Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.12.2016
49
0
6
Onko muilla mennyt Joystickin pallonivelvarsi (63690) poikki, sain varaosan. 10mm suorilla lenkeillä vaihdoin uuden. Onko muilla mennyt, minulla 640:ssä (vm. 2017) 365 tuntia. Suosittelen pitämään varastossa itse, sillä kun menee (minulla meni kuskin puoleinen), niin puomi ei nouse. Niitä on kolme siinä joustickin alla. Pieni paikka, mutta tuon kuskin puoleisen kohdalla tilaa enemmän.

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.12.2016
49
0
6
Tässä kuva

Liitteet

• F08CFA21-1E90-47DA-83E9-73394FB191E1.jpeg
    F08CFA21-1E90-47DA-83E9-73394FB191E1.jpeg
    500,8 KB · Katsottu: 978

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 401
857
138
Bobäck
On mennyt aikoinaan 630 koneessa. Pieni osa joka tuottaa paljon harmia rikkinäisenä!

Aku9

Moderaattori
23.12.2012
388
176
43
KOUVOLA
On noita muutama katkennu !!
Pika korjauksia tein hitsaamalla että pääsi jatkamaan hommia.
Paikallisesta hydeliikkeestä hain yhden (hinta aivan törkeä).
Ja tämä jota ei voi olla toistamatta, soitto tehtaalle ja varaosana paljon edukaampi (noin kolme kertaa), nyt hyllyssä pari varaosana ettei tarvi hitsailla.

Ja niin se kauha ei muuten liiku yhtään nopeammin tai voimaa ei löydy enempää repii sitä joikkaria vaikka kuin paljon :lol: :lol:

oke

Jäsen
7.4.2011
484
44
28
Vantaa
Olen aina muistaessani yrittänyt pitää käden pois joystickiltä, kun sitä ei tarvita.
Avantin heiluessa kuopissa ym. paikoissa jää ainakin tahattomat tukikäden kuormat pois.

Varaosia en ole muistanut hankkia. Kiitos muistutuksesta.

Oke

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.12.2016
49
0
6
Minulla se petti juuri jyrkässä alamäessä, jossa pomppu ja kun käsi turhaan joustickissä. Oke oikeassa - joystick ei ole käsituki. Kannattaa tilata tehtaalta itselle varastoon, sillä kun menee niin puomi ei liiku ylös, alas tietenkin laskee. Ja suorat 10 mm lenkit, joissa mahdollisimman pieni ulkokaari, Weran muutoin hyvissä lenkeissä liikaa metallia ulkokaarella, Wurth myy kohtuuhintaan hyviä tähän tarkoitukseen.

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 377
536
113
Tuossa kuvassa näkyy hyvin pallonivelen liitos kahdella mutterilla.
Mutterit tulee laittaa noin viisteet palloon päin. Muuten ei mahdu joikkari kunnolla liikkumaan.
Olen nähnyt muutamia, missä on mutterit väärin päin tai yritetty laittaa normaali mutteri.

Tuosta itse nivelkappaleesta on olemassa tukevampi versio, jota voi kysellä vaikka tehtaalta.

MRJ

Jäsen
4.11.2012
277
14
18
Lohja
Meni myös 520 mallista joku aika sitten aivan vastaavanlaisesti. Korjasin putkimutterilla tuon ja hyvin toiminut sen jälkeen.

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 401
857
138
Bobäck
Jarkko62 sanoi:
Yksi on vaihdettu ja yksi on jossain varalla.

Mullakin se yksi varalla... mutta missäköhän se on!

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Taitaa olla yleinen vika tama. Minullakin pari vuotta sitten katkesi - onneksi naapurina on kylän seppä joten vähän hitsipilliä kun näytti niin toimi taas - nyt vähän vahvistettuna.

oke

Jäsen
7.4.2011
484
44
28
Vantaa
Tuli tässä vaan mieleen, että jos puomi on jäänyt alas, pitäisi sitä voida nostaa hieman kelluntaa ja kauhan kääntöä käyttäen. Täytyy kokeilla (ehjällä joystickillä).

Oke

oke

Jäsen
7.4.2011
484
44
28
Vantaa
Testasin kelluntaa ja kauhan kääntöä. Puomi nousi mutta ei pysynyt ylhäällä, kun kellunnan otti pois ja oikaisi kauhaa. Lisäkokeilut vaan nostivat etupyörät ilmaan ja tuntui, että joystick ei ole synkronissa käden kanssa. Huono ehdotus.

Oke

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 401
857
138
Bobäck
oke sanoi:
Testasin kelluntaa ja kauhan kääntöä. Puomi nousi mutta ei pysynyt ylhäällä, kun kellunnan otti pois ja oikaisi kauhaa. Lisäkokeilut vaan nostivat etupyörät ilmaan ja tuntui, että joystick ei ole synkronissa käden kanssa. Huono ehdotus.

