Kaivuri ja kivi | AvantClub - Keskustelupalsta

kd8500

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.3.2009
142
0
16
Tuli harrastettua kivien nyppimistä rakennustyömaalla. Oheisen mukainen tarttui kauhaan. Vaati muutaman yrityksen ennen kuin tuo saatiin pinnalle.

Lämmintä kesää kaikille rakennustyömaille
JJ
 

Liitteet

  • Iso kivi.pdf
    196,6 KB · Katselut: 1 265
Onpa hitonmoinen suoritus! Valottaisitko hieman, että minkälaista tekniikkaa käyttäen sait tuollaisen ylös? Paras suoritukseni, tosin pikku-Avantilla, on tuosta ehkä neljännes.
 
No on kyllä kunnioitettava saavutus! Itse minikaivurin kanssa tuosta kanssa sellainen neljännes kokoinen onnistui pyöritellä pois maakellarin tieltä.

Milläs meinaat vielä saada tuon tuosta pois ja oletko kaivanut koko tuon "kuopan" Avantilla?

Onko kaivuri 205 -mallia?
 
Noin iso kivi ei kyllä nouse kovinkaan syvästä montusta ja niin kuin alkuperäisessä viestissäkin olikin vaatii kyllä hieman työstämistä.
Siirto eteenpäin voi olla hankalaa kantamalla. Laahaamalla tai sitten pyörittelemällä kulkee tasaisella.

Hieno kuva hyvästä saavutuksesta!
 
Kyllä tuo kivi tuli ylös aika syvältä. Sitä varten kavoin kaiken maan pois ympäriltä ja ylösottosuuntaan luiskan. Kauha jaksoi vetää kun hiukan pitkulaista kappaletta kiskomalla vuorotellen kummastakin päästä. Tasamaalla kiven siirto oli helppoa kun pääsi pyörittämään sorakauhalla. Poisvientiä varten täytyy kivi pilkkoa, joko kiiloilla tai sitten kartimaisella kivipaukulla.
Kaivuri on yksi viimeisistä mallia 205, jonka Ylöjärven paja on myynyt. Näin ison kiven kanssa peuhaaminen ei onnistu ilman sivutukia - ymmärrän, että nämä tuet ovat peräisin ihan kaivurin 205 alkuajoilta.
Seuraava haaste on kuvassa näkyvä kuusen kanto.

Kesäterveisin
JJ

PS. Tuollaisen kiven kanssa vääntely edellytti työhydrauliikan varoventtiilin ihan pikkaista kiristystä...
 

Liitteet

  • Kaivuri 205.pdf
    460,6 KB · Katselut: 619
Valtava kivi. Onpa ollut melkoinen urakka, huh.

Kaivurin tukijalat näyttävät mielenkiintoisilta. Noi varmasti auttavat pitämään koneen paikoillaan. Se on ainakin itselläni yksi suurimpia ongelmia kaivuria käytettäessä. Toimiiko noi jalat hydraulisesti ?

Onnea kannon kanssa !!
 
Juu, melkoinen musa.

Jalakset arvatenkin vähentävät myös puomiin kohdistuvaa kiertoliikettä ja isompi osa tehosta menee monttuun?

Huomasin tuossa taannoin että kone pysyy paikoillaan kaivellessa käsijarrulla, josta yllätyin kovasti. (Päivän kun jarrua vetelee kiinni yllättyy myös peltikuorisen jarruvivun ergonomiasta, jota ei ole). Konekohtaisia eroja tässä saattaa tietenkin olla, mulla peli painaa kaivurin kanssa n.1500 kg, joten massaakin on kohtuudella.

Onko muuten kukaan vielä virittänyt tai harkinnut alakiinnikkeen tekemistä 205/210 kaivuriin? 220 mallin hydraulinen lukko on vehkeen ehkäpä merkittävin työtehokkuuden lisääjä verrattuna köykäisempiin malleihin, koskapa tällöin kaivuri käyttää vastapainona koko konetta kaikissa kulmissa ja kaivaa voi myös sivuilta. Samoin lukituksen avulla puomiin kohdistuva vääntö vähenee oleellisesti.

