liikutteluvarresta" Avantiin on vähemmän tarjontaa kuin traktoreihin. Tälläistä kahmaria, https://www.selanmetalli.fi/albumi/seme56yleiskahmari/2421617, on mieli tehnyt kokeilla minikaivurissa mutta se on vielä tekemättä erinäisistä syistä. Nostelisin sillä lähinnä kiviä ja ehkä myös hieman klapeja.

Oke
Minkälaisia painoja minikaivureilla saa nosteltua suoraan ylös, joka lienee suunta tuollaisella kahmarilla?

Kimmo
 

oke

Jäsen
7.4.2011
436
11
18
Vantaa
Minkälaisia painoja minikaivureilla saa nosteltua suoraan ylös, joka lienee suunta tuollaisella kahmarilla?

Kimmo
Ei ole tullut mitattua - joitakin satoja kiloja. Pitänee laittaa kallioon ankkuripiste, että voi vaaka välissä huudattaa ylikuormavarotinta ja nostaa takapyörät ilman. Samalla on syytä mitata nostopisteen etäisyys (kuvitteellisesta) etuakselista ja listata koneen mallinumero ja takapään lisäpainot. Vääntömomentistahan tässä on kysymys.

Oke