Jos kone kaatuu - toimenpiteet | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Paikkakunta lukee tossa vasemmalla puolella ;)

Tarve on joo ohi, aamusta oli tullut 20 litran punttu ja 7 litraa mahtui koneeseen.
Melkoista savutusta se pitää edelleen tai ainakin piti, mutta kai se ylimääräinen öljy sieltä kohta on pois palanut.

Tänään sitten kaatui tallissa irrallinen minikaivuri, pikaliittimen päästä molemmat letkut (tai siis liittimet) poikki.
Kyllä nyt sattuu ja tapahtuu täälläpäin. Onneksi ei henkilövahinkoja tässäkään tapauksessa.
 
Itsellä kävi tuossa toissa päivänä haaveri ja 520 lepäsi kyljellään ojan penkalla.

Tilanne sai alkunsa kun lanailin tietä ja takaa tuli henkilöauto jota väistin tienreunalle. Toisen puolen renkaat olivat Avantista pientareen puolella. Auton mentyä ajattelin jatkaa hommia ja lähdin ajamaan eteenpäin, jolloin tien reuna alkoi pettää ja pientareen puolella olevat renkaat upposivat pehmeään tienreunaan. Meinasin, että laitan koneen linkkuun ja zoomin ulos ja "nostan" käännön avulla etutassutmolemmat tielle. Se ei aivan mennyt kuin Strömsössä ja kone valui entistä enemmän ojaan päin, ollen jo yli puolet pientareen puolella. Tässä vaiheessa ajattelin lopettaa yrittämisen ja kutsuin naapurin hinaamaan Vw Caddyllä (etuvetoinen). Tilanne vain paheni, kun alettiin hinaamaan. Koneen perä putosi kokonaan pois tieltä noin metrin syvyiseen ojaan ja painopisteen siirtymisen vuoksi kone kaatui hidastetusti nojaamaan vastapenkkaan. Tässä kohtaa piti kutsua toinen naapuri paikalle vanhalla Massikalla. Saatiin hinattua Avanttia sen verran pystyyn, että kone kääntyi enempi poikittain tiehen nähden, kun Avant kaatui uudelleen. Tässä kohtaa tuli kiire sammuttaa heti moottori kun öp valo syttyi mittaristoon. Siirrettiin Massikkaa, jotta saatiin veto toiseen suuntaan että Avant nousisi pystyyn ja se onnistui. Tässä kohtaa siis Avant poikittain tiehen nähden, peräpuntti toisella puolella ojaa. Laitettiin pattinkia ilmassa olevien renkaiden alle, jotta ei kaadu takaisin kun helpoitetaan veto. Onnistui ja siirrettiin Massikka takaisin toiseen suuntaan ja alettiin vetämään nyt pystyssä seisovaa Avanttia. Kubota tulille ja vähän aikaa käyntiä tasatessa alettiin kiskomaan. Saatiin kone ylös ojasta ja onni onnettomuudessa, mitään ei mennyt rikki. Hieman biohydr.öjyä tuli täyttökorkista, ei muuta.

Viattomasta tilanteesta suuri katastrofi :) Luulen, että tilanteen olisi voinut välttää ottamalla luistonesto pois päältä siinä vaiheessa kun toisen puolen renkaat olivat pientareella, nyt kone lähti vetämään ojaan päin heti kun koski ajopolkimeen...

Mutta tässä tilanteessa kävi ilmi kyllä hyvin miten paljon Avant sietää kallistumista. Jouduin meinaan istumaan koneen pullotelineen päällä kun hinattiin eka kerran, kun en uskaltanut istua penkillä koneen ollessa kallellaan...

Loppu hyvin kaikki hyvin :D
 
MRJ sanoi:
Itsellä kävi tuossa toissa päivänä haaveri ja 520 lepäsi kyljellään ojan penkalla.

Tilanne sai alkunsa kun lanailin tietä ja takaa tuli henkilöauto jota väistin tienreunalle. Toisen puolen renkaat olivat Avantista pientareen puolella. Auton mentyä ajattelin jatkaa hommia ja lähdin ajamaan eteenpäin, jolloin tien reuna alkoi pettää ja pientareen puolella olevat renkaat upposivat pehmeään tienreunaan. Meinasin, että laitan koneen linkkuun ja zoomin ulos ja "nostan" käännön avulla etutassutmolemmat tielle. Se ei aivan mennyt kuin Strömsössä ja kone valui entistä enemmän ojaan päin, ollen jo yli puolet pientareen puolella....

Loppu hyvin kaikki hyvin :D


Tr kuvioiset renkaat ovat huonot juurikin kuvatussa tilanteessa, jossa jokainen pyörähdys siirtää konetta sivuttain. Samaan tapaan olen päätynyt penkan pohjalle pari kertaa.

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=297&hilit=Penkka+petti

Jyrkät penkat kannattaa kiertää kaukaa ja jättää riittävä turvaväli. Talveksi kannattaa varmistaa että reitillä on tikut pystyssä ainakin jännimmissä paikoissa.
 
