Kaivurin valinta edessä

rekoheko

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.1.2010
11
0
1
420:n eteen pitäisi saada kaivuri. Kaivuutöinä ojia, kukkapenkkejä, autotallin perustukset (n 100m2) ja kaikkea siltä väliltä.
210 - edullisin ja kevein, kaivuusyvyys liki sama kuin 220.
220 - tonni lisää ja 10cm syvemmälle, painolisäystä 160kg eli rautaa enemmän siis kestääkö rasituksia enemmän vs 210? Kaupanpäälle kääntösädettä lisää 120 -> 180 astetta. Tekeekö tuo autuaaksi?
250 - 30cm syvemmälle ja rahaa palaa enemmän, onko rakenteessa merkittävää eroa 220 suhteen?

Mihin arvon raati päätyisi?
 

SiteAdmin

Ylläpito
17.8.2008
133
5
18
Nyt on tullut uusi malli 260, jonka geometria on ihan älyttömän hyvä. Paino on vain iso ongelma 420 kanssa, ei muistaakseni suositeltu semmoisen nokalle, mutta varmaan sen kanssa tulee toimeen, kun lisää puntteja perään. 420 vaan alkaa todennäköisesti muista paikoista sitten naukumaan ylisuuren massan alla. Mutta jos hyvän kaivuutuntuman haluat, niin hommaa semmoinen.

210 riittää varmasti satunnaiseen *urakointiin, 180 asteen kääntöä tarvitsee pakosti oikeastaan vain esim. talon perustusten virerustaa operoidessa, jolloin koneen voi ajaa vapaammin montun viereen.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Jos uutta kaivuria olet hankkimassa Avant Käsihinnaston tieto saattaa helpottaa valintaa.

Kaivuri 220/250 kohdalla on maininta: * Huom! poistuu valikoimasta 2011 syksyllä.

En tiedä onko noita malleja vielä tehtaalla myymättä, mutta ainahan voi kysäistä tarjousta. ;)
 
10.12.2010
385
4
18
Helsinki
Nyt ei taida olla kovin suosittu vastaus mutta kevyeen käyttöön nuo varmasti menevät hyvin mutta oma mielipide on että ainakin jos meinaat autotallin perustukset kaivaa niin joko ostaisin tai vuokraisin ympäripyörivän vehkeen (tai ottaisin jonkun kaivamaan). Ite kun on rakennusprojekti meneillään niin ei moneenkaan niihin paikoihin Avantilla päässyt siinä vaiheessa kuin kaivettiin eli (kumi)telaketjut tarvitsi sekä ulottuvuudessa iso ero. Mun mielestä Avantti on loistopeli mutta on noi "oikeat" kaivurit aika paljon tehokkaampia. Tuo uusi 260 kaivuri vaikuttaa kyllä jo huomattavasti "oikeammalta" mutta eihän sekään tietty tuota etenemiskykyä eikä ulottuvuutta muuta.
Mutta jos Avantin kaivuria katselet niin näytti olevan tehtaan sivuilla käytetty 250 kaivuri myynnissä.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Minulla on ainoastaan minikaivuri, joten olen jäävi ottamaan kantaa kaivurin valintaan,
mutta tuo 260:nen on tosiaan olemukseltaan omaa luokkaansa.

Varsinaisissa maanrakennustöissä minäkin olen ottanut paikalle ammattimiehen ja -koneen tarpeen mukaan.
 

