Kaivuri 205 | AvantClub - Keskustelupalsta

mikkomato

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.10.2012
14
0
1
Kysymys kuuluu että paljonko tuo 205 kaivuri painaa? Voiko kyseisen värkin kytkeä proficattiin/onko jollakin kokemusta miten toimii kyseisessä koneessa?
 
Mulla oli powercatissa 205.

Painoja kannattaa ladata taakse ja eteen, jotta peruskoneesta tulisi parempi puntti ja lisäksi suosittelen napalevikkeitä, että koeesta tulisi vakaampi. Mulla oli 75mm levikkeet, mutta varmaan 50mm piisaa myös.

Painoa on muistaakseni n. 200 kg ilman kauhaa.
 
Saikos tuolla yhdistelmällä aikaan muutakin kuin pahan mielen kuskille? Eli onko kannattava hankinta. Mites muuten kun tuossa omassa profissa ei ainakaan ole mitään lukitusta tuolle lisähydrauliikan vivulle, eli jääkö se itsekseen pohjaan kun toinen linja on kytketty tuohon vapaaseen kiertoon,vai pitääkö tuohon itse askarrella joku lukko mekanismi?
 
mikkomato sanoi:
Mites muuten kun tuossa omassa profissa ei ainakaan ole mitään lukitusta tuolle lisähydrauliikan vivulle, eli jääkö se itsekseen pohjaan kun toinen linja on kytketty tuohon vapaaseen kiertoon,vai pitääkö tuohon itse askarrella joku lukko mekanismi?

Mun edellinen kone oli proficat ja kyllä siinä vipu jäi toiseen asentoon, oisko ollut eteen. Paluu kaivurissa normaalissa kierrossa, ei vapaassa.
 
Mulla on jonkin verran kokemusta kaivuulaitteesta sinisessä mikä kone tää sitten onkin (proficat/300).
Kyllähän sillä töitä tekee,paljon on tullut kaivettua.
Ominaisuudet on tietysti mitä "perseveivarissa" yleensä.
Nippa nappa saa tehtyä traktorin peräkärryyn kuormia jos laskee laidan alas.
Kärry täytyy olla ihan vieressä.
Voimaa on ihan tarpeeksi,aikamoisia kiviä oon vivunnut irti.
Kannot onkin pahenpia.
Itse koneesta loppuu menokyvyt ja maavara.
Jos laittaa takapainoja liikaa niin ei ajomoottorit ei jaksa enää kääntää konetta.
Sopivassa suhteessa etupainoisena kääntyy mukavasti.
Tuppaa jäämään kiinni helposti ainaskin näillä savimailla.
Saahan sitä kauhalla avitettua mutta loppuu kädet kesken....
Mulla on lisähydrauliikalle jalkapoljin ja kun sotkee tulpapumppujen poljinta samaan aikaan
niin alkaa tapahtuun.

Mauri
 
mikkomato sanoi:
Eli siis vipu jäi pohjaan ilman mitään lukitusta?

Joo, siitä varmaan(kin) puuttuu palautusjousi tai keskitysjousi yläasennosta. Tässä mun uudemmassa 313S pitää ylhäällä vipu lukita. Profissa ei ollut jalkapoljinta, liekö sillä jotain merkitystä? 313S:n jalkapolkimen rälläköin veke... Mutta ehkä siin on sen takia lukitusjuttu?
 
Niin,olen siis antanut itseni ymmärtää,että toiminta periaate kaivuria kytkettäessä tuohon koneeseen on seuraavanlainen.
-Kaivurista letkut kiinni koneen lisähydrauliikka liittimiin
-Lisähydrauliikan vipu pohjaan,jolloin kaivuri liikkuu kaivurin vipuja liikuttelemalla.
-Lisähydrauliikan vipu keskiasentoon niin voi liikuttaa itse konetta

Olenko siis käsittänyt oikein?

Ja ongelma siis on se että Profin lisähydrauliikka vivussa ei ole lukitusmahdollisuutta eikä poljinta,eli pitää ilmeisesti tehdä jonkinsortin salpa vivun lukitsemiseksi jos meinaa tuollaista kaivuria käytellä.
 
205 kaivuri painaa Avantin vanhojen esitteiden mukaan 280 kg. Ei mainittu onko tuossa kauha mukana vai ei.

Minulla on kyseinen kaivuri Ylökatissa, eli Proficatin edeltäjässä, kiinni ja on tullut kaivettua rintamamiestalon salaojat ja autotalllin pohjat sillä. Toiminut kaikin puolin loistavasti ja kaikki on noussut ylös mitä on ollut tarvis. Hyvin riittää puhti kaivamiseen tyhjäkäynnilläkin. Isompien murkuloiden kohdalla tullut sitten tarvetta lisätä kierroksia koneeseen jottei kone hyydy. Koneen kokoon nähden juuri sopiva kaivuri tuo 205 kunhan laittaa lisäpainoja perään.
 

Uusimmat keskustelut