Jyrki pokela

Jäsen
18.11.2019
343
247
43
Alavieska
Toivoisin että tehdas kuuntelisi palautteen ja tekisi tuotteesta paremman. itse olen kritisoinut tappien väärää mitoitusta kun ovat väljiä jo uutena.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Aku9

dr650

Jäsen
25.12.2008
49
9
8
Puomi vääntyy kieroon. Mulla on jaikissa Avanteissa tapahtunut sama. Kerran puomi on vaihdettu takuuseenkin, mutta muutaman kuukauden päästä uusikin puomi on ollut kierossa. Tottakai epäkeskeinen puomi vääntyy.

Eikös nuo olleet vuokralla? Kauha täynnä puomi pitkällä ajettu vauhdilla kuoppaan vai mikä tuon vääntymisen aiheuttaa? Hydrauliikassahan ei niin ihmeesti voimaa ole.
 

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 074
471
83
Kaarina
Eikös nuo olleet vuokralla? Kauha täynnä puomi pitkällä ajettu vauhdilla kuoppaan vai mikä tuon vääntymisen aiheuttaa? Hydrauliikassahan ei niin ihmeesti voimaa ole.
Epäkeskoinen kiinnitys sen aiheuttaa. En ole yksin tuon ongelman kanssa.
 

Jyrki pokela

Jäsen
18.11.2019
343
247
43
Alavieska
Epäkeskoinen kiinnitys sen aiheuttaa. En ole yksin tuon ongelman kanssa.
Vaihdettiinko koko puomi tyvestä lähtien vai pelkkä liukuva osa? Ois hienoa jos jostain saisi tälläisen vääntyneen puomin tutkittavaksi. Tuossa oli yhden huoltomiehen kanssa puhetta kun hitsaus murtuu irti liukupuomin tyvestä. siihen olisi tarkoitus kehitellä hyvä korjaus / vahvistus.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 184
104
63
Epäkeskoinen kiinnitys sen aiheuttaa. En ole yksin tuon ongelman kanssa.
Eikös nuo olleet vuokralla? Kauha täynnä puomi pitkällä ajettu vauhdilla kuoppaan vai mikä tuon vääntymisen aiheuttaa? Hydrauliikassahan ei niin ihmeesti voimaa ole.

Eikös kauhalla maksimikuormitus jakaudu tasaisesti koneen leveydelle, joten parinkymmenen (hätäinen arvio) sentin tukipisteen siirto keskipisteestä ei liene ratkaiseva. Ennemmin puomin pitäisi tällöin taipua alaspäin kaarelle jos sen mitoitus ei ole kohdallaan. Yleisimpien työlaitteiden kanssa kuorma on aika tasajakoinen sivusuunnassa, tietysti sivusiirtoadapteri muuttaa tilannetta. Sitten esim piennarmurskaimen tapaiset vääntävät yleensä toiseen suuntaan.

Jos laittaa trukkipiikikin(t) vasempaan äärilaitaan ja kääntää vaikka kantoa hydrauliikalla ja tehostaa sitä vielä oman koneen vauhdilla, niin puomiin kohdistuva vääntömomentti moninkertaistuu maksimikauhakuormaan verrattuna. Olisiko tämä mahdollinen syntymekanismi?
 

Timotopi

Jäsen
30.5.2016
1 150
758
113
Jyväskylä
Oma pieni ajatus on vaikeissa tapauksissa olkaa yhteydessä Sauliin!!!!!!!!!!!!!!!!
Sain itse niin hyvän vinkin että usko palasi merkkiin ja tietämykseen laitteeseen.
Vaikka sitä ei välttämättä huollosta löydy.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Aku9 ja Leppis

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 074
471
83
Kaarina
Eikös kauhalla maksimikuormitus jakaudu tasaisesti koneen leveydelle, joten parinkymmenen (hätäinen arvio) sentin tukipisteen siirto keskipisteestä ei liene ratkaiseva. Ennemmin puomin pitäisi tällöin taipua alaspäin kaarelle jos sen mitoitus ei ole kohdallaan. Yleisimpien työlaitteiden kanssa kuorma on aika tasajakoinen sivusuunnassa, tietysti sivusiirtoadapteri muuttaa tilannetta. Sitten esim piennarmurskaimen tapaiset vääntävät yleensä toiseen suuntaan.

