Jyrsimen terien teroitus | AvantClub - Keskustelupalsta

Roadking

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.9.2010
138
13
18
Mitenkähän saisi jyrsimen terät parhaiten teroitettua? Kulmahiomakoneella helposti vetää terän siniseksi. Käsiviilalla jyystäessä menee ikä ja terveys.

Oletteko irroittaneet terät teroitusta varten, vai onnistuisiko jotenkin terät paikallaan?
 
Oletko kokeillut kulmahiomakoneen rättilaikkaa (tai mikä se santapaperinen lamellilaikka sitten oikealta nimeltään on) Ruohonleikkuria pikaterottaessa olen joskus käyttänyt sitä ja se antaa työasennossa anteeksi paljon enemmän kuin varsinainen hiomalaikka.
 
Aiemmin käytin jyrsintä paljonkin (ei avantissa), eipä tullut koskaan mieleen että terät pitäisi teroittaa. Ne vaan vaihdettiin kun kuluivat niin pieniksi että oli pakko. En väitä ettei teroittamisesta ole hyötyä, ei vaan tullut mieleen.. Tai vähän epäilen että ei ehkä kannata...
 
Jaa kannattaako vai ei. Ehkä kovin juurakkoisessa maassa saattaisi kannattaakin. Savipellossa varmaan vähemmin....

Joissakin kulmahiomakoneissa, eli rälläköissä on nykyään nopeudensäätö. Vois toimia terotuksessa. Ei kokemusta.

Black&Deckerillä on työkalu nimeltä Raspi-Roope, eli noin 10mm levee nauhahiomakone. Noh, ne B&D:n koneet on aika leluja. Oon kuluttanut niitä loppuun jo useita. Vastaava tuote löytyy myös Makitalta. Se on hyvä ja kestävä. Siinä on nopeudensäätö. Sillä voi jotain vähän terottaa kuumentamatta terää ihan siniseksi niin kuin rälläkällä yleensä käy. Tosin sitä piti heti ensimmäiseksi hieman modifioida, jotta siihen sai leveemmän, noin 20mm leveen nauhan. Alkuperäinen on ihan turhan kapee. Oliskohan se alkuperäinen nauha ollut vaan 9mm levee...
 
Mie oon ruohonleikkurin teriä teroitellut ihan kulmahiomakoneella ja 6mm laikalla. Ihan perusmallin kiinteäkierroslukuinen 125mm kone. Ei vedä siniseksi kun annostelee sitä voimaa sopivasti siihen kulmuriin ja viimeisen sipaisun voi aina vetää viilalla. Eli painaa ei tartte kuin olisi tekemässä jäänmurtajan keulaan reikää. ;)

Lamellilaikkakin toimii, mutta sillä ei saa oikaistua teräpintoja, mutta toimii viimeistelyssä viilan korvikkeena varovasti käytettynä.

Jyrsimessä terävä terä kuitenkin tylsyy nopeammin kuin pyöreäksi kulunut, siitä tulee äkkiä noidankehä ja huomaa olevansa kokoajan niitä hoonaamassa.
 
Hommasin kymmenen vuotta sitten tahko/smirgelin n. 25 eurolla. Se oli kaverilla lainassa ja maksoi vuokran tekemällä vehkeelle raskaan ja epäkäytännöllisen pukin joka on aina tiellä. Raahaan pukin kerran vuodessa ulos ja teroitan kerralla kaikki terät mitä talosta löytyy. Vesijäähdytteinen tahko ei polta terää ja smirgelillä saa tarvittaessa kuopat oikaistua.

2,5 eur vuodessa ei ole paha terottajasta. Joskus voi Gernilläkin onnistaa.
 
Niin. Ruohonleikkurin terien teroitus on todella tärkeää. Jyrsintä edelleen epäilen... Tällä hetkelläkin on käytössä yksi avantin jyrsin, tosin eri koneeseen sovitetuna. Ollut n. 5 vuotta, pienellä käytöllä tosin, hyvin tuntuu toimivan.
Arvelen että jos kysyttäisiin ammattikäyttäjiltä jyrsimen terien teroituksesta niin olisivat vähän ihmeissään...
 
Jyrsimen terää joskus kersana terotettiin, ahkerastikin. Sillone kone pyöritti teriä aika hitaasti. Koneessa oli vaihteetkin mutta muistikuva ois että pyöri hitaasti. Tää siis joskus 80 -luvul. Nykyisessä jyrsimessäni on tehoo ja kierroksii paljon enemmän, mulla ei oo tullut mieleenkään terottaa terää... Toki keräähän se juurii mutta nopeempi pyörintä ja voima katkoo kyllä juuriakin.

Ruohonleikkurin terän teroittaminen onkin vähän eri juttu. Ootteko tasapainottaneet terän teroittamisen jälkeen? Mä olen välillä vaan hyvin kevyesti paperilaikalla vähän enemmän kuin puhdistanut terää. Mutta en varsinaisesti teroittanut. Tollaane vispilä ku pyörii 3000 rpm luulis tartteevan pysyä tasapainos jos meinaa laakereittein kestävän.

Tänään helatorstaina ei tarvi leikata nurmikkoo kun tääl lounaisnurkas sataa kaatamal :lol:
 
Meillä tällä hetkellä neljä 2-3 teräistä leikkuria, kolme avantin ja yksi isompi. Teriä ei koskaan irroiteta teroitusta varten, ainoastaan vaihdettaessa. Yhdestäkään avantin leikkurista ei ole koskaan laakerit mennyt, isommasta pari kertaa mutta siinäkin kiveen osumisesta, ei koskaan kulumalla. Pitäisi varmaan irroittaa, ei ole vaan ehtinyt tai viitsinyt... Avantin pienemmissä leikkureissahan terät ei ehdi tylsyä kun hajoavat muuten aika nopeasti... Avantin kolmeteräistä leikkuria ei saa rikottua millään, yritystä on ollut, on leikattu paljon ja muutakin kun ruohoa. Tunteja tuossa isommassa (kubota) on muistaakseni yli 2500, muissa vain satoja.
 
Kiitos vinkeistä. Itsekin olen tuuminut, että ei niitä kannata teroittaa. Mutta kun tänä keväänä tuntui, ettei terät oikein pystyneet samalla lailla kuin ennen, tuli tuo teroitus mieleen. Ovat kyllä aika pyöreäksi kuluneet, ja kun terä on huomattavasti paksumpi kuin esim puutarhajyrsimessä, voisi teroittamisesta olla hyötyä.

Taitaa jäädä teroittamatta...
 
Ei jyrsimen teriä teroiteta. Ne jyrsii eikä leikkaa.

Jos maajussit teroittaisi terät, niin ne ei koskaan kerkiäisi pellolle!
 
Ihan vaan staattinen tasapainoitus, eli katsoo että molemmat leikkurin puolet yhtä painavat, eikä jompikumpi putoa alemmas. Eron huomaa heti ajossa, täristää jos kovasti heittoa.
 
Herätetään tämä aihe ja liitettään siihen kantojyrsimen terät.
Löysin hienon videon youtubesta missä ne laittoi pylväsporakoneeseen tuon terän pyörimään ja alhaalla oli pyörivä hiomakivi mitä vastaan se terä pyöri. Rakensin siis tällaisen. Kyllä mä veikkaan että yhden terän kunnostaminen johonkin kunyoon mikä sius ei vastaa uutta niin menee arviolta 30-60 min per terä.
Ei jatkoon.
Ostan siis uusia Petteriltä.
 
Onko mitään perstuntumaa heittää, montako kantoa yksillä terillä jyrsii?
Se on ihan maasta kiinni. Jos on hieno nurmikkomulta niin menee varmaan 30-50 kantoa per kääntö mutta jos on kivinen shitti niin voi olla että terä on adios kun osuu kerrallaa kunnolla kiveen. Yksikään ei ole mennyt poikki vielä.
 
Vähän kun moottorisahalla. Jos ei osu kiveen, naulaan eikä ole hiekkaa seassa niin pystyy aika monta katkaisua tehdä teroittamatta.
 
Joo ja sen takia halkaisija pitää olla pieni (miel alle 100mm)ja terä melko ohut(3-5mm). Muuten ei synny kuoppa. Mutta on kovaterä ja tosi kova sellaista. Lisäksihän ne ovat jo saaneet vähän siipeensä... muutenhan ei olisi teroitustarvetta...
 
Onko mitään perstuntumaa heittää, montako kantoa yksillä terillä jyrsii?
ite oon jyrsinyt varmaan 400 kantoa samoilla terillä. Muutako käännellyt välillä. Poikki ei oo yhtään mut parista on pala lähtenyt ja nyt alkavat oleen jo puoli kuntoset et tällle kesää vaihan kaikki kerralla uusiin.
Ja on käyneet kiviin, mut sen kuulee äänestä ku osuu johonki ylimääräseen
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis ja STEFFE
En mä aio ostaa. On halvempaa ostaa uusia teriä. Suurin ongelma niiden teroittamisessahan on se että kun ne saavat vähän osumia niin ne eivät ole pyöreitä enää vaan enemmän pyöristetyn kolmion tai Kiramilogon muotoisia. Ja se kun on lähtökohta niin tehtävä on lähes mahdoton.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis

Uusimmat keskustelut