Hydrauliikan takaulosotto | AvantClub - Keskustelupalsta

Pilkemaster

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.12.2017
28
1
3
Onko kokemuksia, kuinka paljon maksaa hydrauliikan takaulosoton lisääminen Avantiin?Tässä tapauksessa 420 malli. Olisi tarkoitus metsäkärry nosturilla kytkeä perään, joka toimii Avantin hydrauliikalla, ei omalla yksiköllä. Avantin myymän kärryn nosturin nostokyky huono, joten täytyy muun valmistajan kärry ja nostin etsiä perään.
 
Kokeile metsäkärryä myös Avantin edessä. Ajaminen on helpompaa kuin uskoisi - pienen harjoittelun jälkeen.

Oke
 
Kokeile metsäkärryä myös Avantin edessä. Ajaminen on helpompaa kuin uskoisi - pienen harjoittelun jälkeen.

Oke
Kiitos vastauksesta. Miten kytkentä edestä?Olen miettinyt Country- metsäkärryn hankintaa. Miten mahtaisi kytkentä onnistua? Avantin myymässä Vahva Jussissa liian pieni nostokyky, kun kahmarin, joka tulisi nosturiin, paino jo 120 kg.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Fortius
Kiitos vastauksesta. Miten kytkentä edestä?Olen miettinyt Country- metsäkärryn hankintaa. Miten mahtaisi kytkentä onnistua? Avantin myymässä Vahva Jussissa liian pieni nostokyky, kun kahmarin, joka tulisi nosturiin, paino jo 120 kg.
Käytän Avantin omaa vetokoukkua pikakiinnityksellä. Vauhti kannattaa pitää alhaisena kunnes ohjaukseen tottuuu eli säätää mielessään nivelen kulmaa.

Jos metsäkärryssä olisi (pienet) sähkösauvat, voisi kärryn lastauksen ja purun tehdä ergonomisesti Avantissa istuen.

Samalla tekniikalla siirretään tavaraa satamassa laivoihin ja niistä pois sekä elementtejä betonitehtaalla tuotannosta noutokentälle.


Oke
 
Eli kärryä "työnnetään" ( kokku eteen) , on muuten aika hyvä tapa liikkua runko-ohjaus konella. :)
 
Tilaa tehtaalta sarjapikaliittimen työkonepuoli ja ketovat kyllä miten kytket.
tässä kuitenkin vinkkiä. sarjapikaliitin.gif
 
Tälläisiä komponentteja olen joskus katsellut, jos Avantin nokalle laittaisi pelkän kuormaimen ja sähköiset joystickit, 2 kpl, sisälle hyttiin:

- https://www.nokka.fi/hk-1042-mv-106hd/
- http://www.rotecengineering.fi/tuotteet/hydrauliikka/
- http://www.voltake.fi

Kuormaimen eteen kävisi mikä kärry tahansa. Ja jos ratin kääntö "väärään" suuntaan ei tunnu hyvältä, voisi ohjaussuunnan tarvittaessa vaihtaa kaksiasentoisella (mekaanisella) suunnanvaihtoventtiilillä.

Projektissa törmätään nopeasti paino-, hinta- ja ergonomiarajoihin. Mekaanisen suunnittelun ensimmäinen haaste on tehdä hyvä (pukki)sovite, jolla nosturi, tukijalat ja venttlipöytä liitetään toisiinsa ja että siinä on myös Avantin työlaitesovite.


Oke
 
Kuormaimen eteen kävisi mikä kärry tahansa.
Kärry takaperin edessä työntäen vaatii kyllä vedon kärryyn. Linkussa ei pysty työntämään hyvin kuin tasaisella ja kovalla alustalla kuorma päällä. Sama tietysti peruuttaessa kone oikein päin.
 
Kärry takaperin edessä työntäen vaatii kyllä vedon kärryyn. Linkussa ei pysty työntämään hyvin kuin tasaisella ja kovalla alustalla kuorma päällä. Sama tietysti peruuttaessa kone oikein päin.
Hyvä muistutus. Tämä unohtuu niin nopeasti, kun ajelee kovilla pohjilla.

Multimette tuotteista voisi saada räätälöityä sopivan kuormaajan ja metsäkärryn Avantiin. Yhdessä tai erikseen. Varsinkin jos valmistaja kiinnostuisi asiasta.


Oke
 
Tyvi ohjaus, teliveto, riittävän pitkät tukijalat, vahva vinssi, yli 5 ulottuvuus, huom riittää että saa otetta ja voi vetää lähemmäksi. 3 puikko ohjaus missä koura ja zoomi sähkönapeilla!
 
