Kärkipuomin vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

oke

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.4.2011
633
171
43
Vantaa
Vaihdoin 630:n kärkipuomin ja bomerangin sekä liukupalat ja liukurullat. Työ oli helpompi ja osat halvemmat kuin mitä kuvittelin. Purkaminen kävi yksin mutta kasauksessa piti pyytää rouva apuun 15 minuutiksi. Erikoistyövälineinä minulla oli omilla pyörillään oleva tukeva pöytä ja ketjutalja katossa. Kuvat selvittänevät työjärjestystä.

Kärkipuomin vaihdon syy oli huoli siitä, että vajaat kaksi vuotta ja yli 200 tuntia sitten hitsattu kärkipuomi saattaisi revetä kesken kiivaimman talvisesongin. Bomerangista löytyi puolestaan oikein kunnon repeämät molemmissa poskissa. Liukupalat olivat selvästi kuluneet ja aiheuttivat puomin roikkumisen alas vasemmalle. Puomi itsessään oli täysin suora. Liukurullat näyttivät hyviltä joten niiden vaihtoa ei olisi tarvinnut tehdä. Akselitapit ja liukulaakerit oli vaihdettu kesällä 2019.

Tehtaalla ei ollut kärkipuomia hyllyssä eikä linjalla. Maanantaina tehtyyn tilaukseen vastattiin, että tehdään ja toimitetaan tällä viikolla. Kaikki tilatut varaosat tulivat pihaan torstaina - hyvä.

Kasauksessa oli kaksi ongelmaa, jotka piti hoitaa. Ensinnäkin sivulla olevien liukurullien 20 mm reikiä ei oltu koneistettu mittaansa. Porasin itse. Toiseksi puomin kärjen työntötangon kierretapit eivät osuneet reikiinsä. Jouduin ottamaan kärkipuomin uudestaan irti ja jyrsimään 2 - 3 mm pois työntötangon etupään alaosan liukpinnoista. Vertasin mittoja vanhaan kärkipuomiin ja reijät olivat siinä samoissa kohdissa. Toisessa kasauksessa puomia nostaessa kärkipuomi liukui puomin sisään ja kierretapit tulivat reijistä läpi käsin koskematta.

Uudella kärkipuomila operointi tuntuu nyt hieman oudolta, kun se ei roiku. Korjaantunee aikojen saatossa tavalla tai toisella. Koneen kokonaistunnit ovat 1375h ja ikä 10 vuotta.


Oke
 

Liitteet

  • Tyoasento_poydalla.jpg
    Tyoasento_poydalla.jpg
    1,6 Mt · Katselut: 540
  • Hitsattu.jpg
    Hitsattu.jpg
    931,8 KB · Katselut: 473
  • Revennyt.jpg
    Revennyt.jpg
    1,1 Mt · Katselut: 477
  • Puomi_sisaan.jpg
    Puomi_sisaan.jpg
    1,7 Mt · Katselut: 580
Noinhan se @oke meneekin hyvin ryllapöydäälä! Painaa liikaa otta yksin syliin.
Vertasin mittoja vanhaan kärkipuomiin ja reijät olivat siinä samoissa kohdissa.
Joo se kiinnityspala on tosi tarkka putkeen. Täytyy olla reiät kohdillaan.

Oliskin lakritsitahnaa tuo musta ikävä mönjä, mitä löytyy joka paikasta remontin jälkeen.
 
Aiheeseen liittyen samaa aluetta työstän... ylöjörven paketissa pitkistä tapeista puuttui rasvaurat... mitäpä arvon raati on mieltä, kantsiiko nuita laittaa vai pyytää uralliset tilalle..
 

Liitteet

  • 20201119_171559.jpg
    20201119_171559.jpg
    1,1 Mt · Katselut: 286
Eihän tuo jakele rasvoja ympäri tappia... mihkästuo pieni erilainen laakeri tulee...
 

Liitteet

  • 20201119_183904.jpg
    20201119_183904.jpg
    1,1 Mt · Katselut: 231
Jaa mullinsilmä... pitää tutkia minkä mullin päästä tuo löytyy... niin tuo rasvaura on kyllä kaikissa muissa tapeissa joissa samanlainen pronssihela reikineen... vanha hela tuon pitkän tapin kohdalla oli kaksiosainen reiätön ja siinä varmaan jäi se rasvarako väliin kun olivat kapean näköiset ja molemmin puolin oli paukuteltu tasalle ulkoreunan kaa... ehkäpä tuolloin olisi riittänyt uraton tappi. mutta oli siis urallinen tappi... pitää pähkiä... alustavasti olen sitä mieltä, ettei rasva leviä pelkästä reiästä joka puolelle tappia.
 
