Kaivurin puomi vääntyi

luotope

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2011
12
0
1
Kyseessä vanhempi Avant Profi (10kW) ja siinä oleva kaivuri (en tiedä sen tyyppiä). Oli aika iso kivi tiukassa kun ilmeisesti puomi liian pitkällä suorana edessä yritin painaa kauhaa alas seurauksella että siitä keskeltä heti nivelen edestä puomi taittui mutkalle :cry:

Kyselen täältä asiantuntijoilta, että kannattaako se korjata vai löytyisikö siihen varaosa. Korjaus olisi mielestäni se, että poistetaan vääntynyt osuus, laitetaan sisään tuki, eli joku sopiva I-palkki tms, sekä hitsataan osat yhteen. Kappale lyhenee siis ehkä 10cm, minkä seurauksena kauha ei taivu ihan niin ylös.

Kuvankin voin laittaa jos se asiaa selventää.

Olisko vinkkiä missä tuollaisen työn voisi teettää Helsinki-Porvoo suunnalla?
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 006
23
38
Espoo
Kysy ensin osan hintaa tehtaalta, jos on alkuperäinen kaivuri.

Monet varaosat ovat hinnoiteltu niin ettei oma operointi ja etenkään teettäminen lyö leiville. Kaikkiin tehtaan nimissä valmistettuihin vehkeisiin olen toistaiseksi saanut osia ja jos ei ole ollut heti varastossa, on osat teetetty verstaalla alkuperäisistä kuvista. Sitä sanotaan asiakaspalveluksi.
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
Jops kuvat kans kiinnostaa.
Menikö tuossa kaivuupuomi vai puomi mutkalle?


Mauri
 

luotope

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2011
12
0
1
Tässäpä näitä.
 

Liitteet

  • 15082011112-2.jpg
    15082011112-2.jpg
    125,1 KB · Katsottu: 2 379
  • 15082011113-2.jpg
    15082011113-2.jpg
    123,6 KB · Katsottu: 2 383

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 006
23
38
Espoo
Pistäs vielä kuva koko kaivuulaitteesta. 205 kuokassa oli muistaakseni vahvike kaivuupuomin yläpäässä.
 

luotope

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2011
12
0
1
Vielä yksi kuva.

Siis kaivuripuomin etummainen osa taittui ja on kuvassa noin 60 astetta yläviistoon oikeasta asennostaan. Kun irrottaa kauhan ja molemmat sylinterit, niin koko osan saa irti nivelestään. Pelkäänpä vaan että voi olla uusi osa koko vanhan härvelin hintainen...
 

Liitteet

  • 15082011111-1.jpg
    15082011111-1.jpg
    127,7 KB · Katsottu: 2 351

luotope

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2011
12
0
1
Selvisikö noista? Voin ottaa huomenna parempia ja koko laittenkin kuvan.

Kiitokset muuten avusta :)
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 025
328
83
En kyllä tunnista avantin kaivuriksi!?

Korjaisin katkaisemalla rikkinäisen puomin (neliöputken) punaisen viivan mukaisesti vinosti poikki ja poistaisin loput taipuneet puomin poskien välistä pois.
Sovittamalla uuden samanvahvuisen neliöputken poskien väliin ja hitsaten kunnolla kiinni.
Päälle vielä molempien poskien jatkoksi kuvanmukaiset (oranssi) levynpalat aine vahvuudeltaan n. sama kun on nyt poskissa.
Muuten lisäpalat voi hitsata ympäri paitsi ei kauhanpuolisia päitä, ettei tulisi uutta katkaisukohtaa. :)

Toivottavasti tästä sai jotain selkoa...lisää voi kysellä.
 

Liitteet

  • puomin_korjaus.jpg
    puomin_korjaus.jpg
    79,3 KB · Katsottu: 2 369

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Mikäli ymmärrän oikein, puomi on suoraa rhs putkipalkkia.
Murtuma heti kylkivahvikkeiden jälkeen?
-Jos näin, niin puomi katkaistaan noin puolenmetrin päästä ja
hitsaussaumat avataan vahvikkeista irti.
Poistetun pätkän tilalle saman kokoista rhs:ää, mutta paksummalla
seinämällä, jolloin vahvistus tulee samalla tehdyksi ja mitat säilyvät
ennallaan.
Näyttää pahemmalta mitä on, ei hätää. :)
 

luotope

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2011
12
0
1
Kiiti ohjeista. Ehkä siitä vielä hyvä tulee :)
(Täytyy tutkia valoisan aikaan löytyiskö kaivurista jokin kilpi tms.)

Murtuma on juuri poskien jälkeen. Neliöputki näyttäisi olevan poskien väliin tosi vahvasti hitsattu, mutta jos ne saa auki, niin tokihan tuo kuullostaa hyvältä.

Onko tuo rhs putki tavallista metallipaja-kamaa, vai mistä sitä kannattaa kysellä?
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
Leppiksen idea korjauksesta on ihan hyvä.
Itse tekisin kylkipalat koko kaivuupuomin matkallle.
Jos on tilaa niin ihan päähän asti.
Ei väänny sen jälkeen enää.
En lähtisi nykyisiä poskivahvikkeita rälläköimään pois.
On niin paljon hitsattu ja pahoissa paikoissa jotta rälläkäkään ei mahdu.
Kyllä noi on ihan yleisiä RHS palkkeja.
Romiksilta löytyy.


