Jos kone kaatuu - toimenpiteet

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Nyt on muutamista kaatumisista kokemuksia. Itse olen saanut koneen kaadettua vain kerran.

Opittua:

-Vahingot ovat vähäisiä, vain katteita/peili yms
-Koneen saa lihasvoimin pystyyn turvakaaren yläosasta nostamalla (2 hlö)
-Vakuutuksen omavastuut ovat korkeampia kuin yleensä vahingot
 

raksaaja

Jäsen
24.5.2009
175
8
18
Oulu/Ylikiiminki
Pystyyn nostamiseen ehkä kelpaisi semmoinen vinkki että kun on koneen sammuttanut ja päässyt itse ulos, kannattaa hyödyntää hetkellinen adrenaliinipuuska ja nostaa kone pystyyn... ;-)

(en ole avantilla vielä kokeillut mutta joskus on huomannut kukkakepinkin siirtävän melkoista massaa kunhan ärräpäät on kohillaan ja lihakset lämpöiset)
 

Aheikkila

Jäsen
23.9.2012
119
0
16
Nokia
Nonnih, 420 kyljellään rinteessä pienen töyrään alla, minikaivuri nokalla.
Ohjaaja kunnossa, en siis itse vaan koneen omistaja appiukko.

Paikka on hankala, niin saas nähdä kuinka se tuosta nousee.
Onneksi on nämä ohjeet tässä että saadaan kone ainakin liikkumaan omin voimin toivottavasti, kunhan keksitään se ylös.

Jatkoa seuraan kunhan asia saadaan etenemään.... :|

Muoks. Kone nousikin kipakasti kun saatiin hätiin Volvon kuormaaja. Kuski naureskeli että johan näitä tässä kaatuilee kun perjantaina oli nostamassa Ylöjärvellä tien luiskaa niittämässä ollutta Avanttia.

Lisäystä ohjeeseen, kun hehkut on irti niin vuoraa reiät _HYVIN_. Öljyä purskahtaa todella kovalla paineella kun pyöräyttää konetta.

Kuormaajakuski naureskeli että mitä sitä hehkuja, käyntiin vaan. Niin olivat kuulemma Ylöjärvelläkin hoitaneet :roll:
 

Aheikkila

Jäsen
23.9.2012
119
0
16
Nokia
Kuinka paljon suurinpiirtein 420 koneesta valuu hydrauliöljyä mäkeen kun kone on kyljellään? Hiukan ongelmaa ollut näin viikonloppuna löytää uutta lientä joten huomenna sitten paremmalla onnella, koneelle huomenna taas ilmeisen paljon käyttöä tiedossa niin vähän kiirus.
Katselin nettiä ettei hytikkaa saisi edes alta 20 litran tonkan, mutta ainakin jotain laatua oli tuossa lähihuoltikalla ollut ihan litrasena. Kyllä sitä mielestäni tuli ulos ainakin 4-5 litraa että jokusen litrasen putelin saisi ostaa, melkein jo varmaan 20 litran hinnassa tossa kohtaa.

Vauriot kaadosta:
- sivuikkuna kolmessa osassa
- konehuoneen kate samalta kyljeltä halki takaosasta pakoputken aukon linjalla
- naarmuja siellä täällä kylkipaneeleissa
- TSI peilin varsi mutkalla ja peilin kotelo paloina, peili itsessään ehjä
- kuskin silmän yläluomi (toistaiseksi, leviää vielä?) musta, samoin kyynärpää. Henkisiä vaurioita.

Aika vähällä tuosta sitten selvisi lopulta, ainekset pahempaakin oli kyllä olemassa.
Appiukon poika oli aamupäivällä kysynyt että eikö tässä ole vähän liikaa kallistusta näin päin työskennellä. Appiukko oli nohevana vastannu että ei sunkaan, on tässä koneessa kaatumisvarotinkin ja kaikki.
Eipä appiukko tiennyt silloin vielä että se varotin on vain ylikuormalle, ei sivukallistukselle :roll:
 

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Missäs päin maailmaa hydrauliikkaöljyä tarvitaan? Varmaan monellakin planeetan avantistilla on tallissa jokunen litra pahimpaan hätään. Itsellänikin on yksi 20 litraa "ylimääräisenä".

Nyt on tietysti jo niin myöhä, ettei asialla niin väliä varmaan ole.

Ja ainakin Vainikka myy irtolitroina. Hintaa en tiedä.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 401
857
138
Bobäck
46 öljyä on aina hyvää olla kotona, samoin suodatinpaketit... Ainakin maasturisti on joskus sunnuntainakin soitellut ja kysellyt osia...
Aina kannattaa yrittää...
 

Aheikkila

Jäsen
23.9.2012
119
0
16
Nokia
Paikkakunta lukee tossa vasemmalla puolella ;)

Tarve on joo ohi, aamusta oli tullut 20 litran punttu ja 7 litraa mahtui koneeseen.
Melkoista savutusta se pitää edelleen tai ainakin piti, mutta kai se ylimääräinen öljy sieltä kohta on pois palanut.

