• Tervetuloa AvantPlaneetan uudistetulle foorumille! Lue ja keskustele aiheesta lisää klikkaamalla tätä linkkiä.

ilmajarrullinen auto harrastekäyttöön?

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Tarjosin tätä vaihtoehtoa, kun kirjoitit tuolla 20-30 keurin summista ja ymmärsin, että vetoauto olisi kuitenkin vielä harkinnassa. W163 mallin hinnat ovat mielestäni varsin maltilliset suhteessa käyttöominaisuuksiin. Lisäksi kahden auton käyttökulut versus yhden on yleensä kalliimmat kuitenkin, mikäli teillä kaksi henkilöautoa on.

Taidat olla jo kuormuriin kallistunut valinnassa, ja jos Hiab pitää olla, niin eihän näillä peräkärryvirityksillä semmoista saa mitenkään ;)

Joo, siis tarkoitin että jos maasturi=käyttö auto, niin sen pitäisi olla hyvässä käyttö kunnossa ettei vaimo ja lapset jää välille. Itsellä ei ole niin nuukaa.

Ja empiirisessä tutkimuksessa 3000-3500 kg vetokyvyn autot ovat tyyriitä loppuun saakka. Haen nyt muutaman tonnin harrastepeliä ja olen varautunut parin tonnin vuosikuluihin huoltojen ja ylläpidon suhteen. Jos menee vähempi niin hyvä.

Torstaina tietää tuliko kaupat.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Pari helmeä
Daf 33tkm/2003/5keur

https://m.nettikone.com/daf/130/1612307?vifAdCount=2&vifNav=Y#1

Mersu evp autokouluauto, ekalta omistajalta, suoraan museoon? 170 tkm ja pitkä leima kaupan päälle. Ajoaikaa 10/2018 saakka. 3500 eur.
https://m.nettikone.com/mercedes-benz/914/1581014?vifAdCount=10&vifNav=Y#1

Ja sitten vielä tämä:
Renault-mon amour 143tkm, 12m pilkki korilla
https://m.nettikone.com/renault/m180/1610812?vifAdCount=0&vifNav=Y
 

220

Jäsen
4.1.2009
78
0
6
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten niin en ilmajarruja sinänsä pelkäisi, oman kokemuksen perusteella niistä ei mitään hurjan kalliita remontteja ole tullut. Varsinkin kun akseleita on vain kaksi noissa vaihtoehdoissa mitä harkitset. Letkujen pikaliittimiä kannattaa olla mukana niin pääsee kotiin vuodon yllättäessä. Levyjarrut vaikka ovatkin paremmat niin ovat paljon kalliimmat korjattavat varsinkin siinä vaiheessa kun satulat ei enää korjaussarjalla tule kuntoon. Mut niitähän ei ole kai kun vähän uudemmissa kuorma-autoissa vasta. Nosturin ylläpito taas omien kokemusten mukaan on todella kallista, tosin en tiedä voisiko sitä käyttää yksityiskäytössä katsastamattomana? Auton katsastuksessa ei nimittäin nosturiin puututa. Kymmenvuotistarkastukseen (tai siis siitä johtuviin remontteihin) meni tuossa nykyisessä Scaniassa (silloin vasta ostamassani) reippaasti yli kymppitonni. Mut edullisia vaihtoehtoja olet kyllä mielestäni löytänyt, ei muuta kun kaupoille!
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Nosturin vuositarkastus on pari sataa ja sen voi kyllä maksaa jos korissa kyytii ihmistä. Kymppitarkastus on suunnilleen tonnin jos purkaa itse nosturin tarkastusta varten ja ei tarvi uusia mitään. Hinnalla ei ole ylärajaa jos joutuu uusimaan puomeja tai muuta rautaa. Rauta on kallista koska kyseessä on luokiteltu nostolaiteratkaisu ja myyjällä monopoli varaosiin.Wanhaan folkkariin 015 hiabin kylmän jatkon hinta oli luokkaa 2000 eur, ja jäi kauppaan.

Hiukan olen harkinnut hankintaa perustettavan yrityksen lukuun, jos vaikka alkaisi laittaa pekkaniskalle ja hellaakoskelle kapuloita rattaisiin.
 

220

Jäsen
4.1.2009
78
0
6
Juu eihän tarkastus paljon maksa vaan "huollot" joita pitää tehdä että saa läpi tarkastuksesta. Tosiaan pelkkä ihan tavallisen näköinen lukkoventtiili voi maksaa tuhansia. Eikä sitä käsittääkseni voi korvata millään muulla kuin alkuperäisellä. Mutta meillä on vähän isompi nosturi, kuten tiedätkin... (HMF 1560) ja aika kovassa käytössä että sikäli ehkä huono vertailukohta.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Sama tuo on missä tahansa turvallisuusjärjestelmässä tietysti. Vastuut on niin kovat että halutaan katetta ja tietenkin tehdä uutta rautaa houkuttelevaksi.

