Jatkopuomin rasvaus? | AvantClub - Keskustelupalsta

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 757
1 108
113
Kaarina
Edellisessä 420:ssä ja nyt tässä vuoden vanhassa 528:ssa on sama ilmiö:

Edestäpäin katsottuna kauha rupeaa roikkumaan oikealle puolelle, eli tavallaan vääntyy vinoon. Ilmeisesti ne liukupalat antautuvat eri tahtiin, vai mimmonen systeemi se on?

Huollon ohjeet puomin rasvaukseen oli, että joka huollon yhteydessä (meillä 25 h välein) 3-4 prässin painallusta per nippa. Ei enempää, ettei tuu sotkua. Jotenkin tekisi mieli tunkea täyteen rasvaa koko puomin sisuskalut, jos se vaikka auttaisi...?

Kellään muulla tämmöstä ongelmaa?
 
25h on kyllä aika harva rasvausväli. En yhtään ihmettele jos paikat kuluvat noin harvalla rasvausvälillä. Itselläni on ollut käytössä 10h rasvausväli.
 
bleve sanoi:
25h on kyllä aika harva rasvausväli. En yhtään ihmettele jos paikat kuluvat noin harvalla rasvausvälillä. Itselläni on ollut käytössä 10h rasvausväli.

Eihän noita liukupaloja edes saa rasvata... Kaikki nivelet on kyllä tiukassa kunnossa tuollakin rasvausvälillä.
 
Vaihdoin viime syksynä vuosihuollossa 630:n puomin pään alemman liukupalan.
Helppo työ. Vanhat palat pois, uuden alapalan kevyt öljyäminen ja paikalleen
laitto ensimmäisenä. Sitten vanha yläpala ja lopuksi vanhat sivupalat paikalleen.
Puomia voi kevyesti painattaa alaspäin, jos uuden alapalan asennus tuntuu tiukalta.

Työkaluina käytin vähän liukupalaa pienempää lattarautaa, vasaraa ja moskaa.
Alapala oli helpointa lyödä pois koneen oikealta puolelta ja takaisin vasemmalta.

Puomin yläpään rasvanipat eivät rasvaa puomin pään liukupaloja eivätkä ne materiaalinsa
puolesta kaipaa mitään voitelua. Minulla on ollut sellainen käsitys, että nämä nipat
rasvataan hyvin harvoin ja korkeintaan yhdellä rasvaprässin painalluksella.


Oke
 

Liitteet

  • Liukupala_20181030_800x305.jpg
    Liukupala_20181030_800x305.jpg
    40,3 KB · Katselut: 1 126
Kiitos oke hyvästä ohjeesta!

Tuo oli uutta, ettei niitä kahta puomin juuressa olevaa nippaa tarttiskaan olla alvariinsa rasvaamassa.
 
Moi
Mulla on samaa ongelmaa, eli puomi vinossa.
Onko noi palat kuinka kalliita, eli kannattaako tilata kaikki kerralla että saa tiukan??
Jos kerran kaikki on kuitenkin irroitettava ja tarkastettava.
Toinen ongelma jonka huomasin niin merkkaa taas reittinsä...
Etuvanteen välistä tulee öljyä...
Mulla tunnit noin 1300h ja kone 630 2008.
T.Timo
 
A48339 (liukupala 15x72x194) maksoi 13,10 € (alv0) Avantilta ostettuna syksyllä 2018.

Vain tämä alempi liukupala oli kulunut.


Oke
 
Mulla menee koko puomi uusiksi. Itse puomi on vääntynyt ja yksi hitsaussauma on robotin jäljiltä väärässä paikassa ja repeämä on jo alkanut levitä.

Vuoden vanha laite...
 
lajaatena sanoi:
Nuuka mies vielä kääntää liukupalat ja taas pelittää niinkuin uudet ja välykset on pois

Parempi ajaa jyrsimellä kulunut pinta suoraksi ja lisätä sopivan paksuinen peltipala liukupalan alle.
 
Mä käytän lumitöissä paljon zoomia. Liukupalat vaihdetaan joka huollon yhteydessä. Eivät ole kovin arvokkaat mutta vaihto tekee koneesta miellyttävämmän. Kaikissa asioissa kun on aina kahta puolta. Epäsymmetrin puomi antaa paremma näkyvyyden mutta vastaavasti työlaitteet rupevat roikkumaan hytistä katsottuna vasemalle päin...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Mä kanssa käänsin pelkästään kesällä ne liukupalat. Virhe ei kestäneet kauaa vaan rupes roikkumaan uudelleen. Ostin ne palat Jyväskylän Hankkijalta ja muistaakseni olivat kaikki muutaman kympin, joten ei kyllä kannata käännellä jyrsiä tai muutakaan. Ainoa mikä jäi mietityttämään niin mullakin oli yksi simmilevy sivupalan alla ja yritin ostaa niitä lisää, niin sanoi ettei niitä ole myynnissä eikä saa?? Onko näin ? Mulla kaipaisi ehkäpä yhden päällä olevan kanssa.
 
Ainoa mikä jäi mietityttämään niin mullakin oli yksi simmilevy sivupalan alla ja yritin ostaa niitä lisää, niin sanoi ettei niitä ole myynnissä eikä saa?? Onko näin ? Mulla kaipaisi ehkäpä yhden päällä olevan kanssa.
Kyllä simmejä (ei puhelimen sim) on saatavilla tehtaalla.
 

Uusimmat keskustelut