Juu, melkoinen musa.
Jalakset arvatenkin vähentävät myös puomiin kohdistuvaa kiertoliikettä ja isompi osa tehosta menee monttuun?
Huomasin tuossa taannoin että kone pysyy paikoillaan kaivellessa käsijarrulla, josta yllätyin kovasti. (Päivän kun jarrua vetelee kiinni yllättyy myös peltikuorisen jarruvivun ergonomiasta, jota ei ole). Konekohtaisia eroja tässä saattaa tietenkin olla, mulla peli painaa kaivurin kanssa n.1500 kg, joten massaakin on kohtuudella.
Onko muuten kukaan vielä virittänyt tai harkinnut alakiinnikkeen tekemistä 205/210 kaivuriin? 220 mallin hydraulinen lukko on vehkeen ehkäpä merkittävin työtehokkuuden lisääjä verrattuna köykäisempiin malleihin, koskapa tällöin kaivuri käyttää vastapainona koko konetta kaikissa kulmissa ja kaivaa voi myös sivuilta. Samoin lukituksen avulla puomiin kohdistuva vääntö vähenee oleellisesti.
Kauhan pikakiinnikkeesta kuulin huhun taannoin, mutta ei ole toistaiseksi näkynyt markkinoilla. Fundeerasin tuossa että olisikohan s-30 pikakiinnike liian raju avantin nokalle? Kallistimien markkinoilla alkaa olla runsaasti tarjontaa ja noita s-30 malleja myydään *sisäänheittotuotteina* kohtuullisen edukkaasti mekaanisen lukituksen kera. Isoimpana etuna tuossa olisi se että samalla kertaa saisi kallistuksen kaikkiin kauhoihin.