Itse tehdyt työlaitteet? | AvantClub - Keskustelupalsta

Maukka70

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.10.2008
234
0
16
Joo lisälaitteita on tullut tehtyä.
Tein tollaisen kaivuulaitteen muutama talvi sitten.Kovassa käytössä on ollut ja hyvin on kestänyt.Takapää nostolaitetta oon suunnitellut kun on tullut muutaman kerran jäänyt kiinni täällä savimaalla hieroessa.Aina on kyllä päästy pois kauhalla avittamalla.
Maaporan meinaan tehdä tänä talvena.Ruuviosa ja hydraulimoottori on jo hommattuna.Vielä pähkäilen laitanko ton poran kaivuulaitteeseen vai suoraan kauhan tilalle.
Alkaa jäämään toi kone vaan pieneksi noille lisävarusteille.
 

Liitteet

  • DSC01923.JPG
    DSC01923.JPG
    106,2 KB · Katselut: 9 285
  • DSC02218.JPG
    DSC02218.JPG
    40,1 KB · Katselut: 9 277
Siis olet tuon kaivurin ihan itse tehnyt? :eek: On kyllä tosi hieno!

Mikäköhän oli syynä itse tekemiseen, eikö tuohon malliin (en tunnista konettakaan) ollut saatavilla kaivuria? Paljonko mahtoi mennä tunteja tuon rakentamisessa?
 
Joo kaivuulaite on omaa tuotantoa.Yksi leppoisa talvi meni päätoimen ohella.Harrastelen kaikennäköistä rakentelua.
Koneen tarkkaa mallia en tiedä kun oli tulipalon uhri kun tuli tälle tontille.Kaikki hydrauliikka meni uusiksi ja kone myös.Pensakonetta kokeilin aluksi mutta totesin aika surkeeksi peliksi.Sattumalta löysin kubotan dieselin ja sovitin sen paikalle.Ihan eri kone tolla dieselkoneella kuin pensakoneella.Siksi näyttää erilaiselta kuin tehdastekoset.
Tuolla on kuvia koneen historiasta http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=9771 (kuhan aukeevat)
 
No jopas olet homman tehny :eek: . Taisin nähdä vilaukselta tuon palovaurioisen rungon myynti-ilmoituksen. Hyvä ettei menny paaliin. Odotan kuvia jännityksellä. Ilmeisesti härveli ei ollut kuitenkaan kivijalkaan asti palanu, kun kannatti vielä rakentaa vehje päälle? Onko tämä ketjuvetoinen alusta? Laitas vielä kuva ohjaamon suunnasta. Kiinnostais nuo joystickien sijoittelut, jos koittaisi suunnitella joskus ergonomisempaa kaivuuasentoa. Perusvivustossa roikkuminen aiheuttaa selkävaivaa jo muutaman tunnin kohdalla. Mistä hommasit tikut (ja olivatko arvokkaat)?
Aika pienet renkaat, taitaa upota pehmeämmässä usein? Pistä telat alle, niin ei uppoa eikä jää kiinni. Ja saat paljon uutta kunnostamista alakerrasta.

Onko tossa poran moottorissa miten paljon vääntöä, ilmeisesti siinä on joku vaihde moottorin jatkeena, ainakin näyttää pullukalta? Mistä pelastit poran teräaihion?
 
Jostain syystä toi linkki ei toimi mutta kokeillaan uudestaan http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=9771
Siirrän noi kuvat johonkin muualle jos nyt ei toimi.
Noi joystickit on kyllä ehdoton ratkaisu,kaivuuasento on hyvä ja näkee kohtalaisen hyvin monttuun.Onhan toi sellaista perstuntumalla kaivuuta kun näkyvyys on olematon.Joutuuhan noista maksaan tikut on jotain 150€ kappale , vaijerit on n.50€ kappale ja niitä neljä (esim IKH).Lisäksi soviteosat päälle.Mulla kävi tuuri kun löysin noita vaijereita romikselta reilut 10 kappaletta 50 eurolla.Ja lisäksi ne sopi suoraan lohkoon,aika tuuri oli.
Oikein tarkkaa kuvaa mulla ei oo noista tikkujen sijoittelusta (kaivuulaitekin on jo talvisäilössä),oikea puoli on kiinteesti ja vasen on saranoitu jotta pääsee penkille ja pois.
Telojakin olen suunnitellut mutta taidan pärjätä näissä nurkissa noilla renkailla.
Tota hydraulimoottoria en ole päässyt kokeileen pyöriiko se avantin tuotoilla.Vaihtoehtomoottori on olemassa.Ruuvin löysin romikselta.
Trukkimastoa suunnittelin tohon (mastokin oli jo hommattuna) mutta oli liian raskas tohon koneeseen.Joten laitoin siihen traktori sovitteet.
 
