Kauhan rakentelua | AvantClub - Keskustelupalsta

tujuka

Jäsen
Keskustelun aloittaja
22.2.2012
68
2
6
Tuli tuollainen kauha askarreltua. Malli on lainattu Avantin myimästä kauhasta pienin muutoksin. Leveyttä löytyy 1650mm ja laskennallinen tilavuus n. 370litraa. Kiinnikkeet tein itse kokeeksi kuvissa näkyvällä tavalla. Nyt tuolla on urakoitu muutama tunti ja hyvin pelaa. Seuraavaksi täytyis tehdä kaivuri Avanttiin :)
 

Liitteet

  • IMG_2467.jpg
    IMG_2467.jpg
    87,3 KB · Katselut: 4 267
  • IMG_2469.jpg
    IMG_2469.jpg
    83 KB · Katselut: 4 277
  • IMG_2471.jpg
    IMG_2471.jpg
    74,4 KB · Katselut: 4 265
On kyllä todella hienon näköinen kauha - et taida ensimmäistä kertaa olla hitsaushommissa. Tällaisia kauhoja saisit varmaan myytyäkin jos oikein haluat.
 
No hitsaushommis en ehkä ole ammattilainen mutta suunnittelu 3D ohjelmalla onnistuu. Kauhan kaikki osat on leikattu laserilla. Eli jos on jotain tarvetta 3D suunnittelulle niin multa voi kysyä ;)
Seuraava projekti olisi tosiaan minikaivuri ellen sitten löydä sellaista jostain edullisesti käytettynä.
 
Perjantaina sain minikaivurin maalauksesta. Täytyis saada kuvia tänne vai pitäiskö tehdä oma ketju sille projektille?
Jos muuten joku ihmettelee tuosta lumikauhasta että miksi itse tehdyssä laitteessa on tyyppikilpi niin se johtuu siitä että firmassa on tuollainen tyyppikilpitulostin :D

Kilvessä lukee: Lumikauha, Vuosi 2012, paino 100kg ja valmistusnumero 001
 
tujuka sanoi:
Perjantaina sain minikaivurin maalauksesta. Täytyis saada kuvia tänne vai pitäiskö tehdä oma ketju sille projektille?
Jos muuten joku ihmettelee tuosta lumikauhasta että miksi itse tehdyssä laitteessa on tyyppikilpi niin se johtuu siitä että firmassa on tuollainen tyyppikilpitulostin :D

Kilvessä lukee: Lumikauha, Vuosi 2012, paino 100kg ja valmistusnumero 001

Tuota juuri ihmetelin todella kyvän näköinen
 
Kauhan rakentelu jatkuu... Tuli jonakin päivänä mieleen kun ei tuo leveä kauha tahdo aina upota sorakasaan/jäiseen lumikasaan että jos tekisikin ns. v-kauhan. Mitä mieltä olette olisiko tuollainen kauha hyvä? Mallintelin kauhaa hivenen jo edellisestä kauhasta.
 
Kuoriketta ja humusta kauhoivat tuon mallisella kauhalla, isoilla pyöräkuormaajilla.
-Työntyy helpommin kasaan, mutta on muuten melko yksipuolinen kauha. :roll:
 
mitenkäs semmoinen jos laittaisi vaan irtohampaat suoran kauhan keulalle, voisi vaihtaa käyttötarpeen mukaan suoraksi tai hampaalliseksi?

Hampailla pystyisi sitten tekemään kaikenlaista muutakin, kuten pehmittämään kovettunutta maapohjaa tai nyppimään pienempiä kantoja ja juuria.
 
Vaihdettava/ irroitettava huulilevy voisi olla hyvä ratkaisu. Silloin olisi helppoa vaihtaa kauhan ominaisuuksia
tarpeen mukaan, vain erilaisia levyjä kokeillen.
 
tujuka sanoi:
Kauhan rakentelu jatkuu... Tuli jonakin päivänä mieleen kun ei tuo leveä kauha tahdo aina upota sorakasaan/jäiseen lumikasaan että jos tekisikin ns. v-kauhan. Mitä mieltä olette olisiko tuollainen kauha hyvä? Mallintelin kauhaa hivenen jo edellisestä kauhasta.

Kannattaa kokeilla tuota v-kauhaa, koska kauhan suunnittelu/ rakentaminen ei näytä tuottavan ongelmia. Ongelma taitaa johtua kauhan leveydestä/ Avantin painon puutteesta. Jos pidät kauhan leveyden samana niin kyllä v-kauhan pitäisi paremmin upota penkkaan.
 
Tuollainen irroitettava levy olisi toisaalta hyvä vaihtoehto tällöin kauha sopisi moneen hommaan. Toteutus sen kiinnittämisestä voi olla haastavampaa, koska jos sen irroitus ja kiinnitys on työlästä ei sitä koskaan tule käytettyä. Normaalin kauhan vaihtaa tuollaiseen v-kauhaan kumminkin aika äkkiä, jos tekisi vain tuon normi kauhan rinnalle v-kauhan.
 
Ite kans miettinyt miten ton huulilevyn sais kätevästi vaihdettavaksi,suunnitelmissa ensi talveksi tehdä kärkikippaava kauha ja materiaali olis alumiini :?:
 
Mitä jos tekee vähän niinkuin superleveän trukkipiikin V kärjellä johon laittaa työlaitekiinnikkeen. Sitten ottaa normaalikauhan sen kyytiin ja lukitsee sen jotenkin kiinni. Piikki tulee siis kauhan alta auttamaan höyläyksessä.
 
Niinkuin Scudo tuossa jo totesi - taitaa perusongelma olla leveys suhteessa Avantin työntövoimaan. Itse nyt siirtänyt soraa ja yrittänyt vähän kaivaa soraista rinnettäkin eri kauhoilla - ja kaikkein parhaiten pärjää kapein eli 105senttinen monitoimi piikeillä. Ja toiseksi 130senttinen sorakauha. Näittenkin välillä iso ero - tuolla 130senttisellä ei tee mitään kivisessä sora-rinteessä kun taas tuolla 105sella irtoaa kivisestäkin rinteestä tavaraa. Löysässä hiekassa ei paljon eroa. Ja kyllä täyskauhallinen 130senttinen on omalle vanhalle 528'lle ihan riittävän iso kuorma. Rupeaa jo perä nousemaan (ei ole muita painoja kun ylipainoinen kuski). Eli jos itse tekisi tuollaista terväkärkistä sorakauhaa niin en kyllä tekisi liian leveätä.
 
Olen itse ajanut nyt noin 10 kuorma-autollista soraa ja käytän 110cm leveä kauha. Uppoo hyvin kasaan ja täyteen tuleen niin paljon että saisi olla vielä lisäpaino takana. Eli koko on melko ratkaiseva sora hommissa!
 
jarine80 sanoi:
Ite kans miettinyt miten ton huulilevyn sais kätevästi vaihdettavaksi,suunnitelmissa ensi talveksi tehdä kärkikippaava kauha ja materiaali olis alumiini :?:

Nelitoimikauhassa on tavallaan irtonainen huulilevy, joten siitä saa mallia kehittelyyn.

Itse olen ajanut jyrsinkoneella pykälän huulen kauhanpuoleiseen reunaan, silloin materiaali ottaa työntövoiman vastaan.
Tämän jälkeen olen kiinnittänyt huulilevyn hitsaamalla pätkittäin (on helpompi vaihtaa tarvittaessa), mutta yhtä hyvin voisi kiinnittää muutamalla pultilla.
 

Uusimmat keskustelut