Jos laittaa trukkipiikikin(t) vasempaan äärilaitaan ja kääntää vaikka kantoa hydrauliikalla ja tehostaa sitä vielä oman koneen vauhdilla, niin puomiin kohdistuva vääntömomentti moninkertaistuu maksimikauhakuormaan verrattuna. Olisiko tämä mahdollinen syntymekanismi?
Mun kaikissa Avanteissa tuo ilmiö on toistunut, eikä koskaan minkään yksittäisen tapauksen johdosta, vaan pikkuhiljaa, milli milliltä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Kaim

dr650

Jäsen
25.12.2008
49
9
8
Voi tosiaan olla tuo kiviin ja kantoihin törmäilykin syynä. Tuossa pikkukoneessa olen vaan huomannut, että kun on kauha täynnä, niin kuopissa tuntee puomiin kohdistuvan väännön ja siinä vaistomaisesti hidastaa nopeutta. Joku voi tuumata, että mitäpä tässä hidastelemaan ja ajan myötä vaurio on valmis. Kyllähän konepajateollisuudessa tällaisia tapauksia usein on. Olen itsekin ollut vastaavan keissin selvittelyssä. Siinä lisättiin osan paksuutta ja muutettiin teräksen laatua. Oli muuten nykyisessä tampesterin tekn. yliopistossa alun perin laskettu rakenne :)
 

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 074
471
83
Kaarina
Kyllä mielestäni Avantin pitää kestää normaalia työkäyttöä, johon kuuluu mm. kauha täynnä kuoppaan ajaminen. Otin toki lisävarusteisen hydrauliikan paineakunkin tuohon viissatkuun, mutta eipä se jousituskaan ole mitään auttanut.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Jyrki pokela

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 074
471
83
Kaarina
Tulipa sitten ähellettyä tehtaalla väärinpäin kytketyt hydeletkut Fasterille, oikeinpäin. Aika tiukat mitoitukset oli...
 
  • Tykkää
Reaktiot: Härbe

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 074
471
83
Kaarina
Asiakas lykkäsi kannon juuret sisään kajuuttaan. Huomenna lasia metsästämään. Näitä kyl sattuu.
 

Liitteet

  • 20201004_160311.jpg
    20201004_160311.jpg
    1,5 MB · Katsottu: 142

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 074
471
83
Kaarina
Ehditkö kokeilla toimiiko jyrsin sitten?
Joo, kävin jo yhden työmaan jyrsimässä tänään. Oli rennompaa, kun sai hydrauliikan vivun lukittua... :)

Ei muuten 860 paljon lyönyt tyhjää, vaikka maa oli aika piukkaa... Ei tarvinnut mitään nelivedon lukkoja edes kattella.
 

Liitteet

  • Pjyrsin1.jpg
    Pjyrsin1.jpg
    405,2 KB · Katsottu: 120
  • Tykkää
Reaktiot: Aku9 ja Leppis

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 074
471
83
Kaarina
Ensimmäiset fiilarit uudesta kasisatasesta. Kaksi yli muiden; hiljaisuus ja voima. Kaikilla kierroslukualueilla kajuutta on hiljainen ja radiota voi kuunnella ja Bluetooth-puhelutkin onnistuvat integroidun mikin kautta.

Kone kulkee vakaasti ja vauhdilla ylämäetkin. Suht jyrkkäänkään ylämäkeen vauhti ei hyydy kuin kilsan pari. 530 jänisvaihteella hyytyy samaan mäkeen lähes puoleen vauhtiin. Pienilläkin kierroksilla 860 kulkee vääntävästi. 400/55-17 renkailla huiput on tasan 30 km/h GPS:n mukaan.