Kiitos ajatuksista. Tulisi klapien kuormaukseen, joten metsässä etenemiskyky toissijainen. Onko tähän vinkkejä.
 
Koko prosessin kuvaus tietysti kiinnostaa. Paljonko klapeja pitää kuormata vuodessa, eikö niitä voisi tehdä suoraan säkkiin tai varastoon jne. Itse teen nykyisin vain noin 10 - 20 irtomottia vuodessa. Prosessit on vaihtuneet kolmasti ja käsityö vähentynyt joka kerta.

Oke
 
Koko prosessin kuvaus tietysti kiinnostaa. Paljonko klapeja pitää kuormata vuodessa, eikö niitä voisi tehdä suoraan säkkiin tai varastoon jne. Itse teen nykyisin vain noin 10 - 20 irtomottia vuodessa. Prosessit on vaihtuneet kolmasti ja käsityö vähentynyt joka kerta.

Oke
Klapeja tehdään häkkiin, josta kärriin. Muut vaihtoehdot kokeiltu jo. Tähän kuormaukseen juuri haen ajatuksia.
 
Kouria on erilaisia, mutta sopivasta "liikutteluvarresta" Avantiin on vähemmän tarjontaa kuin traktoreihin. Tälläistä kahmaria, https://www.selanmetalli.fi/albumi/seme56yleiskahmari/2421617, on mieli tehnyt kokeilla minikaivurissa mutta se on vielä tekemättä erinäisistä syistä. Nostelisin sillä lähinnä kiviä ja ehkä myös hieman klapeja.

Oke
Minkälaisia painoja minikaivureilla saa nosteltua suoraan ylös, joka lienee suunta tuollaisella kahmarilla?

Kimmo
 
Minkälaisia painoja minikaivureilla saa nosteltua suoraan ylös, joka lienee suunta tuollaisella kahmarilla?

Kimmo
Ei ole tullut mitattua - joitakin satoja kiloja. Pitänee laittaa kallioon ankkuripiste, että voi vaaka välissä huudattaa ylikuormavarotinta ja nostaa takapyörät ilman. Samalla on syytä mitata nostopisteen etäisyys (kuvitteellisesta) etuakselista ja listata koneen mallinumero ja takapään lisäpainot. Vääntömomentistahan tässä on kysymys.

Oke
 
Ei ole tullut mitattua - joitakin satoja kiloja. Pitänee laittaa kallioon ankkuripiste, että voi vaaka välissä huudattaa ylikuormavarotinta ja nostaa takapyörät ilman. Samalla on syytä mitata nostopisteen etäisyys (kuvitteellisesta) etuakselista ja listata koneen mallinumero ja takapään lisäpainot. Vääntömomentistahan tässä on kysymys.

Oke
Ahaa, useamman sata kiloa saisi kahmarilla nostettua, kiitos tiedosta. Tietysti minikaivureitakin on monen kokoisia mutta suuruusluokka olisi siis tuo. Sen mitä olen itse pikkukaivurilla leikkinyt niin olen vain kiviä vieritellyt ja nostanut montusta tavaraa maan pinnalle, koneesta ylöspäin ei ole juurikaan tullut nosteltua.

Kimmo
 
Onkohan kukaan sattunut mittaamaan hydrauliikan tuottoa takaulosotosta. Tekniset tiedot lupaa 745:lle 70l/min mikä on sama kuin Valtra 6400:ssa ja 8100:ssa. Tavara Reini2 uppopumpulla kuitenkin liikkuu huonommin kuin noilla mainituilla traktoreilla.
 
Onkohan kukaan sattunut mittaamaan hydrauliikan tuottoa takaulosotosta. Tekniset tiedot lupaa 745:lle 70l/min mikä on sama kuin Valtra 6400:ssa ja 8100:ssa. Tavara Reini2 uppopumpulla kuitenkin liikkuu huonommin kuin noilla mainituilla traktoreilla.
Takaulostulossa on vain toinen pumppu. Eli toinen on eteen ja toinen taakse. Kun kytkee tuplapåumppua niin edessä "tuplaantuu", ei takana
 
Takaulostulossa on vain toinen pumppu. Eli toinen on eteen ja toinen taakse. Kun kytkee tuplapåumppua niin edessä "tuplaantuu", ei takana

Itsellä on kyllä eteen adapteri sarjapikaliittimen ja työlaitteen normiliittimien väliin. Onkohan jotain teknistä estettä jotteiko tuplatuottoa voisi ohjata takaulosottoon?
 
Ei varmaan sinänsä. Se nyt vaan on toteutettu näin. Mutta periaatteessa ei ole teknistä estettä. Periaatteessahan jopa letkujen paikat voisi vaihtaa.
 

Uusimmat keskustelut