Hydrauliletkujen vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

Rantsero

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2020
10
5
3
Tuossa 520:ssa alkaa nuo hydrauliletkut vuotamaan runkokiinnikkeiden kohdalta. Minkähän hintainen operaatio mahtaa olla jos huoltoliikkeessä nuo letkut vaihdattaa?
 
Tarkkaanottaen mitä letkua tarkoitat?
Kannattaa kysyä huollosta tarjousta? Vähän niin kuin kilpailluttaa :)
 
Itse olen muutaman letkun vaihtanut, ei mikään kauhea homma.Tosin purkaa joutuu aika paljon, että pääse niihin kösiksi.
Lisäksi täällä salossa on yksi "yhden miehen yritys" josta saa kaikki letkut mittojen mukaan...
 
No 161€ maksoi nuo 4 runkonivelen yli kulkevan letkun teettäminen, kun itse vaihdoin. Liikkeitten välillä huomattavia eroja letkujen metrihinnoissa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja Leppis
Onko noiden ajoletkujen vaihtoon olemassa joku työkalu? Tavalliset kiintoavaimet ei mahdu. Vai pitääkö ensin irrottaa tuo työpumppu että saa letkut vaihdettua?
Itse letkut olisi kohtuullisen helppo vaihtaa kunhan jollain saisi nuo liitokset auki.

ajolähtö.jpg
 
on kyllä haastavan näköinen paikka sovittaa standardiavainta. Saako edes noita ulompia väänettyä?
 
Joku kukonjalka-avain taitaa käydä. Niitä on erilaisia, varrella tai ilman.
Pääseekö tuolta pohjaluukun kautta mitenkään?
Aika helppo tuo pumppukin on siirtää sivuun. Yleensä noissa ahtaissa paikoissa joutuu irrottelemaan letkujakin edestä pois ja
takaisin kiinni viimeinen letku ensin.
Liitin taitaakin olla jo kiristysmomentin näyttävä malli!
 
Avosilmukka avainta kokeilisin, sellainen "ankan jalka" jossa sivulla neliöreikä vääntimen karalle.
Jos on käytettävissä rälläkkä, hitsauskone ja aihioksi lenkkiavain niin sellaisen tekee itsekin
 
Taitaa silti olla haastava, ainakin kuvassa letku näyttäisi paksummalta kuin avainkoko. Mutta ehkä ohut kukko-/ankka-/hanhijalka/avolenkki sopisi mutterin ja puristusliitoksen väliin ja siitä ujutettua mutteriin.
 
tuossa on letkun ja mutterin välissä semmonen sopiva väli, ite oon ohentannu "avolenkin" sopivaksi.
 
Avainkoko 27, puristusholkki 30.

Normiavain ei mahdu mistään suunnasta. Mutterit on niin lähekkäin että niihin pitäisi päästä käsiksi sivusta mutta sivulla on runko ja ajomoottorit aivan liian lähellä. Alakautta saisi vain tuon laitimmaisen joka on vähän erillään, koska siihen avain menee pystyasennossa.

Minkälaiseen momenttiin nuo yleensä laitetaan, olisiko tällaisella virityksellä onnistumisen mahdollisuuksia?

kukonjalka.jpg


Tuon tein aikoinaan nosto-oven säätöön, mietin uskaltaisiko uhrata 27 mm kiintoavaimen vai pitäisikö suosiolla käydä ostamassa oikea kukonjalka. Hiomaanhan sitäkin kuitenkin joutuisi.

Taitaa olla sellainen projekti että pitää siirtää paremmalle ajalle. Letkut ei vielä vuoda, jos ensiavuksi kietaisen suojat vauriokohtien päälle ettei ne kalvaannu enää enempää rikki. Ottaa työn alle sitten kun on tarvittavat välineet valmiina.
 
220:stä tihruaa öljyä tuo kuskin pukilta katottuna oikean puoleiselle pikaliittimelle tuleva letku. Puomin päästä jostain tihkuu. Onko tuo kuinka kelju homma vaihtaa tuo letku, vai jätänkö suosiolla odottelemaan lämpimämpiä kelejä ? Tällä hetkellä kun lämpimään talliin en konetta saa. Tippa sillointällöin tulee, ei vielä enempää.
 
Katso @tinke77 ettei valuta liittimelä. Saattaa näin pakkasella jäädä hieman auki jäätyessään.
Sulatus ja jotain crc:tä suihkaus liittimeen.
Tietysti letkukin voi olla rikki. Venttiililohkon päässä aika ahdasta ja voi joutua irrotamaan edestä pois muita letkuliitoksia.

Miltä vuodelta kones on?
 
Toi on 2012. Kyllä se letku puhki on, selitin vähän huonosti aiemmin. Siitä mutkasta on nähjääntynyt, puomin yläpäästä. Saako noihin valmiita letkuja tehtaalta, vaiko hydeliikkeeseen?
 
Pitäisi tehtaalla olla varastossa, jos ei ole saat mittakuvan jolla voit käydä hakemassa liikkeestä.
 
Jos olis valmis, niin sais samantien uuden paikalleen. Vaatiiko paljon purkamista muuten, katteet jne ?
 
Vaatii paljon purkua, on aika kettumaisessa paikassa se toinen pää.
Kate vasemmlta pois, jalkatuki ym pois.
Vasen pyöräkin oli mulla irti että sain avaimille ym. tilaa.

Voi siihen olla joku helpompikin konsti, minä vaan en keksinny...
 
Eikös se venttiililohko ole siinä tankin kyljessä kiinni? Niiin ne letkut taitaakin olla kiinni lohkon kuskin puolella?
 
220 classic lienee jos oikein ymmärsin.
siellä vasemman pyörän vieressä on venttiili johon ne kaikii3 letkua päätty.
No yks viereen T- haaraan.
 
Avainkoko 27, puristusholkki 30.

Normiavain ei mahdu mistään suunnasta. Mutterit on niin lähekkäin että niihin pitäisi päästä käsiksi sivusta mutta sivulla on runko ja ajomoottorit aivan liian lähellä. Alakautta saisi vain tuon laitimmaisen joka on vähän erillään, koska siihen avain menee pystyasennossa.

Minkälaiseen momenttiin nuo yleensä laitetaan, olisiko tällaisella virityksellä onnistumisen mahdollisuuksia?

katso liitettä 5918

Tuon tein aikoinaan nosto-oven säätöön, mietin uskaltaisiko uhrata 27 mm kiintoavaimen vai pitäisikö suosiolla käydä ostamassa oikea kukonjalka. Hiomaanhan sitäkin kuitenkin joutuisi.

Taitaa olla sellainen projekti että pitää siirtää paremmalle ajalle. Letkut ei vielä vuoda, jos ensiavuksi kietaisen suojat vauriokohtien päälle ettei ne kalvaannu enää enempää rikki. Ottaa työn alle sitten kun on tarvittavat välineet valmiina.
Tein sitten samanlaisen tempun 27 mm kiintoavaimelle ja kyllä se juuri ja juuri toimii. Nuo liitokset on niin ahtaassa paikassa että alunperin vein koko koneen liikkeeseen letkujen vaihtoon. Kotona vasta huomasin että olivat jättäneet keskimmäisen letkun kiristämättä. Eihän siinä auttanut kuin purkaa toinenkin, sitten kiristää järjestyksessä molemmat.
 

Uusimmat keskustelut