joystick | AvantClub - Keskustelupalsta

mausakari

Jäsen
Keskustelun aloittaja
13.3.2011
159
0
16
Helsinki
onko muilla ongelmia aamulla ravistelin kauhaa tyhjäksi.Eikö taas tappi poikki hiukan harmitti
no vainikan pojat kävi vaihtamassa. nyt jo kolmas.Oltiin ylöjärvellä sauli sanoi että sinulle laitetiin huollossa
paremmin kestävä. Onko nyt niin ettei ne tapit kestä kauhan ravistelua
 
alapäässä missä ventiilissä kinni. Kertaakaan ei ole mennyt mistä kauha nousee tai laskee
ja aina kun ravistanut kauhaa tyhjäksi
 
Joystic halkaistaan, paketti kasassa kolmella n. 2x30 ruuvilla.

Nappien alla on mikrokytkimet, jotka on juottamalla kiinni piuhoissa.

Vanhat pois ja uudet tilalle. Pätkän kutistesukkaa voi varata johtoja varten. Molemmat napit kannattaa uusia kerralla.
 
Täällä tulikin jo selväksi että nappien vaihto on tosiaan helppo vaihtaa, mutta kun niitä ei ole ja toiminta loppuu, eli kannattaa tilata napit varastoon ei maksa paljon. Itselläni parit napit mennyt.
 
Multa on kadonnut yhteys siipilumikauhaan. Eli on vain vasenpuolinen nyt. Oikea korva on siis mykkä. Täytyy huomenna katsoa missä yhteys katkeaa matkalla.
 
Olet oikeessa. Korva on kuuro! :lol:

joka tapauksessa se on ei kontrolloitavissa! Joutuu tyytymään 240cm 300 sijaan. Mutta onneksi jäi sisään kun yhteys katosi!
 
Kiitos STM. Onneksi en tarvinnut ruveta sähkömieheksi. Riitei että vaihdoin kokonaan uuden piuhan. Tuli aamulla jo ennen 9! kiitos Tatujussille ripeästä toiminnasta!

Nyt oikean puoleinen korva ei ole enää mykkä!
 
minulla ollut nivelauran kanssa myös välillä ongelmiaei meinaa käsky mennä

kunnes syy löytyi pumpun vipu mitä napit ohjaa ottaa paneeliin kiinni eikä ohjaa toiseen suuntaan kun sitä herkistelyt taas toimii
 
Sekatyömies sanoi:
mausakari sanoi:
... vipu mitä napit ohjaa ottaa paneeliin kiinni...

Vipujen ja paneelin keskinäistä sijaintia voi säätää, muistat vaan sanoa huoltomiehelle ensikerralla,
jos takertelu vielä kiusaa.

Uusimmassa versiossa sähköohjattava lohko on erikseen, joten vivut eivät enää heilu ohjaamossa
kun nappeja käyttää. :D

Hieno parannus! Eka kerta kun kepit rupesi heilumaan niin meikäläinen melkein pelästyi! :mrgreen:
 
En Avantin nappuloita tunne mutta minulla kävi valtterin etukuormaajan ohjaus nappuloissa niin että ne meni 1,5 vuodessa rikki. Oletan että Suora kelakuorman ohjaus oli suurin syy.
Kela(mangeneetiventtili) kun antaa todella suuren "takapotkuänniteen" päästäesään ( kun virta katkaistaa) .Nyt välireleillä tehtynä ei ole ollut mitään ongelmia.EDIT no kun oikein lukee alkua niin Releitähän tässäkin tapuksessa ohjataan, mutta onko Releen kelan "takapotkun" poistoa olemassa eli diodia. Kytkimet jotka minulla oli alunperin oli tarkoitettu pienille virroille/jännitteille.
 
voisihan tota dioditemppua kokeilla kun nppien vaihto alkaa taas olla edessä ja juottamaan joutuu joka tapauksessa. Onko menovinkkejä diodin tehonkestosta/tyypistä?
 
Maasturisti sanoi:
voisihan tota dioditemppua kokeilla kun nppien vaihto alkaa taas olla edessä ja juottamaan joutuu joka tapauksessa. Onko menovinkkejä diodin tehonkestosta/tyypistä?

No, mä en laita tähän tyyppiä ( =vastuuvapauslauseke ;) ) koska en tiedä kelan ominaisuudesta mitään. Hihasta ravisteltuna kuitenkin 3A 1000V vois olla aika minimi, hakukone ehdottaa esim. 1N5408, mutta tää on siis vain arvaus. Joskus 1000V on kuitenkin vähän mutta isompia onkin jo hankalampi löytää edullisesti. Jos 1000V 1A riittää niin perinteinen (=helposti löydettävä ja halpa) 1N4007 vois toimia. Kattokaa netistä miten päin diodi kytketään.

Tästä aiheesta muuten löytyy sitten jos jonkinlaista mielipidettä...

Yksi vaihtoehto vois olla myös VDR eli jännitteestä riippuva vastus. Siihenkin tarvitaan sitten mitoitusta eli jännite ja tehot.

