Juhan koneet | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
Ehditkö kokeilla toimiiko jyrsin sitten?
Joo, kävin jo yhden työmaan jyrsimässä tänään. Oli rennompaa, kun sai hydrauliikan vivun lukittua... :)

Ei muuten 860 paljon lyönyt tyhjää, vaikka maa oli aika piukkaa... Ei tarvinnut mitään nelivedon lukkoja edes kattella.
 

Liitteet

  • Pjyrsin1.jpg
    Pjyrsin1.jpg
    405,2 KB · Katselut: 295
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja Leppis
Ensimmäiset fiilarit uudesta kasisatasesta. Kaksi yli muiden; hiljaisuus ja voima. Kaikilla kierroslukualueilla kajuutta on hiljainen ja radiota voi kuunnella ja Bluetooth-puhelutkin onnistuvat integroidun mikin kautta.

Kone kulkee vakaasti ja vauhdilla ylämäetkin. Suht jyrkkäänkään ylämäkeen vauhti ei hyydy kuin kilsan pari. 530 jänisvaihteella hyytyy samaan mäkeen lähes puoleen vauhtiin. Pienilläkin kierroksilla 860 kulkee vääntävästi. 400/55-17 renkailla huiput on tasan 30 km/h GPS:n mukaan.

Koko ja paino tuntuu. Hyvässä ja pahassa. Pitoa ja tehoa on valtavasti, mutta kääntösäde ja yleinen kömpelyys tuntuu, viissataseen verrattuna. Ja näkyvyys kiinnityslevyyn on juuri niin huono, kuin pelkäsinkin. Helpoiten saa työlaitteen kyytiin, kun ajaa koneen lähelle, avaa sivuikkunan ja ikkunasta käyttää jatkopuomia ja joystickkiä... Kamera ehkä tulee hankittavaksi. Toisaalta työlaitteita ei tarvitse olla alvariinsa vaihtamassa.

Turvavyömuistutin piippaa koko ajan, jos vyötä ei laita kiinni. Jos työlaitelukitus on auki, sama piippaus. Liikenteessä hanurin ylikuormahälytin piippailee töyssyissä. Piippailua on mielestäni liikaa. Saattaa olla, että summerin sähkönsyöttö saa tutustua sivuleikkureihin.

Fiilikset vaihtelee laidasta laitaan; "mitähän sitä tuli tehtyä vs. jumaleissön, että on hieno laite..."
 
joskus tuli vastaan ja ihmettelin että mitäköhän tällaisella tehdään...

 
  • Tykkään
Reaktiot: Juha
Ensimmäiset fiilarit uudesta kasisatasesta. Kaksi yli muiden; hiljaisuus ja voima. Kaikilla kierroslukualueilla kajuutta on hiljainen ja radiota voi kuunnella ja Bluetooth-puhelutkin onnistuvat integroidun mikin kautta.

Kone kulkee vakaasti ja vauhdilla ylämäetkin. Suht jyrkkäänkään ylämäkeen vauhti ei hyydy kuin kilsan pari. 530 jänisvaihteella hyytyy samaan mäkeen lähes puoleen vauhtiin. Pienilläkin kierroksilla 860 kulkee vääntävästi. 400/55-17 renkailla huiput on tasan 30 km/h GPS:n mukaan.

Koko ja paino tuntuu. Hyvässä ja pahassa. Pitoa ja tehoa on valtavasti, mutta kääntösäde ja yleinen kömpelyys tuntuu, viissataseen verrattuna. Ja näkyvyys kiinnityslevyyn on juuri niin huono, kuin pelkäsinkin. Helpoiten saa työlaitteen kyytiin, kun ajaa koneen lähelle, avaa sivuikkunan ja ikkunasta käyttää jatkopuomia ja joystickkiä... Kamera ehkä tulee hankittavaksi. Toisaalta työlaitteita ei tarvitse olla alvariinsa vaihtamassa.

Turvavyömuistutin piippaa koko ajan, jos vyötä ei laita kiinni. Jos työlaitelukitus on auki, sama piippaus. Liikenteessä hanurin ylikuormahälytin piippailee töyssyissä. Piippailua on mielestäni liikaa. Saattaa olla, että summerin sähkönsyöttö saa tutustua sivuleikkureihin.

Fiilikset vaihtelee laidasta laitaan; "mitähän sitä tuli tehtyä vs. jumaleissön, että on hieno laite..."
Iän myötä noi "osto krapulat" lisääntyy ainakin itselläni, mutta menevät pian ohi ja minkäs teet, kun kaupat on jo tehty!!! Itse myin itselleni tuon 640:en moneen kertaan, vaikka oli ollut jo pitkään pihassa ;)
 
joskus tuli vastaan ja ihmettelin että mitäköhän tällaisella tehdään...

Turvavyöhälyyttimen vaimennin!
 
joskus tuli vastaan ja ihmettelin että mitäköhän tällaisella tehdään...

Avantissa näyttää olevan erilainen solki, tietenkin... muutenhan se olisi ollut liian helppoa.
 
