Hydrauliöljyn lämpötila | AvantClub - Keskustelupalsta

Lipponen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
17.5.2009
108
0
16
Konetta kovaa käytettäessä öljytkin lämpeävät, lähes kättä polttavaksi.
Olisikohan kellään seuraaviin kysymyksiin vastauksia, tai muuta kokemusta?

- Mikähän on hydraulisysteemin (ja öljyjen) sietämä maksimilämpötila?
- Missä lämpötilassa öljynjäähdyttäjän puhaltimen pitäisi lähteä pyörimään?
- Mitenkä mittaisi parhaiten (ja helpoiten) öljyn lämpötilan käytön aikana?
- Jos puhaltimen sulakkeen ottaa pois, palaneen sulakkeen varoitusvalo ei syty.
Onko tämä vika vai kuuluko asian olla näin?
- Miten puhaltimen pyörimättömyyden ja sitä ohjaavan termostaatin(?) toiminnan voisi testata?
 
Lipponen sanoi:
- Mikähän on hydraulisysteemin (ja öljyjen) sietämä maksimilämpötila?
Hydrauliikkaöljyjen leimahduspiste on jossain +230°C, mutta lämmöt ei saisi nousta yli +60°C viskositeettien laskiessa jyrkästi sen jälkeen.
+40°C viskositeetti 46 ja +100°C viskositeetti alle 6.
Lipponen sanoi:
- Missä lämpötilassa öljynjäähdyttäjän puhaltimen pitäisi lähteä pyörimään?
+60°C pitäisi termostaatin toimia.
Lipponen sanoi:
- Mitenkä mittaisi parhaiten (ja helpoiten) öljyn lämpötilan käytön aikana?
Asentamalla koneeseen ylimääräisen lämpömittarin. Anturia varten voisi porata oman reiän öljysäiliön paluusuodattimen kanteen, johon kierteet
anturin paikalleen kiertämistä varten. Jollain infrapunalämpömittarilla voisi kanssa mittailla kannen lämpötiloja, vaikkei kylläkään ihan ajon aikana.
Lipponen sanoi:
- Jos puhaltimen sulakkeen ottaa pois, palaneen sulakkeen varoitusvalo ei syty.
Ymmärsin toiminnasta, että pitäisi valon syttyä sulakkeen rikkoutuessa. Virrat täytyy olla tietysti päällä.
Lipponen sanoi:
- Miten puhaltimen pyörimättömyyden ja sitä ohjaavan termostaatin(?) toiminnan voisi testata?
Anturia voisi lämmittää jollain varovasti, kastaa vaikka kuumaan veteen ja mitata samalla muuttuuko nastojen välinen johtavuus.
 
Kättä polttava on suhteellista. Käyttöveden lämpötila saanee maksimissaan olla 60 astetta ja ei sellaiseen veteen enää kättä lykkää kovin innokkaasti.

Mulla propelli pyörii aika harvoin. Toukokuun alkupuolella kaivelin pari tuntia, kun oli ekoja kunnolla lämpimiä päiviä n. +22 ja oikein pelästyin kun shortsin lahje alkoi lepattamaan. Taisin sammuttaa hätäpäissäni koneenkin, kun tuli uusi ääni.

-m
 
Itselläni samanlaisia huomioita. Puhallin lähtee käyntiin vasta, kun ulkoilma on reilusti päälle 20 ja tekee "tosissaan" töitä. Nykysuomen kesässä ei tosin tunnu olevan vaaraa noista yli 20 asteen lämpötiloista...

Tuollaisen hydrauliöljyn lämpömittarin kyllä koneeseeni mielelläni silti lisäisin. Joko jollakulla sellainen on peräti asennettuna? Mahdolliset suositukset mittari/anturapaketista otetaan mielihyvin vastaan.
 
60 asteinen metalli ja neste polttaa kyllä tosiaan välittömästi kosketettaessa. Omassa 220 lähti puhallin päälle tähän mennessä ainoan kerran kun ajelin keräävän ruohonleikkurin kanssa tuossa joku päivä. Töiden lopettamisen jälkeen annoin käydä tyhjäkäynnillä vielä viitisen minuuttia parkissa ja edelleen puhallin huusi. Ilmeisesti ihan hyödyllinen kapistus tuo lisäjäähdytin ;)

Edit: Niin, hanskat kädessä sai aukoa ruohonleikkurin liittimet irti, oli ne sen verran lämpimät...
 
