Takuuaika meni umpeen, lelut ovat yhä nipussa ja kokemuksia on kertynyt roppakaupalla. Koneessa (420) on 195 tuntia mittarissa ja kaivuuta 210:llä suurin osa käyntiajasta. "alavilla" kertoi jo aiemmin oleellisen; yhdistelmällä on omat rajoitteensa, siitä olen täysin samaa mieltä.
Minulla on työkohteena mökin perustuksien korjaus, salaojitus ja kunnallistekniikan viimeisten metrien kaivuut. Maaperä kiviä, jotka on muurattu toisiinsa kivikovalla hiesulla, vai mikä sen oikea nimi lieneekään. Lapion kun iskee, kilahtaa ja kipinöi! Sattumiksi löytyi järkäleitä, jotka siirtyivät aivan limiitillä. Lisäpainotkin ovat vasta leikkeinä odottelemassa kahvoja, porauksia ja viimeistelyä. Kauhana on vakio 40 senttinen ja hammassulkeisia pidetty ahkerasti tilanteen mukaan.
Olosuhteet ovat ahtaat. Keväällä kone oli pohjiaan myöten syksyllä myllätyssä savessa, mutta kuten todettu, zoomilla varustettu linkkukone kyllä liikkuu. Pari kertaa ölyn haju ja märkä etupyörän sisäreunus ovat säikäyttäneet, mutta ilmeisesti öljy on peräisin huohottimesta, vaikka kallistukset ovat olleet maltillisia vahvan itsesuojeluvaiston jarruttelemina. Vuotoja ei ole löytynyt ensimmäisten tuntien öljyvahingon jälkeen, silloin puomin nostoletkun liitokset vuodattivat iltahämärissä kymmenisen litraa öljyä tantereelle ja olin vähällä päästä paikallisuutisiin :x
Kaivurin tukijalat ovat melko säälittävät ja välillä kone piti hillitä kuormaliinoilla aloilleen. Jarruistakaan ei ole helpotusta, kun tassut keventävät etupäätä. Akselin pätkät tassujen lisäjarruina tuntuivat olevan yhtä tyhjän kanssa ja roikkuivat siirroissa matalalla keräten ilkeitä osumia. Villeissä suunnitelmissa on hydrauliikkaa ja kumitossua
Kaivurin liikkeet pääsivät yllättämään kerran jos toisenkin. Erityisesti kääntö muuttuu äkkinäiseksi varsinkin öljyjen lämmettyä. Kauhan kallistus heittää välillä saaliin takaisin kuopan pohjalle, mutta siinä syy on enemmän vipusuhteissa, kuin äkkinäisessä hydrauliikassa. Vähäisen tela-Hitachi kokemuksen perusteella sanoisin, että kaivurin liikkeet ovat harmonisoitavissa, jos niin halutaan. Avantissa jonkun sylinterin nouseva paine aiheuttaa äkkiliikkeitä muissa ja seuraukset ovat todella yllättäviä keski-ikäisen reaktioajoille.
Nyt mökin alin hirsikerta sai osakseen kolhun jos toisenkin, vaikka kuinka yritin varoa. Ensin suojasin rakenteita soiroilla, mutta koska kaivuu tapahtui myös mökin alla, joka milli lähemmäs seinää tuli tarpeeseen :mrgreen:
Kasvattiko kukaan onnistuneesti hydrauliikkaletkujen kokoa? Tuotekehityssuunnitelmani on kasvattaa kääntösylinterin letkustoa ja lisätä virtaukselle säätöyksiköt. Näin kääntö olisi erikseen hillittävissä muiden liikkeiden hidastumatta.
Kuumalla öljyllä kaivuri muuttaa luonnettaan koko lailla hätäisemmäksi, joten letkujen kasvatus voisi olla eduksi kautta linjan. Muutokset edellyttävät tietenkin CE-dokumentaation päivitystä ja kymmenvuotissäilytystä, ettei myynti- tai työsuojelutarkastustilanteissa joudu ongelmiin.
Muita suunniteilla olevia parannuksia(?) ovat S-30 kiinnike ja mahdollisesti myös kauhan kallistus... Ergonomialle ei ole suuria tehtävissä. Jarrukahva on jo saanut pätkän Armafleksiä pinnalleen polvea suojaamaan ja olen ollut onnellinen, ettei koneessa ole ohjaamoa estämässä raajojen venyttelyä ja ehdottomasti kiellettyä takajalan roikottamista koneen ulkopuolella.
Tämän urakan valmistutta kaivuri pääsee perushuoltoon eli purkuun, puhdistukseen ja voiteluun. Samalla täytyy korjata runsaina esiintyvät terästyön ja hitsauksen virheet jatkovammojen estämiseksi ja rehottavan korroosion hillitsemiseksi. Onko kukaan reklamoinut pintakäsittelyn virheitä? Joku muukin oli palstalla kiinnittänyt huomionsa hilseilevään maaliin ja ruostekukkasiin, ovatko nämä poikkeuksia vai hyväksytäänkö luokaton laatu mukisematta?
Keskitetty voitelujärjestelmä suojarakenteineen asentuu ehkä siinä samassa huoltorytäkässä, nyt nippojen puhdistelu ja rasvaus on alkanut käydä hermoille. Ja prässi vaihtuu laatumerkkiin, kun sellainen kohdalle sattuu. Nykyinen on muuten hyvä, mutta rasvaa päätyy kourallinen männän väärälle puolelle, jousen syövereihin.
Kokonaisuudessaan olen yhdistelmään tyytyväinen. Kuljetus onnistuu ruotsalaisen perheauton, peräkärryn ja vuokratrailerin voimin ahnehtimatta lähes laillisesti. Ensin kaivuri ja kauha kärryllä mökille, sitten Avantti trailerilla perässä. Jos omistaisin tehokkaamman, oikean kaivurin, tarvitsisin myös kuormaajan tai vastaavan. Milläs niitä kuljettaisi ja mitä koko lysti maksaisi?
Tyytyväisyyttä ei juuri himmennä edes se, että tontin reunaan saapunut vähän kookkaampi telakaivuri kauhaisi maata vartissa saman verran, mitä itse näiversin pari työpäivää :mrgreen: