Katalysaattori 225:een | AvantClub - Keskustelupalsta

Handyboy

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.9.2018
10
3
3
Tervehdys kaikille,

Liityin joukkoon vihreään kun tilasin oman 225:n ja nyt tässä konetta odotellessani mietiskelin, että saisiko omasta työympäristöstä mielyttävämmän, jos koneeseen asentaisi nykyisen äänenvaimentimen tilalle kolmitiekatalysaattorin ja sen perään äänenvaimentimen. Onko porukka asennellut katalysaattoreita EFI bensakoneisiin vai onko tämä tarpeeton tuunaus?

Luin Kohlerin manuaalista, että käyntilämmön saavutettuaan lambda-anturilta menee tieto moottotinohjausyksikolle ja moottorinohjausyksikkö säätää seoksen siihen optimii 14,7 kg/kg suhteeseen. Tämän puolesta katalysaattorin pitäisi toimia ainakin kun kone on lämmin, mutta miten on sitten käytäntö :roll:
 
Lähteeköhän myllystä tarpeeksi lämpöä pitään katalysaattori lämpöisenä, ehkä jos löytää tarpeeksi pienen pöntön...
 
Katalysaattori on hiukan kaks-vai pitäisikö sanoa kolmepiippuinen juttu. Ainakin dieselin osalta katti polttaa tuhkan nanotasolle, joka menee keuhkoihin, vaan ei sieltä pois. Tietenkin kokonaispäästöt ovat pienemmät, mutta kuski saa enemmän haitallista tavaraa. Katin perässä pitäisi olla hiukkasloukku, kuten moniin henkilöautoihin on jo asennettu.

"alle 10 mikrometriä halkaisijaltaan olevat ns. hengitettävät hiukkaset (PM10) ja pienhiukkaset (PM2.5) kulkeutuvat syvälle hengitysteihin ja siksi ne ovat huomattavasti haitallisempia kuin suuret hiukkaset."
 
Kiitokset lämpimistä tervetulijaisista. Moottoripyöriin tarkoitetut katalysaattorit voisivat olla kokonsa puolesta sopivia tuolle 747 cm3 koneelle ja jos katti toimii moottoripyörän kanssa, niin sen voisi olettaa toimivan bensa Avantin kanssa.

Pakokaasujen puhdistamisessa oman hengitysilman kannalta pitää toki olla järki mukana, ettei rakentelujen jälkeen tule huononnettua tilannetta. Olen ymmärtänyt, että bensakoneissa muodostuu hiukkasia vähemmän kuin dieselmoottoreissa. Tähän kait vaikuttaa se, että bensakoneissa kipinällä sytytettävä seos on sylinterissä kaasumaisessa muodossa, kun taas dieselissä ruiskutetaan nestemäistä polttoainetta palotilaan.

Löysin netistä oheisen kuvan ilman mitään sen tarkempia asteikkoja. Tämä ainakin viittaisi siihen, että bensakoneen 14,7 seossuhteella saisi vähennettyä häkä-, hiilivety- ja typpioksidien päästöjä.

Gasoline-engine-catalyst-efficiency-function-of-air-fuel-ratio.jpg


Joku tässä minua kuitenkin epäilyttää. Nimittäin jos katalysaattorin lisäys olisi yksinkertainen, helppo ja toimiva ratkaisu, niin kai se olisi jo tehty Ylöjärvellä. En oikein usko, että se olisi kustannuskysymys.
 

Uusimmat keskustelut