Kauhoista

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Olen kokeillut melkein koko kuvaston lisävarusteet ja yksi työlaite on ylitse muiden, nelitoimikauha. Härvelin käyttöalue on todella monipuolinen, sitä voi käyttää kauhana, lanana ja hammastettuna sillä saa irroitettua ja kaivettuakin vähäsen. Kauhan tyhjennys avaamalla antaa myös mahdollisuuksia tarkempaan tyhjennykseen ja matalampaan avauskorkeuteen, jolloin koneen vakaus säilyy, vaikka kauha olisi sepeliä täynnä. Ainoa miinus on hivenen korkea hinta.

Pykälää halvemmalla saa sitten kärkikippaavan kauhan, jolla on pari edellisen kauhan hyvää ominaisuutta. Kippauksen voi suorittaa lähes puomin ala-asennosta alkaen, jolloin tyhjennys ei haittaa vakautta ja lisäksi 120cm kauha on melko tilava 350 l, joka on sopiva koko mullan ja hiekan levitykseen sekä pienemmälle pihalle lumikauhaksi. Koneen levyisenä kauha ei ole pahemmin tielläkään. Kärkikippaava kauha on hinnaltaan melko lähellä tavallista ja konetta hankkiessa kannattaa testata olisiko peltilaatikkoa monipuolisemmalle värkille käyttöä.

Kaivurin kauhoista 40 cm on hyvä yleiskauha, mutta sille kaveriksi kannattaa ehdottomasti hankkia 70-100 cm kauha, jolla pohjien tasaus ja muut "urakat" sujuvat nopeammin. En tiedä onko 220 kaivuriin saatavana rotoa (taitaa hinta olla suurin este) mutta sellainen voisi olla melko pätevä leveän kauhan kanssa. Rakenne tässä 220 kaivurissa on joka tapauksessa huomaatavasti tukevampi kuin 205 kaivurissa, sen huomaa etenkin sivuttaisliikkeissä.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 863
227
63
"Enconi" saattaa lisätä painoa liiaksi kaivuulaitteelle. Mutta kauhan kallistus on kyllä aivan hyvä lisävaruste luiskakauhassa. Kauhaa voi käyttää näin kulma edellä muotokauhana ja muutenkin mahdollistaa halutun kaltevuuden. Muutenkin Avantti on kaivaessa helposti johonkin suuntaan kallellaan, eikä näin meinaa saada kiinteällä kauhalla tasaista lopputulosta. Hydraulisesti säädettävät tukijalat auttaisi kyllä koneen passaamisessa. Näitä tappiliitos tukijalkoja ei tule kyllä säädettyä muuten kuin pakon edessä.
 

Lipponen

Jäsen
17.5.2009
108
0
16
Alkaa taas tämä lumimäärä olla sellainen että sitä täytyy ruveta siirtelemään paikasta toiseen. Hullua sinänsä koska luonto on jakanut se suht' tasaisesti kaikkialle, mutta mitäpä sitä ei keksisi jotta saisi ajella Avantilla.

Tekisi mieli laittaa koneeseen niin iso lumikauha kuin on saatavilla, vaan onko koolla väliä? Jaksaako avantti vääntää lumikasasta täyden kauhallisen irti? Paino ei varmaan rajoita, mutta lumihan voi olla joskus aika tiukassa, joten riittäkö koneen kauhakäännön murtovoima lumikasojen siirtelyyn?
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Hommaa xl kärkikippaava niin kamaa siirtyy eikä kippausvoima lopu.
 

raksaaja

Jäsen
24.5.2009
161
0
16
Oulu/Ylikiiminki
Minulla on "lisälaidat" avant 218:n sorakauhassa. Sekin jo auttaa lumen siirrossa melko paljon. Isompi traktorin kauha odottaa modifiointia...
 

Hevostalli

Jäsen
19.2.2011
5
0
1
Ensimmäiset lumityöt on vihdoin päästy tekemään viime keväällä hankitun 218 Avantin kanssa. Hymy huulessa voi aamukahvilla kuitata työkavereille kuinka helposti lumityöt hoituvat nykyään. :D
Otin koneen kanssa heti kärkikippaava kauha nimenomaan lumitöihin ja kyllä se on siihen aivan erinomainen omakotitalon pihahommissa. 20x40m ratsastuskentällä se tuntuu vähän pieneltä mutta se on ainut kauha millä saan lumet aitojen yli.

Pieneksi ongelmaksi on osoittautunut se että kauhan ja kiinnitysraudan väliin pakkaantuu lunta niin ettei kauha pääse takaisin alkuasentoon jolloin se alkaa hieman "leikkaamaan" alas maahan. Onko kellään ideoita kuinka tämä parhaiten voisi estää.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Hevostalli sanoi:
Pieneksi ongelmaksi on osoittautunut se että kauhan ja kiinnitysraudan väliin pakkaantuu lunta niin ettei kauha pääse takaisin alkuasentoon jolloin se alkaa hieman "leikkaamaan" alas maahan. Onko kellään ideoita kuinka tämä parhaiten voisi estää.
Pakkaantumista tuskin millään voi kokonaan estää, joten jään/lumen mekaaninen poistaminen tulee
välillä tehtäväksi. Se kannattaa tehdä useammin kuin on "pakko", silloin pääsee helpommalla.