Annankohan liikaa saapasta omalle 216:lle? Kuskasin kasettikuorman hiekkaa talonympärille routaeristeiden päälle puhallin kävi ainakin kahdesti sinä aikana toki lämintä taisi silloin olla lähemmäs 25 ne kevään ensimmäiset.
 
käytän omaa 220:a omakotitalon rakennuspuuhissa ja puhallin on käynnissä paljon, jatkuvasti mm.lattian alustäyttöjä tehtäessä. kuormattiin bobcatilla, joka ei mahtunut sisälle taloon, avantin sorakauha ja rallia jatkui useita tunteja ja maata siirtyi n. 40 kuutiota.

avant, vaikkakin pieni, on korvaamaton apu rakennuksella, betonin, soran, hiekan, terästen kuljetus käy kuin tanssi ennenkaikkea kun kuljetusmatkat ovat 30-70m. tärkeimmät jatkuvassa käytössä olevat työkalut ovat trukkihaarukka sorakauha, itsetehdystä rankakärrystä on apua kaikenlaisessa kuljetuksessa, styroksit, puutavara, telineet... kaivinkoneella kaikki pienemmät kaivannot, trukkihaarukka ja lava toimii oivana henkilönosturina mm. pilarien valussa kun saa betonitkin mukaan (nostokorkeus tosin hieman matala).
 
tasoittelin perjantaipäivän ruokamultaa seurailin että käykö puhallin ja kävihän se usein varmaan lähes neljäsosan ajasta. Minulla oli perässä hinattava tasoituslana jossa on 3kpl "terää" 2kpl vinossa ja yksi suorassa leveys n.120cm oiskohan pituutta pari metriä laatikko päällä johon voi laittaa painoja tarpeenmukaan
 
No niin no nyt tuli tehtyä tiedettä tämän asian tiimoilta. Sattui "löytymään" 0-100 C elohopealämpömittari, riittävän pitkä ja tarkka jotta öljysäiliön lämmöt sai mitattua mittatikun reiästä, maansiirtotyön ohessa.

Maksimilämmöt öljysäiliössä oli 62 astetta, jolloin puhallin ei vielä käynyt. Vielä 10-15 kauhallista soraa kasasta toiseen ja jäähdytin alkoi pöhisemään. Kone heti seis ja mittari öljysäiliöön. Öljyn lämpötila säiliössä oli tuolloin 64 C.

Homma otti 1,5 h aikaa ja varsin reipasta ajoa 30 asteen helteessä sorakasahommissa.
 
Meillä on 216 ja koskaan en ole kuullut puhaltimen tohottavan, vaikka hydrauliöljy on välillä tuoksunut oikein tosissaan, kun olen koneella vääntänyt oikein rankasti.
Osaako joku kertoa, että onko öljyllä joku ihanteellinen toimintalämpötila
Soitin jo huoltoonkin asian tiimoilta ja minulle kerrottiin termostaatin toimivan välillä 60-42 astetta
 
Öljyjen viskositeetti määritetään 40 asteessa. Tämä lienee jonkinlainen "ihannelämpötila".
Osoitteesta http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5674;5679 löytyi tällainen lämpötilataulukko. Toiminee suuntaa antavana myös muiden valmistajien öljyillä.

Tuo talvikäyttö hieman askarruttaa. Avantti on tullut otettua muutaman kerran käyttöön lumihommiin -15 asteen keleillä. Tahmeaa on, täytyy ajella alussa aika hissukseen. Öljyinä Tellus STX 46 joten jonkin verran tuota pakkasta öljyn pitäisi sietää.
Mikähän on Avantin hydraulisysteemin sietämä alin lämpötila konevalmistajan suosittelemilla öljyillä? Pitäisikö talveksi laittaa esim. "32":sta tai vielä ohuempaa? Sen kylmävisko olisi vain reilu puolet tuon 46:n vastaavasta.
 

Liitteet

  • Hydrauliöljyn käyttölämpö.jpg
    Hydrauliöljyn käyttölämpö.jpg
    56,6 KB · Katselut: 2 378
Pakkasessa ajaessa ensimmäinen vartti on aika tahmeaa. Mutta linkohommissa olen saanut lauhduttimen puhaltimen pyörimään myös -10 asteen pakkasella. Eli silloin ohut öljy olisi varmaan jo liian ohutta. Mutta jos ajaa yleensä pakkasessa vain puolituntia kerrallaan, tuskin öljyn lämpö ehtii vielä liian korkealle.

Olen myös tehnyt havainnon, että kuumana koneen suorituskyky putoaa. Eli, yhdessä paikkaa tontilla on sen verran jyrkkä nousu, että siitä pääsee ajamaan puolikkaalla sorakauhalla muutaman kerran kun koneen ajaa aamulla tallista. Mutta kun tarpeeksi pitkään touhuaa, kone ei enää nouse siitä tyhjänäkään ilman kauhalla auttamista. Muutaman tunnin huilin jälkeen taas menee.
 
