• Ilmoitus, Pe - La n. klo 1-3 yöllä on tapahtumassa isompi sivuston päivitys. Foorumi ei ole silloin saatavilla ja tämän aikana tulee päälle huoltotila.

Kauha repesi

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
No niin, jo TOINEN kauha joka repeää, samasta kohtaa..

Edellinen, 90cm kauha repesi ja samalla siihen laitettiin vahvikkeita. Nyt sitten avant-tapaamisessa edullisesti meille tullut 105cm kauha repesi samasta kohtaa. Voi näitä.

Eli repeäminen tapahtui siis siitä kiinnityslevyn alapuolelta ja sen alanurkkien kohdalta. Pahus.

Onko tuo hitsaaminen niin vaikeaa, etteikö kannattaisi hakea edullista puikkokonetta ja korjata moinen itse? Netistä löytyy hitsausohjeita aloittelijoille pilvin pimein.

Mutta, kukas ja missä tuon saisi korjattua edullisimmin tähän hätään? PK-seutu on kyseessä siis, 50km enempää en tuon takia tohtisi ajella.

dingo1

Jäsen
3.12.2009
78
0
6
Salo / Bromarf
Helsingissä ainakin Tattarisuolla on vaikka kuinka monta metallipajaa, joissa varmaan pienet hitsaukset onnistuu.
Sopivasti kun osuu kyselemään, niin suostuvat hitsaamaan muutamalla kympillä. Ainakin Kytkintie eteläpäässä oli yksi paikka jonka nimeä nyt en muista, jossa joskus hitsautin veneen osia kympin korvauksella.

Mitä tulee hitsauskoneeseen. Kannattaa hankkia ja opetalle, kun siitä on aina hyötyä jälkeenpäin, kun ei tarvi etsiä aina paikkaa missä hitsauttaa...

Mutta ei kannata hankkia ihan halvinta muuntajaa, kun niillä pitää jo osata hitsata, jos niillä yleensä aikoo saada muutakin kuin räkää raudan päälle. Joku halpa invertteri on paras ratkaisu aloittelijalle ja siihen rutiilipuikot, niin kyllä alkaa puikko palamaan. :)
Inverttereitä saa alkaen noin 230-250€

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Onneksi naapurilla löytyy invertteri ja muut vehkeet ;) Kaljakeissin hinnalla korjaantuu tuokin.

Mutta, kyllä se on oma hitsausvehje saatava. Mitenkähän on, että kannattaako ennemmin hankkia MIG vai onko puikkohitsaus kotihommiin parempi? Ja tässähän tietysti kotihommat on Avantiin liittyviä hitsauksia. Ymmärsin, että puikkohitsaus soveltuu paksummalle materiaalille paremmin kuin MIG. Mutta tuossa serkun MIG-hitsausta katsottuani totesin että se saattaisi olla helpompaa kuin puikko.

Mitä sanoo raati?

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Noh, naapurilta se puikkohitsi löytyi ja pääsin itse tekemään puolet työstä. Ei paha!

Siis jälki oli kyllä mitä sattuu, etenkin alkuunsa, mutta kyllä siitä ainakin kestävä tuli :)

Ja piankos tuota itselleen moisen invertterin hankkii..

Polkija

Jäsen
22.4.2009
31
0
6
jets sanoi:
Mutta, kyllä se on oma hitsausvehje saatava. Mitenkähän on, että kannattaako ennemmin hankkia MIG vai onko puikkohitsaus kotihommiin parempi? Ja tässähän tietysti kotihommat on Avantiin liittyviä hitsauksia. Ymmärsin, että puikkohitsaus soveltuu paksummalle materiaalille paremmin kuin MIG. Mutta tuossa serkun MIG-hitsausta katsottuani totesin että se saattaisi olla helpompaa kuin puikko.

Mitä sanoo raati?
Ääni MIGille. Huonolla migillä menee vähemmän hermot kuin huonolla puikolla. Huono puikko tarttuu kiinni kohteeseen kuin liimattu jos ei syty heti kunnolla, tosi ärsyttävää. Huonolla migillä tulee helpommin rumaa saumaa, ei haittaa jos ei halua sen haitata. Lisäksi ei tule välttämättä niin kestävää saumaa, mutta hitsaa sitten uudestaan jos ja kun repeää. Ammattilainenhan kyllä hitsaa millä vaan hyvää saumaa, mutta näin alottelijoille...

MIG (oikeammin vissiin MAG) -hitsaus vaatii sitten vaihdettavan kaasupullon, oma vaivansa sekin. Tietenkin on saatavana ydintäytelankaa, mikä ei vaadi kaasua, mutten ole ikinä kokeillut niin en tiedä miten se toimii käytännössä. Lisäksi ei oikein onnistu hitsaus tuulella, vaatii suojaisan paikan missä hitsata. Puikkokoneessa on sitten aina puikot loppu/hukassa/kaukana kun niitä tarvisisi. Ja MIGillä saa hitsattua paksuakin tavaraa, mm. murskan leukoja, sora-auton lavan näin esimerkiksi tiedän hitsatun MIGillä.