Oke

Kokeiltu siis nyt! Hyvä tietää että lirissä ollaan jos näin käy. Silloin kuin mulle katkesi niin se oli kauhan puoleinen joka katkesi ja sai puomia nostettua!

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.12.2016
49
0
6
Ruuvimeisseli ilmeisen hyvä apu, jos puomi jää alas. Pallonivelvarresta on heavy duty malli, mutta tehtaalta sanoivat, että ne pitää sitten kaikki kolme vaihtaa heavy duty:in ja lienee hieman epäselvää kestävätkö kuitenkaan enemmän kuin perusmalli. Se kuvan alamutteri pitää olla osin kartio, jotta Joystick pääsee liikkumaan, niitä muuten kannattaa myös tilata Ylöjärveltä, koska kartiomallisia ei oikein löydy mistään muualta. Steffelle - minulla hyllyssä pari pallonivelvartta, jos joudut pulaan eksoottiseen aikaan saat minulta.

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Aku9 sanoi:
Itse painoin venttiilin karaa pitkällä ruuvimeisselillä jotta sain viimeski ajettua koneen kärylle ja kotia remonttiin.

Samoin mina silloin kun omasta katkesi. Pitkällä ruuvimeisselillä sai sen verran nostettua että pääsi kotiin talliin sen kanssa. Mutta minulla ei ole kelluntoja ym.

ptu

Jäsen
30.1.2012
19
2
3
Nurmijärvi, Lepsämä
Onnistuin sitten minäkin tässä. Rikki meni pallonivelen varsi. Onneksi puomin sain nostettua ylös, vaikka kauha lerpattaa. Kone on onneksi lämpöisessä tallissa nyt. Potilas on siis reilun kahdeksan vuotta vanha 220 ja tunteja ei ole kuin 250 suunnilleen. Mutta aika kovaa kättä varmaan olen tuolle joystikille antanut, ei edes tullut nörtille mieleen että se tuoallalailla hajoaisi. Pitää olla jatkossa hellempi :roll: .

Ilmeisesti osaa saa siis Avantilta (toivottavasti myös Vainikasta koska kiirus). Mutta miten tuo vaihdetaan? Muutama kysymys jos joku pystyisi vähän osviittaamaan. Alla pari kuvaa potilaasta joihin viittaan.

1) Lähteekö tuo risa osa pois avaamalla tuo punainen nuolen osoittama mutteri?

2) Tapin toinen pää (oranssi nuoli) kuuluu ilmeisesi liikkuakin vapaasti ehjän (ja hieman erilaisen) pallonivelen sisällä? Vai onko se peräti samanlainen osana, ilman vain mutteria?

3) Onko 220:ssä nuo sinisten nuolten osoittamat pultit irroitettava, jotta saa tuon latan irti, jossa risa pallonivel on muttereilla kiinni? Näyttää nimittäin kapealta tuo rako hydraulisäiliön seinämän välissä, ei taida kiintoavain mennä ko. rakoon?

Kovasti olisin kiitollinen ohjeista, kommenteista ja vinkeistä tuon korjaamiseksi. Torstaina tulee taas näemmä lunta ja ultimaattinen tavoite olisi saada sitä ennen potilas kuntoon.

Liitteet

• kuva1ee.jpg
    kuva1ee.jpg
    150,1 KB · Katsottu: 1 049
  • kuva2ee.jpg
    kuva2ee.jpg
    187,2 KB · Katsottu: 1 053

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 377
536
113
ptu sanoi:
1) Lähteekö tuo risa osa pois avaamalla tuo punainen nuolen osoittama mutteri?
Joo lähtee, huomioit takaisinlaittaessa mutterin kartio niveleen päin.
ptu sanoi:
2) Tapin toinen pää (oranssi nuoli) kuuluu ilmeisesi liikkuakin vapaasti ehjän (ja hieman erilaisen) pallonivelen sisällä? Vai onko se peräti samanlainen osana, ilman vain mutteria?
Siinä pelkkä akseli, eikä mutteria. Nivelet ovat samoja
ptu sanoi:
3) Onko 220:ssä nuo sinisten nuolten osoittamat pultit irroitettava, jotta saa tuon latan irti, jossa risa pallonivel on muttereilla kiinni? Näyttää nimittäin kapealta tuo rako hydraulisäiliön seinämän välissä, ei taida kiintoavain mennä ko. rakoon?
.Tosiaankin voit avata kuusiokolopultit (siniset), jos avain ei mahdu. Siellä voi olla takana pallonivelen kohdalla mutteri.
Hyvin olit päätellyt asian, onnistut kyllä :roll:

Samankaltaiset keskustelut