Puhdistaessa pitää varoa että ei riko hydrauliletkua, eikä jää itse väliin. :!:

Puhdistusta helpottamaan voi kuivalle pinnalle ruiskia esim. silikonia tai parafiinia.

Vihje: Kärkikippaavankauhan rakenteessa koneenpuolella on kotelo, jonka suojassa
on virtauksensäätöventtiili. Ventiilillä voi säätää kauhan kippausnopeutta haluamakseen. :)
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Autotalliemme eteen oli kertynyt korkeahkot polanteet autojen pyörien painamina,
silloin synyy riski että autot liukuvat sivuttain ovenpiltä päin sisään ajettaessa.

Polanteiden poistamisessa kärkikippaavakauha avattuna on työlaite ylitse muiden.
Puomi ala-asentoon, luistonesto kytkettynä, kauhanterä pystyssä leikkaamaan
polannetta ja peruuttaen ovelta pois päin vetäen.
Pari kolme kertaa, niin polanne on leikkaantunut pois. Laatoitus säilyy ehjänä kun
ei yritä poistaa ihan kaikkea jäätä, mutta kulkeminen tulee turvalliseksi jälleen. :cool:
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Olen viikon aikana tehnyt vertailevaa tutkimusta 1600mm leveän "kevyenmateriaalin" kauhan ja
1280mm kärkikipaavan välillä.

1600mm leveä on parempi kun tein talvitietä umpihankeen, sillä leveämpi ura mahdollisti koneen
sivuttaisliikeet siirtäessä lunta reitin viereen.

Kärkikippaavaa en voi olla ylistämättä lumikasojen siirrossa piha-alueilta pois, sen ulottuvuus ja
nopea tyhjennys ovat selkeitä vahvuuksia. Polanteiden poisto mainittakoon vielä kerran plussana.

Tähän ei ole mitään mitta perusteita, mutta tuntuu että esim. katolta pudonneen lumen poistossa
kärkikippaava on tehokaampi. :?:

Jos voi/saa vapaasti valita kannattaa ottaa molemmat! :lol:

Ketjuista ja lisäpainosta on myös suuri apu, nostokyvyn ja pidon parantamisessa.
 

Liitteet

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Itsellä 140 levyinen peruskauha 528+'ssani - hiukan olen haikaillut isompaa 160 senttisä kun pehmeät lumet ja tiealueet - mutta toisaalta eilenkin ajelin pois katolta pudotettua lunta aikamoiset määrät ja kun 140sen ottaa täyteen märkää lunta niin kyllä sekin jo tuntuu. Toinen hyvä puoli on että pääsen pieniä käytäviä pitkin todella mallikkaasti - meilläkin tuollaisia 1.5metrin käytäviä talon ja autotallin välissä - voin hyvin vetää 140'llä. Mutta vähän tuntuu kyllä että ensi talveksi pitää hankkia yksi 160'nen ja sitten yksi kapea - ehkä juuri tämä hydraulinen mitä kehut. Huomasin että olet laittanut ketjut etupyöriin - mielenkiintoista - itse laitoin takapyöriin sen kummemmin ajattelematta asiaa - oletko kokeillut mikä parempi ?
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Ketjujen laittaminen etupyöriin perustuu puhtaasti "Huollon" antamaan neuvoon tehdä niin.

Takapyöriin en ole kokeillut. Optimi olisi tietysti ketjut joka pyörässä, mutta kun vaihdan nuo
ketjulliset pyörät vain tarvittaessa alle, en viitsi vaihtaa joka nurkkaan. :oops:

Ketjujen sijoitus eteen perustuu siihen että työlaite ja kuorma ovat yleensä edessä.

Talvitietä tehdessä ketjujen paikka edessä oli ainakin oikea, muuten olisin juuttunut kinokseen.
 

avant quattro

Jäsen
21.2.2012
33
5
8
Sekatyömies sanoi:
Ketjujen laittaminen etupyöriin perustuu puhtaasti "Huollon" antamaan neuvoon tehdä niin.

Takapyöriin en ole kokeillut. Optimi olisi tietysti ketjut joka pyörässä, mutta kun vaihdan nuo
ketjulliset pyörät vain tarvittaessa alle, en viitsi vaihtaa joka nurkkaan. :oops:

Ketjujen sijoitus eteen perustuu siihen että työlaite ja kuorma ovat yleensä edessä.

Talvitietä tehdessä ketjujen paikka edessä oli ainakin oikea, muuten olisin juuttunut kinokseen.
Minäkin ajattelin että takana ketjut ovat paremmat ainakin kauhalla auratessa koska se kevittää helposti keulaa.
Tämä tietysti täyttä mutuilua koska en ole vielä kokeillut taka ketjuillakaan koska koneeni on isälläni käytössä ja ketjutkin ovat halpaa biltema mallia.
 

