Juhan koneet | Sivu 18 | AvantClub - Keskustelupalsta
U-auran sivusiipiin on tosiaan suunnttelilla letkukuristus, jotta niistä tulis rauhallisemmat. Minun on annettu kuitenkin ymmärtää, että kuristus haittaa jollain tavalla Avantin painerajojen toimintaa. Tämä alue on mulle vieras, eli mitä se mahtaa tarkoittaa, ja miten ilmenee käytännössä?
En ole perehtynyt Avantin hydrauliikkaan sen syvällisemmin, mutta alalla vallitsevan käytännön mukaan ensin säädetään liikenopeus turvalliseksi -ja toisaalta riittäväksi, ja sen jälkeen paine säädetään ohjearvoon tai niin lähelle sitä, kuin päästään. Edellytykset onnistuneeseen lopputulokseen luodaan järjestelmän mitoituksella.

Kun samoja työlaitteita käytetään eri peruskoneissa, joudutaan tyytymään kompromisseihin mitoituksessa. Paineet ovat koneissa samaa luokkaa, mutta virtaukset vaihtelevat. Virtauksella saadaan vauhti ja paineella voima.
 
Paineet ovat koneissa samaa luokkaa, mutta virtaukset vaihtelevat.
Totta. Ja samallakin koneella virtaus vaihtele paljonkin. 5cm kerros höttölunta ei vaadi paljoa kierroksia, eikä virtaustakaan tietty ole niin paljon. Piukkaan pakattu umpihanki vaatiikin sitten koneelta täydet kierrokset ja liikkeiden nopeus kasvaa hurjasti. Hienointa olisi, jos virtaaman saisi pysymään koko ajan samana...

Jonkunnäköinen kompromissi tästä näköjään on väkisinkin tulossa.
 
Itse tutkiskelin siipilumikauhan siipien liikkeen hidastamista, mutta lienee sama paineraja-asia sielläkin vastassa.

Tässä "sillä aikaa" odotellessa olen käyttänyt "pulssiohjausta", nopeita painalluksia napeista, niin liikkeet pysyy pieniniä. Sitten vain useampia painalluksia sarjaan, jos enemmän liikettä halutaan :D

Vois tietty olla järkevämpikin ratkaisu, mutta nyt näin
 
  • Tykkään
Reaktiot: DilleWille
Hommahan etenee varsin mallikkaasti. Tänään sain puhelun Tecnolta, että kuristimet on nyt testattu 800:ssa, ja mulle on semmoset tulossa postissa. Saan ihan itse säätää sivusiipien liikkeet halutun hitaiksi, eikä painerajat tms. vaikuta eikä kärsi. Lupasinkin sitten tehtaalle päin raportoida havaintoni. Josko laittavat vakiovarusteeksi moiset kuristimet.

Minullehan ei ollut mitään hyötyä siitä, että toin tämän ongelmani tänne julkisuuteen, ja varsinkaan kun korjauskin ilmeisesti löytyi, voisin vaan todeta, että hyvä aura se on. Me käyttäjät kuitenkin rahoitamme tehtaan toiminnan, ja lojaliteetti muihin käyttäjiin on suurempi kuin tehtaaseen. Jos joku hyötyy tämänkin prosessin lukemisesta, olen tyytyväinen. Minusta ongelmien, ja varsinkin niiden ratkaisujen, esilletuomista on syytä jatkaa, koska silloin asiat nytkähtelevät eteenpäin.

Mutta kaikenkaikkiaan, vaikka aina "huudankin" ongelmistani tehtaan ja sen tuotteiden kanssa, tämä keissi on hoidettu erittäin mallikkaasti, ja olen siis hirmu tyytyväinen Tecnon asiakaspalveluun tässä kohtaa! Ja itse U-aura on kyllä loistava työkalu. Sillä tullaan menemään tulevat lumitalvet helposti.

Kiitos ja anteeksi. Lupaan olla provosoitumatta tai provosoimatta Avant-käyttäjäkuntaa täällä. Koskee myös Steffeä, mikäli hän päättää jatkaa jutustelujaan täällä.
 