Tänään sitten kaatui tallissa irrallinen minikaivuri, pikaliittimen päästä molemmat letkut (tai siis liittimet) poikki.
Kyllä nyt sattuu ja tapahtuu täälläpäin. Onneksi ei henkilövahinkoja tässäkään tapauksessa.
 

MRJ

Jäsen
4.11.2012
277
13
18
Lohja
Itsellä kävi tuossa toissa päivänä haaveri ja 520 lepäsi kyljellään ojan penkalla.

Tilanne sai alkunsa kun lanailin tietä ja takaa tuli henkilöauto jota väistin tienreunalle. Toisen puolen renkaat olivat Avantista pientareen puolella. Auton mentyä ajattelin jatkaa hommia ja lähdin ajamaan eteenpäin, jolloin tien reuna alkoi pettää ja pientareen puolella olevat renkaat upposivat pehmeään tienreunaan. Meinasin, että laitan koneen linkkuun ja zoomin ulos ja "nostan" käännön avulla etutassutmolemmat tielle. Se ei aivan mennyt kuin Strömsössä ja kone valui entistä enemmän ojaan päin, ollen jo yli puolet pientareen puolella. Tässä vaiheessa ajattelin lopettaa yrittämisen ja kutsuin naapurin hinaamaan Vw Caddyllä (etuvetoinen). Tilanne vain paheni, kun alettiin hinaamaan. Koneen perä putosi kokonaan pois tieltä noin metrin syvyiseen ojaan ja painopisteen siirtymisen vuoksi kone kaatui hidastetusti nojaamaan vastapenkkaan. Tässä kohtaa piti kutsua toinen naapuri paikalle vanhalla Massikalla. Saatiin hinattua Avanttia sen verran pystyyn, että kone kääntyi enempi poikittain tiehen nähden, kun Avant kaatui uudelleen. Tässä kohtaa tuli kiire sammuttaa heti moottori kun öp valo syttyi mittaristoon. Siirrettiin Massikkaa, jotta saatiin veto toiseen suuntaan että Avant nousisi pystyyn ja se onnistui. Tässä kohtaa siis Avant poikittain tiehen nähden, peräpuntti toisella puolella ojaa. Laitettiin pattinkia ilmassa olevien renkaiden alle, jotta ei kaadu takaisin kun helpoitetaan veto. Onnistui ja siirrettiin Massikka takaisin toiseen suuntaan ja alettiin vetämään nyt pystyssä seisovaa Avanttia. Kubota tulille ja vähän aikaa käyntiä tasatessa alettiin kiskomaan. Saatiin kone ylös ojasta ja onni onnettomuudessa, mitään ei mennyt rikki. Hieman biohydr.öjyä tuli täyttökorkista, ei muuta.

Viattomasta tilanteesta suuri katastrofi :) Luulen, että tilanteen olisi voinut välttää ottamalla luistonesto pois päältä siinä vaiheessa kun toisen puolen renkaat olivat pientareella, nyt kone lähti vetämään ojaan päin heti kun koski ajopolkimeen...

Mutta tässä tilanteessa kävi ilmi kyllä hyvin miten paljon Avant sietää kallistumista. Jouduin meinaan istumaan koneen pullotelineen päällä kun hinattiin eka kerran, kun en uskaltanut istua penkillä koneen ollessa kallellaan...

Loppu hyvin kaikki hyvin :D
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 013
23
38
Espoo
MRJ sanoi:
Itsellä kävi tuossa toissa päivänä haaveri ja 520 lepäsi kyljellään ojan penkalla.

Tilanne sai alkunsa kun lanailin tietä ja takaa tuli henkilöauto jota väistin tienreunalle. Toisen puolen renkaat olivat Avantista pientareen puolella. Auton mentyä ajattelin jatkaa hommia ja lähdin ajamaan eteenpäin, jolloin tien reuna alkoi pettää ja pientareen puolella olevat renkaat upposivat pehmeään tienreunaan. Meinasin, että laitan koneen linkkuun ja zoomin ulos ja "nostan" käännön avulla etutassutmolemmat tielle. Se ei aivan mennyt kuin Strömsössä ja kone valui entistä enemmän ojaan päin, ollen jo yli puolet pientareen puolella....

Loppu hyvin kaikki hyvin :D


Tr kuvioiset renkaat ovat huonot juurikin kuvatussa tilanteessa, jossa jokainen pyörähdys siirtää konetta sivuttain. Samaan tapaan olen päätynyt penkan pohjalle pari kertaa.

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=297&hilit=Penkka+petti

Jyrkät penkat kannattaa kiertää kaukaa ja jättää riittävä turvaväli. Talveksi kannattaa varmistaa että reitillä on tikut pystyssä ainakin jännimmissä paikoissa.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 401
857
138
Bobäck
Arvasin että oli hölmöilty.... ;)
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
..... kone lähti vetämään ojaan päin heti kun koski ajopolkimeen...