Avantissa näyttää olevan erilainen solki, tietenkin... muutenhan se olisi ollut liian helppoa.
Eikö Avantin omaa vyötä voi kierrättää penkin takaa,sivulta,yli,ali tai jotenkin muuten että sais sen lukkoon? Näin mää muissa koneissa ,autoissa.
 
Eikö Avantin omaa vyötä voi kierrättää penkin takaa,sivulta,yli,ali tai jotenkin muuten että sais sen lukkoon? Näin mää muissa koneissa ,autoissa.
Joo, siinä on lannevyö erikseen, joka onkin nyt lukossa. Käytän kuitenkin vyötä aina tiellä liikkuessa, joten lannevyö pitää muistaa irrottaa ennenkuin rojahtaa jakkaralle...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Kyllä mielestäni Avantin pitää kestää normaalia työkäyttöä, johon kuuluu mm. kauha täynnä kuoppaan ajaminen. Otin toki lisävarusteisen hydrauliikan paineakunkin tuohon viissatkuun, mutta eipä se jousituskaan ole mitään auttanut

Sorry, huomasin vasta nyt, että se onkin kauhan oikea puoli, joka on ylempänä. Että onkohan tuo sitten saatu aikaan kauhaa johonkin puskemalla. Itse ottaisin kyllä yhteyttä tehtaan edustajaan kun sulla noita koneita reilusti on ja jos siitä ei ole apua, niin vaikka Koneviestiin.
 
Kyllä ne tahtoo nuo vääntymiset vaan johtua penkin ja ratin välistä. Sullaki ku kone on vuokra käytössä niin eipä ne vuokraajat myönnä miten se oikiasti väänty. en usko että vaantyy kauha täynnä kuoppaan ajosta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Sorry, huomasin vasta nyt, että se onkin kauhan oikea puoli, joka on ylempänä. Että onkohan tuo sitten saatu aikaan kauhaa johonkin puskemalla. Itse ottaisin kyllä yhteyttä tehtaan edustajaan kun sulla noita koneita reilusti on ja jos siitä ei ole apua, niin vaikka Koneviestiin.
Oikea puoli tietenkin on ylempänä, kun se puomi on kuljettajasta katsoen oikeassa reunassa. Mun asiakkaat on omakoti-ihmisiä, jotka kanniskelee multaa ja mursketta ja tasoittelevat niitä. Itse käytän luultavasti ronskimmin koneitani.

Korostan, että tämä ei ole minun ongelmani, vaan yleisesti tiedossa oleva ongelma.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kaim
Avantissa näyttää olevan erilainen solki, tietenkin... muutenhan se olisi ollut liian helppoa.
niimpäniin, yleismallisuus ei aivan yleinen sitte olekkaa..


Eikö Avantin omaa vyötä voi kierrättää penkin takaa,sivulta,yli,ali tai jotenkin muuten että sais sen lukkoon? Näin mää muissa koneissa ,autoissa.
tuleepa 70-luvun lopun Volvo 244 ja naksnaksnaks tästä mieleen....
 
  • Vau
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE ja 640
Mun 860 ei piippaa eikä valita. Oikein hiljainen ja kiva. En osaa sanoa että onko jotain kytkemättä mutta kaikki toimii niinkuin pitää(mun mielestä) enkä mä kaipaa mitään ylimääräistä piippaamista. Turvavyöhän tuli pakolliseksi käyttää työkoneissa 1.6.2020 alkaen. Ihan vaan tiedoksi jos joltain on mennyt ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Mun 860 ei piippaa eikä valita. Oikein hiljainen ja kiva. En osaa sanoa että onko joatin kytkemättä mutta kaikki toimii niinkuin pitää(mun mielestä) enkäö mä kaipaa mitään ylimääräistä piippaamista. Turvavyöhän tuli pakolliseksi käyttää työkoneissa 1.6.2020 alkaen. Ihan vaan tiedoksi jos joltain on mennyt ohi.
Eikös sullakin se ylikuormahälytin piippaillut heti uutena? Ja turvavyöstäkö sulla ei piippaa? Entä avoin työlaitelukitus? Mulla piippaa siitäkin, mut se on ihan ok.
 
