Käsijarrun käyttöä 500 sr1?

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 006
23
38
Espoo
Tänään tuli taas vedeltyä jarrua pari kertaa, kun tasasin vähän pressutallin nurkkaa yhden siirtokuljetuksen johdosta. Selkää jomottaa. Jarrun vetäminen rasittaa alaselkää. Olisiko hyvää taktiikkaa käsijarrun käytölle? Jarru kyllä soljahtaa päälle helposti, kun pyörä on oikeassa kohdassa, mutta siinä välissä ei ollenkaan. Ja harvon työkohdetta/pysähtymispaikkaa saa sovitettua jarrulevyn hammastukseen.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 101
36
48
noin periaatteessa koneen voisi saada takemmin asemoitua pysäytyspaikkaan, jos nostaa ensin kauhalla etupyörät ylös, vetää jarrun päälle ja antaa hieman poljinta jolloin ohivuodon takia etupyörät pyörähtävät ja jarru lukittuu. Mutta tämä siis teoriassa, käytännössä se on paljon hankalampaa ja usein mahdotontakin.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
En tiedä millainen mekaniikka ko.koneen käsijarrussa on, mutta pikku Avantin jarrun saa
helposti loksahtamaan päälle/pois kun kääntelee vähän ohjausta.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 941
274
83
Käsijarrua tulee käytettyä vetämällä päälle ja kone ryömii itsekseen sen verran että jarrut kolahtaa päälle.

Jarrua pois päästäessä vanhemmissa koneissa kannattaa jarrukahvalla jarruttaa hiukan, ettei vaijeri pääse löysää.
"Jarrupultit" saavat aikaan kovan iskun vaijerille irrotessaan koloistaan. Ajan mittaan katkaisee vaijerin.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 006
23
38
Espoo
..juu ongelma tulee vastaan kun kone ei enää liiku ja jarrun haluaisi päälle. Esim. kesken kaivuuoperaation, kun tassut yms. ovat hyvällä hollilla ja erityisesti kun kone on lavalla ja kaikki liinat ovat kerrankin kunnolla ja tiukasti kiinni :?