Lipponen

Jäsen
17.5.2009
108
0
16
Suositusta kysyjän konevalintaan en voi antaa. Pari kesää 250:llä kaivaneena voin kuitenkin todeta että sillä tekee paljon pihan pikkutöitä. Esimerkiksi...
- kaivaa kukkapenkit, pensaat ja muut turhat pihan koristelut pois "kerta kuokkaisulla" jotta saa tasaisemmat ja helppommin niitettävät nurmikot...
- kaivaa kannot pois, isotkin, mutta suuri kanto täytyy kaivaa "metrin säteeltä" ympäri koska lähempää 250 ei jaksa katkoa juuria.
Olisiko tuollainen 5-7 cm tuore juuri paksuin minkä se vetää huomaamatta poikki?(?)
- pienet kannot (15-20 cm puu tms.) nyppää maasta suoraan kauhaan.
- kaivaa satoja metrejä salaojaa, vesiputkiojia jne. hankalaankin maahan, kun hyväksyy sen että työ vie aikaa enemmän kuin jos asialla on 20 t kaivinkone.
- Savisessa maassa, sellaista tiukkaa "tiilisavea", kaivu sujuu hienosti tekniikalla ("vuolemalla"), ei voimalla kuokkimalla, koska voima ei riitä.
- 80 l saavin kokoiset (= 2x kauhan koko) kivet kaivaa rutiinihommana maasta pois. Isommat täytyy "kaivaa ympäri" ja vetää pois kuopasta ja pyörittää pois tieltä. Tämä on työnä hidasta, ja tällaisen maaperän kaivamisessa on kunnon kaivinkone oikeampi työväline jos aikaansaamisen tarve on suuri.

Sellainen tutina on että voimaltaan 250 vastaa hyvinkin, jos ei reilustikin 1,5 t. minikaivureita, mutta ei tieteenkään ole niin näppärä eli nopea kuin ympäripyörivä kone. On sillä kuitenkin saanut myös sokkelit seinänviertä myöten kaivettua. Jos maa on helppoa, sillä pitäisi syntyä 100 m2 autotallin pohja (...tämä on myös omassa ohjelmassa ensi kesäksi) kun ei oleta sen olevan valmis päivässä tai kahdessakaan. Jos on kiire tai maaperässä "1/2m3":n kiviä tai isompia, tai Avantilla ei pääse kunnolla kääntyilemään, täytyy paikalle tuoda oikea kaivuri.

250:n ketjukääntö on saanut paljon huomiota tällä palstalla ja muiltakin käyttäjiltä heikkoutensa takia (lenkkejä menee poikki) ja siksi että kääntö on hieman epätarkka. Ketjun kestävyyteen voi vaikuttaa myös sillä miten kaivaa ja missä suunnassa kaivuria rasittaa. Ostin minäkin varoilta nuo kääntöketjun varalenkit. Tämä auttoi, sillä ketju ei ole vieläkään mennyt poikki!

Summa summarum, 250 tekee väsymättä ainakin saman kuin 5 riuskaa lapiomiestä. Jos pitää tehdä vielä enemmän, niin sitten paikalle kannatta tuoda oikea kaivinkone, 5 t tai suurempi eikä mitään minikaivuria.... Ohessa vielä kuva viime syksyn ojankaivuusta ja löytyneestä kivisaaliista.
 

Liitteet

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Komppaan lipposta.

Olen käyttänyt 205 ja 220 kaivureita n. 500 tuntia.
- ruopannut matalan rannan kaislikon n. 2500 m2
- kaivanut n. 50 kantoa ylös, suurimmat n. 60 cm tyvihalkaisijaltaan
- irroitellut ja siirrellyt kiviä, suurimmat neljänneskuution luokkaa
- kaivanut auki 30 luvun talon sivustan moreeni maan salaojitusta varten (aivan * kovaa tavaraa)
- kaivellut monttuja ja ojia kaapeleille ja puskille.
- siirrellyt puita ja pensaita
- asentanut kaivon

Kaivuutehossa ja irroitusvoimassa väitän että päästään lähelle 2-3 tonnin kuokkaa, kuitenkin niin että ulottuvuudessa hävitään. Vuokraamani uudet 3 tn neussonit ja jbc:t eivät näppituntumalta olleet juurikaan avantia kummoisempia. Isoa aluetta kuokkiessa (kuten tallin pohja) joudutaan välillä viemään tavaraa maakauhalla pois, kun kone ei siirrä kasaa kovin pitkälle.