Mauri
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Maukka70 sanoi:
En lähtisi nykyisiä poskivahvikkeita rälläköimään pois.
On niin paljon hitsattu ja pahoissa paikoissa jotta rälläkäkään ei mahdu.



Mauri

Juu, ei poskivahvikkeita kannata silpoa, vaan poistaa tuo putkenpätkä
välistä. Saumat saa auki hiilikolvilla, sellainen löytyy kyllä useimmista metallipajoista,
samoin tuota rhs:ää esim. 5mm seinämällä.

Mielestäni ei kannata tuosta kovin kotitekoisen näköistä tehdä, säilyy arvokin paremmin,
eikä tule niin kamalan painavaksi. -Toki tämä on vain perfektionistin näkemys aiheesta... :oops:
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 025
328
83
Sekatyömies sanoi:
Juu, ei poskivahvikkeita kannata silpoa, vaan poistaa tuo putkenpätkä
välistä. Saumat saa auki hiilikolvilla, sellainen löytyy kyllä useimmista metallipajoista,
samoin tuota rhs:ää esim. 5mm seinämällä.

Mielestäni ei kannata tuosta kovin kotitekoisen näköistä tehdä, säilyy arvokin paremmin,
eikä tule niin kamalan painavaksi. -Toki tämä on vain perfektionistin näkemys aiheesta... :oops:

Näinhän sen on, että kannattaa rakentaa laite siistiksi.
Iso rälläkkä saattaa ylttyä poskien välistä purkuuhommiin!?
Jos ei niin talttauspuikolla lähtee saumat auki kivasti.

Näin olen korjannut "oikeiden" kaivureiden puomistojakin.
Vaikeutena niissä on ollut juuri tuo purkuu, kun on saattanut olla useampi levy päälläkkäin juuri noiden nivelten kohdissa.

Yhtä vahva siitä tulee korjaamalla, jonsei vahvempikin kuin ennen.
Mutta kuten tuossa edempänä onkin sanottu, saattaa uusi puominpätkä löytyä
halvemmalla tehtaalta.
 

luotope

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2011
12
0
1
Tässä vielä pari kuvaa:

Toisessa näkyy nuo posket päältä katsottuna. Eli on aika homma rälläköidä, mutta varmaan siihenkin joku työkalu löytyy.

Toisessa taas on kaivuri kokonaisena. Tunnistaako joku tästä onko kyseessä Avantin oma ja/tai mikä merkki on kyseessä. Se nimittäin täytyisi saada selville jos tuota varaosaa meinaa kysellä.
 

Liitteet

  • 16082011118-1.jpg
    16082011118-1.jpg
    138,6 KB · Katsottu: 1 883
  • 16082011115-1.jpg
    16082011115-1.jpg
    125,8 KB · Katsottu: 1 890

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
No tossa riittääkin rälläköimistä.
Voihan ton koko systeemin halkaista kaasupilleillä ja sen jälkeen mahtuu rälläkäkin.
Hommaa piisaa useaksi tunniksi.
Sitten asettelua ja hitsaustakin riittää monta tuntia.
Mites alapää sitten jos laittaa vallan uuden palkin.
Saa alapään puslat tehdä uusiksi.
En lähtisi noin isoon (kalliiseen jos täytyy teettää jossain) projektiin.
Näyttäs olevan jatko rhs palkissakin.
Pitää siihen kuiteskin lisävahvikkeet tehdä jotta homma ei toistuisi.
Jos lisäposket tekee alas asti niin ei tarvii vastaavanlaista remonttia tehdä enään.
Omassa vahvikkeet on 3mm levyä ja on puomit kestänyt kaikki rynkimiset.
Eikä ne rhs palkit oo yhtään sen vahvenpia kuin kuvan kaivuulaitteen.
Ja ei oo helpolla päässyt toi kaivuulaite.
Voi toi olla Avantinkin ensimmäisiä malleja.
Löysin vanhoista Avant prosyyristä lähes vastaavan.

Mauri
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
Mitäs tolle projektille kuuluu?
Joko puomisto on kunnossa?

Mauri
 

luotope

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2011
12
0
1
Projekti on valmis. Hankalinta oikeastaan oli löytää saman kokoista palkkia ja niin ettei tarvitsisi ostaa koko pitkää kankea. Se järjestyi kun löysin osaavan ammattimiehen, joka sitten hitsasi pätkän poskien väliin, josta itse isolla rälläkällä sain poistettua vanhan osan. Jatkos tehtiin ja sen yli sivuille poskista asti vahvat laput. Aika lailla yllä esitettyjen ohjeiden mukaisesti.

Eiköhän se nyt ole vähintään yhtä vahva kuin alkuperäinen. Ja kun muistaa, että samaa "liikesarjaa" ei kannatta tällä tehdä, niin eiköhän tuo kestä. 6m3 umpisäiliön kokoista kuoppaa on jo ainakin kaivettu menestyksekkäästi.

Kiitos kaikille kommentoineille. :D