Kaivurin liitin tiputtelee - miten korjataan? (Avant 220 + kaivuri 170) | AvantClub - Keskustelupalsta

ptu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.1.2012
29
6
3
Nurmijärvi, Lepsämä
Arvoisa parviäly, tarvitsen apuanne.

Kyseessä on kokonaisuus Avant 220, kaivuri 170 ja ei-hydrauliikan-insinööri (DI). Kuvassa näkyy kohta, jossa paineletkut kytketään kaivuriin. Tämä kytkettynä näkyvä letku tiputtelee hydraulinestettä ikävästi punaisen nuolen osoittamasta saumasta. Ei pahasti, mutta likaa ikävästi kivipihaa jos sattuu hetken seisomaan pihalla. Pitäisi siis saada kuitenkin kuntoon. Kone ja kaivuri ovat tulossa teini-ikään, ostettu 2011. Kaivuria on käytetty hyvin vähän, joitain kymmeniä tunteja. Muita hydrauliikkaa tarvitsevia työlaitteita ei koneessa ole ikinä ollut kiinni. Tämän vuodon huomasin nyt, kun vuoden tauon jälkeen piti hiukan kaivella. Vuotoa ei ole kun työlaite (kaivuri) ei ole kytkettynä.

Mikähän tuon vuodon aiheuttaa, onko tuolla liittimen sisällä jokin kovettuva tiiviste tms? Korjataanko tämä ostamalla tuo keltaisella hahmoteltu L-kirjaimen muotoinen osa, jonka oletan irtoavan kovalla tai vielä kovemmalla irvistyksellä myötäpäivään kääntämällä tuosta sinisen nuolen kohdalta?

Kaikki ohjeet ja vinkit ovat varsin tervetulleita ja niistä kiitän jo etukäteen.

Pysykää terveinä!



a2edit.jpg
 
Tuo paikka on vähän paha, sanoa varmuudella kummasta liitimestä vuotaa.
Mutta eikös tuo ole vapaaa paluu.
Ei siihen tuota kulmaa misään nimessä tarvi uusia.
Eli onko tuossa koneen puolella uros liitin (siis tuttavammin patukka) jos on niin tuon letkusa olevan liitimen hankkisin uuden (siis vitukka), tänä tasaarvon aikana uros ja naaras kun ei sovellu enään mihinkään käyttö oikein.
 
Tattis Aku. En itse tiedä onko tuo meno vai paluu. Mutta juu koneen puolessa on uros, eli toisen näköinen kuin nuo kaksi vapaana olevaa. Ja se uros menee tämän vitukan sisään, aivan kuten biologiassa on opittu. Ja tosiaan, siis toi kulma on vielä eri palansa, sitä en tajunut. Eli punaisen liittimen kohta lähtee irti tosta kulmapalasta kun raivoisasti pihdeillä vääntää? Ja sitten kauppaan.. mikähän osan virallinen nimi ja koko mahtaa olla?
 
Liitin on Parkerin tekemä Flat Face liitin. Tuo ilmeisesti https://ph.parker.com/fi/fi/series-fem-if-quick-coupling/fem-371-8fb

Ota irti siitä kahden mutterin välistä ennen mutkaa. Välissä on "usit" liitin vaihda sekin.
Irtonaisen liittimen kanssa hydraulikauppaan tai tilaat tehtaalta.

Tosiaankin ei pysty sanomaan kumpi liittimistä vuotaa.
Tarkista nyt vielä yläpuolella oleva letkuliitokset, että ovat kaikki kunnolla kiinni.
Liittimen ei kyllä pitäisi vuotaa, paluulinja jossa painetta tosi vähän.
 
Kiitos teille kaikille vertaistuesta ja hyvistä vinkeistä! Kävin tänään hakemassa uuden liittimen. Liitin oli juurikin tuo jonka Leppis linkkasit. Uusi näyttää olevan Italialainen, toivottavasti sukua enemmän Ferrarille kuin Fiatillle. Kun purin vuotavan liittimen oli siinä mielenkiintoisesti - siis liittimen takana - o-rengastiiviste ja prikka jonka tasoon (aka sisälle) o-rengas tiiviste meni. Prikka kaiketi esti sen, että tiiviste vedettäisiin liian lyttyyn. Jätin prikan ja o-renkaan pois ja laitoin tilalle usit-tiivisteprikan. Parikymmentä minuuttia koeponnistelua ja ainakin vielä on paikat kuivat, teini-iästä toivottavasti päästään nyt eteenpäin kohti aikuisuutta ja rouva on kohta tyytyväinen kun pensaan paikka vaihtuu kätevästi. Ainut mikä jäi vaivaamaan, että mihinköhän momenttiin tuo liitin oikeasti pitäisi kiristää? Nyt laitoin kohtuullisen tiukalle mitä 100kg/188cm äijästä rykimättä lähti. Kiitos vielä kerran, tämä foorumi on oiva paikka saada apua.
 
toivottavasti sukua enemmän Ferrarille kuin Fiatillle.
Nopeutensa vai laadun takia. Samaa konsernia kylläkin.
Sen verran vaan tiukalle, että jää vielä kiristys varaa :) Kartiot ja tiivisteet siellä pitelee öljyn oikealla puolen eikä momentit.
Toivottavasti onnistui näin pienellä ;)
 
"Ainut mikä jäi vaivaamaan, että mihinköhän momenttiin tuo liitin oikeasti pitäisi kiristää?"

Kiristykseen on helppo ohje: Kiristys sormitiukkuuteen, kunnes tuntuu selvä vastus. Sen jälkeen 1/4 kierrosta eli "1 1/2 kulmaa" (1,5 mutterin kuusiosivua). Jos kiristettäviä liittimiä on useita, alan miehet vetäisevät merkkiviivan sormitiukkuuteen. Tästä on helppo katsoa sekä sopiva kiristys että varmistaa, että jokainen liitos on kiristetty.

Avantin paineille riittää jo "kulman yli", mutta tärinöiden vuoksi kannattaa kiristää se puolitoista. Voimaa ei siis näillä liittimillä tarvita, esimerkiksi leikkuurengasliittimet ovat sitten asia erikseen. Ohjeet löytyvät mm Parkerin luettelosta.
 

Uusimmat keskustelut