Kauhan pikakiinnikkeesta kuulin huhun taannoin, mutta ei ole toistaiseksi näkynyt markkinoilla. Fundeerasin tuossa että olisikohan s-30 pikakiinnike liian raju avantin nokalle? Kallistimien markkinoilla alkaa olla runsaasti tarjontaa ja noita s-30 malleja myydään *sisäänheittotuotteina* kohtuullisen edukkaasti mekaanisen lukituksen kera. Isoimpana etuna tuossa olisi se että samalla kertaa saisi kallistuksen kaikkiin kauhoihin.
 
harkinnut alakiinnikkeen tekemistä 205/210 kaivuriin?

Miten se on toteutettu 220 kaivurissa ? Siis käytännössä. Avantin videolta näkee kuinka kuski ohjainpaneelin vivusta lukitsee kaivurin, mutta miten se lukitus oikeasti tapahtuu. Jotenkin ilmeisesti niihin rungossa edessä alhaalla oleviin koukkuihin. Olisiko tästä jollain kuvia ?
 
Kaivurista tulee kaksi vartta Avantin rungon alle, jotka puristetaan hydraulisesti pohjaa vasten.
Peltikuorisia varten varsien päähän on hitsattu poikittain akseli joka lukkiutuu pohjassa oleviin koloihin.
Tämä tuntuikin mukavan tiukalta sovitukselta ja zoomiputkikin pysyi kaivuu tohinassa sisällä.
Uudemmissa ei näitä koloja pohjassa ole. Niissä on vaan varret jotka tukeutuu pohjaa vasten.
Ongelmia välillä tulee zoomin liukuessa ulos kovemmissa väännöissä. Olenkin suunnitellut laittavani mekaanisen lukon putkeen.

Tehtaalla ollaan harkittu luopumasta kokonaan näistä alapuolisista tuista etenkin isompien koneiden osalta!?
Kuusi- ja seitsemänsatasissa on voimaa niin paljon, että ne kykenevät rikkomaan kaivuulaitteen rungon alapäästään,
jos nämä tukivarret unohtuu kiinni asentoon kaivuria nostettaessa ylös. Oikein käytettynä tuet on ehdottomat juuri näillä painavammilla koneilla,
jotka ovat tukevampana vastapainona kaivaessa. Kevyt kone tulee helpommin perässä eikä rasita puomia ja kiinnikkeitä.

ps. mulle jäi koneen vaihdon yhteydessä nämä vanhan koneen kaivurin sovitteet (220-530), jos joku tarvitsee.
 
Terveisiet Ylöjärvelle

Kuten tämän saitin useimmista artikkeleista voidaan havaita, useimmat kaivurikäyttäjät - tyypistä riipumatta - kokevat nykyiset Avant-kaivurit enemmän tai vähemmän harrastemaisikisi ja leluiksi.

Ehdotan, että Ylöjärvellä ihan oikeasti tutkitaan kilpailijoiden jo tekemiä sovellutuksia. Miksi keksiä pyörää uudelleen? Liitteenä Kubotan oma kaivuri, joka toimii 528/630 mallien moottorin perässä tarjoten kahdella sylinterillä tasanopeuksisen 180 asteen horisontaalikäännön ja ihan kunnioitettavat kauhan ulottuvuudet sekä murtovoimat. Hydrauliikalla tukijalat. Miksi jaappanilaiset osaisivat homman pirkanmaalaisia paremmin? Katselkaapa muutama Kubota video - häpeän omaa leluani.

Uutta kunnon Avant-kaivuria pikaisesti odottan
JJ
 

Liitteet

  • Kubota kaivuri.pdf
    734,5 KB · Katselut: 654
tuli lauantaina kaiveltua rantakortteita ja heiniä pois, myös muutenkin siistittyä rantaa. toi homma onnistui ihan hyvin ja ulottuvuus riitti juuri että sai kaikki pois.

kuvassa myös toinen maansiirto kone :D

 

Uusimmat keskustelut