kauhan tein itse mutta maali paloi vähän kun piti korvakkeita siirtää kun ei ollut avanttia vielä silloin kun tein kauhan ja valot asensin johdot toki vielä pinta asennuksena
 

Liitteet

  • Kuva 00122.JPG
    Kuva 00122.JPG
    148,3 KB · Katselut: 8 217
http://ssstech.com/kuvat/avant/album2/

Kuvista selviää enemmän.

Mutta sain tehtyä valmiiksi trukkipiikit. Raaka-aineet luovutti vanha trukki.
Sivusiirto kelkaan hitsasin palkit 50x50x5 joihin kiinni pikakiinnikkeet.
Taotuilla piikeillä ei mikään kevein vaihtoehto 313koneeseen.

Lopuissa kuvissa on tulossa lantatalikko pihattotallin tyhjennykseen.
Piikeistä on tulossa 95cm ulkonevat, mutta taidan lyhentää ne 60cm pitkiksi.
On sellainen tuntuma että lyhemmät piikiit toimisi paremmin.

Jos katsoo ks.videota http://www.avanttecno.com/www/index.php?PAGE=58&LANG=1&pid=40#
Tuntuu olevan 635, lisäpainollakin köykäisen näköinen.
 
Mulla on ne 85 cm normipituiset ja ne tuntuvat aika lyhkäisiltä jos on iso lava, jossa myös tavaraa mukana. Se on totta että pitkillä piikeillä katoa pienen koneen idea, kun pyöritään vaikkapa kapoisessa tallissa. Zoomi muuten saa ihmeen aikaan tässäkin lajissa.

Sain 300 sarjan koneella liikuteltua lähes tuhannen kilon tiilinippua, mutta silloin piti ottaa repsikka vastapainoksi syylärin päälle istumaan.

Kerran sain koneen komeasti nokalleen, kun ylähyllyltä kauhaa piikeillä noukkiessani (=raahatessani) unohdin että olin laittanu kauhaan jemmaan muutaman vastapainon.
 
Onkos kukaan vielä tehnyt erityisesti tiililetkojen siirtelyyn tarkoitettuja trukkipiikkejä? Google ei ainakaan vielä löytänyt eikä löydy avantilta hyllystä suoraan sellaista lisäkilkettä, eli pitänee tehdä prototyyppi itse. Poikkeis ajatuksena normaaleista trukkipiikeistä niin että piikkien pituus tiililetkan mitan mukaan eli noin 40cm, kehikossa olis neljä piikkiä rinnakkain, eli kaks per letka kun ajatuksena on että jaksais viedä kahta letkaa kerrallaan. Tai vaihtoehtoisesti kaksi noin 40-50cm leveetä piikkiä. Takasermi pitäis myös olla, ettei kaadu koneen päälle ja siirrossa vois nojata tukevasti sermiin niin vähentää sivuttain kippaamisen vaaraa. Sivusuuntaan olisi kuitenkin tarkoitus tehdä levymäiset tuet, ettei letkaa onnistu kippaan maahan ja tarvi tiiliä yksitellen laskee. Tällaisia koneita voi löytyä muihin työkoneisiin, mutta oikein mitään sopivaa josta vois modata, en onnistunut löytään. Mutta ellei tällaista ole kukaan vielä toteuttanut niin täytyy alkaa visioimaan moista.
 
Jossain muistan nähneeni sellaisen kahden letkan vientiin tarkoitetun.
Siinä oli piikkien tilalla teräslevystä tehdyt laput jotka kävivät letkan jalkojen väliin (jotain 40x50).
Ainakin mainitsemasi takaseinä täytyy olla, miksei sivuseinätkin vaikka irrotettavat.