Kyllä ne sielä avantilla oli sitä miältä että urattomia ovat nykyään... toki ei sitten osant vastaa miksi lyhyissä oli sitten urat... samanlaiset monireikäpuslat kaikkiin tuli...
Atsaleani vuoksi olin unohtanut vaihtaneeni pari vuotta sitten pumerangin vaihon yhteyvessä ao. reikiin tapit ja puslat, joten laitan vanhan urallisen tapin siihen takas...
Liukupalatkin meni hyvin paikalleen... tosi jämy tuli... mullinsilimä seuraavax... kiitos vertaisryhmälle neuvoista...
 
Saga jatkuu... ne lyhyet uuvet tapit olikin lyhkäsii kun on paksu pumeranki... laitan siis nekin vanhat takas..:mad:. nyt loppuu asennus ja hakeudun lähimmän visshkipullon äärelle elpymään...
 
Niin tuosta kyseisestä aineesta tuli tarina mieleen...

Kaveri oli hommissa 2000 luvun taitteessa kansainvälistyneessä suomalaisessa firmassa jonkitasoisena pomona (ei nyt ylimmässä mutta keskijohdossa kuitenkin) ja toimenkuvaan kuului luonnollisesti toimipisteiden välillä matkustelua. Samantasoisia heppuja tapaili eri paikoissa milloin minkäkin asian puitteissa. No sitten joku keksi, että perustetaan viskiklubi. Ja näin tapaamisten jälkeiseen illanviettojen ohjelmaan sujahti mukaan ko tuotteiden maistelu. Jollekkin annettiin vastuu hoitaa seuraavan kerran kutsut ja hommata jotain uutta maisteltavaa. No sitten tälle tutulle kaverille taas kerran tuli järjestelyvuoro. No, jostain syystä hän päätti tuoda maisteltavaksi Alkon Viski 88:a. No siitähän seurasi iso älämölö ja kaveri lempattiin pariksi vuodeksi ringistä pihalle. Sai vasta osallistumisoikeuden takaisin kun lähetti Laphroaig tislaamosta postikortin ja lupasi tuoda arvokkaita & harvinaisia tuliaisia...
 
Mennääs aiheeseen.
Vaihdoin kanssa uuden kärkipuomin hilppeineen. Samaan vauhtiin vaihtui työlaitekiinnike valurautaiseen. No kun vauhtiin pääsin, niin tuli siihen vielä kauhasylinterikin (tiltt) uusittua. Kyllä nyt on tiukka paketti, kuinkahan saan ravisteltua kauhat tyhjiksi? Väljällä hemputti hyvin.
20230112_184906.jpg20230112_184923.jpg20230112_184934.jpg
20230114_171904~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Uusi valurautainen kiinnike on hyvä vaikka ensin epäilin sen tappien toimivuutta. Loivalla kulmalla tapit "tarttuvat" hyvin työlaitteeseen ja sen jälkeen lukkotapit ovat aina alareikien kohdalla ja lukitus toimii ilman ylimääräistä sivukohdistusta.

Olisiko vanha työlaitekiinnike myytävänä tai saako uusia hitsattuja (vanha malli) tehtaalta edullisesti? Laittaisin sen vanhaan teleskooppiini, jonka toiseen päähän lisäisin työlaitekiinnikkeen. Siitä tulisi puomin jatko. En vielä tiedä mihin sitä käyttäisin mutta aika näyttäisi. Ainakin sillä pääsisi aidan yli ja alas.

Oletko selvittänyt miten työlaitteen saa irti lukituksesta, jos sitä käytetään ohjaamosta, moottori ei käynnisty eikä täten ole hydraulipainetta. Kuinka voimakkaat jouset siellä on painamassa lukitustappeja alas? Sama tilanne tulee käsijarrun kanssa 650i mallissa.

Jos koneessa olisi vielä pieni sähkökäyttöinen hydraulipumppu, saisi lukitukset auki ja konetta voisi siirtää hinaamalla. Myös huolto ja korjaus helpottuisi, kun polttomoottoria ei tarvitsisi käynnistää. Sen jälkeen nimeen voisi lisätä sanan Kevythybridi.