Koko ja paino tuntuu. Hyvässä ja pahassa. Pitoa ja tehoa on valtavasti, mutta kääntösäde ja yleinen kömpelyys tuntuu, viissataseen verrattuna. Ja näkyvyys kiinnityslevyyn on juuri niin huono, kuin pelkäsinkin. Helpoiten saa työlaitteen kyytiin, kun ajaa koneen lähelle, avaa sivuikkunan ja ikkunasta käyttää jatkopuomia ja joystickkiä... Kamera ehkä tulee hankittavaksi. Toisaalta työlaitteita ei tarvitse olla alvariinsa vaihtamassa.

Turvavyömuistutin piippaa koko ajan, jos vyötä ei laita kiinni. Jos työlaitelukitus on auki, sama piippaus. Liikenteessä hanurin ylikuormahälytin piippailee töyssyissä. Piippailua on mielestäni liikaa. Saattaa olla, että summerin sähkönsyöttö saa tutustua sivuleikkureihin.

Fiilikset vaihtelee laidasta laitaan; "mitähän sitä tuli tehtyä vs. jumaleissön, että on hieno laite..."
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 184
104
63
joskus tuli vastaan ja ihmettelin että mitäköhän tällaisella tehdään...

 
  • Tykkää
Reaktiot: Juha

Juhani

Jäsen
25.10.2011
731
201
43
Ensimmäiset fiilarit uudesta kasisatasesta. Kaksi yli muiden; hiljaisuus ja voima. Kaikilla kierroslukualueilla kajuutta on hiljainen ja radiota voi kuunnella ja Bluetooth-puhelutkin onnistuvat integroidun mikin kautta.

Kone kulkee vakaasti ja vauhdilla ylämäetkin. Suht jyrkkäänkään ylämäkeen vauhti ei hyydy kuin kilsan pari. 530 jänisvaihteella hyytyy samaan mäkeen lähes puoleen vauhtiin. Pienilläkin kierroksilla 860 kulkee vääntävästi. 400/55-17 renkailla huiput on tasan 30 km/h GPS:n mukaan.

Koko ja paino tuntuu. Hyvässä ja pahassa. Pitoa ja tehoa on valtavasti, mutta kääntösäde ja yleinen kömpelyys tuntuu, viissataseen verrattuna. Ja näkyvyys kiinnityslevyyn on juuri niin huono, kuin pelkäsinkin. Helpoiten saa työlaitteen kyytiin, kun ajaa koneen lähelle, avaa sivuikkunan ja ikkunasta käyttää jatkopuomia ja joystickkiä... Kamera ehkä tulee hankittavaksi. Toisaalta työlaitteita ei tarvitse olla alvariinsa vaihtamassa.

Turvavyömuistutin piippaa koko ajan, jos vyötä ei laita kiinni. Jos työlaitelukitus on auki, sama piippaus. Liikenteessä hanurin ylikuormahälytin piippailee töyssyissä. Piippailua on mielestäni liikaa. Saattaa olla, että summerin sähkönsyöttö saa tutustua sivuleikkureihin.

Fiilikset vaihtelee laidasta laitaan; "mitähän sitä tuli tehtyä vs. jumaleissön, että on hieno laite..."
Iän myötä noi "osto krapulat" lisääntyy ainakin itselläni, mutta menevät pian ohi ja minkäs teet, kun kaupat on jo tehty!!! Itse myin itselleni tuon 640:en moneen kertaan, vaikka oli ollut jo pitkään pihassa ;)
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 377
536
113
joskus tuli vastaan ja ihmettelin että mitäköhän tällaisella tehdään...

Turvavyöhälyyttimen vaimennin!
 

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 074
471
83
Kaarina
joskus tuli vastaan ja ihmettelin että mitäköhän tällaisella tehdään...

Avantissa näyttää olevan erilainen solki, tietenkin... muutenhan se olisi ollut liian helppoa.
 

640

Jäsen
8.11.2019
526
235
43
Avantissa näyttää olevan erilainen solki, tietenkin... muutenhan se olisi ollut liian helppoa.
Eikö Avantin omaa vyötä voi kierrättää penkin takaa,sivulta,yli,ali tai jotenkin muuten että sais sen lukkoon? Näin mää muissa koneissa ,autoissa.