Auki oleva työlaitekiinnike piippaa ja se on hyvää. Ylikuorma ei piippaa enää. Alussa soi koko ajan, oli väärin säädetty. Nyt on oikein säädetty eikä piippaa enää, ikinä. Turvavyöstä ei piippaa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Juha ja Aku9
Ylikuorma ei piippaa enää.
Toivon että näihin tulisi sellainen liukuva versio. 860 mittaristossa on sellainen hieno palkki mikä näyttää 0-100%. Nyt se vaan toimii silleen että se on 0 tai /100%, eli ei jatkoon. Olisi kivaa jos se näyttäisi että nyt on 65% kuormaa ja alkaisi piippaa 95% kohdalla. Silloin sillä olisi joku virka! Kun koneeni sain niin tein listan ja laitoin kuvia tekstin kera parannus ideoista mitä voisi miettiä tulevaisuudessa kun koneita kehitetään. Sain kiitoksen paluupostina ja vähän tarkentavia kysymyksiä. Eli kyllä siellä kuunnellaan asioita.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Miksiköhän tuommoinen 760 vääntää puominsa 1000h ajettuna...
Hitto kun ei tullut katsottua silloin kun puomin tapitin että oliko kierossa. Ainakin oli väljää kiinikelevyn tapeissa ja holkeissa se saa työ laitteen roikkuun kyllä varsinkin sylinterin puolelta kun siihen kohdistuu suuremmat voimat. Poikas toki voi nyt silmäillä miltä tuo mun puomi näyttää kun tulee käymään. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Juha
Miksiköhän tuommoinen 760 vääntää puominsa 1000h ajettuna...
En lähde väittelemään enkä puolustamaan mutta voin omasta kokemuksesta sanoa seuraavan: kun ottaa huomioon että puomi on siirretty n 30 cm toiselle sivulle keskilinjasta ja puomin koko on n 15x15 cm (ulompi osa) niin jokainen ymmärtää että 1mm kuluma liukupaloissa per sivu aiheuttaa usean sentin heitto kauhan asennossa. Se ei ole vääntymistä vaan puhdas matikka. Jos puominon vääntynyt niin se on eri asia. Mutta tuo liukupalojen kuluminen oikeesti vaikuttaa ohuessa puomissa yllättävän paljon.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Sume33
En lähde väittelemään enkä puolustamaan mutta voin omasta kokemuksesta sanoa seuraavan: kun ottaa huomioon että puomi on siirretty n 30 cm toiselle sivulle keskilinjasta ja puomin koko on n 15x15 cm (ulompi osa) niin jokainen ymmärtää että 1mm kuluma liukupaloissa per sivu aiheuttaa usean sentin heitto kauhan asennossa. Se ei ole vääntymistä vaan puhdas matikka. Jos puominon vääntynyt niin se on eri asia. Mutta tuo liukupalojen kuluminen oikeesti vaikuttaa ohuessa puomissa yllättävän paljon.
Mulla liukupalat vaihdettiin, mutta ei se vaikuttanut, kun puomi kerran on vääntynyt. Niinkuin aina ja kaikissa koneissa. Jokainen ymmärtää, että rauta taipuu noin epäkeskeisessä kiinnityksessä. Mitä te nyt selvää asiaa jankkaatte...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kaim
Ei se puomi mihinkään taivu niin, että tulisi muodonmuutoksia normaali käytössä.
Kyllä täältä palstaltakin löytyy kuskeja, jotka ovat saaneet puomin poikki. Silloin se on murtunut liukuputken ja poikittaispalan hitsaussauman juuresta (tätä kohtaa paranneltu)
Näillä koneilla onkin levitelty ja kuljetettu maastossa kymmeniä rekkakuormia mursketta. Täysiä kuormia on kuskattu vauhdilla jatkolaitaisilla kauhoilla.
Kulutus-/liukupalat kuluneet kyllä, samoin puomin pinta, mutta vääntyneitä puomeja en ole nähnyt. Paitsi yhden, silloin oli kone pudonnut vauhdissa kuormasta ja törmännyt kauhan kulma edellä tien penkkaan. No meni siitä muutakin mutkalle!

Liukupuomin yläpäässä on messinki liukupalat, jotka myös tulee tarkistaa liukupalojen vaihdon yhteydessä. Niihinkin saa simmiprikkoja alle sovitukseen.
Yläpäähän voitelu vaseliinilla käyttöohjekirjan mukaan ja alas korkeitaan jotain teflon-tai siliconsuihketta. Öljyihin tai vaseliineihin jää hiekanpölly kiinni ja ne saattavat turvottaa liukupaloja.

Noista kuvista on vaikea päätellä, mistä johtuu kauhan vinous. Kuvakulmakin vääristää.
Pitäisi paikanpäällä päästä mittaamaan mistä johtuu. Kuten @STEFFE totesi pienikin väljyys on metrin päässä paljon.

Tehdas hinnoitellut nämäkin varaosat maltillisesti, työ tietenkin maksaa aina.
Aina löytyy varaosia kun tarvii, mikä onkin tärkeätä. Näistä pisteet Avantille.
 
Ei se puomi mihinkään taivu niin, että tulisi muodonmuutoksia normaali käytössä
Avant Tecno vaihtoi edelliseen 528:iin puomin, kun se oli vääntynyt. Toisen vääntymisen yhteydessä sain Tecnolta kallistusadapterin puoli-ilmaiseksi korvauksena vääntymisestä. Nykyisen 530 puomi on jo 600h kohdalla useita senttejä vinossa, ja aion viedä senkin takuukorjaukseen vielä tämän vuoden puolella kun huollon aika tulee.

Eli ei tässä mistään liukupaloista nyt puhuta. Nehän nyt vaihdetaan heti muutenkin. Jokainen voi sitten katsoa oman puominsa tilanteen, vertaamalla sitä vaikka ikkunan saumaan tms suoraan pintaan. Jos 1000h ajetussa Avantissa on puomi edelleen viivasuorassa, tarjoan pullakahvit tavattaessa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kaim

Uusimmat keskustelut