Kaivurin kääntösylinteri vaihtoon | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Vuokralaisella meni 150 mallin kaivurin kääntösyltinterin puomin puoleinen päätyrengas rikki. Pitänee vaihtaa koko sylinteri, vai mitä tuumitte?

Ohjekirjan mukaan sylinteri on tämä:
A33117 KÄÄNTÖSYLINTERI 40/25 LMIN=352, ISKU=181

Kailatecillä on ainakin sopivahko sylinteri:
http://kailatec.fi/kauppa/t/Hydraulisylinteri-CL-40.-20.-200-GE/408

Iskun mitta vaan olisi 200mm. Uskaltaisikohan tuommoisen laittaa? En edes muista tapin reijän oikeaa kokoa, lienee varmaan tuo 20mm. Veikkaan että tehtaalta (kysely laitettu) sylinteri maksaa aika hunajaa "tarvikesylintereihin" verrattuna.

Mistähän sopivan sylinterin voisi muualta kaivaa? Veikkaan ettei vanhaa kannata enää korjailla, enempi tulee hintaa työlle kuin itse osalle.

Tosin on kyllä epäselvää, että mikä tuon osan oikea asennusmitta mahtaa olla.

Antaako planeettalaiset neuvoja?
 
Kannattanee tilata suoraan tehtaalta mitoissaan oleva. Mitoituksen heitto välittyy vivun päässä liikeradan muutoksena yllättävän paljon. Korvasin vanhan koneen puomin kääntösylinterin 20 mm *väärän mittaisella, joka jonti n. 50 mm liikeradan muutokseen kauhan huulilevyn kohdalla.

Lähes kaikki avantin sylinterit on omilla mitoillaan, eli ei löydy suoraan hyllystä. Toisaalta tehtaan hinnat ovat olleet kohtuullisia.

Kaivurin sylinterin korvat ovat pettäneet jossain kohtaa melko yleisesti. 3/10 kaivuroitsijaa on kertonut samasta vaivasta. En osaa sanoa syytä miksi näin on päässyt käymään.

-j
 
Liian pitkä isku ei käy.
Tuo hinta on viime keväältä.
A33117 KÄÄNTÖSYL. 50/25 LMIN=352, ISKU=181, 75,00e

En ihan hirveesti rupeais muualta ettiin, sopii varmasti.
 
Kun mun kaivurista (210) meni puomista sylinteri, koetin etsiä "halvalla" nettipuodeista korvaavaa tilalle. Ei löytynyt. Aina joku mitta heitti. Aika usein tappien koko. Lopulta "nöyrryin" kysymään tehtaalta alkuperäisen varaosan hintaa, ja yllätyksekseni se oli halvempi kuin yksikään nettipuotien "melkein sopivista". Tilasin puhelimitse ja tuli muistakseni postilla kotiin asti muutamassa päivässä. Asentaminen kesti ehkä 10 minuuttia. Kaikki sopi täydellisesti. Jopa värikin !!! :cool:

Jos sylinteristä meni silmukkarengas, niin todennäköisesti tehtaalta saa siihen uuden tilalle. Jopa IKH myy uusia, mutta en tiedä löytyykö sieltä sopivaa kokoa. Tehtaalla uuden silmukkarenkaan hinta muistaakseni jotain noin parin kympin luokkaa. Vaihtaminen edellyttää tietysti vanhan rälläköintiä irti ja uuden hitsausta tilalle. Hitsaus pitää suorittaa kohtuullisen hyvin. Hommaan ei kannata ryhtyä jollei oikeasti osaa hitsasta ja jollei ole tähän kunnollisia välineitä.

Mikäli sylinteristä meni silmukkarenkaan sisältä vain laakeri, niis se on helppo vaihtaa. Silmukan toisella puolella on lukkorengas, joka pitää irrottaa. Sen jälkeen vanhan laakerin saa naputeltua ulos. Uusi menee puhdistuksen jälkeen helposti painamalla tai varovasti naputelemalla pesäänsä. Lopuksi lukkorengas takas ja sylinteri paikoilleen. Uuden silmukkalaakerin hinta arviolta vähän yli kympin. Helppo homma jos on edes jonkinlaiset lukkorengaspihdit. Ilman niitä.... :mrgreen:
 
No pakko se on uskoa! Todellakin edullisin vaihtoehto oli tilata tehtaalta alkuperäisosana tuo sylinteri. Tietysti pitihän siihen pakettiin sitten muutakin ottaa :)

Vuokralainen oli vetänyt jollain ilveellä sen kääntösylinterin lenkin J:n muotoon. Totesin että helpompaa on kyllä vaihtaa koko sylinteri, kun pelkän lenkin vaihtotyö hitsauksineen tulisi varmaan jo kalliimmaksi.

Sitä tässä tuumin vaan, että pari vuotta sitten yksi vuokralainen veti yhden sylinterin banaaniksi ja toisen puolen korvakkeet myös hitoiksi, niin kustannusta tuli sylinterille jotakuinkin kolmisen sataa euroa. Taisi tuossa "joku" kyllä ottaa hieman katetta. Teetin työn siis ulkopuolisella Avant-huollolla. En vaan muista oliko tuo hinta töineen, mutta muistaakseni työt oli erikseen tuossa. Tässä siis oli kyseessä toinen sylinteri, ei tuo kääntösylinteri.

Nyt vaan sitten sovittelemaan vuokralaisen kanssa korjauskustannuksista.. Minusta tuota ei voi pitää "kuluvana" osana.
 
Kyllä niitä sylkkyjä on mennyt j- muotoon ihan omia aikojaan. Useimmiten tällöin on ollut uudehko kone jossa ollut laatupuutteita hitsauksen saumassa. Ne kommentoikoot jotka ovat asian kohdanneet.

