Jos kone kaatuu - toimenpiteet | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Eräässä V:llä alkavassa liikkeessä kerrottiin klassisesti, että "on niitä ihmisiä, jotka ovat kaataneet Avantinsa ja sitten on niitä jotka eivät VIELÄ ole kaataneet Avantiansa." :)

Varsinaista toimintaohjetta kaatumisen varalta ei ole näkynyt, joten tähän voitaisiin kasata step-by-step-ohje kaatumisen varalle.

Itsehän en tiedä mitään muuta kuin:

0. Käytä turvavyötä
1. Sammuta kone
2. Nosta se pystyyn

Ja siihen loppuukin tieto. Eli voiko koneen kanssa työskentelyä jatkaa kaatumisen jäljiltä? Pitääkö tarkistaa jotakin ja niin edelleen?
 
Jos Kone kaatuu

1. Sammuta moottori VÄLITTÖMÄSTI
2. Nosta kone pystyyn. (jos kone jää pidemmäksi aikaa kyljelleen valuu polttoaine palotilaan, ja hydrauliöljyt valuvat ulos).
3. Tarkasta hydrauli- ja moottoriöljyn määrä.
4. Irroita hehkutulpat ja peitä reijät kankaalla, pyöräytä moottoria pari kierrosta startilla jotta palotilaan valunut moottoriöljy poistuu mäntien päältä.
5. Hehkutulpat takaisin ja kone on käyttövalmis. (saattaa aluksi savuttaa jos öljyä on valunut pakosarjaan.)
 
Huollon ohjeeseen voisi vielä lisätä, että

-tarkista akun nestepinnat

Pari kertaa olen itse kaatanut 220:n ja siitä viisastuneena laitoin geeliakun alkuperäisen tilallle.
 
On liikkunut sellainen huhu että 3 pyttysellä kupotalla varustetut koneet pitäisikin kaataa ainakin kyljelleen pari kertaa vuodessa.(syöttöpumpun puoleiselle)
Kuulemma syöttöpumpun voitelu on kehnonlainen ja pumpun käyttömekanismi käy kuivana, kun kone kipataan kylelleen, niin rasvaa valuu oikeaan paikkaan.
Tiedä sitten, vai onko hevosmiesten tietotoimiston juttuja..
 
Hei arvoisat kaatajat

Olen kaatanut tyhmyyttäni kerran 216'n ja vahingossa 630'n sekä osittain upottanut mereen heikoilta kevätjäiltä 538'n.
Ehdotan lisäystä aikaisempien kommentaattoreiden erittäin oikeisiin listauksiin:
perusteelinen korkeapainepesu makealla vedellä ja kuivaus.

Kaatumisten jälkeen koko masiina mukaanlukien laturi ja esim. mittaritaulu olivat täynnä hydrauliöljyä.
Merivesikylvyn jälkeen Kubotan kampikammiossa oli enemmän merivettä kuin voiteluöljyä.
Hydrauliikkapiirit eivät ottaneet vettä sisäänsä.

Yhtäkaikki, kunnon makeavesipesu ja kuivaus. Sekä perusteellinen nivelten rasvaus.

Vakaata käyttöä toivottaen
JJ
 
On liikkunut sellainen huhu että 3 pyttysellä kupotalla varustetut koneet pitäisikin kaataa ainakin kyljelleen pari kertaa vuodessa.(syöttöpumpun puoleiselle)
Kuulemma syöttöpumpun voitelu on kehnonlainen ja pumpun käyttömekanismi käy kuivana, kun kone kipataan kylelleen, niin rasvaa valuu oikeaan paikkaan.
Tiedä sitten, vai onko hevosmiesten tietotoimiston juttuja..

En suosittele koneen tahallista kaatamista. ruiskupumpun voitelun vuoksi, tulee samalla hydrauliöljyt ja polttoaineet pihalle. Pieni kallistus kun ei riitä viemään öljyä sinne missä pumppu on.

D277 moottori kerää kosteutta ruiskupumpun tienoolle jos konetta ei käytetä kuumaksi, ongelma koskee lähinnä navettakäyttöä jolloin ajoaika kerralla on noin 10-15min.

Ohjeistus tähän on ajaa kone kerran viikossa kuumaksi ja talviaikaan käyttää jäähdyttäjän ja suojaverkon välissä pahvia.
 