Käännön ketjuja katkeili oikein urakalla louhostyömaalla, jossa myös kolmen tonnin peli osoittautui liian pieneksi. Puolen vuoden aikana katkesi kahdeksan lukkoa, mutta silloin oltiin jo pitkälti suorituskyvyn tuolla puolen. Kääntö pitää vaan heti kiristää, kun huomaa väljän, muuten lukko antautuu.

Jos oikeita töitä on sen verran että kaivurin hinnan saa kohtuudella kuoletettua, niin kaivurista on kylla jatkuvaa iloa monenlaisten pienten ja vähän isompienkin hommien teossa.
Lisäksi kaivaminen on oikein mukava harrastus. Viidessä minuutissa saa vuosien vahingon aikaiseksi :)
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Olen kaivellut Lipposen kuvassa olevien kokoisia kiviä ja jopa isompia ylös maasta 320S koneella ja 210 kaivurilla. Vaatii tietysti hieman aikaa, mutta onnistuu. Paineet oli tehtaan asetuksissa ja kaivuri ei ole ainakaan vielä ratkennut mistään.

Ton 210 kaivurin suurin ongelma tai puute on todellakin tuo vajaa kääntösäde. Joskus ottaa päähän kun ei saa kerralla maata siirrettyä tarpeeksi kauas kaivannosta. Ja jälleen kerran ongelman/puutteen voi kuitata käyttämällä hommaan hieman lisää aikaa.... :mrgreen:

Vajaa kääntösäde 210 kaivurissa saattaa olla ihan suunniteltu juttu. Koneen puomiin tulee melkoinen puomia kiertävä vääntö kauhan ollessa täynnä kiviä, käännettäessä puomi koneen sivulle ja siirrettäessä kauha niin pitkälle kuin mahdollista. Jos puomi kääntyisi täydet 90 astetta koneen sivulle, olisi rasitus puomiin suurempi. Tästä syystä kaiketi noissa 220/250 malleissa on koneen alle tulevat tuet. Vastaavia tukia ei ole enää 260-kaivurissa, joten syy miksi sitä ei suositella 400-sarjaseen saattaa olla ettei 400-sarjan puomi kestä täyden kauhan kääntämistä täysin koneen sivulle. Tämä on sitten pelkkää spekulointia ja arvailua, mutta en oikein usko että 260-kaivurin paino olisi ainoa syy miksi sitä ei suositella 400-sarjaseen.

Yksi plussa 210 kaivurissa verrattuna 220/250 malleihin on sen nopeampi kiinnittäminen. Venttiilipöytä on varren päässä ja sitä ei tarvitse erikseen nostella ja asennella. Kaivurin asentaminen ja irroittaminen käy hetkessä. Tää sama ominaisuus on myös uudessa 260 kaivurissa. Siinä vielä jopa kaasujousella kevennettynä.
 

rekoheko

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.1.2010
11
0
1
Kiitos raadille nopeista vastauksista ja kommenteista. Se on sitten 210 ja jos tulee tenkkapoo eteen, niin isot pojat kuokkineen saa tarvittaessa pihalle.
 

kd8500

Jäsen
2.3.2009
142
0
16
Kevättä rinnassa - kaivamiset alkoivat

Pääsin tänään ensimmäistä kertaa kokeilemaan jo jouluna toimitettua uutta 260 kaivuria. Kohteena rantaan rakennettava uusi laituri. Täällä etelärannikolla maapohja ei ole lainkaan roudassa - lunta on niin pahuksen paljon eristeenä, rantarinteeseen ja osittain jäälle on kertynyt keskimäärin noin metri.