En sitten tiedä noista inverttereistä. Voisivat olla kyllä ihan hyviäkin, pitäisi päästä sitäkin testaamaan.

Kotitarvehitsauksia itsekin olen vain harrastanut ja kantapään kautta opetellut... ja edelleen tulee räkäsaumaa :lol: :oops: Kovan luokan hitsaajat, joita tuntuu kanssa foorumilla pyörivän, voisivat kertoa oman mielipiteensä?

Tai sijoita kerralla vajaa tonni, ja osta kiinalainen puikko-plasma -kone, tulee samassa koneessa molemmat! Suosittelen! (Vaatii paineilman)

ryydis

Jäsen
28.4.2009
130
4
18
Lieto
www.netti.fi
Polkija sanoi:
Kotitarvehitsauksia itsekin olen vain harrastanut ja kantapään kautta opetellut... ja edelleen tulee räkäsaumaa :lol: :oops: Kovan luokan hitsaajat, joita tuntuu kanssa foorumilla pyörivän, voisivat kertoa oman mielipiteensä?
paineilman)
En oo kovan luokan hitsaaja mutta vastaan silti... Ihan kotitarvehitsaaja, tosin pitkällä kokemuksella.

Liimapuikkokonetta (muuntajaa) en suosittele puikkokoneeksi. Invertteri ehdottomasti jos vaan budjetti kestää. Itse olen opetellut hitsaamaan muuntajalla ennen invertterien yleistymistä mutta kotitarvehitsaajan ei kannata tänään opetella muuntajalla. Menee käämit. Hitsaajalta. Koneesta ei mee koska siin on paistonappi ;)

Täytelanka MIG on mielestäni hyvä vaihtoehto. Ja ainoa järkevä kotikäytössä. Pullojen vuokra on sitä luokkaa ettei ainakaan meikälainen pysty satunnaisiin hitsauksiin ylläpitämään pulloa. Täytelankakoneella onnistuu hitsaaminen myös tuulella ulkona. Jos hakee halpaa täytelankakonetta niin ei kannata sit ostaa kaikkein pienivirtaisinta. Ainakin 135A max pitää olla.

MIG sopii myös pakoputkiin (yleensäkin autohommiin), puikolla hitsaat Avantin työkalut. Toki pelkällä MIGilläkin pärjää aika paksun raudan kaa.

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Minulla on Kemppin 150A mig ja Esabin tasasuuntaaja puikkokone. Oma mieltymykseni on hitsata puikolla,
koska tunkeuma on parempi ja saumasta tulee vahvempi.- Ruostumattoman/ haponkestävän
hitsaaminen onnistuu helposti, vain puikkolaatua vaihtamalla.

Halutessaan migin jolla oikeasti pärjää rakenneteräs töissä, täytyy hankintaan käyttää
(mielestäni) kohtuuttoman paljon rahaa. Alle 150A migiä ei kannata ostaa, jos hitsaa
muutakin kuin "autopeltiä".

Halpaa puikkokonettakaan ei kannata hankkia ja/sillä invertterit ovat nykypäivää.
Tämän päivän invertterin käyttö on helpompaa sillä niissä on korotettu sytytysvirta,
kenkälaatikon kokoisena säilytystilaa ei paljon tarvita ja siirtely on helppoa.
Jos minun pitäisi luopua toisesta hitsauskoneestani, olisi se mig.

-Molempi parempi! :D

dingo1

Jäsen
3.12.2009
78
0
6
Salo / Bromarf
Sama täällä, ääni Invertterille.

Invertterillä hitsaaminen on loppupelissä helppoa ja lopputulos on paljon kestävämpää kuin halvalla MIGillä.

Totta kuitenkin on että kunnon Migillä saa hyvää jälkeä aikaan myöskin, mutta kotitarvekäyttöön sen hankinta onkin sitten ihan eri hintaluokassa kun käyttökelpoisen perus Invertterin.

Itselläni on molemmat ja kun tarve hitsata Avantin työlaitteita, niin pääasiassa käytän Invertteriä, koska sitten ei tarvi korjata revenneitä hitsisaumoja jälkikäteen....

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Joo, noita inverttereitähän tosiaan saa aika edullisestikin. Mutta sitä en ymmärrä, että mitä eroa on puikkokoneella ja invertterillä? Eikö invertterillä juurikin hitsailla puikon kanssa? Ja kai sitä TIG-hitsaustakin tehdään invertterin kanssa?

dingo1

Jäsen
3.12.2009
78
0
6
Salo / Bromarf
Puikkokoneita on muutamaa eri tekniikkaa....

on inverttereitä, vaihtovirtamuuntajaa (liimapuikkokone)ja tasasuuntaajaa (isompia lähinnä ammattitason laitetta)

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Ja tuommoisella halpis-invertterilläkin vissiin pärjäisi?

http://tinyurl.com/3m8pasp

Suosituksia otetaan vielä vastaan. En sentään hetikohta ole menossa sitä hitsivehjettä ostamaan. Se MIG kiinnostaa edelleen, pitäisi kai päästä kokeilemaan.