Joskus ratayhtiöllä asensin merkkivalokoteloa, jonka osien hinta tarvikekaupassa olisi ollut pari kymppiä, mutta junaturvalaitteena hinta ylitti silloisen kuukausipalkkani ja sekös kesäjamppaa harmitti.
 

pleh

Jäsen
28.3.2013
391
1
18
?? ---> ??
Maasturisti sanoi:
Hiukan olen harkinnut hankintaa perustettavan yrityksen lukuun, jos vaikka alkaisi laittaa pekkaniskalle ja hellaakoskelle kapuloita rattaisiin.
Kysyntää on palveluille, varsinkin kohtuuhintaisille ihan naapurustossakin.
Joutaiskos tuossa parin viikon päästä nostelemaan kivilavoja ja ontelolaattoja tuolleen +30m kurkottaen ;)

JK. viittasit aiemmin halpaan k-autovuokrauspaikkaan, olisiko siitä tarjolla enempi tietoa?
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Autolive.fi vuokraa koppiautoja alkaen 100 eur/yö 15-08 ilman kilometerejä (ei ajosiltoja, minulta saa lainaksi)

Jokelan autohuolto/veikko Korhonen vuokraa renault koukkulava-autoa johon saa maalavan tai rahtilavan. Kantavuus 3 tn, joten vain lähisiirtoihin. hinta ollut 100 eur/vrk ilman kilometerjä

Se mies ja poika - tyyppinen vuokraamo, jolla oli MAN 26 tn koukkulavalla 100 eur/vrk on yllättäen lopettanut.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Yllätysvoittajaksi valikoitui lopulta Renault - mon amour

Midliner 140 S Turbo vm. 1991 C1 ka 7,5 tn tasan.

Auto on ollut suomessa liki koko 2000 luvun, mutta se on katsastettu vain kolmasti ja muun ajan se on seisoskellut. Aluksi autoliikkeessä vuoteen 2006 saakka ja sittemmin talonrakentajan pihassa vuodesta 2009. Kilometrejä on 200 000, mikä pitänee paikkansa. Tunnen auton ja viimeisen omistajan pitkältä ajalta.

Autossa on paineilmatehosteiset jarrut, lukkoperä ja 3-kaatokippi. 140 hepoa ja 6 vaihteinen laatikko. Kulutus on n. 15-17 L/100 km lastin kanssa.

Lavan säkäkorkeus on 115 cm, joten 3 m rampilla vielä rohkeudella pärjää. On tuossa toisetkin rampit hiukan pidemmät ja paljon raskaammat, pitää nyt testailla.

Vain terveisiä voi viedä 3 tn kantavuudella. Ehkä jotain hyödyllistäkin mökin risu ja kantokätköjen poistamisen muodossa sekä kuorikatteen hakureissujen kautta.
 

Liitteet

Leppis

Ylläpito
Ylläpidon jäsen
2.10.2008
2 158
16
38
Onnea uuden "perheenjäsenen" johdosta :) Haluan kuulla hankintaluvan saantiin vaikuttavat seikat :)
Maasturisti sanoi:
Lavan säkäkorkeus on 115 cm
20cm alemmaksi saisi ilman kolmikaatoa kenties?
Maasturisti sanoi:
Vain terveisiä voi viedä 3 tn kantavuudella
Tai lähes kaikki sun avant-kamppeet kerralla kyytiin!
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
On toi Kippi lähisiirroissa hyvä, ei kannata hävittää. Ehkä vain 10 cm alemmas saisi pelkällä ritilällä.apurunko pitäisi ritilällekin olla.

Kippiin liittyy auton akuutti vika. Kippisylinterin päähän liitetty pallonivel tai paremminkin sen varsi on katkennut liitostapin kauluksen kohdalta ja pitäisi uusia. Eli pallonivelen varsi solahtaa kippisylinterin sisään ja on varmistettu tapilla. Lavaan pallon runko on hitsattu. Ei ihan nopeasti löytynyt korvaavaa tuotetta.
 

Leppis

Ylläpito
Ylläpidon jäsen
2.10.2008
2 158
16
38
Maasturisti sanoi:
Eli pallonivelen varsi solahtaa kippisylinterin sisään ja on varmistettu tapilla.
Saako pallon irti lavan pesästä?
Sorvari sorvaa uuden varren joka hitsataan palloon!? Tai sorvari sorvaa kuulan varren kanssa!
Tr-kuulavetolaitteissa on muistaakseni 80mm kuula!
 