Ajelin tossa noin kuukausi sitten avant 320 ja kaivuri sen nokalla kun kone yhtäkkiä kippasi kyljelleen (syynä ajo kiven päältä). Teinkö väärin en sammuttanut moottoria vaan nostin avantin kaivurilla koneen takaisin pystyyn, hydrauliöljyä valui vähän maahan mutta muuten selvittiin säikähdyksellä. :oops:



Keväisin terveisin Konemies
 
Ajelin tossa noin kuukausi sitten avant 320 ja kaivuri sen nokalla kun kone yhtäkkiä kippasi kyljelleen (syynä ajo kiven päältä). Teinkö väärin en sammuttanut moottoria vaan nostin avantin kaivurilla koneen takaisin pystyyn, hydrauliöljyä valui vähän maahan mutta muuten selvittiin säikähdyksellä. :oops:

Taisi olla hieman tuuria mukana. Kun kone on kyjellään öljypumppu hörii ilmaa ja öljynpaineet katoaa.
Joskus on kaatotilanteissa tullut kiertokanki kurkkaamaan koneen kyljestä ulkoilmaa.
 
Koneen kaatumiseen annettu oivallinen ohje on: "Nosta se pystyyn!"
220:ni painaa työvälinein lähes 800 kg. Muistaakseni en ole nuoruusvuosinani saanut "suorille käsille" kymmenystäkään tuosta painosta. (No eipä ole tullut koulun jälkeen kokeiltuakaan.)
Kaatoni jälkeen sain naapuristosta Kramerin paikalle parinkymmenen minuutin sisään, mutta puolet hydrauliöljystä oli pihalla. Kramer nosti koneen helposti turvakehikon putkista.
Mitenkäs se tehdään yksin syvällä metsässä? Nostovälineet, jotka tulisi aina olla mukana?
 
Itse hankin vinssin juurikin silmällä pitäen kaatumis- tai läheltäpiti-tilanteita. Kyllä 12v vinssillä tempaiseen 200-sarjalaisen ja isommankin pystyyn. Eihän siinä sitä koko painoa tarvitse nostaa, kun nosto pystyyn tapahtuu vipuamalla niin, että suurin osa painosta on koko ajan maan varassa.

Ja 220 taitaa painaa 600kg, vai muistanko väärin?
 
jets sanoi:
Itse hankin vinssin juurikin silmällä pitäen kaatumis- tai läheltäpiti-tilanteita. Kyllä 12v vinssillä tempaiseen 200-sarjalaisen ja isommankin pystyyn. Eihän siinä sitä koko painoa tarvitse nostaa, kun nosto pystyyn tapahtuu vipuamalla niin, että suurin osa painosta on koko ajan maan varassa.

Ja 220 taitaa painaa 600kg, vai muistanko väärin?

Joo, pelkkä kone n.600kg, mutta "Piippola" mainitsi myös työlaitteen, eli lähelle 800kg mennään...

-Hätävarana on helpoin kuljettaa mukana Strapullia. Moottorikelkka- ja mönkijähenkilöiden monesti käyttämä veto- ja kiinnitysliina.
Itse hankin sellaisen mönkijä käyttöön ja tein taittopyörän mönkijän puolelle tuplatakseni vetovoiman.

Strapullin käyttöohjeessa lukee: Murtolujuus 1500kg, maksiminostokuorma 200kg, suurin vetovoima 500kg, välitys 8:1.
Taittopyörän avulla voima tietysti kaksinkertaistuu.
 

Liitteet

  • Strapulli.jpg
    Strapulli.jpg
    46,5 KB · Katselut: 4 942
Koneen vuokraaja soitteli ja ilmoitteli, että oli kaatanut koneen.

Ainoa vahinko oli kuulemma ollut tuo pleksikaton halkeaminen. Hydrauliöljyä oli valunut ulos jonkin verran.

Vuokrasopparin mukaan vuokralainen tietysti korvaa tästä johtuvat kulut. Soittelin Vainikalle ja siellä tehdään koneelle iso huolto, joten kone tulee kunnolla läpikäydyksi ja uusi kate on tilauksessa. Vuokralaiselle on odotettavissa semmoinen 500-600 euron lasku tästä hommasta.

Onkos foorumilaisilla suosituksia asian suhteen? Jotakin erityistä tarkistettavaa tai muuta muistettavaa?

Paljonkohan olisi tullut laskua isommalla koneella?
 
Kannattaisi ehken koittaa vakuuttaa kone vastaisen varalta. Olisi vahingon tehnyt vuokralainen tyytyväisempi ja saisi tasattua riskiä siltä varalta että vuokralaisen maksuvalmius ei ole kunnossa.

Mulla maksaa vuokrauksen mahdollistava siirtokuljetukset sisältävä kasko 250e vuodessa ja veikkaan että 200 sarjaiseen saa puoleen hintaan saman asian. Riippuu tietysti varusteiden määrästä. mutta tuon rahan kuvittelisi saavansa ekan keikan jälkeen takaisin ja uskaltaisi useampikin vuokrata, kun omavastuu olisi 150 e ja tulisi vähemmän karhuttavia keikkoja.