Keväämmällä kokeilen varmaan itsekin jotain kytkentöjä, prätkän bensapumpun kärjet menee nilelle just ton kipinöinnin takia... Joo, siin on sellanen typerä "sytkypumppu", mitä lie Honda ajatellu ku on tollasen laittanu :?:
 
Listahinta keikkuu euron molemmin puolin järeämmällä 3a versiolla, joten ei ole kallis kokeilu. Enemmän kismittää tikun mutterien etsintä verstaan lattialta jos joutuu uusimaan asennuksen.
 
Meikäläisen perusmekaaninen 220:n ilotikku antautui eilen juuri lopetellessa mökin lumitöitä. No, siis ei joystick itse antautunut, vaan yksi näistä nivelpäistä. Onneksi sattui olemaan juuri kyseinen osa kuleksimassa työkalusalkun kaaoksessa. Näppäränä poikana tietysti vaihdoin osan samoin tein. Ihan vähän tuli kylmä, kun eilen vielä oli rapiat -10-12 astetta täällä.

Hauskinta on, että operaatio on tallentunut vahingossa valvontakameraan, kun unohdin kytkeä kameran hälytykset pois. Onneksi hälytykset sentään menivät vain omaan puhelimeeni ja sähköpostiin :)
 
no nythän sinä voit postata autentisen videon opiksi ja varoitukseksi muille tai vaihtoehtoisesti ryhtyä myymään kovaan hintaan DIY videota.
 
Maasturisti sanoi:
no nythän sinä voit postata autentisen videon opiksi ja varoitukseksi muille tai vaihtoehtoisesti ryhtyä myymään kovaan hintaan DIY videota.

Melkein, olen pahus vieköön selin kameraan ja valitettavasti tarjolla on vain still-kuvia.. Varoitusvideoksi tämä kai menisi :)
 
ryydis sanoi:
Maasturisti sanoi:
voisihan tota dioditemppua kokeilla kun nppien vaihto alkaa taas olla edessä ja juottamaan joutuu joka tapauksessa. Onko menovinkkejä diodin tehonkestosta/tyypistä?

No, mä en laita tähän tyyppiä ( =vastuuvapauslauseke ;) ) koska en tiedä kelan ominaisuudesta mitään. Hihasta ravisteltuna kuitenkin 3A 1000V vois olla aika minimi, hakukone ehdottaa esim. 1N5408, mutta tää on siis vain arvaus. Joskus 1000V on kuitenkin vähän mutta isompia onkin jo hankalampi löytää edullisesti. Jos 1000V 1A riittää niin perinteinen (=helposti löydettävä ja halpa) 1N4007 vois toimia. Kattokaa netistä miten päin diodi kytketään.

Tästä aiheesta muuten löytyy sitten jos jonkinlaista mielipidettä...

Yksi vaihtoehto vois olla myös VDR eli jännitteestä riippuva vastus. Siihenkin tarvitaan sitten mitoitusta eli jännite ja tehot.

Keväämmällä kokeilen varmaan itsekin jotain kytkentöjä, prätkän bensapumpun kärjet menee nilelle just ton kipinöinnin takia... Joo, siin on sellanen typerä "sytkypumppu", mitä lie Honda ajatellu ku on tollasen laittanu :?:

1N4007 riittää hyvin, ei virta arvolla ole suurta väliä.
Koska diodi kytketään kelan rinalle ESTO suuntaan normaali ohjausjännitteeseen nähden(diodin lisäämisen jälkeen ei enää ole samantekevää mitenpäin jännite Releelle/kelalle kytketään).
Josko kuva selventää parhaiten, siis mustan nuolen osoittama kapistus kuvassa(ja se asennus suunta huomioi merkkirenkas).
Ja vastuutahan minäkin otan yhtä paljon kuin edellisetkin kirjoittajat, mutta näin minä sen olen tehnyt.
 

Liitteet

  • KELADIODI_1.gif
    KELADIODI_1.gif
    2 KB · Katselut: 8 605
Eikös se piisaa suoraan sarjaan painonapin kanssa jos vaan sitä suojataan? Nythän tuossa joutuu etsiin sopivan releenkin. (Vai piisaako että diodin vie maahan napilla)
 
Ei Lisä releitä tarvita, tässä tapauksessa on tarkoitus suojata painonappia olemassa olevan releen tai magneettiventtiilin kelan "takapotku" jännitteeltä joka siis muodostuu siinä vaiheessa kun nappi päästetään ylös. Diodin paikalla ei kytkenässä ole välia mutta kelan läheisyydessä se on luontevampi.
Kytkentä kelan rinnalle, 12v syötön ja maa nastojen väliin ( tästä syystä napaisuus on tärkeä huomioida ).
 
Jos tuo on fiksu viritys ja suojaa nappeja niin voisiko siitä sada ihan kuvan että mihin kohtaan tuo diodi pitää laittaa?!
Onko nappeja tämän takaiskun takia mennyt oikeesti rikki vai onko tämä lisäsuoja mahdolliseen takaiskuun?
 

Uusimmat keskustelut