Kunnossa oleva kaivuri kestää kyllä melko kovat väännöt ilman ongelmia.
 
150 kaivurin käännön liikerata on huono, kääntösylinteri joutuu reunoilla huomattavan paljon suuremille voimille kuin keskellä, sama näkyy kaivaessa nopeutunenna liikkeenä laidoilla. Olen omassa rajoittanut virtausta(muiden ominaisuuksien kustannuksella) ja saanut liikkeet rauhallisemaksi / paremmin hallittavaksi.
 
Jeps, juurikin J-muotoiseksi meni myös mulla kaivurin sylinterin männän varren puoleinen silmukkalenkki. Paha kohta.

Mun käsittääkseni 210 kaivurin kääntömekanismi on melko lailla samanlainen kuin 170- ja 150-malleissa. Ongelma on todellakin reunoilla nopeampi liike. Lisäsin omaan sylinterin eteen virtauksensäätöventtiilin, joka toimii molempiin suuntiin samalla tavalla. Kaivurin oman virtauksensäätöventtiiliin ennen venttiililohkoja poistin kokonaan. Nyt on muut liikkeet mahdollisimman ripeitä ja kääntöä voi pienestä säätönupista justeerata mielensä mukaiseksi. Toki kääntönopeus on edelleen reunoilla nopeampi kuin keskellä.
 
Kuulostaa jännältä, että silmukka antaa periksi ja muodostaa J kirjaimen. Eikö silmukka ole koneistettu yhdestä aihiosta eikä siinä ole saumoja? Onko se sitten niin, että käännössä ei ole mekaanista rajoittajaa, jolloin kaivurin massan hitausvoimat venyttävät silmukkaa kun varsi ei enää tule pesästä ulos. Vai esim ajetaan konetta kun kaivuri on sivulla montussa, jolloin laskennallinen vääntökuormitus nousee dekadilla. Tuskin pelkän hydrauliikan voimalla saa silmukkaa palasiksi, tai sitten on suunnitteluvaiheessa lujuuslaskijan laskutikusta loppunut patterit.
 
Joo-o. Ei ole aiemmin mennyt silmukkaa meikäläiselläkään tuolla tavoin rikki ennen. No onhan tuolla kaivurilla jo ikää ja fiksailtu on sieltä täältä. On tuo silmukan sisus muljahdellut ulos silloin tällöin, kunnes siihen tappiin tehtiin kunnollinen sokka. Veikkaan että on jollakin vuokralaisella muljahtanut ulos, ei ole "huomannut" ja silmukka on venähtänyt ja sitten hakattu kylmästi sisukset paikalleen ja tappiin takaisin. Sitten tämä vuokralainen on sopivasti heilutellut puomistoa oikein urakalla ja saanut ihmeellisiä voimia aikaiseksi esimerkiksi niin että ei ole nostettu konetta kaivurin tassuille ja ei ole ollut jarrua päällä ja kaiken päälle on konetta liikutettu ja väännetty kääntöä..

Tai mistäpä tuota tietää. Onneksi päästiin sopimukseen asiakkaan kanssa.

Pitäisi tuo kaivuri vaihtaa uuteen 170-malliin. Vaan kirpaisee se aika tavalla tuolla lompakossa sekin.

Tuo virtauksensäätöventtiili ja säätönuppi kiinnostaisi minuakin. Saisiko siitä tarkempia tietoja?
 
jets sanoi:
Tuo virtauksensäätöventtiili ja säätönuppi kiinnostaisi minuakin. Saisiko siitä tarkempia tietoja?

Siis kaikessa yksinkertaisuudessa, ostin Hi-Flexistä virtauksensäätöventtiilin (noin 80 euroa) ja asensin sen toisen kääntösylinterille menevän letkun väliin. Eli letku poikki, Hi-Fleksissä prässäsivät sopivat liittimet ja venttiili kiinni. Nupista kun vääntää venttiilin täysin auki, niin ei vaikuta mitenkään. Kiinnipäin kierrettäessä venttiili kuristaa öljyn virtausnopeutta ja sylinterin liike hidastuu. Venttiili kuristaa samalla tavalla virtausta molempiin suuntiin. On myös venttiilejä, jotka kuristaa virtausta vain toiseen suuntaan. Sellaista ei kannata hommata. Toki hitsasin kaivurin runkoon pienen telineen venttiilille ja vähän letkuja piti asetella uuteen järjestykseen, mutta aika simppeli homma kuitenkin.
 
Kiitos Timberman. Minäpä taidan tehdä saman. Jollen sitä ennen pääse kaivurista eroon ja uutta tilalle :)
 
Nyt on uusi sylinteri paikallaan ja ihan hyvältä näyttää. Ja konekin lähtee pitkälle vuokraukselle taas. Olisipa vaan ollut itsellänikin tarvetta nyt mökillä polttopuuhommissa.

Mutta nyt on sitten yksi hydraylisylinteri ylimääräisenä. Pitänee hitsailla siihen uusi silmukka päähän jotta siitä tulee käyttökelpoinen. Yksi pikakiinnityslevykin on ylimääräisenä. Mitähän keksisi? Olisiko ehdotuksia?

Kahmari trukkipiikkeihin olisi hieno vekotin, mutta pitäisi varmaan hankkia sitä varten läjä rautaa ja aloittaa taas rälläköinti- ja hitsausprojekti :) Vaan riittääköhön kahmarin tekoon 18cm iskun pituus?? ..taidan avata uuden topikin :)
 

Uusimmat keskustelut