Kaivurin hankinta | AvantClub - Keskustelupalsta

Glunssi

Jäsen
Keskustelun aloittaja
17.2.2021
4
3
3
Minulla on 528 optidrive vm20. Olisi tarkoitus kesäksi hankkia kaivuri pihahommiin mm. kivien ja kantojen kaivamiseen yms. Onko käyttökokemuksia esimerkiksi mallista 210?
 
Minulla on 528 optidrive vm20. Olisi tarkoitus kesäksi hankkia kaivuri pihahommiin mm. kivien ja kantojen kaivamiseen yms. Onko käyttökokemuksia esimerkiksi mallista 210?
Minulla on juuri tuo 210 kaivuri ja totuuden nimissä täytyy myöntää, että puomi on hieman voimaton, mutta kauhassa on voimaa tarpeeksi. Aiemmin minulla oli 200-sarjalaisessa se ikivanha 150:en, joka ei siis ollut minikaivuri ja tuntuu, että siinä oli puomissa enemmän voimaa.
Tuon 210:en kompaktin koon takia päädyin siihen, koska 260:en on niin jumalattoman kokoinen laite.
Kyllä tuolla pärjää, mutta hullutella sillä ei voi, koska sitä voimaa ei ole liiaksi.
 
Mitään hirveitä urakoita ei ole tarkoitus tehdä mutta onhan se voima aina kuitenkin tervetullutta. Vaikuttaako miten hydrauliikan teho tuohon puomiin? Eikö virtausta pysty säätämään vai onko puomi mitoitettu vajaaksi? Ihan noviisi olen näissä Avanteissa.
 
Mitään hirveitä urakoita ei ole tarkoitus tehdä mutta onhan se voima aina kuitenkin tervetullutta. Vaikuttaako miten hydrauliikan teho tuohon puomiin? Eikö virtausta pysty säätämään vai onko puomi mitoitettu vajaaksi? Ihan noviisi olen näissä Avanteissa.
Eipä minullakaan kokemusta hirveästi ole kaivamisesta, mutta olin kuulevinani, että 210 kaivuri on tarkoituksella tehottomampi ja monillahan se ruokahalu kasvaa syödessä ja silloin tehdas tykkää!
Ei se puomi vajavaiselta tai heppoiselta minusta näytä eli kaikki on kai kiinni vaan hydrauliikasta ja lähinnä kai sylintereistä?
Itse alan olemaan aikalailla sitä mieltä, että kyllä ne kaivinkoneet ovat sittenkin erikseen ja tilaahan tuommoinen tarvitsee, jotta sillä kaivamaan pystyy.
 
Mulla on kanssa tuo 210 kaivuri. Kyllä sillä kaivelee omaksi iloksi. Aika paljon tuli käytettyä rakentamis vaiheessa. Eihän tehoa ole koskaan tarpeeksi, mutta kikkailemalla sillä sai aikamoisia kiviäkin ylös. Kato sisäpiiri puolella avant 630 tuli taloon siinä on mulla eri vaiheissa se käytössä.
En olisi sitä ekana myymässä jos vähentäisin kalustoo.;)
 
Mulla on kanssa tuo 210 kaivuri. Kyllä sillä kaivelee omaksi iloksi. Aika paljon tuli käytettyä rakentamis vaiheessa. Eihän tehoa ole koskaan tarpeeksi, mutta kikkailemalla sillä sai aikamoisia kiviäkin ylös. Kato sisäpiiri puolella avant 630 tuli taloon siinä on mulla eri vaiheissa se käytössä.
En olisi sitä ekana myymässä jos vähentäisin kalustoo.;)
Taidan kallistua tuohon 210:een. Vaikuttaa ihan yleispätevältä. Aina on jotakin pikkuhommia johon tarttee kaivuria. Voiko sitä puomin sylinterin syöttöä virittää?
 
Taidan kallistua tuohon 210:een. Vaikuttaa ihan yleispätevältä. Aina on jotakin pikkuhommia johon tarttee kaivuria. Voiko sitä puomin sylinterin syöttöä virittää?
Mulla oli samaan aikaan hetken aikaisempi versio 205 kaivuri ja siinä oli selvästi paksummat letkut ja sylinterit, siinä oli voimaa selvästi enemmän, joten voimaa saa vain kasvattamalla sylintereiden kokoa tai kasvattamalla työ painetta joten ei ihan helppo juttu.
 
Taidan kallistua tuohon 210:een. Vaikuttaa ihan yleispätevältä. Aina on jotakin pikkuhommia johon tarttee kaivuria. Voiko sitä puomin sylinterin syöttöä virittää?
Minä en osaa tuohon vastata, mutta uskoisin, että joku tai jotkut täällä Planeetalla osaa vastata?
 
Tervetuloa Planeetalle turisemaan @Glunssi :)
Taidan kallistua tuohon 210:een. Vaikuttaa ihan yleispätevältä. Aina on jotakin pikkuhommia johon tarttee kaivuria. Voiko sitä puomin sylinterin syöttöä virittää?
En muista kylläkään, jos tarkoitit hidastaa liikkeitä eli kuristaa virtausta. @Timotopi pitäis tietää.
Muuten voimaa siihen ei saa lisää, ellei vaihda jollain konstin isompia sylintereitä.
 
Tervetuloa Planeetalle turisemaan @Glunssi :)

En muista kylläkään, jos tarkoitit hidastaa liikkeitä eli kuristaa virtausta. @Timotopi pitäis tietää.
Muuten voimaa siihen ei saa lisää, ellei vaihda jollain konstin isompia sylintereitä.
Kiitos Leppis. Tuli tosiaan kone ostettua niin ajattelin että tämä varmaankin hyödyllinen foorumi pohtia mieltä askarruttavia kysymyksiä. Ei tarvisisi kaikkea taas oppia kantapään kautta.
 
Minulle on kertynyt kokemusta yhdistelmästä 420/210 yhden 0,3 ha mökkitontin tuhoamisen verran. Vaimoni voi vahvistaa.

Kaivoin kuopat uudelle perustukselle, salaojat ja niille laskuputken mereen, lisärakennuksen peruskaivuut sekä kunnallistekniikan tonttikaivuut. Kaikki sangen tiiviiseen ja kiviseen maaperään. Ainoastaan yhden pilarin kohdalla ulottuvuus loppui kesken ja viimeiset 30 senttiä joutui kaivamaan käsin. Siinä puuhassa rakkaus koneseen kasvoi!

Mielestäni voima ei loppunut 420 massalla kesken ja koneella sai siirrettyä kaiken, mikä mukaan mahtui. Ainoa ongelma ahtaissa paikoissa oli lämmetessä holtittomaksi muuttuva kääntö. Tämä on toki korjattavissa sopivalla kuristuksella kääntösylinterissä. Itselläni sen toteutus odottaa mahdollisesti eteen tulevaa sylinterin vaihtoa. Kääntösylinterin varsi on melko suojattomassa paikassa varovaisellekin käyttäjälle ja oma sai ensiavun naarmuun hionnalla.

Kaivinkonetta tämä ei korvaa, sehän on selvä, mutta lisälaitteena harrastelijalle se on mielestäni ehdoton. Kuten puskulevy. Ja trukkipiikit. Sekä kallistusadapteri. Ja maapora, haketin...
 

Liitteet

  • UNADJUSTEDNONRAW_thumb_13bf.jpg
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_13bf.jpg
    280,3 KB · Katselut: 232

Uusimmat keskustelut