..... kone lähti vetämään ojaan päin heti kun koski ajopolkimeen...

Tuttu juttu. Onneksi tapahtunut mulle vain talvella. Lähes samassa kohtaa olen ainakin kahtena talvena onnistunut ajamaan ojaan. Jännä tunne kun huomaa menneensä liian lähelle penkkaa ja teki mitä tahansa, niin ojanpohja imee konetta puoleensa magneetin lailla. Viimeisellä kerralla edelliskerroista oppineena en edes yrittänyt enää pelastautua sievästi ajamalla takaisin tielle, vaan käänsin ronskisti nokan suoraan kohti ojan pohjaa. Kun kone oli kohtisuoraan tiehen nähden etupää ojassa, niin zuumilla olikin todella helppo työntää kone ylös ojasta.
 
Samankaltaisessa tilanteessa on tullut oltua pariin otteeseen. Ensimmäisellä kerralla nykäistiin paikalla olevalla kuorma-autolla Avanttia tukevammalle maalle, toisella kerralla omalla autolla ja sitten olenkin jo oppinut näkemään missä vaara piilee. Kaivurin kanssa vehkeen saa pois melkein mistä vaan.
 
Tärkein ohje kokemukseni mukaan on
0. Käytä turvavyötä
Viime talvena olin metsätöissä ja peruutin lumisella metsätiellä 216 Avanttia. Katsoin oikealta puolelta taaksepäin ja nojasin samalla oikella kädellä tasoon, joka on kaasuvivun takapuolella. Takana oli ketjut ja edessä traktorikuvio. Etupää liukui sivuttain ja oikea etupyörä tippui ojan ylittävältä sillalta. Avantti heilahti rajusti ja minä sukelsin selkä edellä "ikkunasta" ulos lyöden oikean jalan pohkeen kaasu- tai ryyppyvipuun.
Avant ei kaatunut (tukkivinssi otti ojanpenkkaan) ja äkkiä ohjaamoon ja vinssi alas. Pienen uurastuksen jälkeen Avant oli jälleen tiellä. Oikea jalka oli muuttunut puujalaksi, mutta jatkoin puiden kaatoa tunnin verran kunnes ei päässyt enää liikkeelle. Kiipesin Avanttiin ja ajoin metsäkämpälle ja söin lounaan. Sen jälkeen ei enää päässyt ollenkaan liikkeelle ja jalkaa alkoi särkeä kunnolla. Soitin 112 ja tulivat hakemaan ambulanssilla. Salon kautta Töölöön ja siellä leikkausjonoon. Oli ajanut pari desiä verta pohjelihaksen sisään. Yön tarkkailivat ja totesivat, että ei tarvita veistä ja lähettivät kotiin toipumaan.

Kolme viikkoa meni kyynärsauvoilla (eka viikko sängyssä, kun piti olla pitkänään). Kun pääsin taas kunnolla liikkeellä, asensin Avanttiin turvavyön, jonka olin ostanut jo ennen onnettomuutta. Vakuutus maksoi kaikki kulut, kun olin ottanut pari viikkoa takaperin Avanttiin liikennevakuutuksen (ei ole liikennekelpoinen). Vakuutusyhtiö katsoi tapahtuman liikenneonnettomuudeksi, kun mukana oli moottorilla liikkuva kone. Tavallinen tapaturmavakuutus ei kuulemma olisi korvannut. Nyt tulee pidettyä turvavyötä. ;)
 
Melkoinen tarina !! Huh. Onneksi selvisit ilmeisesti ilman pysyviä vaurioita.

Hyvä esimerkki miksi liikennevakuutus kannattaa ottaa, vaikka kone ei olisikaan tieliikennekelpoinen.
 
Timberman sanoi:
Melkoinen tarina !! Huh. Onneksi selvisit ilmeisesti ilman pysyviä vaurioita.

Hyvä esimerkki miksi liikennevakuutus kannattaa ottaa, vaikka kone ei olisikaan tieliikennekelpoinen.

Nimenomaan. Vakuutukset kuntoon! Onneksi ei tullut isompaa vahinkoa kuskille!
 
Aika pienästä lähti lopunperin nurin.
Avantti tosin ei olis tässä vielä ollut milläskään, kun painopiste siirtyy erilailla kun noissa härpättimissä.
 
Joo, Avant on kyllä vakaampi. En ole nähnyt Youtubessa ainuttakaan videota Avantista, jossa olisi paripyörät. Muissa niitä kyllä näkee, syystä.



Norcariin sentään saa lisävarusteena runkonivelen lukituksen. Pito noissa kiertyvärunkoisissa varmaan on parempi ilman lukkoa. Avantilla jää kyllä ristiriipuntaan todella helposti ilman lukkoa. Vedonvapautuksen/lukituksen pitäisi olla vakiovaruste.
 

Uusimmat keskustelut