Valmistaja suosittelee tosiaan 46:sta (ainakin 200-sarjalle), mutta jos taulukkoa katselee tulee mieleen, olisko järkeä käyttää talvella 32.sta ja kesällä 68:a. Aika kuumana käy kesähelteellä varsinkin jyrsimen kanssa. En sitten tiedä, onko öljyn valinnassa muitakin tekijöitä kuin tuo lämpötilan kesto.

Eri asia tietenkin sitten on, jaksaisko öljyn kanssa läträtä aina keväällä ja syksyllä. Tietysti samat öljyt voisi laittaa seuraavana syksynä, jos ei tunnit tule täyteen.

Mulla 220 ei kyllä käynnisty -20 C:ssä lämmittämättä. Samalla siinä lämpiää hydrauliöljykin ( lämmin peitto avantin päälle ja puhallin koneen alle) sen verran, että tuskin tuolla sinisellä alueella juurikaan tulee käytyä.
 
Itse saan 216:n öljynlauhduttimen puhaltimen melko nopeasti päälle ruohonleikkurin kanssa. Ei-pyörivillä lisälaitteilla sitä ei kyllä juuri tapahdu.
 
Nostetaan vanha aihe ylös.

Ihmetyllyt näissä pienkuormaimissa tuota hyd.öljyn lämpömittarin puuttumista vakiovarusteena vaikka varsinkin isommat arvokkaita koneita, koneen kaikki toiminnothan tuolla öljyllä on. Esim. metsäkoneissa on mittarit ja hälytys liiasta lämmöstä jossain 60-65c kun kone kunnossa pysyy n.50-55 kesät-talvet.
Itselläni ollut tuo 750 vähän yli vuoden ja kyllä aistinvaraisesti kesällä esim. ruohonleikkuria käytettäessä liian kuumaksi herkästi pääsee aika nopeasti.
Minkälaiset kokemukset muilla? Ensikesänä kyllä tulen lämpöjä mittaamaan että on tarkempaa tietoa.
 
Onhan tuossa se jäähdytyspuhallin hydrauliöljylle. Omassa ei muuten käy lämpimänä, ainoastaan kun kesällä kaivaa tai tekee pitkään kuormaustyötä. En tiedä käykö öljyt liian kuumana missään kohtaa. Ainakin tuo puhallin tuntuu toimivan...
 
Luultavasti hydrauliöljyn lämpömitari on vain mukava turhake, onko jollakin mittariton kone hajonnut liian kuuman öljyn takia? Puhallin kyllä hoitaa jäähdytyksen, männäviikolla kun lunta puskettiin pari tuntia ja kaasua täytyi pitää tavallista isommalla, niin kyllä puhallin puhisi nollakelilläkin suuren osan aikaa.
 
Meinaan juuri tuota puhallin puhalsi suurimman osan aikaa jopa 0c kelissä parintunnin työssä, mitä tekee kesällä ammattikäytössä 8h/ päivä jatkuvassa laitteiden pyörityksessä?
Puhaltimen puhaltamalla määrällä ei mitään merkitystä jos aloittaa 60c eikä saa jäähdytettyä ja sammu, öljy voi olla vaikka minkä lämpöistä. Tässä ketjussa tuo esim. taulukkokin öljyn suosituslämpötiloista. Mikäli öljy vaihdettaessa ruskeaa ollut liian kuumaa jossain vaiheessa, normaalisti melko kirkasta.

Omassa koneessa en ainakaan tietentahtoen haluaisi tiivisteitä ym. polttaa turhaan ja varaosia tilata. Ajattelen asiaa ammattikäyttäjänä ja maksajana.
Tästä syystä asian nostin esiin.

Tuskin ammattikoneiden valmistajat huvikseen asentavat lämpömittareita ja hälyyttimiä töitä häiritsemään (hälyyttimet soi jos öljy liian kuumaa myös hälyttävät jos suodattimet tukkeutuvat. (joskus kylmällä alle -25c kylmän öljyn johdosta).
 
Syksyllä korjattiin yhtä isoon traktoriin liitettyä tienvierusleikkuria.
Puomi oli solmussa ja hydrauliikasta piti vaihtaa kolme propoa a. 500,-.
Työtunteja taisi tulla parin viikon aikana siinä 50, kun omistajan tunteja
ei lasketa.

Vikaantuminen johtui siitä, että kuskilla oli ilmastointi ja hydrauliikalla ei.
Liian kuuma neste poltti elektroniikan venttiilipöydällä ja kun kuski ei heti
lopettanut vaan yritti jatkaa, törmäsi puomi esteeseen, kun vivut alkoivat ohjata
miten sattuu.

Kyllä jäähdytys kannattaa ottaa vakavasti.


Oke
 
Mä laitoin niittomurskain käyttöön hydrauliöljyn lämpömittarin. Sellainen digitaalinen uunin lämpömittari nippusiteillä puomissa olevan hydrauliöljyputken kylkeen kiinni. Kertoo ainakin murskaimelle menevän öljyn lämpötilan. Maksaa 15 egee.
 