Täällä nosturimallin haarukka, jota tulisi käyttää työmailla.
http://www.accranes.fi/ACnostohaarukat.html
 
Agromaticin työlaitelistalta löytyy tiililetkannostin, mutta se on tosin tarkoitettu vain yhtä letkaa varten.
Mutta saa siitä ainakin mallia katottua jos rupee ite tekeen protoo kahdelle letkalle.
http://www.agromatic.fi/files/agromatic/lisavarusteet/lisavarusteet.pdf
 
Kiitsan, agromatikki näytti vähän siltä mitä olin ajatellu, toi puristus päältä vois olla jees, ei keikkaa eikä pääse tiilet hölskyyn ja kolhaantuun letkassa kun liikuskelee. Ja luultavasti ehtii letka kerrallaan kun tiilet on ihan talon vieressä, turha ahnehtia, ei ne muurarit sentään niin nopeita oo! :) Omakotitalotyömaalle ei oikeen toi nosturipuoli sovellu, tarkoitus olis avanttiin keksiä kaikki tarpeelliset värkit että saa mahdollisimman hyvin sillä siirrot hoidettua. Kattotiiliä varten tosin joutuu varmaan hiab auton käyttään pihassa, siihen ei riitä eväät mitenkään päin.
 
220:lla tuli kyllä siirreltyä letkoja ihan perus trukkipiikeilläkin missä säädettävä leveys. Rajoittui vain noihin täysiin avaamattomiin täysiin letkoihin, pakkausmuovien piti vain olla avaamattomat ja tiukat jotta pysyi letka kasassa.
Vannepainot oli ja melko tiukkaa teki takapään kanssa painon suhteen, peräkoukkuun jos laittaisi lisää painoa olisi vakaampi. Mihinkään ylös niitä ei saa sujuvasti nostettua mutta siirtely sujui.
 
630 jatkopuomilla olis letkan takana, siinä mieles yhen letkan nostin parempi että pystys nostaan mahdollisimman korkeelle eikä ala itte huimaan :) toisaalta kahtakin sen pitäs vielä jaksaa kiikuttaa, sen korkeelle nostamisen kans voi olla tosin niin ja näin. Eli ehkä se mieli taipuu tollaseen agromatikin tapaiseen laitteeseen, onkohan niiden hinnoista mitään käsitystä? Itse ajattelin kuitenkin tehdä jos ei mahottoman halvalla jostain saa.
 
Agromaticin varusteena vajaa pari tonnia hintaa tiililetkanostimella. Siirrettyäni tonnin laastisäkkiä, ajatteli että kahden letkan nostin pitäisi tehdä, jos yksi letka painaa noin 300-400kg ja nostin itsessään vaikka 100-200kg?! niin pitäisi tuon kahden letkan nostamiseen potku riittää vallan mainiosti. Mutta saapi nähdä mihin sitä päätyy...
 
Onpa tullut tuossa valmistettua pariviikonloppua uutta kallistuvaa luiskakauhaa kesä piharientoihin. Kun ylöjärveltä ei valmiina löydy hyvää kauhaa niin täytyy tehdä sitte itse.kaikki oikeudet pidätetään. :lol: :lol:
 

Liitteet

  • kauha1.jpg
    kauha1.jpg
    111,5 KB · Katselut: 1 324
  • kauha2.jpg
    kauha2.jpg
    121,1 KB · Katselut: 1 338
Mielenkiintoinen ratkaisu! Huulilevy myös takana on varmaan näppärä. Tämän takia oletkin ilmeisesti laittanut työlaitekiinnikkeet aika ylös.
Mille koneelle tämä on tulossa käyttöön?
 
Tämä kauha on tarkoitettu lähinnä tasoittelu hommiin ja maan kantamiseen. mutta ei lastaus tai vast. työhön. Kunnon maakauhassa pitää olla huulilevy takanakin. ideanahan lähinnä tässä on se koska kallistus adapterilla pienissä koneissa nostokyky loppuu kesken, koska kauha tulee niin kauas koneesta ja adapterikin painaa n. 90kg. niin tehtiin niin lyhyt ja kevyt tuosta kauhasta kun näillä ominaisuuksilla saatiin. Kauha on tehty ison koneen kiinnikkeillä ihan tarkoituksella että se saadaan myöhemmin myös isompaan koneeseen kiinni vaikka meillä on vain 216 itellä. kauhan kiinnitys on kallistus nivelen takia vähän ylempänä jotta se saadaan pelaamaan paremmin...
 
