Hydrauliikka hävisi | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Mikähän mahtaa olla, kun koneesta katosi hydrauliikka kokonaan? Kone käy, mutta vivuista ei tapahdu mitään. Voisiko olla, että hydrauliikkaöljy olisi käynyt vähiin ja tilanne korjaantuisi lisäämällä? Konehan ei ole edes kotona, joten en pääse sitä itse tutkailemaan nyt.

Mutta mistä kannattaisi aloittaa tutkimus? Mitään ei vuoda eikä ole vuotanut. Liittimistä tulee tietysti tippa tai pari silloin tällöin liitettäessä, muutoin ei siis vuotoja.
 
Kiitoksia, hihna lienee syynä. Mutta miten siihen pääsee käsiksi? Ihan kuin koneen pitäisi olla puoli metriä ilmassa, että saisi oikeata paikkaa auki.
 
Joo, hihnahan se oli mennyt poikki. Mutta minkäs teet. Aika kalliiksi tuli Vainikalla tuon laittaminen. 335 € :( Mistähän tuonkin nyt saisi kasaan..
 
mulla tais käydä samalla tavalla kun aloin auraamaan ajouraa metsänreunaan, hydrauliikka pysähtyi nätisti ja kone käy.

täytyy mennä aamulla kunnon valossa tutkimaan asiaa, mutta onko kukaan vaihtanut sitä 220 avanttiin itse eli onnistuuko helpolla 30 cm hangessa vai täytyykö se yrittää saada hinattua takaisin tielle ja sieltä talliin?

vielä parempi, jos jollain olisi valmis kuvasarja vaihtamisoperaatiosta :)
 
Itse katselin sitä ja totesin, että en äkkiseltään uskaltaisi vaihtaa. Mutta jos tilaa riittää, eli koneen saa nostettua, niin en usko että olisi pahakaan rasti. Ulkona ja ilman tilan tekemistä koneen alle, ei muuten varmana onnistu ilman hitonmoista kiroilua ja ponnisteluita..
 
eipä ollut hihnassa vika.

irroitin oikean kylkimuovin ja sen jälkeen parilla pultilla kiinnitetyn hihnan suojapellin hydraulipumpun alta. ehjältä siis näytti hihna ja pumpun hihnapyörän mutteria vääntämällä kone pyörähti puristusten yli eli tuntuisi olevan myös hihnapyörät kiinni akseleissaan. koneen käydessä kaikki liikkuvat osat siis näytti pyörivän. alempi pumpuista myös lämpenee hieman koneen käydessä, mutta muuta diagnostiikkaa en osannut enää tehdä. hydrauliikka on siis täysin kuollut.

kone oli muutama ajotunti (5-10) sitten huollossa jossa vaihdettiin mm. hydrauliikkaöljyt suodattimineen. tarkistin hydrauliikkaöljyt ja pinta oli hieman mittatikun alarajan alapuolla, joten lisäsin n. litran jolloin nousi reilusti ylämerkkiin. mutta senkään jälkeen ei toiminnassa ollut muutosta.

onkohan tarpeellista ilmata hydauliikkajärjestelmää ja mistä se tapahtuisi?

//lisäys: hydrauliikka hävisi käyttäessäni poljinventtiilillä puskulevyn kääntösylinteriä, jos sillä on mitään merkitystä
 
Yritä tarkastaa saako pumppu(t) öljyä säiliöstä. On mahdollista, että esim.
huollossa on säiliöön pudonnut jokin vieras esine joka tukkii imuputken.

(Painesuodattimen voisi myös varmuudeksi vaitaa, jos konetta säilytetään
kylmässä ja järjestelmään olisi kertynyt/päässyt vettä.)

Kun öljy on kylmää tulee sen pinnan olla tikun alamerkissä, muuten öljyn
lämmettyä se tulvii.
Järjestelmää ei tarvitse ilmata.

Toki pumppukin on voinut särkyä, mutta koneessasi ei siis toimi työ- eikä
ajohydrauliikka?
 
kumpikin, sekä työ- että ajohydrauliikka on poissa

Irroitan vielä tänään tuon pumpun hihnapyörän siltä varalta että kiila olisi poikki (mikäli siellä sellainen on) ja hihnapyörä luistaisi akselilla.

jäätyminen voisi olla tietysti yksi syy, kone on ulkona teltassa. harmi kun tuo hinaaminen on niin vaikeaa, muuten voisin ottaa sen työpaikalle halliin sulamaan.
 
soittelin tehtaalle päivällä ja tyly tuomiohan sieltä tuli - pumpun akseli on todennäköisesti poikki

jos puskulevyä kääntää samaan aikaan kun sen toinen reuna ottaa kiinni johonkin esteeseen, voi paineisku pysäyttää pumpun (ehkä jopa moottorin) vaurioittaa - ehkä jopa katkaista akselin.

sen verran kallis tuo pumppu, että oppii kerrasta :) uusi pumppu on tulossa paikalliseen agrihuoltoon eli palvelu näissä tapauksissa kyllä toimii.
 

Uusimmat keskustelut