Vuokrasin joskus ramirentiltä henkilönostimen, josta taittui pääsylinteri teknisen vian johdosta (vakaajatangot jumissa) joka tapauksessa oli suu vehnäsellä kotvan aikaa kun kuulin osan hinnan ja sen ettei kotivakuutuksen vastuuvakuutus kata rakennustyökoneita (tapiola). Huollon tarkastuksen jälkeen vika todettiin ja rami maksoi viulut. Mietin jälkeenpäin miten kattoprojektin budjetin olisi käynyt jos vaikka kone olisi kaatunut.

Nesteet kannattaa katsoa ja jos akusta on roiskunut nesteitä, kannattaa ne pestä pois runsaalla vedellä, jotteivat syövytä konetta.varovasti kannattaa tiedustella kauanko kone kävi kippauksen jälkeen.
 
Mullahan tosiaan on siinä IF:n vakuutus, mutta vielä tänään ei selvinnyt palvelun ruuhkaisuuden takia, että auttaako vakuutus tässä. Toivon mukaan auttaa.

Pääongelma vuokrattavan koneen vakuuttamisen kannalta on se, että pitäisi olla yritys. IF sentään lupasi minulle, että jos vuokraan konetta alle kuukauden vuodessa, niin vakuutus kyllä kattaa. Tuolloin se lasketaan vielä pienimuotoiseksi toiminnaksi.

Ja vuokrattaville koneille tarkoitettuja vakuutuksia myydään vain yrityksille, näin siis kaikissa vakuutusyhtiöissä joihin olin yhteydessä. IF oli ainoa joka sallii edes tuon kuukauden vuokraamisen.
 
Dodih, oli sitten jäänyt se törmäysturva ottamatta, joten kaatumisessa ei vakuutus auta. Nyt on täyskasko. Kokonaiskulut vakuutuksesta vuodessa 501 euroa. Prkl!

Ehdottelin vuokralaiselle, että tarkistelee omista vakuutuksistaan, voisiko homma mennä sitä kautta.
 
jets: liikennevakuutuksen ja kaskon ei tarvitse olla välttämättä samasta firmasta. Ifillä on edukas liikenne mutta muistaakseni kasko oli suolaisempi.
Kannattaa kysyä vakuutusta pohjolasta. Siellä mtk vakuutus hinnoitellaan portaittain uushankintahinnan mukaan ja alennuksen maksuihin/korvauksiin saa vuosittain.

Ystävällinen virkailija kertoo portaan. Yksi porras on n. 31 keur kohdalla, jonka ylityksestä kaskon hinta plompsahtaa 280 eur -> 400 eur vuodessa. Pohjolassa omavastuu 150 eur ja sisältää kaiken, vuokraus ilman kuljettajaa pitää merkata vakuutuskirjaan.
 
No, otin sieltä IF:stä täyskaskon, se kun korvaa vaikkapa koneen kaatumisen. Hintaa tuli perkuleesti, 501eur/vuosi. Mutta parempi näin.
 
juu, mutta kannattaa kysellä. Mulla siis koneessa vaunuvahinko (="kasko") 150e omavastuulla (tässä siis on mukana kaatumiset yms.) ja erityisesti kuljetusvakuutus, joka ei tule samaan kauppaan kaikilla yhtiöillä. Hinta on ilman alennuksia 280e/vuosi.
 
Paalari sanoi:
On liikkunut sellainen huhu että 3 pyttysellä kupotalla varustetut koneet pitäisikin kaataa ainakin kyljelleen pari kertaa vuodessa.(syöttöpumpun puoleiselle)
Kuulemma syöttöpumpun voitelu on kehnonlainen ja pumpun käyttömekanismi käy kuivana, kun kone kipataan kylelleen, niin rasvaa valuu oikeaan paikkaan.
Tiedä sitten, vai onko hevosmiesten tietotoimiston juttuja..

Niin, tierä sitten että uskaltaako moista kokeilla - ettei siitä vaan aiheutus isompaa haittaa.. Noi hevosmiesten jutut on joskus vähän tollaasia - mutta joskus ovat pitäneet paikkansakin :)
 
Pääsin kans kaatokerhoon viikonloppuna Sinisen kanssa.
Lumikauha savee täynnä,kauha ylhäällä.
Parikymmentä senttinen kaivuureuna ja siinä vinottain vekslausta.
Ja sitten mentiin....
Oli onni onnettumuudessa jotta selvisin mustelmilla.
Traktorilla vedin turvakaaresta pystyyn.
Hydrauliöljyä valui maahan hieman.
Öljyen tarkistus ja koneet käyntiin.
Hommat jatkuin entiseen malliin.
Kuvia en kerennyt ottaan kun oli kiire saada kone pystyyn.