Ezmo

Ylläpito
Ylläpidon jäsen
4.7.2016
383
0
16
Vaikka 80mm kuula sopisikin, niin halvemmaksi tulee sorvauttaa koko laitos. Tuommonen pelkkä tr-vetokuula maksaa sen 500€, eikä se ole vielä etes valmis siihen hintaan.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Kirjoittelin Mellerin tehtaalle ja sain vinkin sopivasta numerosarjan paikasta.
Sieltä saanee alkuperäisen varaosan, taidan koittaa mennä sillä.

Vaihtarina on IKH:n leikkaa-liimaa-askartele päätykuula pidikkeineen reilulla satasella.
 

repa

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
13.3.2010
297
0
16
Maasturisti sanoi:
Yllätysvoittajaksi valikoitui lopulta Renault - mon amour

Midliner 140 S Turbo vm. 1991 C1 ka 7,5 tn tasan.

Lavan säkäkorkeus on 115 cm, joten 3 m rampilla vielä rohkeudella pärjää. On tuossa toisetkin rampit hiukan pidemmät ja paljon raskaammat, pitää nyt testailla.

Vain terveisiä voi viedä 3 tn kantavuudella. Ehkä jotain hyödyllistäkin mökin risu ja kantokätköjen poistamisen muodossa sekä kuorikatteen hakureissujen kautta.
Onnea hankinnasta :) Kyllähän tuolla Avant liikkuu laitteineen komeasti ja miksei polttopuut ja mullatkin sekä mainitsemasi kuorikatteet. Lavassa on ilmeisesti pituutta riittävästi. Nyt on taas hetken varmaankin "kättenvoiteita" ennen kuin oppii tuntemaan uuden laitoksen ominaisuudet ja tekniikan.

Mitään en näistä tiedä, mutta saisko tällaiseen säädettävän ilmajousituksen jotenkin asennettua taka-akselille? Saattaa tulla Trafin katsastussäännöksetkin tietysti vastaan ja lienee tyyristäkin.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Kuva hämää, lava vaivaiset 3,8 m.
Täytyy laittaa koukku niin pärjää.
Tällä voi vetää c1e kortilla 11 tonnin "yhdistelmää"
 

vallu

Jäsen
18.3.2018
42
0
6
Oulu
Maasturisti sanoi:
juu, kun kyse on siitä että folkkariin ei saa enää järjellisesti kulutusosia ja pitäis päivittää värkki.
Minkä ikäinen volkkari sulla oli? Mitä tarkoitti tuo järjellisesti, onko hinnat karanneet vai eikö saa kuin ulkomailta vai mitä? Ilmeisesti LT oli kyseessä, niitä näkyvät vieläkin kaupittelevan melko kovilla hinnoilla ikäisekseen vaikka alkavat olla läpilahoja. Ollut itselläkin samansuuntaisia mietteitä että jos pääsisi tuosta jatkuvasta peräkärryn hinaamisesta eroon.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Mulla oli vw lt 55 ja siihen oli hankala löytää mm. jarruosia ja palloniveliä. Tehdas oli lopettanut tuen silloin kun viimeisen valmistamisesta oli 15 vuotta.

Ostin tosiaan tilalle ensin sen vanhan rellu midlinerin ja kun siihenkään ei löytynyt jarruosia, niin sattui kohdalle Renault master max noin 10 vuotta käytettynä ja 200 tkm ajettuna. Nyt on ollut onnellisia kilometrejä parin kauden ajan joku 7500 km/vuosi. Oikein tyytyväinen olen ollut. Hintaa oli hankittaessa n. 6500 eur ja tonnilla piti kärkeen remontteerata mm. turvatyynytn boksi jne. Jarrut maksoivat sittemmin noin 500 eur, mutta nyt auto on hyvässä käyttökunnossa ja varsin lutettava ja mukava matkakumppani. Samoja vehkeitä löytyy ainakin ivecon logolla. Malli taitaa olla c50 tjsp. Jos keulassa olisi tähti, maksaisi värkki jotakin 20-30 keur, eikä kyyti siitä kummenisi.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Ja nyt sen verran päivitystä että myös midlinerissä on jarrut. Nyt on long halul kuljetuksiin 3 tonnin rellu.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
Ylläpidon jäsen
7.9.2008
2 886
2
38
Espoo
Midlinerillä on kesän mittaan tullut ajeltua toistakymmentä kuormaa. Rikki on on mennyt yksi jarrusylinterin tiiviste, kytkimen työsylinteri ja paineilmaventtiilit. Muuten on pelitäänyt ihan hyvin.