Juhan koneet | Sivu 22 | AvantClub - Keskustelupalsta
Joko oot rekisteröityny tilaajavastuuseen ja käyny suorittaa nipun turvallisuuskortteja? :D
Mulla on vastuuvakuutus ja Tieturva ykkönen. Riittääkse...? Tollakin työmaalla porukka oli lippikset päässä ja Crocksit jalassa. Ei se täälläpäin ole niin tarkkaa ;-)
 
Nuo tilaajavastuulain mukaiset todistukset kannattaa kyllä hommata, isommat firmat edellyttää kaikki niitä. Tilaajavastuu.fi on vaivaton ja melko edullinen.

Ja muista myös, että heti kun palkkaat ensimmäisen työntekijän, tilapäisenkään, tulee aika paljon vastuita lisää.

Suurin osa koneyrityksistä syntyy juuri noin, eli ensin yksinyrittäjä/veljekset/isä&pojat. Useimmille tulee yllätyksenä, miten paljon työnantajalla on vastuuta ja miten paljon tulee byrokratiaa ekan työntekijän myötä. Koneyrittäjien jäsenyyttäkin kannattaa harkita, mm. paljon hyvää koulutusta.
 
Ja muista myös, että heti kun palkkaat ensimmäisen työntekijän, tilapäisenkään, tulee aika paljon vastuita lisää.

Suurin osa koneyrityksistä syntyy juuri noin, eli ensin yksinyrittäjä/veljekset/isä&pojat. Useimmille tulee yllätyksenä, miten paljon työnantajalla on vastuuta ja miten paljon tulee byrokratiaa ekan työntekijän myötä. Koneyrittäjien jäsenyyttäkin kannattaa harkita, mm. paljon hyvää koulutusta.
Olen pyörittänyt isompaa firmaa jo vuosikaudet OY:nä ja mun koulutuskin on KTM. En koskaan aio palkata ainuttakaan työntekjää. Ja olen kouluttanut paljonkin yrityksiä yritystoiminnan salaperäisyyksiin, eli en varmaan tarvitse lisää kuluja minkään liiton tai yhdistyksen kautta. Kuulun kyllä Suomen Yrittäjiin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mek
Tuo tieturva 1 taitaa puuttua aika monelta auraajalta vaikka vakuutukset onkin kunnossa, moni ei vaan sitä tiedä, että nykyisin moinen tarvitaan. Jopa siinä kohtaa kun kaivat omalla pellolla liian lähellä isoa tietä.
 
Mulla on vastuuvakuutus ja Tieturva ykkönen. Riittääkse...? Tollakin työmaalla porukka oli lippikset päässä ja Crocksit jalassa. Ei se täälläpäin ole niin tarkkaa ;-)

Joo, kuhan heitin. Pienemmillä työmailla aina lunkimpaa. Isommat vaatii kortit yms. Toi tilaajavastuu on kyllä helppo ostajan näkökulmasta. Muusta mä en si tarkemmin tiedä.
 
mitä toi tilaajavastuu.fi tarjoaa tänä päivänä enemmän kuin ytj.fi ? Joskus tälle oli kai tarvetta, ennekuin verottajan tiedot (=verovelka tms) tulivat julkiseen yritystietojärjestelmään maksajan helposti tarkistettavaksi.
 
