Joystickin pallopää poikki | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
No niin Mausakari!
Nyt se tapahtui mulle mitä olen aina ihmetellyt että saat nuo pallopääraidetangot katki joykkarissa!

Jäi piha kesken kun kauha jäi kippaavaan asentoon. uutta olisin sanut vasta huomenna joten ajoin kaverin korjaamolle 10 min ja irroitin ja hitsasin ja takaisin. Ei kestänyt korjaus kun 10 min ja taas oli kon ekunnossa. Vähän lämpöä sai se laakeri sillä nyt se on vähän "jäykkä". No huomenna saan postissa uudet niin vaihdan siihen. Mutta sain ainakin hommat hoidettu!
 
Noista saa todella kestävät, kun hakee pitkät mutterit, katkaisee ne juuri sopivan pituisiksi ja ruuvaa pallon juureen saakka tukemaan vartta.
Itse korjasin viime kesänä tuolla tavalla puolesta välistä katkenneen nivelen, kun en jaksanut hitsata. Hyvin on kestänyt. Toinen katkesi muutamaa päivää myöhemmin. Siihen laitoin ehjän pallopään, mutta myös mutterin varmistukseksi.
 
Loistava parannusidea!
Täytyypi tehdä niin kun vaihdan siihen uudet!

edit. Aamulla klo 8.37 oli jo uudet osat ovella! Kiitokset huollolle ripeästä toiminnasta!
 
STEFFE(CTIVE) sanoi:
No niin Mausakari!
Nyt se tapahtui mulle mitä olen aina ihmetellyt että saat nuo pallopääraidetangot katki joykkarissa!

Jäi piha kesken kun kauha jäi kippaavaan asentoon. uutta olisin sanut vasta huomenna joten ajoin kaverin korjaamolle 10 min ja irroitin ja hitsasin ja takaisin. Ei kestänyt korjaus kun 10 min ja taas oli kon ekunnossa. Vähän lämpöä sai se laakeri sillä nyt se on vähän "jäykkä". No huomenna saan postissa uudet niin vaihdan siihen. Mutta sain ainakin hommat hoidettu!


menee se näköjään muillakin mutta tuli hyvä korjausidea
 
Olen tännä korjaillut sitä. Sain aamulla postissa uuden tehtaalta ja kävin hakemassa sellainen pitkä mutteri minkä katkaisin ja loitoin takaisin. En tiedä muista koneista mutta tässä se piti olla kokonaispituudeltaan 33mm siihen mutterireunaan. Sen minkä hitsasin jäi 34mm ja oli pitkä. Eli keppi jäi väärään asentoon! Herkkää touhua!

Nyt täytyy toivoa että kestää!
 
En ole saanut vielä "pallopäitä" poikki... kai se katkeaa heti huomenna eikä ole varaosia :-(
 
Me ollaan Mausakarin kanssa kovia kavereita! Me aurataan niinkun voimalla ja vauhdilla!

Kohta ilmestyy varmaan PRO- sarja Avantteja...
 
Hei

Minulla on ollut usein ongelmia niin joy-stickin kuin kaivureiden ohjaimissa kun nivelvarsi on katkennut. Tähän asti olen yrittänyt hitsailla pikku puikolla ja jopa jotenkin onnistunut pitämään laitteet hengissä.
Sattumalta löysin Porvoon ETRAsta hyllystä ihan standarditavaraa eli M6 nivelvarsi hintaan, joka oli alle 10 €/kpl. Ostin heti 5 varaosiksi. Kokeilkaa Googlea nimellä "nivelvarsi" niin saatatte löytää läheltä putiikin, josta tällaisia saa järkihintaan.

t. JJ
 
Mulla myös nyt varalla yksi tuollainen pallopää varalla. Vaihtoon kun ei mene kuin ehkä 10-15 min mutta pysäyttää kummasti työt!
 
Poikki... Onkohan voimat palautunut lomalta? :)
Hyvä syy poiketa huomenna tehtaalla hakemassa varaosia. Pitkiä muttereita taitaa olla hyllyssä.
 
Mikä ja missä tämä pallopää muuten on? Kun mun mielestä 200 sarjalaisen tikussa ei ole tuommoista pallopääksi kutsuttavaa. Kahdesti olen 220:n tikun vaihtanut..
 
Kyseisen pallopäät, eli raidetangonpään näköisiä vekottimia on 3 kpl joystickin ja venttiilipakan välissä.. Joystikki liikkuu niiden varassa.
 
STEFFE sanoi:
Kyseisen pallopäät, eli raidetangonpään näköisiä vekottimia on 3 kpl joystickin ja venttiilipakan välissä.. Joystikki liikkuu niiden varassa.

