Itsetehty kaivuri | AvantClub - Keskustelupalsta

dingo1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
3.12.2009
78
0
6
Salo / Bromarf
Noniin...... sainpas viimeinkin aikaa rakennella oman kaivurini valmiiksi.

Oli vähän isompi homma kuin aluksi suunnittelin :)

Tässä kuvat tuloksesta, ehdinkin sillä jo kiskomaan 5 kuusenkantoa irti näin kestotestin merkeissä.
 

Liitteet

  • DSCN1742xx.jpg
    DSCN1742xx.jpg
    153,2 KB · Katselut: 4 682
  • DSCN1743xx.jpg
    DSCN1743xx.jpg
    149,6 KB · Katselut: 4 721
  • DSCN1739xx.jpg
    DSCN1739xx.jpg
    151,4 KB · Katselut: 4 707
Hienon kaivurin oot tehny!

Aika pitkä tuo nostopuomi, jaksaako hyvin nostaa? Kun tuo sylinteri on vetävänä niin siinä ei kait ole yhtä paljon voimaa kuin olis työntävänä. Itse kans noit kantoja/juuria nostelen 150 kaivurilla. Alkuperäisessäkin on nostosylinteri yläpuolella kun se ehdottomasti pitäis olla alapuolella jotta sais enemmän voimaa kantojen kans taistellessa. Toki normi kaivuuhommissa yläpuolinen sylinteri on toimiva.

Kuinka suuren kääntökulman sait tehtyä? Pitkällä nostopuomilla kannattaa varmaan olla vähän varovainen sivulle käännettäessä.
 
Joo puomista tuli vähän pitkä, kun en tehnyt mitään piirrustuksia tai malleja. Suoraan pätkin puomipalkkia silmämitalla. Mutta loppujen lopuksi puomi ei ole niin kovin pitkä kuin näyttää, kokonaisuutena tuossa on vain 3m pitkästi puomipalkkia yhteensä, kaivuuosan kanssa. Sainpahan riittävästi kaivuusyvyyttä :cool:

Vielä en ole ehtinyt testaamaan kuinka syvälle ylettyy, mutta ainakin jotain 2,3 - 2,5m

Itsekin mietin jossain väilissä, että sylinteri pitäisi olla työntävä, mutta tuo vetävä on helpompi tehdä ja sylinteri on piilossa kolhuilta.

Käytin 60mm sylinteriä, joilla on ihan riittävästi tehoa, samalla liikkeet on sopivan hitaat. Tiputin kaivurin paineventtilistä paineita hiukka pienemmäksi, niin pystyy kaivamaan melkein tyhjäkäynnillä eikä kone aina sammu. Kuitenkin puomisylinterissä on vielä niin paljon tehoa, että koneen perä nousee ilmaan jos ylittää nostaa liikaa.
 
Komee on.
Mukavaa nähdä muidenkin omatekemiä kaivuulaitteita.
Tein omaani puusta mallin ihmetellessä mittasuhteita.
Samoja huomioita tein kuin ryydis.
Mulla on puomin sylinteri eripäin mutta ei oo tollaipäinkään voimat loppunut.
Kyllä tolla kaivuulaitteella saa koko konetta vedettyä nahkoineen ilman tuskia.
Mulla taitaa olla vielä isommat sylinterit omassa.
Onko sulla venttiililohko mallia halpis vai joku muu?
Sivulle nostettaessa täysiä kauhallisia kivi kyytipoikana saa olla varuillaa.
Helposti tulee uusia kokemuksia :eek:
Sulla kans näyttäs peruskone jäävän pieneksi noille lisälaiteille.
Omaani oon suunnitellut kauhankallistusta ja pyäriin pitäs moinen saada.

Mauri
 
kiitoksia kommenteista.

Kysyit tuosta venttililohkosta. Se oli jotain 240€ joten aika halpa oli, mutta tuntuu toimivan kuitenkin ihan ok. Olisi tarkoitus vielä rakentaa siihen kahden tikun järjestelmä. Tai sitten ostaa ne valmiina..... tuohon lohkoon saa valmiina kahden tikun sarjan hintaan 180€, mutta kun vertaa sarjan hintaa ja venttiililohkoo, niin ei oikein ole samalla tasolla.

Seuraava peli ajatuksissa jo muotoutumassa onkin lumilinko erillisellä moottorilla. Mulla onkin vanha Proficatin kone jo odottamassa töihin pääsyä.

Timo
 
Eipä mulla oo yhtään sen kummenpi lohko.
Pieni ongelma oli siinä kun yritti tehdä samanaikaisia liikkeitä niin puomi pääsi valumaan alas vaikka yritin nostaa puomia.
Ongelma ilmeni kun oli kuormaa kauhassa enemmän.
Laitoin säädettävän virtausvastaventtiilin puomin nostosylinteriin jolloin ongelma oli ratkaistu.
Samaa ongelmaa on havaittavissa kauhankäännönsylinterin kanssa.
Johtunee halpisventtiilin venttiilikanavista yhdistettynä pienitehoiseen pumppuun.
Joistikkisovitteeet tein itse kun tohon malliin ei ollut saatavilla tehdastekoisia.

Mauri
 

Uusimmat keskustelut