Mauri
 
Nyt on muutamista kaatumisista kokemuksia. Itse olen saanut koneen kaadettua vain kerran.

Opittua:

-Vahingot ovat vähäisiä, vain katteita/peili yms
-Koneen saa lihasvoimin pystyyn turvakaaren yläosasta nostamalla (2 hlö)
-Vakuutuksen omavastuut ovat korkeampia kuin yleensä vahingot
 
Pystyyn nostamiseen ehkä kelpaisi semmoinen vinkki että kun on koneen sammuttanut ja päässyt itse ulos, kannattaa hyödyntää hetkellinen adrenaliinipuuska ja nostaa kone pystyyn... ;-)

(en ole avantilla vielä kokeillut mutta joskus on huomannut kukkakepinkin siirtävän melkoista massaa kunhan ärräpäät on kohillaan ja lihakset lämpöiset)
 
Nonnih, 420 kyljellään rinteessä pienen töyrään alla, minikaivuri nokalla.
Ohjaaja kunnossa, en siis itse vaan koneen omistaja appiukko.

Paikka on hankala, niin saas nähdä kuinka se tuosta nousee.
Onneksi on nämä ohjeet tässä että saadaan kone ainakin liikkumaan omin voimin toivottavasti, kunhan keksitään se ylös.

Jatkoa seuraan kunhan asia saadaan etenemään.... :|

Muoks. Kone nousikin kipakasti kun saatiin hätiin Volvon kuormaaja. Kuski naureskeli että johan näitä tässä kaatuilee kun perjantaina oli nostamassa Ylöjärvellä tien luiskaa niittämässä ollutta Avanttia.

Lisäystä ohjeeseen, kun hehkut on irti niin vuoraa reiät _HYVIN_. Öljyä purskahtaa todella kovalla paineella kun pyöräyttää konetta.

Kuormaajakuski naureskeli että mitä sitä hehkuja, käyntiin vaan. Niin olivat kuulemma Ylöjärvelläkin hoitaneet :roll:
 
Kuinka paljon suurinpiirtein 420 koneesta valuu hydrauliöljyä mäkeen kun kone on kyljellään? Hiukan ongelmaa ollut näin viikonloppuna löytää uutta lientä joten huomenna sitten paremmalla onnella, koneelle huomenna taas ilmeisen paljon käyttöä tiedossa niin vähän kiirus.
Katselin nettiä ettei hytikkaa saisi edes alta 20 litran tonkan, mutta ainakin jotain laatua oli tuossa lähihuoltikalla ollut ihan litrasena. Kyllä sitä mielestäni tuli ulos ainakin 4-5 litraa että jokusen litrasen putelin saisi ostaa, melkein jo varmaan 20 litran hinnassa tossa kohtaa.

Vauriot kaadosta:
- sivuikkuna kolmessa osassa
- konehuoneen kate samalta kyljeltä halki takaosasta pakoputken aukon linjalla
- naarmuja siellä täällä kylkipaneeleissa
- TSI peilin varsi mutkalla ja peilin kotelo paloina, peili itsessään ehjä
- kuskin silmän yläluomi (toistaiseksi, leviää vielä?) musta, samoin kyynärpää. Henkisiä vaurioita.

Aika vähällä tuosta sitten selvisi lopulta, ainekset pahempaakin oli kyllä olemassa.
Appiukon poika oli aamupäivällä kysynyt että eikö tässä ole vähän liikaa kallistusta näin päin työskennellä. Appiukko oli nohevana vastannu että ei sunkaan, on tässä koneessa kaatumisvarotinkin ja kaikki.
Eipä appiukko tiennyt silloin vielä että se varotin on vain ylikuormalle, ei sivukallistukselle :roll:
 
Missäs päin maailmaa hydrauliikkaöljyä tarvitaan? Varmaan monellakin planeetan avantistilla on tallissa jokunen litra pahimpaan hätään. Itsellänikin on yksi 20 litraa "ylimääräisenä".

Nyt on tietysti jo niin myöhä, ettei asialla niin väliä varmaan ole.

Ja ainakin Vainikka myy irtolitroina. Hintaa en tiedä.
 
46 öljyä on aina hyvää olla kotona, samoin suodatinpaketit... Ainakin maasturisti on joskus sunnuntainakin soitellut ja kysellyt osia...
Aina kannattaa yrittää...
 

Uusimmat keskustelut