Ai joo.. siis 220:ssakin on sitten niitä. Eikös ne ole viralliselta nimeltään nivelpää? En löytänyt edellistä aihetta koskettavaa avaamaani ketjua, mutta on todella kallis osa siihen nähden minkä kokoinen ja tyyppinen osa on. Ja mullahan kävi mökillä niin, että moinen osa antautui ja jokin ihme tapahtui, kun samainen osa oli tullut ostettua ylimääräiseksi työkalupakkiin :D Vaihtelin sen siis kylmyydessä ja taisin siitä tännekin purkautua :)
 
STEFFE sanoi:
kd8500 kirjoitti tuossa edellsiellä sivulle että sen virallinen nimi on "nivelvarsi"

Jahas. Siitäpä saakin sitten uuden nimityksen sille "osalle" jota vaimokin tykkää räplätä.. :D

Njooh.. näyttää olevan kohta 20cm.. siis lunta Avantin päällä..

Ei kai tää mennyt vielä ohi aiheesta? Ei ole paljon ollut käyttöä Avantille, kun omakotitaloasunto-osakeyhtiökollega aina työpickupillaan on hoidellut lumityötkin ja ei ole vuokralaisiakaan näkynyt :)

Jos nyt jotakin aiheestakin, niin onko tuo isommissa koneissa yhtä vi**umainen vaihtaa kuin 200-sarjalaisessa? Yhden näistä nivelvarsipäistä vaihtaa, se oikeanpuolimmainen, vielä ihan sujuvahkosti, mutta ne muut..
 
Kauhan nivelvarsi 600 koneessa kestää 15 min vaihtaa kokonaisuudessaan. Ei paha. En tiedä ne muut, ovat hankalammin ja syvemmällä ulkopuolelta katsottuna.
 
Kauhan nivelvarsi 600 koneessa kestää 15 min vaihtaa kokonaisuudessaan. Ei paha. En tiedä ne muut, ovat

Onko kyseessä 'alykäs suunnittelu' vai ei? Siis jos se osa joka usimmiten rikkoontuu on helpointa vaihtaa :roll:
 
Kauha on kyllä se joka saa eniten kyytiä. Ongelma taitaa olla lumihommissa kun yrittää ravistaa sitä kauhaa. Silloin tuo nivelvarsi on kovalla rasituksella. Onneksi on erittäin helppo vaihtaa. Suosittelen että pitää kotona ylimääräinen nivelvarsi niin ei jää hommat kesken sen takia.
 
Koneen heilahtaessa tulee varmaankin otettua tukea joystickistä, joka siteen rasittaa nivelpäätä.
 
.Suosittelen että pitää kotona ylimääräinen nivelvarsi niin ei jää hommat kesken sen takia.[/quote]

Ei sitä tarvi sen takia että hommat jää kesken, vaan sen takia että ne muut pallopäät eivät mene poikki.
Nimittäin minullakin meni pallopää poikki vuosia sitten koneesta ja kun kuulin tatujussilta hinnan niin ajattelin että niitä menee varmaan poikki muitakin ja hommat seisahtuu kuten yllä mainittiin. On kuitenkin käynyt niin että sen jälkeen ei ole mennyt yhtään poikki ja minulla edelleen on varastossa kaksi koska tilasin kolme kappaletta niitä. Olen tullut johtopäätökseen että niitä pitää olla varastossa sen takia että käytössä olevat kestävät paremmin. Koneeseen on kuitenkin tullut varmaan parituhatta tuntia sen jälkeen kun ensimäinen pallopää katkesi, joten käytönpuutteesta ne eivät kestä vaan kovassa käytössä ovat olleet.

Terveisin Markkuvaari
 
Saavat siis henkistä tukea kun on varastossa... Täytyypi katsoa mitä kaikkea kannattaa varastoida...
 
STEFFE sanoi:
Kauhan nivelvarsi 600 koneessa kestää 15 min vaihtaa kokonaisuudessaan.
Mutta tää "pelle peloton" vaihtoi kolme niveltä kahteen ja puoleen tuntiin :)

Sain tehtaalta uudet mallit mukaan. ovat nyt kuulemma Seffen kestävää mallia. :p
Näissä ei ole enää kierrevartta vaan ovat varreltaan paksumpia ja niissä on M6 sisäpuoleinen kierre.
Tulee kiinni joystickin asennuslevyn läpi pulteilla joiden alla on hyvät lukkoprikat.

Joystick on nyt muutaman millin korkeammalla, johtuen nivelpäiden pituudesta.
Ei tarvi enää varastoida varaosiin kotihyllyyn :)

Googlettimeen laittaa "nivelpää" niin löytyy malleja...
 

Uusimmat keskustelut