Tuttu juttu. Onneksi tapahtunut mulle vain talvella. Lähes samassa kohtaa olen ainakin kahtena talvena onnistunut ajamaan ojaan. Jännä tunne kun huomaa menneensä liian lähelle penkkaa ja teki mitä tahansa, niin ojanpohja imee konetta puoleensa magneetin lailla. Viimeisellä kerralla edelliskerroista oppineena en edes yrittänyt enää pelastautua sievästi ajamalla takaisin tielle, vaan käänsin ronskisti nokan suoraan kohti ojan pohjaa. Kun kone oli kohtisuoraan tiehen nähden etupää ojassa, niin zuumilla olikin todella helppo työntää kone ylös ojasta.
 

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Samankaltaisessa tilanteessa on tullut oltua pariin otteeseen. Ensimmäisellä kerralla nykäistiin paikalla olevalla kuorma-autolla Avanttia tukevammalle maalle, toisella kerralla omalla autolla ja sitten olenkin jo oppinut näkemään missä vaara piilee. Kaivurin kanssa vehkeen saa pois melkein mistä vaan.
 

wx1

Jäsen
28.1.2016
79
10
8
Helsinki
Tärkein ohje kokemukseni mukaan on
0. Käytä turvavyötä
Viime talvena olin metsätöissä ja peruutin lumisella metsätiellä 216 Avanttia. Katsoin oikealta puolelta taaksepäin ja nojasin samalla oikella kädellä tasoon, joka on kaasuvivun takapuolella. Takana oli ketjut ja edessä traktorikuvio. Etupää liukui sivuttain ja oikea etupyörä tippui ojan ylittävältä sillalta. Avantti heilahti rajusti ja minä sukelsin selkä edellä "ikkunasta" ulos lyöden oikean jalan pohkeen kaasu- tai ryyppyvipuun.
Avant ei kaatunut (tukkivinssi otti ojanpenkkaan) ja äkkiä ohjaamoon ja vinssi alas. Pienen uurastuksen jälkeen Avant oli jälleen tiellä. Oikea jalka oli muuttunut puujalaksi, mutta jatkoin puiden kaatoa tunnin verran kunnes ei päässyt enää liikkeelle. Kiipesin Avanttiin ja ajoin metsäkämpälle ja söin lounaan. Sen jälkeen ei enää päässyt ollenkaan liikkeelle ja jalkaa alkoi särkeä kunnolla. Soitin 112 ja tulivat hakemaan ambulanssilla. Salon kautta Töölöön ja siellä leikkausjonoon. Oli ajanut pari desiä verta pohjelihaksen sisään. Yön tarkkailivat ja totesivat, että ei tarvita veistä ja lähettivät kotiin toipumaan.

Kolme viikkoa meni kyynärsauvoilla (eka viikko sängyssä, kun piti olla pitkänään). Kun pääsin taas kunnolla liikkeellä, asensin Avanttiin turvavyön, jonka olin ostanut jo ennen onnettomuutta. Vakuutus maksoi kaikki kulut, kun olin ottanut pari viikkoa takaperin Avanttiin liikennevakuutuksen (ei ole liikennekelpoinen). Vakuutusyhtiö katsoi tapahtuman liikenneonnettomuudeksi, kun mukana oli moottorilla liikkuva kone. Tavallinen tapaturmavakuutus ei kuulemma olisi korvannut. Nyt tulee pidettyä turvavyötä. ;)
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Melkoinen tarina !! Huh. Onneksi selvisit ilmeisesti ilman pysyviä vaurioita.

Hyvä esimerkki miksi liikennevakuutus kannattaa ottaa, vaikka kone ei olisikaan tieliikennekelpoinen.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 401
857
138
Bobäck
Timberman sanoi:
Melkoinen tarina !! Huh. Onneksi selvisit ilmeisesti ilman pysyviä vaurioita.

Hyvä esimerkki miksi liikennevakuutus kannattaa ottaa, vaikka kone ei olisikaan tieliikennekelpoinen.

Nimenomaan. Vakuutukset kuntoon! Onneksi ei tullut isompaa vahinkoa kuskille!
 

mek

Jäsen
16.11.2020
115
126
43
Kempele
youtube.com
Joo, Avant on kyllä vakaampi. En ole nähnyt Youtubessa ainuttakaan videota Avantista, jossa olisi paripyörät. Muissa niitä kyllä näkee, syystä.


Norcariin sentään saa lisävarusteena runkonivelen lukituksen. Pito noissa kiertyvärunkoisissa varmaan on parempi ilman lukkoa. Avantilla jää kyllä ristiriipuntaan todella helposti ilman lukkoa. Vedonvapautuksen/lukituksen pitäisi olla vakiovaruste.