Mukava katsella hienosti toteutettuja laitteita.- Minäkin väsäilen itse työkoneita jos sellaista ei ole saatavana haluamillani ominaisuuksilla. Tällä kertaa halusin kahmarin jonka liike on pidempi kuin tehtaan tarjoamalla. Halusin sen olevan myös kevyempi (helpompi kiinittää) ja kapeampi (saa haarukat kapeammalle). Saadakseni em. ominaisuudet valmistin itse myös hydr.sylinterin, jonka iskunpituus on standardi sylinterejä pidempi kokonaispituuteen nähden. Pienimmillään kahmari sulkeutuu 140mm, silloin kärjillä on myös hyvä vetää esim. risukasaa taakse päin.
 

Liitteet

  • DSCN2444.JPG
    DSCN2444.JPG
    159,6 KB · Katselut: 1 309
  • DSCN2443.JPG
    DSCN2443.JPG
    171,2 KB · Katselut: 1 304
Öh.... Teit siis hydraulisylinterin itse !! :shock:

Todella hieno. Onko tuossa mitään tehdasvalmisteista vai onko tuo kokonaan omatekoinen ? Mistä nuo trukkipiikit ovat ?
 
Sekatyömies on tehnyt juuri sen mitä olen ajatellut itsekin - mistä ajattelin ääneen täälläkin jo noin vuosi sitten, ja edelleen samalla ajatuksen tasolla se on vieläkin :oops:

Mutta hienosti toteutettu kahmari!
 
Todella ammattimaisen näköinen peli. Tarvetta olisi kyllä itselläkin. Noiden tehtailussa olisi kyllä markkinarakoa. Millähän tuollaisen saisi omaksi?
 
On kyllä hienoja vehkeitä ja viimeistely maaleineen, saumoineen päivineen näyttää täydelliseltä :eek: Itsellänikin olisi ollut tuollaiselle kahmarille käyttöä viime viikonloppuna, kun piti talvella kaadettujen koivujen oksat ja kaadetun kuuset havut viedä paikasta toiseen. Nyt tehtiin käsipelillä :( , mutta onneksi edes alamäkeen. Edelleen tuo hitsaamisen opettelu on haaveasteella, kun pitää tehdä kaikkea muutakin.
 
Tekemiäni parannuksia kahmariin ja piikkeihin. Tuli ongelma, kun piti nostella tukkeja pinosta päästä vetäen. Ratkaisin asian poraamalla trukkihaarukoiden päihin reiät. Hitsasin kahmarin rungon alle piikkejä pitoa parantamaan ja juontokettinkiä varten lovella varustetun lattaraudan. Osan puista sai "hirtettyä" tähän ketjuun.

Toinen vaihtoehto oli pujottaa ketju haarukoiden reikien kautta. Ketjun sai mukavasti ajamalla pujotettua puun alle. Puut pysyikin hyvin hakauksessa ketjun päällä ja kahmarin rungon alla. Lyhyemmät sai näin vedettyä pinosta ulos ja sitten vaan kyljestä kiinni sahalle kuskaten. Pitemmät yli neljä metriset vein pituussuunnassa. Jokin poikittainen palkkikin haarukoiden välissä ajaisi varmaankin saman asian. Juontoketju on vaan helppo säätää.


Kiviä varten lyhensin vanhat "oikean" trukin piikit 60 senttisiksi. Tietysti jouduin korvakkeiden alle lisäämään koroketta jotta mahtuisi avantin haarukoiden runkoon.
Nyt pystyy poimimaan kiviä paremmin ja asettelemaan haluttuun asentoon kiviaitaan, kun on tätä varten omat piikit. Aiemmin 110 pitkät piikit oli haittoina.
 

Liitteet

  • DSC_2698.JPG
    DSC_2698.JPG
    558,4 KB · Katselut: 1 948
  • DSC_2702.JPG
    DSC_2702.JPG
    1,3 Mt · Katselut: 1 939
  • DSC_2707.JPG
    DSC_2707.JPG
    1,3 Mt · Katselut: 1 950

Uusimmat keskustelut