Harva jättäisi moottorin lämpömittarin/varoitusvalon pois vaikka halvempi tuo moottori on kuin hydrauliikan uusiminen, kuumilla öljyillä kuluttaa koko hyd. järjestelmää.
 
Tämä lämpömittari varmaan pitää ottaa mietintään. Kokemuksesta tiedän, että ajon alussa pääsee kauha täynnä tietystä notkelmasta alas ja ylös, mutta kun on vähän aikaa touhuttu niin sitten puhti loppuu ja pitää pienetää kuormaa että pääsee samasta paikasta ajamaan ongelmitta. Täytyy selvittää onko silloin jo liian kuumaa öljyä. Onko joku laittanut Avantin mittaripaneeliin sellaista, vai apinoinko tuota uunimittari/nippusidevinkkiä?

Mitä jos laittaisi kaksi anturia. Toisen vedelle ja toisen öljylle?
 
Mikäli laittaa mittarin letkuun pitää se asentaa puristusholkkiin, mikäli kumin päällä valehtelee pahimmillaan useamman kymmenen astetta.
 
Ottakaa seuraava vaikka vttuiluna, vaikka tarkoitus on vain hieman miettiä kys. konetta ja lämpöongelmia yleisesti.

Ihmettelen mitä ratkaisuja on tehty, jotta toi hydr.öljy kuumenee teillä ilmeisesti aika paljon? Voiko olla normaalia, että öljyt lämpenee normaalissa, koneelle suunnitellussa käytössä niin paljon, että suorituskyky laskee tai joudutaan pitämään taukoja käytön aikana? Tai no kait se on, koska myös willeissä(uusissa) on tullut aivan samoja ongelmia jo pelkästään 30min harjausten jälkeen ja summeri soi. Niissä tosiaan on mittari ja summeri, eli kuski osaa sitten pitää taukoa oikeeseen aikaan. Siirtoajossakin niissä lämmöt pyörii 60° paikkeilla...

Voin ottaa esimerkiksi taas meillä tällä hetkellä käytössä olevat koneet, molemmissa hydr.öljyn lämpömittarit. Kramerissa(jossain määrin avantin kilpailija) ei kesän helteillä 15km siirtymän jälkeen aloitetussa soranmätössä mittari noussut kuin max 40°. Länkkärissä(on joo aivan eri hintaluokan kone) sama juttu, siinä suoraan säiliössä oleva mittari ja raskaimmissa töissä noussut siihen vajaaseen 40°. Tänä kesänä tosin saadaan siitä kunnon testiä, kun alkaa piennarten leikkuut.

Se ero ainakin rakenteellisesti on, että esimerkin koneissa on molemmissa öljynjäähdytin moottorin jäähdyttimen kanssa yhdessä ja ilmaa menee läpi aina kun flektin visko on kiinni. Willen jäähdytyksen rakennetta en nyt heti muista. Hydeöljysäiliöiden koko on myös näissä varmaankin merkittävästi suurempi, joka osaltaan auttaa jäähtymään.(Mikä muuten on eri avanteissa säiliön koko? Ei selvinnut sivuilta..)

Ei nyt niin tähän aiheeseen auta, mutta olisi kiva kuulla jos täällä on tietäjiä, että mikä tuon eron aiheuttaa.
 
Itsellä lämpeneminen ilmenee ainoastaan kantojyrsimen kanssa mutta mielestäni normaalia kun öljy kulkee monen venttiilin läpi ja välillä päästää ohitus venttiilin (tai mikälie) kautta pienempää letkua pitkin.

Jäähdytin on termostaatti ohjattu eli jäähdyttää vain kun öljy on liian lämmintä. Talvella on parempi kun öljyt lämpeävät nopeammin.
 
Mua kans kiinnostas toi hydeöljyn lämpötila kovasti ja itseasiassa moni muukin mittaus. Tossa nykysessä koneessa ei oo kun veden lämpömittari, sen tilalle haluaisin jonkunlaisen monimittarin missä olis samassa näytössä useampi mittaus.
Koitin netistä ettiä mutta huonolla tuloksella jos jollain vinkkiä moisesta niin saa heittää.
Mulla on kovin vähän kokemusta nykyisestä koneesta ku ollu vasta n. kuukauden mutta moneen sitä ois tarkotus tulevaisuudessa käyttää. Kun kone on vanha ois mukava ku pystyis seuraa useampaa juttua niin ehkä vois välttyä suuremmilta remonteilta ku huomais ajoissa esim latauksen heiton.
Sori meni vähän ehkä ot mut noin yleisesti mielestäni ois aika tärkeetä et pystyis seuraa kuinka kone voi, siinä saattaa äkkiä säästää kasan rahaa.
 

Uusimmat keskustelut