Käyntiäänen vaimentaminen | AvantClub - Keskustelupalsta

Peter

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Moi - minulla on vanhempi 528+ joka vaimoni ja naapureitteni mielestä pitää liikaa ääntä... ja kuulemma on liikaa päälläkin :) Mietin itsekseni voisiko tähän liittää jatkovaimentimen - pakoputkihan tulee mukavasti ulos taakse ja minulla on nuo lisäpainot ja kahvat tuolla takana joten ei varmaan olisi mikään iso juttu laittaa lisäpönttö kiinni. Kysymys kuuluukin - kärsiikö Kubotan moottori tästä ? Kyseessähän on kolmisylinterinen 28hp perusKubota.

T.Peter
 
Tuskin tuo lisävaimentimesta kärsii, eikä sen tarvi kummoinenkaan olla vähentääkseen melua.

Vaimolle viet tarpeeksi usein kukkia ja naapurin ohjaat lähimmän avant kauppiaan tykö.
Tai annat heidän välillä ajella avantillasi, käynti äänet vähenee huomattavasti. :D
 
Peter, kerro vaimollesi että jos pikkasen avittaa rahoituksessa niin äänet katoaa kokonaan! Onhan jo markkinoilla e6 malli....
 
Yritetty jo - ja kieli pitkällä niitä katsellut. Mutta hinta köyhälle liian kova..

Mutta akkumottorisahaan ja raivuriin rahat riitti -- ja pitää sanoa että vuoden paras ostos - kevyt, hiljainen ja riittävän tehokas - ja voi kauniina sunnuntainkin tehdä töitä ei kukaan kuule.

Tuosta Dieselin lisävaimennuksesta yritin googlata mutta en ainakaan heti törmännyt mihinkään isoihin keskusteluihin vastapaineista/moottorin karstoittumisesta yms..

Sen verran tiedän että noihin Polariksen mönkjöihin monet laittaneet lisävaimentimia - mutta benaskoneita...
 
Peltikuorinen kone kaiuttaa moottorinääniä hieman enemmän kuin muovikuorinen.
Lisä-äänenvaimentimeksi riittäisi 5 cm päässä pakoputkesta kova kivivillan pala mihin tömäyttää putkesta tulevan virtauksen. Vaikka 200x200-40 pala riittää.
Jonkin tuhatkuutioisen dieselauton viimeinen äänenvaimennuspönttö on kanssa riittävän väljä ettei ahdista. Pönttö lämpenee joten vaatii vielä päällensä jonkin ritilän ettei näpit pala.
 
Kiitos - täytyy kokeilla tuota kivivillapalaa ennen mitään muuta. Ja pitänee kurkistaa moottoriinkin ja tarkistaa onko tuo alkuperäinen 2003 vm pönttö vielä ehjä. Olettaisin että nekin vuosien mittaan karstoittuu ja tehot häviää.
 
Tuleeko melu putken suulta vai moottorista yleensä. Putki kannattaa taivuttaa ylöspäin, niin ääni suuntautuu ylös. Pitempi pakoputki ja lisävaimentimet aiheuttaa moottorin lämpenemistä, joten se on syytä ottaa huomioon. Moottoririla kannattaa äänieristää jollakin tulen kestävällä materiaalilla, niin itse moottori ei pidä niin pahaa ääntä.
 
Uusi 523 malli on erittäin hiljainen kone. Ei aivan akkukoneen vertainen mutta huomattavasti vanhoja malleja hiljaisempi.
 
Tulipahan kokeiltua - laitoin uuden kohtalaisen ison vaimentimen olemassa olevan perään 90 asteen kulmalla ja kiinni takapainoihin. Ei havaittavissa olevaa koneen melun vähennystä. Eli - itse asiassa se Avantin alkuperäinen pönttö on aika tehokas. Äänekäs ääni tulee koneen mekaniisista äänistä/konehuoneesta -- ei pakoputkesta. Ajelin tunnin verran sillä eikä kone sen koommin myöskään lämmennyt.

Nyt ymmärrän kyllä sen konehuoneeristyksen tarpeellisuuden - ja ehkä yksi syy miksi muovi on parempi..
 

Uusimmat keskustelut