Juhan koneet | Sivu 16 | AvantClub - Keskustelupalsta
Miten Juha sen asento menee? Kun puomi on alhaalla ja sisällä niin onko työlaitekiinnike silloin pystysuorassa? Vai onko auran geometria erilainen niin että vaatii sen että puomi on irti tuesta?
 
Irti se on.
1611778633704.jpeg
 
Pohjanmaalla ei ole mäkiä, joten DilleWille voi siksi pitää oman auransa koko talven samassa asennossa. :)
Joutuuhan sitä käänteleen mut suurimman työn tekee yleensä auran kellunta. Tuommonen aura on vaan helpompi säätää pinnan mukaan ku siivellä on jo mittaa eteenpäin. Mun nykyinen nivel-aura on huomattavasti tarkempi ku siinä kellunta on pienempi ja terän ottokulma muuttuu erillälailla. Tämän takiahan tätä tekis mieli päästä kokeileenkin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Joutuuhan sitä käänteleen mut suurimman työn tekee yleensä auran kellunta. Tuommonen aura on vaan helpompi säätää pinnan mukaan ku siivellä on jo mittaa eteenpäin. Mun nykyinen nivel-aura on huomattavasti tarkempi ku siinä kellunta on pienempi ja terän ottokulma muuttuu erillälailla. Tämän takiahan tätä tekis mieli päästä kokeileenkin.
Kellunta ei vaikuta terän ottokulmaan mitenkään. U-auran siivet liikkuu eteen ja taakse n. 1.5 metriä, eli aika tarkkaan pitää kulma säätää silläkin.

U-auran kellunta on kyllä hyvä. Siinä on liikerataa todella paljon korkeussuunnassa ja riittävästi sivusuunnassakin.
 
Kellunta ei vaikuta terän ottokulmaan mitenkään. U-auran siivet liikkuu eteen ja taakse n. 1.5 metriä, eli aika tarkkaan pitää kulma säätää silläkin.

U-auran kellunta on kyllä hyvä. Siinä on liikerataa todella paljon korkeussuunnassa ja riittävästi sivusuunnassakin.
Tappikellunta on toimintavarmempi. Hyvä jos tuokin malli toimii joka säällä ja vielä vuosien päästäkin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Ettei kyseessä nyt ole kulmakellunta, eli aura voi kiertyä koneeseen nähden, eli ei liiku sivusuunnassa.
Ainakin kun itselle ostin pari auraa alkuvuodesta niin ylös- alas ja kiertyminen oli tarjolla useimmissa.
 
Ettei kyseessä nyt ole kulmakellunta, eli aura voi kiertyä koneeseen nähden, eli ei liiku sivusuunnassa.
Ainakin kun itselle ostin pari auraa alkuvuodesta niin ylös- alas ja kiertyminen oli tarjolla useimmissa.
Täh... Aura kelluu ylös alas, ja sivusuunnassa. Kallistus riippuu pelkästään kiinnityslevyn asennosta.
 
Ok.
Mun aurat sen verran pieniä että niissä on vaan ylös- alas ja kiertyminen, eli eivät liiku sivusuunnassa muuta kun kiertymissäteen sallimissa rajoissa.
Ilmeisesti sitten isommissa on tuota sivusuuntaakin että voi nojata hieman kaiteeseen tai reunakiveen.
 
Ok.
Mun aurat sen verran pieniä että niissä on vaan ylös- alas ja kiertyminen, eli eivät liiku sivusuunnassa muuta kun kiertymissäteen sallimissa rajoissa.
Ilmeisesti sitten isommissa on tuota sivusuuntaakin että voi nojata hieman kaiteeseen tai reunakiveen.
Ei ole näin. Nyt meni sanojen tulkinta vissin sekaisin. Ei tuo U-aura liiku sivusuunnassa vas-oik vaan vasen ja ioikea reuna boi kiertää ja myös liikkua yhtä aikaa ylös-alas. Näin olen ymmärtänyt. Eli aura voi kiertää pitkittäis akselin ympärillä vähäsen.
 
Joo, samoista asioista puhutaan. Jos katsotaan hytistä, niin aura voi nousta ylös ja alas. Vasen ja oikea puoli voi myös nousta ja laskea erikseen 7,5 astetta. Sivusuunnassa siis ei liikettä tietenkään voi tapahtua. Sivusta päin katsoessa konetta ja auraa, mitään liikkumavaraa ei ole, vaan auran kallistus hoidetaan joystickillä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Joo, samoista asioista puhutaan. Jos katsotaan hytistä, niin aura voi nousta ylös ja alas. Vasen ja oikea puoli voi myös nousta ja laskea erikseen 7,5 astetta. Sivusuunnassa siis ei liikettä tietenkään voi tapahtua. Sivusta päin katsoessa konetta ja auraa, mitään liikkumavaraa ei ole, vaan auran kallistus hoidetaan joystickillä.
Tämä on mulla tuossa POME:n aurassa siks siinä ottokulma on tarkempi säätää. Tätä hain
 
Suht pöljä suunnittelumoka U-aurassa. Teräthän ovat hiukan ottavassa asennossa, ja kun sivusiipiä pitää keräävässä asennossa (n. 95% ajasta), ja sivusiiven terä antaa periksi jossain esteessä, se ei palaudukaan omaan asentoonsa, vaan jää nalkkiin päälevyn terän taakse, ja sitten onkin tuuman verran korkeuseroa karhuterillä. Pitää aina paukauttaa siipi paikalleen, jos/kun huomaa tilanteen.

Rälläkällä tietty vähän matskua pois, mutta sitten välistä falskaa lunta aika paljon...

1612111823020.png
 
Onko @Juha muuten ollut hyvä aura. Nätti varmaan käyttää noita sylintereitä Opticontrollin kautta?
Onhan sillä nopeaa aurata isojakin alueita ja toimii erittäin hyvin myös teiden auraamisessa. Sormetkin rupeaa jo tottumaan eri nappeihin...

Siipien liikkeet ovat kyllä aivan liian nopeita. Täytyy vielä perehtyä, saako kuristusta niille lisättyä. Kääntö kun toimii just sopivasti.
 
Mulla on joku ihme venttiili Maankunnostajassa, silloin kun se pyörii niin sähkönapilla ohjataan kääntöä ja mukavan rauhallinen liikkeissään??
Sillälailla kun saisi ohjattua noita fastereita niin olisi mukava käyttää niittomurskainta ja sivusiirtoa samaan aikaan ettei tarvitsisi pysäyttää ja siirtää.
 
Mulla on joku ihme venttiili Maankunnostajassa, silloin kun se pyörii niin sähkönapilla ohjataan kääntöä ja mukavan rauhallinen liikkeissään??
Sillälailla kun saisi ohjattua noita fastereita niin olisi mukava käyttää niittomurskainta ja sivusiirtoa samaan aikaan ettei tarvitsisi pysäyttää ja siirtää.
Maakunnostajassa on mukava kääntö. Toki pyörimen hidastuu luonnollisesti hetkellisesti. Hydraulisessa sivusiirtopuomissa se ohjataan myös napeista. 1/0 käynnistää murskaimen ja napeilla liikutetaan puomia sisään ja ulos ja murskaimen(tai muu työlaite)kääntö. Niille löytyy säätölaatikko siellä edessä missä voi säätää niiden liikkeiden nopeus. Erittäin toimiva.
 

Uusimmat keskustelut