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Samaa logiikkaa käyttäen minäkin ne Bilteman ketjut laitoin takapyöriin. Käytän ainoastaan kauhaa lumenajoon - niin etupyörät melko kevyina kun kauhalla työntää/raapii maata. Toisaalta - sitten kun ottaa kauhan täyteen märkää lunta niin takapyörät melkein ilmassa (ei muuta painoja kun ylipainoinen isäntä) - mutta yllättävän hyvin nuo etupyörät raskaan kuorman kanssa pitävät ilman ketjujakin.

Joka tapauksessa - ilman ketjuja ei hommasta olisi tullut yhtikäs mitään tänä talvena - ehkä ostan ensi talveksi toisen parin ja sitten on kaikissa neljässä pyörässä
ketjut.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Ketjujen sijoittamiseen eteen tai taakse ei liene vain "yhtä oikeaa perustetta",
vaan käytön mukaan.

Jos joutuu usein ajamaan esim. ojanreunaan, niin takapää kevenee paljon ja
ketjut etupyörissä auttavat pois pinteestä.

Eteen sijoittamista voidaan perustella myös keskiniveleen kohdistuvalla pienemmällä
rasituksella.

Käytettäessä ketjuilla varustettuja pyöriä satunnaisesti on pyörien vaihto helpompaa
eteen, kun kone nostaa itse itsensä.

Taakse sijoitettuna työntöpito on varmaankin parempi, niin kuin edellä mainittiinkin.
Mutta sekin on työskentelytavasta kiinni, sillä kauhaan kertyvä tavara painaa kauhaa
alaspäin ja näin ollen keventää perää, tiedä häntä.

Yhtä kaikki, kiistatonta lienee että ketjuilla saavutettava pidon lisääntyminen talviolosuhteissa
on merkittävä. :)
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
No niin, ehdin viimein purkamaan kuorman kokoontumisreissun jäljiltä.
Hankin kapean hammastetun nelitoimikauhan, lähinnä tienpohjaan tulevan huovan käsittelyyn.
Uskon sen olevan tehokas myös kohmeiseen sorakasaan murtautumisessa.

Nyt tallista löytyy leveää, kapeaa, kippaavaa, kallistuvaa ja nipistävää kauhaa! :D
(Huomaatte varmaan tekstissäni lievää liikutuksen ja ylpeyden aiheuttamaa värinää. :lol: )

Lisäksi hankin koneen takapäähän adapteritelineen, johon voi ottaa toisen työlaitteen kyytiin,
kun lähtee "urakoimaan".
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 513
343
108
Bobäck
Ajajttelitko siihen takaadapterin ripustaa mitä?
Onko adapteri kiinteä?
Nostohommako?

Sellainen yksinkertainen hydraulinen nosto telinen taakse olisi kyllä kätevä. Voisi helposti ottaa tosiaan joku lisä laite mukaan.

Seuraavaan koneeseen pitää kyllä tilata sellainen takanostolaite ja siiehn vielä lisätä hydraulinen työntötanko jarruventtiilillä että se pysyisi. Silloin voisi kipata hiekoitinta ja peruttaa sepelikasaan suoraan!
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
STEFFECTIVE sanoi:
Ajajttelitko siihen takaadapterin ripustaa mitä?
Onko adapteri kiinteä?
Nostohommako?

Sellainen yksinkertainen hydraulinen nosto telinen taakse olisi kyllä kätevä. Voisi helposti ottaa tosiaan joku lisä laite mukaan.
Juu adapteri on kiinteä ja vetokoukku on integroitu sen alle, kauhalla kun nostaa etupään ilmaan, niin saa esim. toisen kauhan
takapäähän kantoon, tai vaikkapa painoksi, tai kuskaa siellä vaikka eväät. ;)
 

jarine80

Jäsen
28.10.2011
99
0
6
keski-suomi
autotallissa tänäiltana aikaa vietettyäni silmääni osui avantin(220)yleiskauha.
kiinnityslaite on kauhan reunoihin nähden 35mm toisessasivussa :shock:
kuuluuko sen olla "epäkeskeinen" vai onko kauhassani valmistusvirhe,puomin luulisi olevan kuitenkin keskellä konetta vai :?:
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
jarine80 sanoi:
autotallissa tänäiltana aikaa vietettyäni silmääni osui avantin(220)yleiskauha.
kiinnityslaite on kauhan reunoihin nähden 35mm toisessasivussa :shock:
kuuluuko sen olla "epäkeskeinen" vai onko kauhassani valmistusvirhe,puomin luulisi olevan kuitenkin keskellä konetta vai :?:
No ei todellakaan ole normaalia. Joskin itse toivon, että toisessa kauhassani olisi talvella ollut ainakin 10cm sivummalla..
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Kyllä, 200-sarjan puomi ei ole keskellä konetta ja kiinnitysadapterin kuuluu olla sivussa työlaitteen keskilinjaan nähden. :cool: