hyytelöakku? | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Onnistuin sitten hyydyttämään dieselin, kun pakkaset kohtasivat etelän. oli vissiin tankin pohjalla kesälaatua ja suodattimesta tuli tulppa. ja oli se huoltokin jäänyt tekemättä ns. Hyvän sään aikana, joten vanha suodatin oli jo reilun 100h ikäinen (teen vielä tämän ja sitten huollan...).

laitoin tankkiin talvilaatua ja varoiksi desin masinol 100 diesel jäänestoa, mutta edellisissä yrityksissä oli akku tullut purettua riittävän tyhjäksi (ihan kohta lähtee...), joten pitänee terhakamman pyörimisen varmistamiseksi laittaa uusi akku.

samalla taidan vihdoin liittää c-techin piuhat niin että puolikiinteä valmiuslataus on mahdollista.

kysymyksiä:

- voiko kubotan käynnistää pilotilla oikein huonona hetkenä?
- mikä on eberspächerin letkusuodattimen suodatusvaatimus? (sekin hyytyi samssa rytäkässä)
- onko kokemuksia hyytelöakuista? Semmoinen olisi varmaankin periaatteellisesti hyvä, kun kone kulkee joka suuntaan kallellaan. hinnat taitaa olla tuplat perinteisiin verraten?
- Perinnne akuista taitaa olla parhaasta päästä exide tai trane, pitää tehdä vertailevaa tutkimusta, kun pääsee akkukauppaan asti.
 
Eka hommaamani 8Ah hyytelöakku on viidettä tai kuudetta talvea käytössä ja tuntuu edelleen olevan voimissaan.
Eniten riemua on mulle tuonut se että vaikkapa puolen vuoden seisotus ei hidasta startteja, itsepurkautuminen on sopivan vähäistä ja
latautuminen tuntuu pelittävän heikkotehoisemmillakin latureilla hyvin.

Isompien dieselien kanssa ei ole kokemuksia mutta pikku bensakoneiden kanssa ei tarvi huolehtia millään kelillä.
Samalla kertaa hommaamani verkkolaturi kulki jonkun aikaa mukana varalta.. no joskus sitäkin varmaan tarvitaan.

Minkä kokoisia akkuja näissä dieselkoneissa on nykyään?
 
520 sr1 pyörii 48 Ah joka riittää normaalisti mainiosti,mutta eihän tommosta muutaman vuoden ikäistä lyijyakkua tarvi kuinkerran kunnolla purkaa, niin homma on valmis.

Powercat pyöritteli kubotaa kahdella n. 12Ah moottoripyörän akulla ja sen kanssa alle nollassa joutui useimmiten kaapelin perään ennen lähtöä.
 
Vähän asian sivusta, mutta kuitenkin. Onko pikku-linkun käyttäjät löytäneet jotain "plokilämmittimen" korviketta Kohleriin ?
Olisiko maahdollista käyttää Galixin säiliölämmitintä, jonkinlaistaa tyynyä ?
Tai onko olemassa ruuvilla kiinnitettävää lämpöelementtiä, jonka vois kiinnittää
moottoriin ?

Sinänsä Huollolta Saulin antama ohje toimii, eli kone pressun alle ja sähkölämmitin
sisään, mutta kun tuo voi olla kyseenalaista jos kuitenkin jostain syystä nappaa tulen pressuun ja sitämyöten koko koneeseen - vakuutusmiehet voi olla eri mieltä, joutuu siinä tapauksessa itse korvausmieheksi.

Työ elämässä kuulin tapauksesta, kun eräs Autoilijat yhtiön myyntimies takamoottori Skodaan oli laittanut filtin moottorin päälle kannen alle, tietysti se syttyi tuleen, oma yhtiö ei korvannut työntekijänsä auton vahinkoa.

Jotain pitää keksiä jos nämä pakkaset jatkuu.

Terv kaik
 
Hyytelöakku on käypä vaihtoehto, 220 ja 218 koneissa tosin tärkein akun kestoon liittyvä tekijä on päävirtakytkimen käyttö aina kun koneen jättää seisomaan. Laturin jannitteensäädin Kohlerissa syö akkun varausta mikäli päävirtakytkin on jäänyt päälle. Tämä tapahtuu noin kahden tai kolmen viikon sisällä kesäaikaan, ja talvella tietysti nopeammin.

220 koneen lämmittäminen onnistuu parhaiten juuri auton sisätilan lämmittimellä, pressu on vain tuulisuoja eli ei tarvitse sulkea takaa. Lämmitin on tietysti oltava sellainen jonka vastuksen pintalämpötila ei voi nousta niin korkealle että aiheuttaisi syttymisvaaran.
 
Hyytelöakullakaan (laturi koko ajan kiinni) ei lähtenyt tänään käyntiin 220, tosin pakkasta yöllä 28... Ainakin ammattikäyttöä ajatellen nuo ohjeet pressuvirityksistä ja puhaltimista tuntuvat vähän erikoisilta, en usko että vakuutusyhtiö suhtautuisi kovin myönteisesti mahdollisen vahingon sattuessa, ja kone ei ole omalla pihalla "näköpiirissä" vaan autokatoksessa jossa on muitakin ajoneuvoja, voisivat "vähän" ihmetellä systeemiä. Pitäisi olla koneen kestävyydenkin takia joku järkevä keino lämmittää öljyä kun ei muuta nestettä ole. Olen yrittänyt etsiä mutta en ole löytänyt mitään mikä mahtuisi. Onko mitään vinkkejä? Tosin kohtahan nuo pakkaset loppuvat kun on tämä ilmastonmuutos :D P.S. Onko muitten koneet ihan jäässä kun ei mitään juttuja...?
 
Juu, koneet on jäässä.

-20 asteesta lähtee diesel käyntiin, kun lohkolämppäriä pitää puolituntia paikallaan ja lataa (vielä vanhaa) akkua ennen starttia. Kylmempää keliä ei toistaiseksi ole ollut tarjolla etelässä. Tai jos on niin olen koittanut seurata sellaista sisätiloista.

Käsimallin kuumailmapuhallin on osoittautunut välttämättömäksi peliksi kun koittaa lumituiskun jäädyttämään koneeseen vaihtaa työlaitteita tai lisätä polttoainetta. Jäässä ovat sekä korkit että liittimet.

Mitenkähän niiden lapin miesten lämmittimet toimisivat Avantin kanssa?

http://www.arcticheat.fi/arctickohdelammittimet.htm
 
Henk kohtaisesti olisin valmis hankkimaan, toisessa linkissä esilletuodun http://www.padheaters.com/ tuotesarjasta sopivan "tyynyn".
Mutta pitää ensin tulla kesä jotta tarkenee tutkia sopivaa mallia.
Ei tee hyvää puoliväkisin laitta konetta käyntiin, kiertää ympäri kuin "sirkkeli" mut ku ei käynnisty.
T.kaik
 
Arctic kohdelämmittimet näyttäisi olevan 12V-24V eli akkusähköllä toimivia. Vaativat ilmeisesti akun lisälataamista jollei kone ole käynnissä.

Käynnistykseen helpottaisi varmaankin moottorin ja hydrauliikkapumppujen lämmittäminen näillä elementeillä. Säiliössä olevan öljyn lämmittäminen pohjan kautta voi olla hankalampaa. Tarkoitan tässä kiinteätä lämpömaton asennusta. Sehän tulisi suojata jotenkin, ettei heti ensimmäisen kiven ylityksen jälkeen jää kivelle.

Nämä matotkin tulisi olla CE-hyväksyttyjä.
 
Eikös ennenvanhaan ollut sellaisia magneettilätkä lämmittiä, jonka passasi laittaa öljypohjaan kiinni lämmittämisen ajaksi.
Tokkopa nuita enää mistään saa..
 
Ei sen 220 käynnistyminen ole ensisijaisesti akusta kiinni, sitten kyllä kun on käyty parikertaa pyöräyttämassä ja todettu ei lähtenyt, kolmennella kerralla ei sitten enää virtaa löydykkään.
Pressulla ja sähkölämmittimellä kerran kokeillut, totean että lähtee yllättävän pienellä lämmitysajalla. Pressu tuntuu kyllä hieman hankalalta, jos on tuulta (jota vastaan se tietysti on).
Uskon edelleen, että "tyynylämmitin" oikeassa paikassa auttaa helposti jaei tartte kuin laittaa sähköjohdon kuten auton lämmityksessä. Eiköhän 220'n talvikäyttäjiä olis niin paljon, että Tehtaan miehet vois tutkia, lämmittimen mallin ja paikan. Kun pakkasta on noin 15, kone kiertää kuin sirkkeli mutta ei lupaa mitään oireitakaan käynnistymisestä.
Onkohan KESÄ pensaa, vai KESÄ kone näitähän käytetään ruohonleikkureissa?
Terv Kaik
PS. muuten kyllä ainakin minun käytössä, "täsmä kone" PAITSI TALVELLA, luntakin kun senverran tullut et sais se käynnistyä.
Pressua ja lämmitintä, et voi jättää mökille päälle ilman valvontaa, tyyny lämmittimen luulisin toimivan yölämmityksessäkin.
 
Paalari sanoi:
Eikös ennenvanhaan ollut sellaisia magneettilätkä lämmittiä, jonka passasi laittaa öljypohjaan kiinni lämmittämisen ajaksi.
Tokkopa nuita enää mistään saa..

Joskus lämmitettiin kuplaa sellaisella pöydän päällä pidettävällä yksilevyisellä sähkölevyllä. Lankun kanssa vaan kiilaten öljypohjaa vasten.
Tietysti tämä viritys oli jo silloin "hautausurakoitsijaliiton" hyväksymä malli. Ei se volkkarikaan aina pitänyt öljyjään sisällä, joten ihme ettei palanut.

Nyky autoissa moottorin lohkot ovat keventyneet ja kaventunee, jolloin ei tavanomaiset pakkaspropun kautta laitettavat lisälämmittimet mahdu vesitilaan. Joissain moottoreissa laitetaan lisälämmitin lohkoon porattuun reikään lämpöä johtavan massan kanssa. Tällaisen lisätaskun (putken)voisi jo tehtaalla valmiiksi hitsata öljysäiliön kylkeen.
 
Täällä syksyllä hommattu 220 jolla ajettu nyt 25h. -23 on ollut kylmintä missä olen joutunut tuon lyömään tulille ja ei mulla ole ollut mitään ongelmaa, lähtee samalla lailla kuin -5 pakkasella. Jostain syystä ei jää ikinä näin talvisin käymään ekalla, eli käynnistys menee siten että kaasu noin neljäsosan-kolmasosan auki, ryyppy täysille, veivataan startilla noin 4-5 sek jolloin hörähtää sekunniksi. Startataan saman tien uusiksi jolloin lähtee heti käyntiin ja samantien saa alkaa painamaan ryyppyä pienemmälle ettei tukehdu. Noin puolen minuutin jälkeen saa olla jo ryyppy poissa kokonaan. Siitä sitten parin minuutin käymisen jälkeen liikkeelle hiljalleen, jäykkää on kyllä ensimmäiset minuutit meneminen ja yleensä ajelenkin pikkulenkin tuolla pikkukaasulla, ennenkuin haen työlaitteen kiinni ja hommiin.
 
yli 600 h on koneella ajeltu, en usko että vika on käynnistystekniikassa, ei kai tuo nyt vielä harvakaan ole... Ainahan se on käyntiin saatu, myös 28 pakkkasessa, mutta lisävirtaa antamalla. Yksi mahdollisuus on että kaapelit on liian ohuet, täytyy kokeilla laittaa ensikerralla laittaa apukaapelit rinnalle omasta akusta starttiin, mielenkiinosta vaan, ohuethan nuo omat on.
 
Mielenkiintoisen vaihtelevia nuo kokemukset käynnistämisestä. Kyllä tuo virta omassakin koneessa riittänyt on, mutta kun ei lupaa edes vaikka vivut olisi missä asennossa. Heti kun on -15 tai vähemmän pakkasta, niin lähtee käyntiin. Joten on mielenkiintoista, että joillakin käynnistyy vielä kylmemmässäkin kuin -20. Oma 100h ja huollettu on.
 
Voisko kylmänarassa 220:ssä olla venttiilien säätöaika - vai tarviiko tässä ollenkaan säätää? Pienillä ja olemattomilla välyksillä tulee joissakin moottoreissa näitä viluoireita.
 
Alle 10 pakkasta niin lähtee, jos yli kannattaa puhua vaimolle jotta lumikola on mökin nurkalla.
No lumityöt tulee tehdyksi, kommentit on joskus sen oloisia, että "Ylöjärven miehet" varmaan tekis jottai ehdotuksia jos olisivat kuulolla. Pieni talous laskennan oppitunti eri vaihtoehtojen kustannus tehokkuudesta, kun sitten vielä se "kuntoilu momenttikin" kummittelee taustalla.
T.Kaik
 
Voisko kylmänarassa 220:ssä olla venttiilien säätöaika - vai tarviiko tässä ollenkaan säätää? Pienillä ja olemattomilla välyksillä tulee joissakin moottoreissa näitä viluoireita.

Kohlerin moottorissa on hydraulisesti säätyvät venttiilinvälykset, eli ei tarvitse säätää erikseen.
 
Ohessa Defan ratkaisu BMW:n dieselin lämmitykseen.
Mahtaisiko akselilla Avant Tecno - Defa syntyä tuote vaikka Kohlerin öljyjen lämmitykseen?
 

Liitteet

  • Defa 3851.pdf
    287,5 KB · Katselut: 424
Minullakiin on sama kylmäkäynnistysongelma kuin näyttää olevan useimmilla. Olisi kyllä mukava löytää siihen asiallinen ratkaisu...
 
Huollolta olisin kysynyt, että onko tuossa 200-sarjan koneessa moottorin jäähdytyspuolella joku termostaatilla ohjattu läppäsysteemi? Olen ajatellut, että josko puhaltas lämpöpuhaltimella ilmaa moottorin päällä olevasta jäähdytysilman ottoaukosta ja näin saisi sylinteriryhmän lämpöiseksi. Mutta jos on joku läppä, niin silloin tuo ilma ei mene läpi asti.
Itselläni on sellainen epäillys, että kun ilma on tarpeeksi kylmää, bensa ei höyrysty kylmässä sylinterissä tarpeeksi syttyäkseen. Pyöriä tuo kone kyllä jaksaa startatessa.
 
Me ainakin on saatu kone aina tarvittaessa käyntiin lisävirralla, lähtee ainakin 28 pakkasessa, kylmemmästä ei kokemuksia. Pyörii vaan liian hitaasti omalla (uudella) hyytelöakulla joka on jatkuvasti latauksessa. Öljyt on vähän jäykkiä... Mielestäni valmistajan olisi aika kehittää joku helposti asennettava öljynlämmitin kun ongelma tuntuu olevan yleinen. Soitin sinne mutta vaan niitä kuumailmapuhallin/ pressuohjeita. Ei hyvä.
 
Mahtaako tuo hyytelöakku olla kovin hyvä asia? Itselläni on alkuperäinen ja vaikka viikon seissyt pakkasessa eikä lisälatausta, niin pyrii iloisesti vaikka enempikin pakkasta. Ongelma on että ei vaan sytytä.

Kyllähän tietysti tosi on, että ei tuo 200-sarja ole mikään pro käyttöön tarkoitettu laite, joten toivomisen varaa jää. Mutta ei ole hintakaan kovin paha. Lisävarusteena moiset lämmittimet olisi hyvä asia, niin ei lähtöhinta nouse liiaksi jos kaikki valmiina.
 
Hyytelöakkuun vaihdettiin kun on hyviä kokemuksia muissa koneissa niistä. Ei vaikuttanut startin nopeuteen tässä koneessa mitään, parikymmentä pakkasta on raja jonka jälkeen tarvii lisävirtaa. Pikkuharmi sinänsä mutta harmittaa yllättävän paljon hetken aikaa... Kone on kyllä muuten mainio myös ammattikäytössä!
 
Kiinteistönhoitoa eli talvella lumityöt ja hiekoitus, lumikola on jäänyt Avantin ansiosta lähes tarpeettomaksi. Ei se ainoana koneena tietysti ole mutta on todella hyvä peli ahtaissa paikoissa. Kesällä ruohonleikkuu, harjaus ym. Vähän yli 400 tuntia vuodessa tulee eli n. 1600 litraa bensaa... Ainoat huonot puolet on tuo kulutus ja kylmäkäynnistysongelmat, muuten on ylittänyt odotukset eli olen todella tyytyväinen koneeseen.
 

Uusimmat keskustelut