Aikaisempi kaivuri oli monesta kohtaa vahvistettu ja paranneltu 205 johon uutta vertaan. Tässä ensimmäiset kommentit:
* kaivurin kiinnitys kuormaajaan (630) on todella helppo, nopea ja vaivaton. Kuten aiemmin tässä kirjoitusketjussa kommentoitiin, syntyy kuormaajan puomiin melkoinen vääntö kun 90 astetta poikittain kammetaan täydellä paineella maata/kiviä/kantoja ylös. Mallin 220/250 alatukia ei ole. Toki leveällä olevat tassut kompensoivat osan tästä - erityisesti kun tassut voi helposti passata tukemaan oikein suoraan kuskin pukilta joka tilanteessa. Uskokaamme, että Ylöjärvellä hallitaan lujuusopin perusteet.
* Kaivurin hydrauliikan putkitus/letkutus on toteutettu kovin pienillä dimensioilla. Alkuun kaikki liikkeet olivat kuin hidastetusta filmistä. Mutta kun öljy lämpeni (ja varmasti lämpiää kun pakotetaan noin pieniin pilleihin) alkoivat liikkeet sujua ketterämmin. Silti jäi vaivaamaan putkituksen/letkujen mitoitus. Ilman kuormaakin Kubotan kierrokset putoavat kun käyttää ulompaa puomia tai kauhan kääntöä - ainakin kahdella pumpulla operoitaessa. Pääpuomin käyttö tai sivuttaiskääntö eivät kuormittaneet Kubotaa. Aihetta täytyy tutkia tarkemmin. Ymmärrän, että venttiilipöydässä ei ole minkäänlaisia säätöja tai kuristuksia.
* Tehtaan jäljiltä kaivurin varoventtiiilin säätö oli jäänyt joko tekemättä tai mennyt muuten pieleen. Venttiili alkoi lettaamaan jo noin 150 bar'ssa. Uudelleensäätö on toki helppoa ja vei vain hetken. Lettauspaine korjattu tasoon n. 200 - 205 bar.
* Ylöjärveläisiä täytyy onnitella sivuttaiskäännöstä. Nyt ollaan ammattitasolla.
* Venttiilipöydän ergonomia ei ainakaan heti sopinut minulle. Kahvat tulevat liian pitkälle kuormaajan ratin yläpuolelle. Vanhassa 205'ssa kyynärpäät nojasivat mukavasti rattiin. Nyt kädet ovat kokonaan ilmassa ja ainakin n. tunnin touhuamisen jälkeen minulla alkoivat kädet puutua. Pöytää on ilmeisesti mahdollista siirtää alaspäin mutta se edellyttää vähän rälläkkä- ja maalaustöitä.
* Kauhan vaihtomekanismi on yksinkertaisuudessaan loistava. Onnittelut suunnittelijalle.

Olisi mukava kuulla muiden tällä saitilla kirjoittelevien kokemuksia tästä uutuudesta.

JJ
 

kd8500

Jäsen
2.3.2009
142
0
16
Hei Ville Remppaaja

Viikonvaihteen ensimmäiset kaivamiset koskivat melko helppoa rantamoreenia ja osittain mutaa joten en vielä tässä yhteydessä uskalla sanoa mitään kovin jykevää aiheesta.

Jos paineet ovat samat niin uusi 260 on noin 10 % sylinterin työntöön nähden ja vastaavasti n. 3 % vetoon nähden voimakkaampi kuin malli 205. Tämä perustuu sylinterien dimensioihin (260: 63/36 ja 205: 60/32). Mekaanisista vipusuhteista ei minulla ole tarkkoja mittoja.

Heti lumien sulattua tarkoituksena on kaivaa uusittavan rantasaunan jätesesisysteemin edellyttämät ojat ja pumppukaivon montut. Tällöin pureudutáan ikikuusien ja mäntyjen juuriin, räjäytettävään kallioon ja sitkeään saveen sekä myös helppoon rantamoreeniin. Luulempa, että homma on sopiva testi uutukaiselle. Palaan raportilla.