Noniin, kuristimet on asennettu. Vaihdoin samalla vasemman sivusiiven hydeletkut toisinpäin, eli nyt keinukytkimet toimivat peilikuvana, eli kun painaa keinukytkimiä ulospäin, siivet liikkuvat eteen ja suppuun. Kun painaa keinukytkimiä sisällepäin, siivet tulee auran taakse piiloon. Jotenkin näin koen sen itse parempana...

Eka video ennen kuristusta, virtaus n. 30l/min ja toisessa kuristettuna. Kuristusta on helppo säätää, ja voi olla että tuli vähän liikaakin kuristusta, mutta katsotaan seuraavaan lumisateeseen asti, miten toimii.



 
Noniin, kuristimet on asennettu. Vaihdoin samalla vasemman sivusiiven hydeletkut toisinpäin, eli nyt keinukytkimet toimivat peilikuvana, eli kun painaa keinukytkimiä ulospäin, siivet liikkuvat eteen ja suppuun. Kun painaa keinukytkimiä sisällepäin, siivet tulee auran taakse piiloon. Jotenkin näin koen sen itse parempana...

Eka video ennen kuristusta, virtaus n. 30l/min ja toisessa kuristettuna. Kuristusta on helppo säätää, ja voi olla että tuli vähän liikaakin kuristusta, mutta katsotaan seuraavaan lumisateeseen asti, miten toimii.




Olihan noi tuossa ekassa videossa kuin lepattavat norsun korvat, eikä toi rytke voi olla hyvästä noille nivelille?
 
Seiskasatanen on pienin, mihin tuon U-auran saa laittaa.

Vähänkö olisi kätevää, jos Avantin hytissä olis potikka, josta virtausta saa säätää. Ja vielä niin, ettei se riipu kierrosluvusta.
Yritin tuossa jo kysellä venttiililohkon kelojen tyyppiä kun osa on suoraan propo käypäsiä. loput tarvittavat osat minulla jo olisi. ei ole mikään vaikea toteuttaa jos vain ventiililohko sitä tukee.
 
Tässä sitä taas ollaan. 530, reilu vuoden vanha ja alle 800h mittarissa. Liukupalat vaihdettu jo kertaalleen, ilman vaikutusta. Kiikutin sen tänään huoltoon/korjaukseen, ja haen sitten vasta pois, kun puomi on taas suorassa. Tavalla tai toisella...

1613387168500.png


1613387258966.png
 
Tullut kyselyä muilta merkeiltä noita U-auroja kans(Pome, Stark, VAMA). Tekniikka kaikissa aika sama mut painossa isoja eroja. POME vs tuo Avantin oma niin reilu 200kg on painossa eroa. Onko se miten pellistä tehty tuo mikä sulla on?
Ihan jämäkän oloinen kampehan tuo on. Kumpaan suuntaan noi painoerot on? Eli painaako joku aura 800kg...? 400kg kuulostaa taas vähän köykäiseltä.

Auran suojamekanismit on kyllä kunnossa, elí terät laukeaa halutulla jäykkyydellä, mutta myös hydrauliikka antaa auran siipien tai koko auran kääntyä, jos vastusta tulee liikaa.
 
Pome painaa tuon 790kg . eikait tuo lumenmassasta käänny siivet sivulle. Vai pelkästään ku osuu johonki kovaan
Jos on iso ja kova penkka, niin sivusiipi kyllä antaa periksi pikkuhiljaa, tai jos tulee joku isompi kokkare, niin taittuu kyllä pois asennostaan.

Ensin ajattelin, että se on vähän ärsyttävää, mutta tuon laitteen rakenne, koko ja kaikkien vipujen geometria on kyllä semmonen, että parempi antaa suunnitellusti periksi, kuin että pikkuhiljaa hajottaa auran...

Onko sulla paljon siirtymiä? Tuo 800kg:n paino kaukana kiinnityslevystä rasittaa jo aika paljon Avantin puomia ja niveliä. Ja onhan sulla smoothdrive? Ilman sitä ei kannata ajaa siirtymiä lainkaan...
 
Saakos noissa non-Avant -auroissa Optidriven toimimaan helposti? Vai tuleeko niissä joku oma sähköohjaushimmeli?
 

Uusimmat keskustelut