Piippola

Jäsen
16.3.2009
18
0
1
Jos pääset Tekniikan Maailman arkistoon ks numero 6/2002 s 115 "TM pikakoe: Gern 100 -puikkohitsausinvertteri".
Itse olen saanut tullaisella liitettyä kaikenlaista yhteen erittäin luokattomasti. Ja paras apuväline on sitten rälläkkä, jonka avulla yleensä pääsee lähtöruutuun.

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
jets sanoi:
Ja tuommoisella halpis-invertterilläkin vissiin pärjäisi?

http://tinyurl.com/3m8pasp

Suosituksia otetaan vielä vastaan. En sentään hetikohta ole menossa sitä hitsivehjettä ostamaan. Se MIG kiinnostaa edelleen, pitäisi kai päästä kokeilemaan.
Tuota...miten tämän nyt sanoisi... jos rahoitus on määräävä tekijä, säästä vaikka vuosi vielä ja hanki esim.
Esabin invertteri. Ne ovat tällä hetkellä edisyksellisimpiä.
Minulla on kotona kohtuulliset ammattiluokan koneeet, mutta kun niitä vertaa työpaikalla oleviin uusiin
teollisuuskoneisiin on tekemisen taso aivan toinen.- Halpis koneen ja merkkituotteen ero lienee vielä
suurempi, joten neuvon jättämään "villit vaihtoehdot" kauppaan.

Olen ollut 32 vuotta erilaisissa teollisuuden kunnossapitotehtävissä ja vähäsen päässyt hitsailemaankin.
Hyvä hitsari saa huonollakin koneella jotakin aikaan, mutta ei halua käyttää sellaista konetta.
Kokematon/ satunnainen käyttäjä pilaa huonolla koneella kappaleensa ja hyvällä koneella saattaa
luulla osaavansa hitsata, sillä jälki on siedettävää.

Millään puikkokoneella ei kannata alkaa TIG-hitsausta yrittämään...ne on sitten jo ihan eri koneita,
joita ei kannata sotkea tähän yhteyteen.

Migiä ja puikkokonetta (mm.invertteriä) ei mielestäni pidä vertailla keskenään, sillä
käyttötarkoituskin on aivan toinen. Pitää päättää kumpaa tarvitsee, tai ostaa molemmat! :cool:

Konemies

Jäsen
8.6.2010
27
0
1
Moro olen hitsaillu työkseni jonkun verran, itse en ole invertterillä koskaan hitsannut mutta sellainenkin kyllä tuolta tallista löytyy. Poika sitä on käyttäny ja on tullu kyllä hyvää jälkeä mutta itse suosittelisin kyllä migiä, en ole kyllä ikinä huomannut mitään eroa tuulella hitsattaessa. Mutta puikkohitsi on kyllä hyvä paksuun tavaraan mutta migilläkin hitsaa kyllä yhtä hyvin paksua tavaraa. Tig-hitsiä en oikein suosittele muulle kuin alumiinille ja siinä on aloittelijalle kyllä vähän enemmän haastetta kuin "tavallisessa hitsissä" eli jos haluat hyvän ja moni käyttöisen hitsin niin osta ehdottomasti Mig. Puikkohitsin ehdoton ykkönen on mielestäni Esab ja Migejä on monia hyviä mutta suosittelisin Kempin 180:stä. :D ;)

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Tuolta saisi vuokralle, että pääsee testaamaan ennen kauppoja.

http://www.pvj.fi/hitsauskonevuokraus.html

Vinkkinä että useimmpien koulujen tiloissa pidettävien työväenopiston puutyökurssien yhteydessä on mahdollisuus käyttää myös metalliverstasta, jossa pääsee testamaan työkaluja hyvissä olosuhteissa. Metalliverstaan käyttömahdollisuus on tilojen sijainnista ja opettajan innostuksesta kiinni, joten selvitä asia etukäteen. Pääsee sitten ennalta miettimään minkälaisen pajan tallin nurkkaan perustaa, kun on kokemusta valmiista mallista. Esim espoossa kauklahdessa tunnit maanantaisin klo 18-20.30 hinta n. 75 eur syksystä kevääseen. Suomenojan nikkariverstaalla mahdollista käydä tuntipohjaiseen hintaan torstaisin, mutta sieltä kannattaa selvittää etukäteen metallitöiden tekemisen mahdollisuus.

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
Itse suosittelisin MIG hitsauslaitteen ostamista.Vähintään "piikkinen".
Hitsaus on helppoa ja käy ohutlevystä vähän vahvenpaan.
Puikkokone on taas vaativanpi lähinnä asentohitsauksen suhteen.
Mulla on Esabin 280 miggi ja Kempin Minartig 180 puikko/tig hitsauskoneena.
Kaukosäätö on puikkohommissa ehdoton lisävaruste.
Viimeaikona oon ihastunut puikkohitsaukseen ja sen haasteellisuuten lähinnä asentohitsauksessa.
Pystysaumat ja ylöspäinhitsaus on mielenkiintoista.

Mauri

Samankaltaiset keskustelut