Oke
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Lisätään pakettin vielä vanha kauhasylinteri. Olisitko valmis luopumaan myös siitä?

Oke
 
Oletko selvittänyt miten työlaitteen saa irti lukituksesta, jos sitä käytetään ohjaamosta, moottori ei käynnisty eikä täten ole hydraulipainetta. Kuinka voimakkaat jouset siellä on painamassa lukitustappeja alas
Sama jousi lukitustapeissa kuin manuaalisessa. Semmonen "henkari" nostaa tappeja ylös. Eli sivuilta saa kyllä tapit nostettua auki ja jokin kiila väliin.
En laittanut tuota lukitusta vielä hydrauliseksi. Kallistusadapteri usein kiinni ja letkut kuitenkin joutuu käydä laittamassa fasteriin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: oke
Mennääs aiheeseen.
Vaihdoin kanssa uuden kärkipuomin hilppeineen. Samaan vauhtiin vaihtui työlaitekiinnike valurautaiseen. No kun vauhtiin pääsin, niin tuli siihen vielä kauhasylinterikin (tiltt) uusittua. Kyllä nyt on tiukka paketti, kuinkahan saan ravisteltua kauhat tyhjiksi? Väljällä hemputti hyvin.
katso liitettä 7169katso liitettä 7170katso liitettä 7173
katso liitettä 7172
Itselläni on 640:ssä aika pahasti vääntynyt puomi ja nyt lingotessani huomasin, että jos tarkkaan haluaa lingota, niin se ei onnistu lainkaan, koska toinen puoli lingosta on alempana.

Paljonko suunnilleen kustantaa tuollainen sarja, jossa on kärkipuomi ja kaikki tarvittavat tapit yms. sekä tuo valurautainen työlaitekiinnike?

Ps. Onko muuten varma, että jos puomini on vino, niin pelkkä kärkipuomin vaihto auttaa?
 
14.12.2013 olinkin avannut tuon aiemmin. En löytänyt viesteistä täältä mainintaa?
Alkuperäinen puomi 2400h "semmosta kevyttä" ajoa ja puomi on aivan suora. Nyt lähti käyttöön kolmannet liukupalat. Ekat kulu aika nopeasti, uskoisin johtuvan puomin maalipinnasta, joka syö toista muovia eli kulutuspaloja. Edelliset palat olisi voinut laittaa takasin, olivat sen verran hyvässä kunnossa, mutta tappisarjan mukana tuli uudet, niin laitoin ne.
Puomissa oli väsymysrepeämät ja tappien reiät kuluneet, sen takia tykkäsin vaihtaa.

Paljonko suunnilleen kustantaa tuollainen sarja, jossa on kärkipuomi ja kaikki tarvittavat tapit yms. sekä tuo valurautainen työlaitekiinnike?
En saanut vielä laskua, mutta pelkään sen olevan kolmisen tonnia. Siinä on mukana kauhan sylinteri, jota et ilmeisesti tarvinnut. Valurauta oli puolet koko pompsista!

Mistä se Juhanin puomi on vääntynyt?
 
14.12.2013 olinkin avannut tuon aiemmin. En löytänyt viesteistä täältä mainintaa?
Alkuperäinen puomi 2400h "semmosta kevyttä" ajoa ja puomi on aivan suora. Nyt lähti käyttöön kolmannet liukupalat. Ekat kulu aika nopeasti, uskoisin johtuvan puomin maalipinnasta, joka syö toista muovia eli kulutuspaloja. Edelliset palat olisi voinut laittaa takasin, olivat sen verran hyvässä kunnossa, mutta tappisarjan mukana tuli uudet, niin laitoin ne.
Puomissa oli väsymysrepeämät ja tappien reiät kuluneet, sen takia tykkäsin vaihtaa.


En saanut vielä laskua, mutta pelkään sen olevan kolmisen tonnia. Siinä on mukana kauhan sylinteri, jota et ilmeisesti tarvinnut. Valurauta oli puolet koko pompsista!

Mistä se Juhanin puomi on vääntynyt?
En minä osaa sanoa, mutta olen käsittänyt, että aika yleistä?
Liukupalat vaihdoin taannoin, kun huomasin, mutta ei sekään auttanut kuin hieman.
 

Uusimmat keskustelut