Keskustelu yrittämiseen liittyvästä byrokratiasta kuuluisi oman ketjunsa alle. Juhani on yllä ihan oikeassa, että rahastusta ja byrokratiaa on hommassa paljon, varsinkin rakennusalalla. Olen itse metsäpuolen töissä, meilläkin rakennusalan säännöt, mm. käänteinen ALV, tulevat vastaan vaikkapa metsäteiden peruskorjausten yhteydessä. Varsinkin noilla pikku kaivureilla, usein Avantillakin ollaan töissä, joissa myös tulee kuvaan tuo rakennusalan (harmaan talouden ehkäisemiksei säädetty) byrokratia. Kannattaa kyllä perehtyä niihin pykäliin, ettei asia tule ekaa kertaa vastaan kun AVIn tarkastaja tulee työmaalle.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Miksu ja Juha
Ensi talvena ei tarvitse yrittää töniä jostain jäätyneestä kasasta hiekoitussepeliä kyytiin. Tein sopimuksen paikallisen toimittajan kanssa, eli he toivat siilon talveksi, ja vievät sen keväällä pois. Koko lysti 250 eur. Toki sitouduin ostamaan kuivatut sepelit heiltä.





Siilo1.jpg
 
Kovasti ollut harkinnassa tuollainen, mutta taidan päätyä betonilego laariin.
Paikallinen Betset niitä tekee mutta hinnan ja toimitusaika vahvistus tuntuu kestävän, aina kun soitan niin sanotaan soita ensiviikolla uudestaan-jo kuukausi kohta mennyt.
 
Juhalle pari kysymystä! Ensimmäinen etkös johonkin avanttiis laitaatanut pinnoitteen? Auttoiko puhtaana pitoa, vai huomasiko eroa rasvan irtoamiseen?
Toinen koskee kaivureita. Kun sinulla on sekä 1900kg ja 2700kg koneet niin kuinka suuri ero on ajossa, eli nostovoimassa ja yleensäkkin ajo käyttäytyminen. Lähinnä itse miettinyt kuinka puheilin koppimainen olo olisi siinä pienemmässä versus tuo isompi.
 
Joo, Arskassa on vuos sitten tehty pinnoite. Muissa Avanteissa ei ole / ole ollut. Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin ei maksanut vaivaa. Ei sitä mitään huomaa... Pinnoittajan mukaan edes jeesusteippi ei tartu, mutta kun nyt just edellispäivänä Schenker toi Arskan kotiin tehtaan remontista, ne oli liimanneet tarran takakatteeseen, ja istuu pirun piukassa...

Pienempi Hissu kun on pitkäperäinen ja kauhat pienempiä, niin se on paljon vakaampi. Hessu lyhytperäisenä kaatuu/menee nenälleen helpommin, kun on iso kauha täynnä... Hissun hytti on paljon isompi kuin Hessun, eli tuo lyhytperäisyys antaa paljon vähemmän tilaa. Mutta kun tarvitaan tarkkaa kaivuvoimaa, niin siinä Hessu on tuplasti parempi. Engconin joystickit saa vielä kännykällä säädettyä omaan tahtiin sopiviksi. Ja kunnolla jousitettu jakkara on myös erittäin mukava.

Jotenkin voisi sanoa, että molemmissa on samanlaista voimantunnetta, mutta Hessu ulettuu metrin pitemmälle. Kun taas Hissu mahtuu pienistäkin väleistä.

Nyt kun tuohon rototilttiin on tottunut, en enää Hissua käytä kuin hätätilassa... On se vaan niin kätevä. Eilenkin tasoittelin yhtä pihatien mäkeä, kun sadevesi oli kaivanut syvät ojat.
Rotokauha1.JPG
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timotopi
Arska oli reilun viikon tehtaalla moninaisten vikojen takia. Hiukan kyllä ihmetyttää, että mitenkä näkymättömissä olevat mokat on korjattu, kun kojetaulukin kasataan tuohon malliin... Avainta kun työnsi virtalukkoon, niin koko kojetaulu meni edellä... Sitä varten tuo kromattu ruuvinpötkylä on tuossa, että se tukee tota kojetaulua....

Missä on ammattiylpeys ja laatutietoisuus?

Arskan kojetaulu Ylöjärven reissun jälkeen.JPG
 
Onko tietoa, että vuotta uudempi on parempi, siinähän voi olla samat bugit ;)
Vai hommasitko toisen varalle.
 

Uusimmat keskustelut