JJ
 

Masi

Jäsen
29.3.2010
144
0
16
Onko kukaan kokeillu miten tuo 220 kaivuri toimii 320 nokalla. Lähinnä onko liian painava eli pystyykö siirtämään vai käykö perä kevyeksi. Olis 210 ja 220 kiikarissa pitäis vaan osata päättää kumman ottais.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
On se 220 aika painava liukuohjattuun. Joudut laittaan puntteja 3-5 perään. Sitten se keulii ilman kaivuria. Suosittelen sitä kevyempää.
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Isommasta 220 kaivurista ei oo kokemuksia, mutta 210 on oiva peli 320 nokalla. Paljon noilla ei suoritusarvoissa ole eroa. Ilmeisesti 220 kääntösäde on täydet 180 astetta kun se 210 kaivurissa on hieman vähemmin. Vastaavasti taas 210 on uudempaa sukupolvea, matalampi, parempi "ergonomia" ja hieman helpompi asentaa ja irrottaa.

Sen verran painoista voin sanoa, että jo 210 ilman takapainoa teki 320S:n aika herkäksi "nyökkimään". Veikkaisin, että painavampi 220 vaatii ihan ehdottomasti punttia perään. Yhdellä 40kg lisäpainolla 210+320S yhdistelmän käytös parani huomattavasti. Paino lisää olisi ehkä ollut optimi. Yhdellä lisäpainolla ilman työlaitetta ajaminen taas oli jo melkoisen hankalaa, joten kahdella todennäköisesti erittäin.
 

Masi

Jäsen
29.3.2010
144
0
16
Viime kesänä mulla oli tuo 210 vuokralla ja olin todella positiivisesti ylättynyt laitteen kyvyistä. Ja ensi kesäks tullut joitakin kyselyitä niin ajattelin et pitäiskö ostaa omaksi. Täytynee aloittaa hintaneuvottelut 210. Mulla on omavalmisteiset lisäpainot takana ja ilman lisälaitetta kulkee käytännössä aina kahdella pyörällä, vaatis vähän tuotekehittelyä.
 
28.11.2010
23
0
1
Täällä 210 kaivuri 313 nokalla, kaiveltu on kymmeniä tunteja kaikenlaista maastoa ja maata ja on asiallinen kaivuri. Menee ilman peräpainojakin, mutta joskus pidän 110 kg peräpainoja niin helpompi liikutella. Varsinkin mäkisessä tai epätasaisessa maastossa painot hyvät niin sivuttaisliikkeet eivät ole niin voimakkaat. Painopiste keulalla on aika korkealla ajettaessa.
 

Masi

Jäsen
29.3.2010
144
0
16
Niinhän siinä sitten kävi et tuumailu koitui kohtaloksi ja havittelemani kaivuri myytiin ennen ostopäätöstä. Täytynee luoda kontaktia tehtaan suuntaan jos sitten ostais uuden. Ellei jollakulla loju nurkissa ylimääräistä 210?
 

Masi

Jäsen
29.3.2010
144
0
16
Viimein saapui tehtaalta lähetys uuden 210 kanssa. Laite tuli sarjapikaliittimellä, olivat kuitenkin ystävällisesti laittaneet vanhat liittimet mukaan, nyt vaan ongelma kun letkuja ei ole merkitty, niin kumpi on vapaakieto. Itse pähkäilin et vapaakierto tulisi venttiilipöydältä ja työ menis nopeudensäätöventtiilin kautta?
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 501
323
108
Bobäck
Jos työlaitteen suunnasta katsoo kohti Avanttia ja sarjapikaliitintä niin vasen alhaalla on sininen, vasen ylhäällä musta ja oikealla ylhäällä on vapaa paluu. Näin niissä missä on on 3 letkua! Ja sarjapikaliitin käteen niin että tuon "faster" avi mikä teksti nyt olikaan tulee ylöpäin, eli ohjaustapita jää ylä ja alareunaan keskelle.
 
Keskustelun aloittaja Samankaltaiset keskustelut Foorumi Vastaukset Päivä
T Kaivurin kauhat kynsillä vai ilman? Avant Planet - Työlaitteet ja käyttö 4

Samankaltaiset keskustelut